10-punktssjekken for vinterlagring
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Sted: Drammen
- Kontakt:
10-punktssjekken for vinterlagring
1.
Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".
2.
Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.
3.
Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.
4.
Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.
5.
Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.
6.
Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.
7.
Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.
8.
Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger
9.
Det er på tide med en skikkelig kjederengjøring. Bruk spesialmiddel eller vask kjedet i parafin. La det tørke og smør grundig på nytt.
10.
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.
Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".
2.
Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.
3.
Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.
4.
Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.
5.
Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.
6.
Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.
7.
Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.
8.
Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger
9.
Det er på tide med en skikkelig kjederengjøring. Bruk spesialmiddel eller vask kjedet i parafin. La det tørke og smør grundig på nytt.
10.
Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Eller så kan en bare fylle tanken og parkere og ta oljeskift o.l. når det passer.
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren.
Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...
Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren.
Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...
Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
heller mot den siste:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Det høres ut som en full service, som er vel og bra, men selv sykler med sjel, tåler å stå noen måneder uten og gå gjennom alle punktene, hvis de er iorden.
Har aldri tømt gasserne, har heller aldri hatt problemer. Spraye med lagringsolje, og fylle opp tanken, hvis den skal stå kaldt er lurt. For jeg regner jo med at sykkelen er holdt ren, under hele sesongen.
Skifte olje kan være lurt, det må jo gjøres uansett, så hvorfor ikke nå. hvis det er noe du må utbedre, kan jo vintern være tida for å gjøre det.
Har aldri tømt gasserne, har heller aldri hatt problemer. Spraye med lagringsolje, og fylle opp tanken, hvis den skal stå kaldt er lurt. For jeg regner jo med at sykkelen er holdt ren, under hele sesongen.
Skifte olje kan være lurt, det må jo gjøres uansett, så hvorfor ikke nå. hvis det er noe du må utbedre, kan jo vintern være tida for å gjøre det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
I utgangspunktet ingen dum liste, men støtter Voodoo her også, det er mye hysteri når det kommer til vinterlagring. Det finnes til og med de som ikke tar oljeskift og lar sykkelen stå under snøhaugen hele vinteren. Og syklene starter og går år etter år de også. Og fungerer til og med i regn og salt. Ikke det at jeg applauderer sånn behandling av de tohjulte, men de tåler det også. Her lagres det for det meste nyvasket og oljet i garasje med gjevne plussgrader og tar diverse oppgraderinger og vedlikehold når det passer i løpet av vinteren.
Og om jeg skal pirke så bør pkt10 oppdateres til depotstøtter og pkt3 til å generelt forebygge kondens ved svingende temperaturer.
Og om jeg skal pirke så bør pkt10 oppdateres til depotstøtter og pkt3 til å generelt forebygge kondens ved svingende temperaturer.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
+1 :)TBI81 skrev:I utgangspunktet ingen dum liste, men støtter Voodoo her også, det er mye hysteri når det kommer til vinterlagring. Det finnes til og med de som ikke tar oljeskift og lar sykkelen stå under snøhaugen hele vinteren. Og syklene starter og går år etter år de også. Og fungerer til og med i regn og salt. Ikke det at jeg applauderer sånn behandling av de tohjulte, men de tåler det også. Her lagres det for det meste nyvasket og oljet i garasje med gjevne plussgrader og tar diverse oppgraderinger og vedlikehold når det passer i løpet av vinteren.
Og om jeg skal pirke så bør pkt10 oppdateres til depotstøtter og pkt3 til å generelt forebygge kondens ved svingende temperaturer.
For min del får det holde med en vask og oljeskift (oljeskift mest pga at oljen har vært der siden førstegangsservice, og jeg presser helt opp mot 10.000km servicedato, men den tar jeg på nyåret)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
+1Voodoodoo skrev:Eller så kan en bare fylle tanken og parkere og ta oljeskift o.l. når det passer.
har gjort det hvert år på samtlige av mine sykler og til dags dato aldri hatt noe tull med sykkelen på våren.
Det 10punkts regimet tenderer til hysteri spør du meg...
