VW Polo dørlås problem

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

VW Polo 2004 model.
Når bilen skulle låses så satte nøkkelen seg fast i dørlåsen.
Vi får vridd nøkkelen til "lås" men ikke helt til opplåst, og nøkkelen sitter fast.
Vi kan låse opp og igjen med nøkkel på andre siden og med sentrallås knappen inne i bilen,
men nøkkelen sitter like fast uansett i den ene døren.
Prøver med 5-56 rundt nøkkelen og alle veier vi kommer til, men sitter like fast.

Noen som har peil?

Kommer man til nok om man tar av panelet på innsiden av døren?
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av kjellv »

Tror nok du skal regne med at låsesylinderen er utslitt og må få byttet den.
Noe er tynnslitt og har kilt seg fast. Da nytter det ikke hverken å smøre eller lirke. Du kommer ikke til noe som helst fra innsiden.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

kjellv skrev:Tror nok du skal regne med at låsesylinderen er utslitt og må få byttet den.
Noe er tynnslitt og har kilt seg fast. Da nytter det ikke hverken å smøre eller lirke. Du kommer ikke til noe som helst fra innsiden.
Det er det jeg trodde.
Men for å ta ut hele lås sylinder osv, må man ikke da løsne den fra innsiden?

Får man ny sylinder tilpasset samme nøkkel ?
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av kjellv »

Du må nesten spørre din lokale Møller...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Kawagutten »

Er ikke sikker på hvordan låsen sitter på polo men tror du kommer til splinten som holder låsen når du åpner.Åpner du opp selv så prøv å ikke rive i stykker plasten på innsiden.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Geiroe »

Du skriver ingenting om årsmodell, men VW/Audi har vel paneler som du fjerner skruer, og drar panelet opp. :prf
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Kawagutten »

Ang. tilpasse ny lås til gammel nøkkel så er vel ikke det så viktig når du har sentrallås.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

Geiroe skrev:Du skriver ingenting om årsmodell, men VW/Audi har vel paneler som du fjerner skruer, og drar panelet opp. :prf
joda, skrev 2004 Polo....og , ja, tror det er som du sier,,,løsne skruer i underkant og forkant, og så løfte panelet opp..
:)
"Do the right thing"

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Banditmannen »

Hei.
Har selv en 2002, så jeg kjøpte meg Haynes-manualen til 2002-2005 Polo
Du trenger IKKE å ta av innerpanelet for å få ut låsen! Og det tror jeg du skal være glad for, for det var ørten skruer og klips(og fandens oldemor) for å fjerne!


Her er et bilde fra boka som forklarer hvordan man tar ut låsen:
(klikk på bildet, så blir det større)
Bilde


PS: Har aldri prøvd dette selv, og tar ikke noe ansvar om noe blir galt... :P :p

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Banditmannen »

På min er det bare et hull med gummipropp(ikke to), og innenfor er det en skrue som passer til beskrivelsen i manualen.
Torx T20 virka som passa bra, men jeg skrudde ikke noe på den... :-)

[img]http://www.mcsiden.no/gallery/image.php ... =thumbnail[/img] [img]http://www.mcsiden.no/gallery/image.php ... =thumbnail[/img]

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

:thumleft

Takk for bilder!
Jeg tror det er akkurat som dette!
Skal se på det senere i dag!
"Do the right thing"

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av lasse_hansen »

Det er den skruen der, når den er løsnet må hele håndtaket skyves fremover mot panseret på en måte, da kommer hele håndtaket og låsesylinderen ut.. Sånn var det ihvertfall når jeg byttet begge låsesylindrene på våres polo, 2002modell forrige mnd. Dro på skroten og fikk tak i to låsesylindere fra en bil, og fant heldigvis nøkkelen til den bilen inni.. Så da ble det to nøkler til bilen vår isteden. En til å løse opp dører med, og en til å starte med ;)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av PCP »

Har fått både riktig nøkler og ferdig kodet låssylinder bestilt på chassinummer/regnr til VAG tidligere, men det kan variere med modell og type. Tenkte jeg kunne sjekke pris for deg siden jeg har tilgang til dette gjennom min takst-progamvare, men til 04 Polo (9N/5d) får jeg ikke opp låssylinder som løs del, bare låsmekanismen, håndtak, etc. Så kan dessverre ikke bidra med noe pris på akkurat denne. (Mulig man må kjøpe helt sett, men kan også være andre grunner til at jeg ikke finner den.)

Du får ta en telefon til Møller og høre hva de kan tilby, eller eventuelt gå for noe brukt som Lasse H gjorde.

Den skal i alle fall være grei å få ut, bare vær nøye med punktet om å ikke skru skruen helt ut. Hold gjerne et lite press mot den mens du skrur, så du kan gå litt tilbake om det ble for langt, før den detter inn i døra hvor den kan være ganske lei å få ut igjen om man ikke er så "heldig" at den faller helt ned til bunn av døren...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

Da var det gjort, og det var ganske greit med råd og bilder herfra.
Det var slik som beskrevet av dere ;)

Dvs nå er nøkkel ute...og låsen var slitt slik at ny må inn..

Jeg hadde håpet at høyre og venstre var like ...med et lite spor var forskjellig på dem :(
Da kunne førerdør og tenning lett og billig hatt samme nøkkel og alt hadde vært fikset med en gang ..men den gang ei ...
Så nå får jeg høre hva Møller sier ...
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: VW Polo dørlås problem

Legg inn av Relax »

Hvor vanskelig er det eventuelt å bytte låssylinder i tenningen? Om det er enklere / billigere å kjøpe nytt sett med 2 dørsylindere og en tenningssylinder enn å få spesial bestilt en dørsylinder ..( ser ikke ut til at det et start sperre i forbindelse med nøkkelen , men er ikke sikker ....)
"Do the right thing"

Svar