Bensinkutt-funksjon og bensinpumpe på 90-talls Honda

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Bensinkutt-funksjon og bensinpumpe på 90-talls Honda

Legg inn av PCP »

Hei!

Er det noen her som vet, eller tror de vet, noe om bensinpumpe og bensin-kutt systemet på en 4.gen (1996) VFR750?

Det jeg lurer på er først og fremst hva som styrer pumpen, og eventuelt hvor det signalet kommer fra?
Feks om det er slik at pumpen skal gå et par sekunder idet jeg skrur på tenningen, eller om det ikke skjer noe før "motorstyringen" begynner å dele ut gnist til pluggene? Eller noe helt annet..?

Grunnen til at jeg lurer litt på dette er at den er litt tregstartet de gangene den har stått veldig lenge, og min hovedmistanke er at jeg må stå å kaste bort masse strøm og startmotor-levetid unødvendig for at flottørkammere skal fylles. For ikke å snakke om i våres når jeg også byttet bensinfilter før "vår-oppstart". Hadde langtekkelig gnaging på starter'n vært OL-gren ville jeg nok gjort det skarpt der da. :prf

Er litt usikker på om pumpen også fungerer som bensin-kutt, eller om det er en egen del/ventil, men tror den er av membran-typen (som kan sperre). Sykkelen er så gammel at det som ser ut som en bensintank, er en bensintank, og bensinnivået er dermed langt over forgassere. Har forsåvidt hørt om folk som "bygger om" til gravitasjons-mating (dvs fjerner hele pumpa), men aner ikke om dette er relatert til start etter lagring, eller om det bare er ut fra en ide om at hvis noe feiler på en 4g VFR, så er det høyst sannsynlig noe elektrisk, og "less is more"...? :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Re: Bensinkutt-funksjon og bensinpumpe på 90-talls Honda

Legg inn av Kjellrf »

Vel, gamle Honda'er er kjent for å være tregstarta når de har stått lenge, det eneste som hjelper er å tømme forgasserne og få frisk bensin i flottørkamrene. Da fyrer de straks. Har noe med dagens bensinkvalitet å gjøre, og kanskje for god lufting av gasserne?

Det er min erfaring...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Ok, takker for det tipset Kjellrf. ;-)

Men frykter jeg i praksis vil gjøre vondt verre om jeg tømmer kammere. Sykkelen passer i kategorien gamle Hondaer i og med det er forgassere, samtidig er den altså ny nok til å ha en form for elektrisk bensinkutt-funksjon.

Har fortsatt ikke blitt helt klok på hvordan dette virker, men tittet litt på koblingsjemaet og ser at styrestrøm til bensinpumpe-rele kommer fra tenningsmodul/"motorstyring". (Rele til bensinpumpen benevnes forøvrig som "Fuel Cut Reley" så jeg heller mer og mer mot teorien om at pumpen både skaffer mer bensin til forgasserer når motoren går, samtidig som den hindrer bensin fra å komme når motoren ikke går.)

Men hvis ingen andre tips kommer inn her får jeg bare måle rett på pumpa i vinter, og se hva den får. Hvis den ikke går med tenning på/motor av, kan jeg jo eksperimentere med en tyvkobling av releet så jeg kan tvangskjøre pumpa litt manuelt før vår-oppstart, og se om det endrer noe.

Så da regner jeg med at dere alle holder pusten den lille tiden frem til våren, mens vi venter på svaret på denne thrilleren? :mk

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg bruker å tvangskjøre pumpa på våren for å slippe å file på starteren i evigheter før den tenner. På din mener jeg at du skal kortslutte svart og svart/blå på fuel cut relay for å få pumpa til å gå mens sykkelen ikke går.
Samme metode bruker du for å sjekke kapasiteten til pumpa.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... fd867f.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Takker, det var jo helt supert å få bekreftet det Greve! :thumleft

Da tror jeg jammen bare jeg lager meg en liten skjult men lett tilgjengelig "fuel-boost" trykk-knapp for dette i vinter. Er litt halvknotete å komme til, og jeg vil ha det enkelt, selv om det ikke er mer enn et par ganger i året det trengs.

Pleier du å kjøre pumpa 20-30 sekunder, eller noe sånt, eller..?

Nå vet jeg ikke om selve pumpen har noe innebygget trykkregulering, men det ser for meg ikke ut som annet enn at pumpa går (rele i innslag) hele tiden når motoren går, så skulle vel ikke være noe større fare om den går litt for lenge. Altså som at trykket kan bli så høyt at flottør-ventilene blir overmannet...

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

En gang i tiden var det noe som het Startgass ;)
Noen synes det er for kraftig kost , men du verden å det funka noen ganger og ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Takker, det var jo helt supert å få bekreftet det Greve! :thumleft

Da tror jeg jammen bare jeg lager meg en liten skjult men lett tilgjengelig "fuel-boost" trykk-knapp for dette i vinter. Er litt halvknotete å komme til, og jeg vil ha det enkelt, selv om det ikke er mer enn et par ganger i året det trengs.

Pleier du å kjøre pumpa 20-30 sekunder, eller noe sånt, eller..?