Det er imidlertid mulig en må følge en slik prosess om en har kjøpt en sykkel med "sjel" da den sikkert kan bli ganske furten om eieren ikke gir den godt nok stell
Begynner å bli hysterisk mye av dette, ja, og det er mange sykkelverksteder og lager haller som gnir seg i hendene
"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 22928
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Småfyring er ofte ikke lurt, nei. Bør i såfall få gå seg så varm at kondensen er borte. Er vel mer balsam for sjelen enn for sykkelen om ikke. Men det er jo noe det ogsåBjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Kondens er en reell fare ved vinterstart. Grei forklaring her: http://www.hytteavisen.no/naar-fukten-k ... 75218.html (artikkel om kondens i hytter - men samme prinsippet).Snikendeugle skrev:Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Om problemet med gammel olje over vinteren er reelt er jeg mer usikker på. Det er *mye* synsing om dette men er det en urban myte? Jeg finner ingen forklaring på hvilke prossesser som er skadelige for motoren annet enn vage referaner til "syredannelse" og "avvfallsstoffer".
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Den lista der virker jo noe mere omstendig enn det i alle fall jeg pleier å gjøre før vinterlagringen. Men for all del, det er jo en glede i seg selv å pusle med sykkelen, og ingen av punktene skader vel på noen måte. Kansje er det med biken som med dama, jo mere "unødvendig" stell vi gir dem, jo bedre funker de.
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Problemet med gammel olje er vel at 'grums' kan legge seg når den står i månedvis så det virker igrunn ganske logisk.poulet_cavalier skrev:Kondens er en reell fare ved vinterstart. Grei forklaring her: http://www.hytteavisen.no/naar-fukten-k ... 75218.html (artikkel om kondens i hytter - men samme prinsippet).Snikendeugle skrev:Husker ikke helt kilden, men er visst bedre å bare la den stå istedenfor å småfyre den opp. Men funker nok fint uansett hva man gjør.Bjerknez skrev:Jeg kan ikke nok om dette til å avfeie det, men av erfaring så pleier vel slike ting å bli litt hausa opp...
Min kommer til å sto i en carport under en provisorisk presenning. Oljeskift/filter skal snart byttes av undertegnede og sykkelen vil fortsatt stå delvis ute i kulden, men borte bra fuktighet og direkte vind. Har også kjøpt meg en Exide 12/7 batterilader som skal stå på gjennom store deler av vinteren for å vedlikeholde batteriet. ved siden av dette har jeg så klart vasket sykkelen og polert/vokset de fleste paneler. Da tror jeg den klarer seg utmerket gjennom vinteren. Kanskje jeg også starter den opp og lar den gå seg var i ny og ne, men er usikker på om det kanskje er like greit å la det være..(?)
Om problemet med gammel olje over vinteren er reelt er jeg mer usikker på. Det er *mye* synsing om dette men er det en urban myte? Jeg finner ingen forklaring på hvilke prossesser som er skadelige for motoren annet enn vage referaner til "syredannelse" og "avvfallsstoffer".
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Jeg vil nok heller tro det er avfallsstoffer fra forbrenning som har lurt seg forbi stempelringer og ventiltetninger og blitt tatt opp i oljen som kan skape korrosjonsproblemer. F.eks. svovel. Men hvor stort dette problemet er vet ikke jeg, om det evt. er bare et teoretisk problem...
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: 10-punktssjekken for vinterlagring
Fra BMW manualen:
Lay up motorcycle
Clean the motorcycle.
Removing battery ( 140).
Spray the brake and clutch
lever pivots and the main and
side stand pivots with a suitable
lubricant.
Coat bright metal and chromeplated
parts with an acid-free
grease (e.g. Vaseline).
Stand the motorcycle in a dry
room in such a way that there
is no load on either wheel. Authorised
BMW Motorrad dealers
can provide suitable auxiliary
stands.
Ingenting om oljeskift..
Lay up motorcycle
Clean the motorcycle.
Removing battery ( 140).
Spray the brake and clutch
lever pivots and the main and
side stand pivots with a suitable
lubricant.
Coat bright metal and chromeplated
parts with an acid-free
grease (e.g. Vaseline).
Stand the motorcycle in a dry
room in such a way that there
is no load on either wheel. Authorised
BMW Motorrad dealers
can provide suitable auxiliary
stands.
Ingenting om oljeskift..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras