10-punktssjekken for vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av boblehue »

1.
Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".

2.
Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.

3.
Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.

4.
Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.

5.
Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.

6.
Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.

7.
Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.

8.
Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger

9.
Det er på tide med en skikkelig kjederengjøring. Bruk spesialmiddel eller vask kjedet i parafin. La det tørke og smør grundig på nytt.

10.
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Voodoodoo »

Eller så kan en bare fylle tanken og parkere og ta oljeskift o.l. når det passer.
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren. :prf

Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...

Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Zadnez »

heller mot den siste:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Geiroe »

Det høres ut som en full service, som er vel og bra, men selv sykler med sjel, tåler å stå noen måneder uten og gå gjennom alle punktene, hvis de er iorden. :mk
Har aldri tømt gasserne, har heller aldri hatt problemer. Spraye med lagringsolje, og fylle opp tanken, hvis den skal stå kaldt er lurt. For jeg regner jo med at sykkelen er holdt ren, under hele sesongen.
Skifte olje kan være lurt, det må jo gjøres uansett, så hvorfor ikke nå. hvis det er noe du må utbedre, kan jo vintern være tida for å gjøre det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av TBI81 »

I utgangspunktet ingen dum liste, men støtter Voodoo her også, det er mye hysteri når det kommer til vinterlagring. Det finnes til og med de som ikke tar oljeskift og lar sykkelen stå under snøhaugen hele vinteren. Og syklene starter og går år etter år de også. Og fungerer til og med i regn og salt. Ikke det at jeg applauderer sånn behandling av de tohjulte, men de tåler det også. Her lagres det for det meste nyvasket og oljet i garasje med gjevne plussgrader og tar diverse oppgraderinger og vedlikehold når det passer i løpet av vinteren.

Og om jeg skal pirke så bør pkt10 oppdateres til depotstøtter og pkt3 til å generelt forebygge kondens ved svingende temperaturer.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Snikendeugle »

TBI81 skrev:I utgangspunktet ingen dum liste, men støtter Voodoo her også, det er mye hysteri når det kommer til vinterlagring. Det finnes til og med de som ikke tar oljeskift og lar sykkelen stå under snøhaugen hele vinteren. Og syklene starter og går år etter år de også. Og fungerer til og med i regn og salt. Ikke det at jeg applauderer sånn behandling av de tohjulte, men de tåler det også. Her lagres det for det meste nyvasket og oljet i garasje med gjevne plussgrader og tar diverse oppgraderinger og vedlikehold når det passer i løpet av vinteren.

Og om jeg skal pirke så bør pkt10 oppdateres til depotstøtter og pkt3 til å generelt forebygge kondens ved svingende temperaturer.
+1 :)
For min del får det holde med en vask og oljeskift (oljeskift mest pga at oljen har vært der siden førstegangsservice, og jeg presser helt opp mot 10.000km servicedato, men den tar jeg på nyåret)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Relax »

Voodoodoo skrev:Eller så kan en bare fylle tanken og parkere og ta oljeskift o.l. når det passer.
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren. :prf

Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...

Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell :lol
+1 :thumleft

Begynner å bli hysterisk mye av dette, ja, og det er mange sykkelverksteder og lager haller som gnir seg i hendene :P :p
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...

Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...

Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av TBI81 »

Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...

Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Småfyring er ofte ikke lurt, nei. Bør i såfall få gå seg så varm at kondensen er borte. Er vel mer balsam for sjelen enn for sykkelen om ikke. Men det er jo noe det også :knegg

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av poulet_cavalier »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...

Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.
Kondens er en reell fare ved vinterstart. Grei forklaring her: http://www.hytteavisen.no/naar-fukten-k ... 75218.html (artikkel om kondens i hytter - men samme prinsippet).

Om problemet med gammel olje over vinteren er reelt er jeg mer usikker på. Det er *mye* synsing om dette men er det en urban myte? Jeg finner ingen forklaring på hvilke prossesser som er skadelige for motoren annet enn vage referaner til "syredannelse" og "avvfallsstoffer".
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av phantom »

Den lista der virker jo noe mere omstendig enn det i alle fall jeg pleier å gjøre før vinterlagringen. Men for all del, det er jo en glede i seg selv å pusle med sykkelen, og ingen av punktene skader vel på noen måte. Kansje er det med biken som med dama, jo mere "unødvendig" stell vi gir dem, jo bedre funker de. :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av TBI81 »

poulet_cavalier skrev:
Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...

Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.
Kondens er en reell fare ved vinterstart. Grei forklaring her: http://www.hytteavisen.no/naar-fukten-k ... 75218.html (artikkel om kondens i hytter - men samme prinsippet).

Om problemet med gammel olje over vinteren er reelt er jeg mer usikker på. Det er *mye* synsing om dette men er det en urban myte? Jeg finner ingen forklaring på hvilke prossesser som er skadelige for motoren annet enn vage referaner til "syredannelse" og "avvfallsstoffer".
Problemet med gammel olje er vel at 'grums' kan legge seg når den står i månedvis så det virker igrunn ganske logisk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av kjellv »

Jeg vil nok heller tro det er avfallsstoffer fra forbrenning som har lurt seg forbi stempelringer og ventiltetninger og blitt tatt opp i oljen som kan skape korrosjonsproblemer. F.eks. svovel. Men hvor stort dette problemet er vet ikke jeg, om det evt. er bare et teoretisk problem...

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: 10-punktssjekken for vinterlagring

Legg inn av poulet_cavalier »

Fra BMW manualen:
Lay up motorcycle
Clean the motorcycle.
Removing battery ( 140).
Spray the brake and clutch
lever pivots and the main and
side stand pivots with a suitable
lubricant.
Coat bright metal and chromeplated
parts with an acid-free
grease (e.g. Vaseline).
Stand the motorcycle in a dry
room in such a way that there
is no load on either wheel. Authorised
BMW Motorrad dealers
can provide suitable auxiliary
stands.

Ingenting om oljeskift..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar