Før jeg prøvde nye R1200 kjørte jeg noen "tester" med min 800, på samme strekket klarte 1200 ca 10km/t mer. Ikke samme strekk som nevnt tidligere i posten.Bringisen skrev:Hehe, morsomt og se hva som kan komme ut av diskusjoner når man poster at man har investert i ny sykkel![]()
![]()
Så klart er det helt andre egenskaper enn 0-100 og toppfart man er ute etter når man velger en slik sykkel. Og for min del, så vet sikkert mange etter diskusjoner angående dette, at jeg var mer enn nok fornøyd med ressursene som fantes i min F800GS. Med R1200GS blir selvfølgelig disse ressursene i overkant av hva jeg trenger, slik at diskusjonen ikke er så reel for min del.
Men.......når dette likevel er et diskusjonsforum kan jeg jo ikke la være![]()
Når det gjelder 0-100 tester med helt nye maskiner så vil ikke tallene være rettferdige, det er det første. For det andre, så husker jeg fra min 2006 mod R1200GS, som jeg hadde før min F800GS. At denne boxermotoren ikke "løsnet" før etter 7000km !!! Forhandler fortalte også at på denne boxermotoren brukte de mineral olje helt frem til 10000km før de gikk over til syntetisk. Dette hadde med friksjon og tilkjøring og gjøre. Hvordan dette er med den nye vannavkjølte boxeren vet jeg ikke.
Tilslutt er det vel også svært vanskelig å telle sekunder og tiendeler ved å kikke på en video. Tror man har behov for fine instrumenter for å få avgjort skillene mellom syklene.
Nå har ikke jeg studert dette nøye men jeg leser i nummer 5 av Bike , der de tester BMW R1200GS, Ducati MS S, Ktm 1190 og Triumph Tiger. Alle har mer effekt enn BMW, men tallene er som følger.
BMW R1200GS , 125hk, 113nm målt , 0-100 = 3,91s målt, 60-140 = 5,31s målt , toppfart 212,14 ,målt
Ducati MS S , 150hk, 112,3nm målt , 0-100 = 3,69s målt, 60-140 = 5,44s målt, toppfart 231,03 målt
KTM 1190 , 150hk, 119,7nm målt , 0-100 = 3,85s målt, 60-140 = 3,95s målt, toppfart 238,68 målt
Triumph Tiger 1200, 135hk, 111,4nm målt, 0-100 = 3,76s målt, 60-140 = 5,98s målt, toppfart 215,33 målt.
Som man ser er tallene for diskusjonen knapt målbare, og i den viktige mellom akselerasjonen er den med minst effekt den nest raskeste. Dreiemoment gir også pussige resultater med hensyn på effekt. KTM utmerker seg spesielt i mellomakselerasjonen.
Men du verden for et drag i den, på 1. og 2. gir vil den bare opp på hjulet med TCA av og Dynamic modus. På 3. i 100 km/t var det bare å "lugge" litt med clutchen så reiste den seg !! :=) Gud så artig det var!!