Hvor mye lyd er passe?
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Hvor mye lyd er passe?
Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye lyd er passe?
Mye lyd er bra, men det finnes grenser for hva som er fornuftig. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Bosted: Telemark
Re: Hvor mye lyd er passe?
Takk for svar - det jeg egentlig lurer på er om det har noe for seg med en støyende sykkel i forhold til trafikksikkerhet. Selv foretrekker jeg en stille sykkel, men hvis lyden kan bidra til å bli sett av uoppmerksomme bilister er valget enkelt.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hvor mye lyd er passe?
Jeg like lit bråkete sykkel lyd og tenker det kan hjelpe å bli sett / hørt nå jeg kommer i trafikken, spesiellt ved lansplitt o.lLoneRider skrev:Takk for svar - det jeg egentlig lurer på er om det har noe for seg med en støyende sykkel i forhold til trafikksikkerhet. Selv foretrekker jeg en stille sykkel, men hvis lyden kan bidra til å bli sett av uoppmerksomme bilister er valget enkelt.
Hvor høyt er for mye er lit vanskelig å si synes jeg men når vindue går i stykke når du vrir på lit kanskje det er lit for høyt
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye lyd er passe?
Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig
fordi det BRÅKER så jævelig

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Hvor mye lyd er passe?
Jeg monterte på ny slip on fra SC Project på Street Triplen min, og det blei straks mer lyd...sææærlig uten demping.
Dypere, hissigere, høyere.... Faktisk så mye at dB killeren blei puttet inn igjen, det er grom lyd uten, men plagsomt mye når man drar på litt langs veien. Men hvor mange decibel den gir vet jeg ikke...
Jr kjører sin 125 uten lyd-demping, og igjen, det er såpass mye lyd at jeg kjører helst ikke bak han :-D
Dypere, hissigere, høyere.... Faktisk så mye at dB killeren blei puttet inn igjen, det er grom lyd uten, men plagsomt mye når man drar på litt langs veien. Men hvor mange decibel den gir vet jeg ikke...
Jr kjører sin 125 uten lyd-demping, og igjen, det er såpass mye lyd at jeg kjører helst ikke bak han :-D
Sist redigert av Olav K den 22 sep 2013, 14:28, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Hvor mye lyd er passe?
Da regner jeg med at jeg har akkurat passe mye lyd, for du holdt deg jo bak meg på PreHøstTuren.ojda skrev:Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Hvor mye lyd er passe?
Min er på 103db ved ca 5000rpm
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hvor mye lyd er passe?
Med VFR sin V4-motor og unike tenningsrytme er det ingen støy, bare ren musikk som kommer ut av potta!
Men har likevel fått tak i en DB-killer som jeg vurderer å prøve. (Må skjære og sveise litt i den for å tilpasse, så blir vinter-aktivitet).
Den høye musikken plager ikke meg som er mer eller mindre døv på ett øre, og bruker propp i det andre (mot vindstøy), men jeg liker å prøve å fremstå som en grei hensynsfull trafikant, og sånn det er nå føler jeg at jeg tiltrekker meg alle i 1 mils omkrets sin negative oppmerksomhet hver gang jeg drar på. Føler til tider at lydbildet får kjøringen til å fremstå mer grisete enn den er. (Er vel ille nok med det de ser...
)
At det også kan ligge noe sikkerhet i dette er ikke umulig, feks om man ligger akkurat i bilers dødvinkel (som jeg i den grad det er mulig prøver å unngå). Kjører bil ut og inn mot Oslo hver dag i rushen, og syns det er veldig sjelden jeg ikke har sett MC'er før jeg hører dem. Unntaket er når jeg skvetter opp i taket når noen kommer blåsende forbi i 120 mellom kollektivfelt og høyre felt med fri eksos, men da er det likevel for sent til at jeg rekker annet enn å tenke "ro ned, jævla MC-svin", idet de forsvinner inn i horisonten...
(
)
Men at noen orker å kjøre rundt med noe sånt går over min fatteevne. Har lånt CBX'en en del, og det er gøy i 10 minutter, eller det blir man bare ør i hodet. (Eier er forsåvidt enig, men originalpotte er rustet tvers av, og hele brukte potter til CBX vokser ikke på trær, i alle fall ikke til "uabsurd" pris).

