Hvor mye lyd er passe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av LoneRider »

Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikendeugle »

Mye lyd er bra, men det finnes grenser for hva som er fornuftig. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ejs »

:thumleft

For meg er 93 dB passe. :D
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av LoneRider »

Takk for svar - det jeg egentlig lurer på er om det har noe for seg med en støyende sykkel i forhold til trafikksikkerhet. Selv foretrekker jeg en stille sykkel, men hvis lyden kan bidra til å bli sett av uoppmerksomme bilister er valget enkelt.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av hakhap »

LoneRider skrev:Takk for svar - det jeg egentlig lurer på er om det har noe for seg med en støyende sykkel i forhold til trafikksikkerhet. Selv foretrekker jeg en stille sykkel, men hvis lyden kan bidra til å bli sett av uoppmerksomme bilister er valget enkelt.
Jeg like lit bråkete sykkel lyd og tenker det kan hjelpe å bli sett / hørt nå jeg kommer i trafikken, spesiellt ved lansplitt o.l

Hvor høyt er for mye er lit vanskelig å si synes jeg men når vindue går i stykke når du vrir på lit kanskje det er lit for høyt
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ojda »

Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Olav K »

Jeg monterte på ny slip on fra SC Project på Street Triplen min, og det blei straks mer lyd...sææærlig uten demping.
Dypere, hissigere, høyere.... Faktisk så mye at dB killeren blei puttet inn igjen, det er grom lyd uten, men plagsomt mye når man drar på litt langs veien. Men hvor mange decibel den gir vet jeg ikke...
Jr kjører sin 125 uten lyd-demping, og igjen, det er såpass mye lyd at jeg kjører helst ikke bak han :-D
Sist redigert av Olav K den 22 sep 2013, 14:28, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Snikkeren »

ojda skrev:Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig ;-)
Da regner jeg med at jeg har akkurat passe mye lyd, for du holdt deg jo bak meg på PreHøstTuren. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av MH434 »

Min er på 103db ved ca 5000rpm
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av PCP »

Med VFR sin V4-motor og unike tenningsrytme er det ingen støy, bare ren musikk som kommer ut av potta! :prf
Men har likevel fått tak i en DB-killer som jeg vurderer å prøve. (Må skjære og sveise litt i den for å tilpasse, så blir vinter-aktivitet).

Den høye musikken plager ikke meg som er mer eller mindre døv på ett øre, og bruker propp i det andre (mot vindstøy), men jeg liker å prøve å fremstå som en grei hensynsfull trafikant, og sånn det er nå føler jeg at jeg tiltrekker meg alle i 1 mils omkrets sin negative oppmerksomhet hver gang jeg drar på. Føler til tider at lydbildet får kjøringen til å fremstå mer grisete enn den er. (Er vel ille nok med det de ser... :roll )

At det også kan ligge noe sikkerhet i dette er ikke umulig, feks om man ligger akkurat i bilers dødvinkel (som jeg i den grad det er mulig prøver å unngå). Kjører bil ut og inn mot Oslo hver dag i rushen, og syns det er veldig sjelden jeg ikke har sett MC'er før jeg hører dem. Unntaket er når jeg skvetter opp i taket når noen kommer blåsende forbi i 120 mellom kollektivfelt og høyre felt med fri eksos, men da er det likevel for sent til at jeg rekker annet enn å tenke "ro ned, jævla MC-svin", idet de forsvinner inn i horisonten... :P :p ( :lol )

ojda skrev:Det er for mye lyd når jeg velger å kjøre forbi de jeg er på tur med
fordi det BRÅKER så jævelig ;-)
Hehe, minner meg om en av sommerens turer. Har selv altså en karbonpotte uten noe inni, og ikke akkurat stillegående, men da jeg var på tur sammen med en CBX1000 med "6-1 effektanlegg" opplevde jeg for første gang å bli overdøvet av sykkelen som lå BAK meg. :scratch

Men at noen orker å kjøre rundt med noe sånt går over min fatteevne. Har lånt CBX'en en del, og det er gøy i 10 minutter, eller det blir man bare ør i hodet. (Eier er forsåvidt enig, men originalpotte er rustet tvers av, og hele brukte potter til CBX vokser ikke på trær, i alle fall ikke til "uabsurd" pris). ;-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Kawagutten »

Av egen erfaring vet jeg at det er lettere å vekke opp de sovende i trafikken og du blir veldig mye mer lagt merke til noe som er bra men du får også irritasjon fra de som skvetter til når du kommer forbi i godt driv fordi du gir på for å komme forbi og polisen legger også godt merke til deg og kommer etter fordi han hører deg å sier du har aggresiv kjørestil.Og så er det en eller annen av de som du kjører sammen med som ligger bak deg å klager fordi det er ille eller de ønsker selv mer lyd i sin sykkel.

Jeg følte meg tryggere på zx12r med effekt anlegg enn jeg har gjort på noen annen sykkel og kan tippe det var rett over 100 i desibel.

Forslag:Bruk effekt anlegg for å bli hørt men ikke et som du blir ør i hodet av.Bruk kamera for å bevise din uskyld når polisen kommer.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig elsker jeg mye lyd og jeg synes lyden jeg fikk etter montering av Cobra Slipon på min V-star 1300 regelrett økte kjøregleden :prop:

Her er en nylig video jeg tok som viser den nye Cobra Slipon og lyden den lager. Det skal dog sies at lyden på videoen virker langt mer puslete enn den oppleves i virkeligheten. Står man bak sykkelen mens noen gir gass så slår det i brøstet for å si det sån. Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer :prop: :twisted

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Hvor mye desibel det er vet jeg ikke, men det er høyt nok til at jeg ser hårlyggene til naboene dukke opp bak vinduene som perler på en snor når jeg passerer :prop: :twisted

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CLfEXwwnQrg[/video]

Naboens bråker noe tilsvarende. Det er sånn at kaffen min vibrerer i koppen når han starter opp.. Og da må jeg jo se ut.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hvor mye lyd er passe?

Legg inn av ega16 »

JohnnyTh skrev:Jeg har svært begrenst tro på at lyd har en stor medvirkning til det å bli lagt merke til av andre trafikanter, untatt myke trafikanter. Skal ganske mye lyd til før jeg legger merke til en MC som kommer bakfra når jeg kjører bil og forfra har det ingen efekt. Unntaket er vel ved bykjøring. Men der og tror jeg man får mye negativ oppmerksomhet lenge før man får en større gevinst mot trafikksikkerhet.

Husker jeg satt på bryggen i Bergen en fin sommerdg, den dagen det var fint vær i Bergen. Det kom da en HD som støyet så inn i helv... at jeg ble mer og mer iritert. Tror ikke jeg var alene om det.
Sykkelen min lager nesten ikke lyd i det hele tatt og jeg synes det er deilig. Hadde tidligere en 750 med efekt potte og lyden ble plagsom etter en stund.
Sikkert bare meg som synes det er tøft med en sykkel som går noe inn i svarte uten en lyd :)
Du har begrenset tro? Vel jeg har bevis omtrent hver dag til og fra jobb. Hyggelige bilister som gir plass når jeg lanesplitter og kommer bak fra et par bil lengder.
Sist redigert av ega16 den 22 sep 2013, 15:59, redigert 1 gang totalt.

Svar