Nå vet jeg ikke om selve pumpen har noe innebygget trykkregulering, men det ser for meg ikke ut som annet enn at pumpa går (rele i innslag) hele tiden når motoren går, så skulle vel ikke være noe større fare om den går litt for lenge. Altså som at trykket kan bli så høyt at flottør-ventilene blir overmannet...
Pumpa er trykkregulert, så pumpa stopper etterhvert som flottørene fylles. Det klikker i pumpa, først fort, så litt saktere og til slutt blir den stille og da er gasserne fulle :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

På Honda'er som skulle stå en stund, blei det anbefalt å slå av bensinkrana først, og vente litt med å stoppe motoren. Da vil pumpa gi gasserne "frisk" bensin fra tanken ved ny start, og ikke den avdunstede, "forhenværende" bensina som fortsatt var i flottørkamrene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Kjellrf skrev:På Honda'er som skulle stå en stund, blei det anbefalt å slå av bensinkrana først, og vente litt med å stoppe motoren. Da vil pumpa gi gasserne "frisk" bensin fra tanken ved ny start, og ikke den avdunstede, "forhenværende" bensina som fortsatt var i flottørkamrene.
Hmm, lur løsning :thumleft

Bilde

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Takk igjen Greve, da kjører jeg bare pumpa på "gehør" :prf
På Honda'er som skulle stå en stund, blei det anbefalt å slå av bensinkrana først, og vente litt med å stoppe motoren. Da vil pumpa gi gasserne "frisk" bensin fra tanken ved ny start, og ikke den avdunstede, "forhenværende" bensina som fortsatt var i flottørkamrene.
Tar med meg det tipset også. Grunnen til at jeg var litt skeptisk til dette da du nevnte det første gangen var altså problemet med å få fyllt forgasserne igjen, men nå som jeg har lært hvordan pumpa kan tvinges i arbeid kan jo tipsene fint kombineres. Riktignok valgte Honda å ta vekk den tradisjonelle bensinkranen på senere versjoner av VFR750, så den har bare en liten innvendig "service-stoppekran", men tror jeg skal kunne komme til den ved å ta av setet.

Ut fra hvor lenge jeg måtte kjøre på startmotor i våres tror jeg flottørkammere må ha tømt seg ganske bra på egen hånd, men jeg lagrer inne i et kontormiljø så kan sikkert også være en fordel om de tømmes litt før parkering. For det finnes vel muligens noen mennesker som er så sære og rare at de ikke nødvendigvis ser sjarmen i en svak eim av bensin ispedd lukten av god gammel motor, de første par ukene... :roll :P :p
Relax;
En gang i tiden var det noe som het Startgass ;)
Noen synes det er for kraftig kost , men du verden å det funka noen ganger og ;)
Ja det var jo det, og som bilmekaniker på 90 tallet, med mye biler fra 70 og 80 ble det flittig brukt både mye startgass og "å gi'n en dram" med bensin nedi forgasser'n. Absolutt svært effektivt, og ville nok helt sikkert fungert på VFR'en også, men jeg syns for en ting det er en litt slem måte å vekke en gamle stakkar, også vet jeg heller ikke hvor lett det vil være å få gassen inn i munnen på den uten å måtte demontere noe. Det blir nok i mine øyne mer en nød-løsning, når ingenting annet nytter. ;-)

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

PCP skrev:
Men hvis ingen andre tips kommer inn her får jeg bare måle rett på pumpa i vinter, og se hva den får. Hvis den ikke går med tenning på/motor av, kan jeg jo eksperimentere med en tyvkobling av releet så jeg kan tvangskjøre pumpa litt manuelt før vår-oppstart, og se om det endrer noe.

Så da regner jeg med at dere alle holder pusten den lille tiden frem til våren, mens vi venter på svaret på denne thrilleren? :mk
Hei igjen! :vs
Alle dere som har holdt pusten for denne siden oktober kan nå begynne å puste igjen...

For å komme til bensinpumpe-rele må sidedeksel av, som igjen henger sammen med baklykt, og krever demontering av håndtak, og bagasjebrett. Så i vinter la jeg opp en tyvkobling/ledning for pumpa som nå er lett tilgjengelig under setet.

Benyttet meg av denne rett før årets første oppstart i går, og kan med glede melde at den i år startet med under 2 sekunders kjøring på starter'n. :prf

Så vil spesielt få rette en takk til Greven, for utmerket tips! :thumleft

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Er alltid lurt å tømme gasserne før lagring. Typisk problem med crossere er tett pilotjet grunnet skit som blir liggende lenge..

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Sliter med akkurat det samme på min gs men den er såpass gammal at den har gravitasjonsføding og bensinkran med prime funksjon så det er bare å prime gasserene i et halvt til et minutt så fyrer den som regel med letthet :-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:
PCP skrev:

Hei igjen! :vs
Alle dere som har holdt pusten for denne siden oktober kan nå begynne å puste igjen...

For å komme til bensinpumpe-rele må sidedeksel av, som igjen henger sammen med baklykt, og krever demontering av håndtak, og bagasjebrett. Så i vinter la jeg opp en tyvkobling/ledning for pumpa som nå er lett tilgjengelig under setet.

Benyttet meg av denne rett før årets første oppstart i går, og kan med glede melde at den i år startet med under 2 sekunders kjøring på starter'n. :prf

Så vil spesielt få rette en takk til Greven, for utmerket tips! :thumleft
Flott, det er viktig å sørge for å gi inntrykk av at gamle V4-motorer er stabile og lettstartet, selv om man må bruke noen tjuvtriks :lol :thumleft

Bilde

Svar