Men har likevel fått tak i en DB-killer som jeg vurderer å prøve. (Må skjære og sveise litt i den for å tilpasse, så blir vinter-aktivitet).
Den høye musikken plager ikke meg som er mer eller mindre døv på ett øre, og bruker propp i det andre (mot vindstøy), men jeg liker å prøve å fremstå som en grei hensynsfull trafikant, og sånn det er nå føler jeg at jeg tiltrekker meg alle i 1 mils omkrets sin negative oppmerksomhet hver gang jeg drar på. Føler til tider at lydbildet får kjøringen til å fremstå mer grisete enn den er. (Er vel ille nok med det de ser...

At det også kan ligge noe sikkerhet i dette er ikke umulig, feks om man ligger akkurat i bilers dødvinkel (som jeg i den grad det er mulig prøver å unngå). Kjører bil ut og inn mot Oslo hver dag i rushen, og syns det er veldig sjelden jeg ikke har sett MC'er før jeg hører dem. Unntaket er når jeg skvetter opp i taket når noen kommer blåsende forbi i 120 mellom kollektivfelt og høyre felt med fri eksos, men da er det likevel for sent til at jeg rekker annet enn å tenke "ro ned, jævla MC-svin", idet de forsvinner inn i horisonten...



Hehe, minner meg om en av sommerens turer. Har selv altså en karbonpotte uten noe inni, og ikke akkurat stillegående, men da jeg var på tur sammen med en CBX1000 med "6-1 effektanlegg" opplevde jeg for første gang å bli overdøvet av sykkelen som lå BAK meg.ojda skrev:Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig

Men at noen orker å kjøre rundt med noe sånt går over min fatteevne. Har lånt CBX'en en del, og det er gøy i 10 minutter, eller det blir man bare ør i hodet. (Eier er forsåvidt enig, men originalpotte er rustet tvers av, og hele brukte potter til CBX vokser ikke på trær, i alle fall ikke til "uabsurd" pris).

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor mye lyd er passe?
Av egen erfaring vet jeg at det er lettere å vekke opp de sovende i trafikken og du blir veldig mye mer lagt merke til noe som er bra men du får også irritasjon fra de som skvetter til når du kommer forbi i godt driv fordi du gir på for å komme forbi og polisen legger også godt merke til deg og kommer etter fordi han hører deg å sier du har aggresiv kjørestil.Og så er det en eller annen av de som du kjører sammen med som ligger bak deg å klager fordi det er ille eller de ønsker selv mer lyd i sin sykkel.
Jeg følte meg tryggere på zx12r med effekt anlegg enn jeg har gjort på noen annen sykkel og kan tippe det var rett over 100 i desibel.
Forslag:Bruk effekt anlegg for å bli hørt men ikke et som du blir ør i hodet av.Bruk kamera for å bevise din uskyld når polisen kommer.
Jeg følte meg tryggere på zx12r med effekt anlegg enn jeg har gjort på noen annen sykkel og kan tippe det var rett over 100 i desibel.
Forslag:Bruk effekt anlegg for å bli hørt men ikke et som du blir ør i hodet av.Bruk kamera for å bevise din uskyld når polisen kommer.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hvor mye lyd er passe?
Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvor mye lyd er passe?
Personlig elsker jeg mye lyd og jeg synes lyden jeg fikk etter montering av Cobra Slipon på min V-star 1300 regelrett økte kjøregleden
Her er en nylig video jeg tok som viser den nye Cobra Slipon og lyden den lager. Det skal dog sies at lyden på videoen virker langt mer puslete enn den oppleves i virkeligheten. Står man bak sykkelen mens noen gir gass så slår det i brøstet for å si det sån. Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]

Her er en nylig video jeg tok som viser den nye Cobra Slipon og lyden den lager. Det skal dog sies at lyden på videoen virker langt mer puslete enn den oppleves i virkeligheten. Står man bak sykkelen mens noen gir gass så slår det i brøstet for å si det sån. Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer


[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor mye lyd er passe?
Bjerknez skrev:Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer![]()
[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]
Naboens bråker noe tilsvarende. Det er sånn at kaffen min vibrerer i koppen når han starter opp.. Og da må jeg jo se ut..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvor mye lyd er passe?
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Sist redigert av ega16 den 22 sep 2013, 15:59, redigert 1 gang totalt.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye lyd er passe?
Er jo mest i bykjøring det er brukbart, ja.JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Når jeg tenker høy lyd, da mener jeg ikke 10000db ved tomgang, men mulighet til å gi på litt på turtallet, nok til at andre blir oppmerksomme på at du er der.
Fungerer ihvertfall veldig bra for min del i tett trafikkkjøring og lanesplitting :) De fleste biler viker til og med litt til siden for å lage plass.
(Jeg har på ingen måte en veldig bråkete sykkel, men den har mulighet til å være bråkete, det har den, og det avhenger helt på kjørestil).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvor mye lyd er passe?
Jeg er helt enig, jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt en sykkel før jeg har sett den ... man sitter jo i en bil med lukkede vinduer og radioen på ... bortsett fra at jeg ved et par anledninger har skvettet/skvottet/skvattet noe så inni granskauen at jeg fort kunne forårsaket ei ulykke, så dette med økt sikkerhet kjøper ikke jeg sånn helt uten videreJohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Derimot fører det til at de som kjører litt "inspirert" der man er synlig blir ekstra synlig ... dette kan jo være noe å tenke på for alle de som er opptatt av motorsyklisters rennomè. Det har jo tidligere vært klaget over medias stigmatisering hver gang en mc er nevnt i en negativ sak
Tror ikke heller det, jeg satt på en av de pubene i havna i Stavanger tidligere i sommer ... og der, 5 meter fra en fullstappet uteservering, kommer det en kis og setter seg på sin HD, med raka rør.JohnnyTh skrev: Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Etter å ha startet stod han der leenge og ruset og gasset, uten noen synlig grunn ... det begynte så smått å bre seg en litt ubehagelig lynsjestemning over indre havn før han endelig dro.
Dette er nok noe jeg aldri vil bruke penger på ... jeg forstår absolutt ikke denne fasinasjonen for støy, eller neglisjering av andres støyplager.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor mye lyd er passe?
+1jhn skrev:
Dette er nok noe jeg aldri vil bruke penger på ... jeg forstår absolutt ikke denne fasinasjonen for støy, eller neglisjering av andres støyplager.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvor mye lyd er passe?
Med så god støydemping som jeg har i bilen min og radio på, så hører jeg ikke noe sykkel før den er på siden av meg med mindre støyen er utholdelig høy. Og da har man jo somregel sett den for lenge siden. Tror de fleste sykkler med høy lyd lager mye mer iritasjon en man vinner trafikksikkerhet på det. Litt rart hvis noen som sier de har efektpotte el for å bedre trafikksikkerheten ikke kjører med kjøreklær med høy synlighets farge. (gul)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mye lyd er passe?
Det kan jo øke trafikksikkerhet, selvom man ikke kjører 101% i high-vis klær. Det er to forskjellige områder.
Så når det øker trafikksikkerhet OG høres nokså bra ut, da er det win win. : ) (Sier ikke at øredøvende HD's er god lyd i det hele tatt)
Så når det øker trafikksikkerhet OG høres nokså bra ut, da er det win win. : ) (Sier ikke at øredøvende HD's er god lyd i det hele tatt)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Hvor mye lyd er passe?
Nja, men jeg syns det er litt tynt bevis. Min tro er som tidligere forklart også litt begrenset, men tror på en viss effekt om man er i dødvinkelen, eller står rett ved siden av uten å ha blitt oppdaget før.ega16 skrev:Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Men jeg kjører som sagt bli til jobb i rushen, og prøver mitt beste å være en av de hyggelige du nevner. Er nok over gjennomsnittet opptatt av det siden jeg også er MC-fører, men det jeg primært bruker er speil, lydmessig går det i radio.
Re: Hvor mye lyd er passe?
Nå er det jo litt forskjell på lyden fra ulike motorer også da. Noen avgir mer bass enn andre. Og de som har litt peiling på lyd vet at bass frekvenser er de som er vanskeligst å dempe.
Som sagt mange hyggelige biler som gir meg plass lenge før jeg er bak dem og sykkelen min bråker ikke spesielt mye.
Har vi virkelig ikke diskutert high-viz og relfeksvester nok her? Sukk..
Og det finnes faktisk mellomting mellom HD med rakrør og Brammo MCer.
Som sagt mange hyggelige biler som gir meg plass lenge før jeg er bak dem og sykkelen min bråker ikke spesielt mye.
Har vi virkelig ikke diskutert high-viz og relfeksvester nok her? Sukk..
Og det finnes faktisk mellomting mellom HD med rakrør og Brammo MCer.
Sist redigert av ega16 den 22 sep 2013, 17:15, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvor mye lyd er passe?
Personlig har jeg en grunn til å mislike MC-støy, som ikke har vært nevnt her enda. Som nybakt pappa, satt jeg høsten 2009 på Kaffebrenneriet på Olav Ryes plass på Grünerløkka med barnevogn hvor min 3-4 mnd gamle sønn lå å sov. En fin høstdag, så vi satt ute. Forbi kommer en idiot på MC som synes tydeligvis at det var tøft med lyd og ruser med rake rør ca en meter fra barnevogna. Ikke bare vekte han ungen i vogna, men det ga ungen en slags panikkartet tilstand. Etter dette var han livredd for motorsykkel. Han var ikke redd for min så lenge den var parkert, men med en gang jeg fant frem nøkkelen, kom panikken hans. Jeg har jobbet med han i alle årene etter, og først i år er han så trygg at han vil kjøre. Jeg har sikkert ikke nevnt det før, men dette er hovedårsaken til at jeg har vært så ivrig med å få junior med på MC..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvor mye lyd er passe?
Litt rart, for min sykkel er som sagt veldig stille og jeg opplever det samme. Hyggelige bilister som legger seg ut når jeg lanesplitter. Kan de ha sett meg i speilet tro? Vil tro at hvis man skal høre noe et par billengder bak meg så skal det mye lyd til. Vil tro at mcsjøføren er døv etter ikke så veldig lenge. Hørselsskade starter jo allerede ved 80dbega16 skrev:Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.
Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hvor mye lyd er passe?
Jeg var visst kjempe redd for tromboner når jeg var liten. Føler det virkelig har traumatisiert livet mitt!SuperMorten skrev:Personlig har jeg en grunn til å mislike MC-støy, som ikke har vært nevnt her enda. Som nybakt pappa, satt jeg høsten 2009 på Kaffebrenneriet på Olav Ryes plass på Grünerløkka med barnevogn hvor min 3-4 mnd gamle sønn lå å sov. En fin høstdag, så vi satt ute. Forbi kommer en idiot på MC som synes tydeligvis at det var tøft med lyd og ruser med rake rør ca en meter fra barnevogna. Ikke bare vekte han ungen i vogna, men det ga ungen en slags panikkartet tilstand. Etter dette var han livredd for motorsykkel. Han var ikke redd for min så lenge den var parkert, men med en gang jeg fant frem nøkkelen, kom panikken hans. Jeg har jobbet med han i alle årene etter, og først i år er han så trygg at han vil kjøre. Jeg har sikkert ikke nevnt det før, men dette er hovedårsaken til at jeg har vært så ivrig med å få junior med på MC..