Harley Davidson på godt og vondt..har vel noe nytt de også..

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av DrGreve »

JohnnyTh skrev:Harly er flotte å se på, de holder seg godt i pris og det følger et eget godt miljø med på kjøpet. Men der stopper det for meg. Lite bagasjeplass, tunge, dyre og alt for mye vask og pussing til at jeg kunne hatt en. Skal man ha noe som egner seg til langtur nå man ha mye penger. Man får vel nesten 2 BMW GS for prisen av en Elecra Glide.

Men vinner jeg i lotto så skal jeg kjøpe en å ha i stua.
He, he, jeg skal hjelpe deg å banne i kirka. Alle GS-eiere skryter offentlig om hvor gode disse er på langtur.
Får man de på 2-mannshånd så innrømmer de gjerne at de er utslitt, stiv og støl etter 50 mil i salen.
Men jeg ville foretrukket en GS før Harley, hvis jeg ikke hadde andre alternativer :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Hvor gammel er Route 66 ...og hvor mye hat skjedd siden da?
Også på HD!?

Du sprer myter ...
;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av SuperMorten »

Relax skrev:
SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Hvor gammel er Route 66 ...og hvor mye hat skjedd siden da?
Også på HD!?

Du sprer myter ...
;)
Bensinstopp
Vi tanker ca annenhver time.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Kjørte en tur her om dagen på rundt 20 mil med min Yamaha XVS 1300A (samens med TomB) og etter bensinpåfylling i Halden så kjørte vi ca. 15 mil. Jeg brukte 12.7 liter på denne turen. Med litt kjapp hoderegning så kunne jeg vel kjørt 25-30 mil på en tank. (tanken er på 19 liter)

30 mil kjører man jo lett på en dag og i løpet av ca. 4 timer og man bør vel fylle allerede når reservelampa lyser, og da har jeg i mitt tillfelle kjørt ca. 20 mil og 20 mil tar ikke mer enn maks 3 timer med ren kjøring og da har jeg lagt inn ett par korte stopp.

Nå forbruker kanskje min sykkel litt mye bensin og selv om ikke mine mål her er direkte vitenskaplige, så vil jeg påstå at man må tanke de aller fleste sykler opp til flere gangerom dagen ved kontinuerlig kjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Hvor gammel er Route 66 ...og hvor mye hat skjedd siden da?
Også på HD!?

Du sprer myter ...
;)
Hvilken BMW har du og hvor stor er tanken? :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
Relax skrev:
SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Hvor gammel er Route 66 ...og hvor mye hat skjedd siden da?
Også på HD!?

Du sprer myter ...
;)
Hvilken BMW har du og hvor stor er tanken? :)
R1200RT. Mener at tanken er 27 liter. Kjørecomputer sier ca 600 km rekkevidde på full tank. Og det skulle vel stemme sånn ca når jeg bruker 0,45 pr mil. Har forøvrig aldri fyllt mer enn 23 liter, trur eg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Geiroe »

De må også ta hensyn til ALLE som skal være med på turen, selv om nyere HDer bruker betraktelig mindre bensin enn sine eldre søsken. Det er heller ikke alle som har prioritert stor tank på sine custom bygg.
Da jeg en gang i tiden kjøpte meg en ny Honda XL600, og ikke en vanlig 600 var nok det at XL har stor tank, og "lang" rekkevidde en faktor.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av SuperMorten »

Geiroe skrev:De må også ta hensyn til ALLE som skal være med på turen, selv om nyere HDer bruker betraktelig mindre bensin enn sine eldre søsken. Det er heller ikke alle som har prioritert stor tank på sine custom bygg.
Da jeg en gang i tiden kjøpte meg en ny Honda XL600, og ikke en vanlig 600 var nok det at XL har stor tank, og "lang" rekkevidde en faktor.
De sier i omtalen at de garanterer at alle får nye HD, og anbefaler Electra Glide... Ikke et vondt ord om HD, men aner ikke hvor mye de bruker, men typisk amerikansk er jo at de ikke tenker på forbruk (ref. min Ford Excursion som brukte ca 2,5 liter på mila).
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av teeU »

Harley har alltid hatt noe av det laveste forbruket blant MC, sier seg sjøl det med snille kamtider, lavt turtall og lang slaglengde.
Ikke for det min Sportster er trimma så det holder med 260 gr kammer men cruiser likevel under halvliteren på mila.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bringisen »

Mitt møte med HD var med blandete følelser. Jeg kjøpte en helt ny HD Sportster XL1200C i 2008.
Sykkelen var lekker å se til med masse crom, som skapt for en som elsker voks og lakkbehandling. Lyden var også himmelsk med ekte "potato-potato" takt.
Miljøet var også fint med godt samhold innad i denne Harley klubben, der alle som kjøper ny Harley bli medlem i.

Men etter min mening stopper det litt opp etter dette. Kjørekomfort , kjøreegenskaper og kjørefølelse fantes det lite av. Sittestilling var i andre enden av det jeg husker fra mine tidligere "R" sykler, begge deler var lite tilfredsstillende.

Jeg solgte Harleyen min sesongen etter, og kjøpte min første BMW. Vi er alle forskjellige, men det var sikkert som å bli frelst føles det. Nå har jeg funnet min hylle og trives med det til de grader. Andre synes det om HD, har selv mange venner som er frelst i alt som har med HD å gjøre. Jeg respekterer det selvfølgelig fra hele mitt hjerte, selv om jeg ikke forstår det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Jarle »

Kjørte 3 uker i USA i sommer på en Electra Glide. Den hadde stor bensintank, lavt forbruk, god komfort for mange mil i salen og jeg har ikke noe problem med å anbefale en slik sykkel for lange dager på veien.

Jeg sier ikke at den er bedre en GW eller andre sykler av samme type, men at Electra Glide’en var ett godt valg som leiesykkel på en slik tur.

Og helt klart bedre for slike dager på slike veier enn det jeg har selv :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Relax skrev:
SuperMorten skrev:Skyt meg hvis jeg tar feil (farlig ting å si i et åpent forum kanskje.. :-k ) men jeg mener å ha lest programmet/reiseruta til en av disse Route66-tur-arrangørene at det var obligatorisk bensinfylling annenhver time..? Her er det jo kun HD som blir brukt. På min BMW holder det i massevis å fylle en gang pr dag. For han som evt vil spikke fliser, og kverrulere så kjører jeg ca 60 mil på en tank :knegg
Hvor gammel er Route 66 ...og hvor mye hat skjedd siden da?
Også på HD!?

Du sprer myter ...
;)
Hvilken BMW har du og hvor stor er tanken? :)
R1200RT. Mener at tanken er 27 liter. Kjørecomputer sier ca 600 km rekkevidde på full tank. Og det skulle vel stemme sånn ca når jeg bruker 0,45 pr mil. Har forøvrig aldri fyllt mer enn 23 liter, trur eg..
Hvis man runder av til en halvliter på mila så kan du kjøre litt over 54mil pr. fylling og da har du kjørt til sykkelen har stoppet av seg selv. Hvis man normalt fyller når reservelampen lyser og antar atreservetanken er på ca. 4 liter, så kommer man 8 mil på denne. Trekker 8 mil fra 54 mil så får man ca. 46 mil fra man starter med full tank til reservelampen lyser.

46 mil på norske blandede veier klarer man lett på rundt 6 timer og da har man fortsatt plenty igjen av dagen :)

Så sannheten er nok at de fleste som er på tur i dag med motorsykkel og kjører HELE dagen må fylle opp tanken minst en gang. Dette avhenger så klart i størst grad av tankens størrelse og 27 liter vil jeg vel si er langt over middels med tanke på størrelse på tanker i MC verdenen i dag. Min er på 19 liter og den anses vel som litt over middels stor, men min sykkel bruker også vesentlig mer suppe enn din. Tipper jeg kommer meg til lillehammer uten fylling hvis jeg kjører veldig pent med litt medvind i ryggen (Jah.. for hvor ellers skulle man få medvind liksom...)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde i snitt 2 bensinfyllinger pr dag på turen i sommer. 22 liters tank som i teorien holder til 40 mil. Vanligvis fylte jeg 18-20 liter. Skulle jeg fylt annen hvær time så hadde jeg nok blitt lei med 4-7 fyllinger pr dag. Tipper de bare er forsiktige på de felles turene. De må jo ha litt pause uansett. Og i usa er fuel så billig at det er jo bare morro å fylle
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av Intruder »

Svever vel i den forvillelse at har vi råd til en MC har vi jaggu råd til bensin også,om sykker`n heter Harley eller noe annet...
Gammal-Intruder`n bruker sikkert halvliter`n.og blir det i tillegg en halvliter på meg å så... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Harley Davidson på godt og vondt

Legg inn av JohnnyTh »

Intruder skrev:Svever vel i den forvillelse at har vi råd til en MC har vi jaggu råd til bensin også,om sykker`n heter Harley eller noe annet...
Gammal-Intruder`n bruker sikkert halvliter`n.og blir det i tillegg en halvliter på meg å så... :prop:
For meg er det ikke så mye pengene som tiden det går med til å fylle. Har jo annet å gjøre en å fylle bensin hele tiden når man er på tur. Men uansett så har det jo litt å si på ferie budskjettet hva det koster. Hvis man bruker 50 liter bensin på en god dag så er det forskjell på 10kr literen og 16kr.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar