Relax skrev:Jeg er litt enkel i min tankegang , men hvis en motor går godt som den skal , starter lett, har normalt bensinforbruk, normalt olje forbruk , ingen blå røyk , ingen ulyd ( ventil klikking) , normalt bensinforbruk....... hvorfor skal man begynne å skru da?
Kan en ventil brenne,,legge seg fast , uten at det merkes i forhold til noe av dette .. ( Om det er ventil klikking, så. ja, det høres! )..
" if it works, don't touch it!"
Jeg kan merke at jeg møter meg selv litt i døra når jeg skal argumentere mot dette. For jeg er langt på vei enig, og har nok generelt et relativt avslappet forhold til vedlikehold. Feks skal sykkelen i følge boka ha nye tennplugger ved hvert eneste oljeskift, kan ikke si jeg følger dette...
Men akkurat disse ventilene bekymrer meg litt, ikke minst fordi de for alt hva jeg vet muligens aldri har blitt sjekket/justert, og som andre har nevnt allerede er det for trange klaringer som er den største trusselen. Dette kan komme snikende uten lyder, og når symptomene først kommer til overflaten er det gjerne litt for sent. (Dvs de får for lite kjøling fordi varmen ledes for dårlig over i toppen, og innen dette har gått så langt at de ikke lenger holder trykket i sylinder i så stor grad at det merkes, er de gjerne allerede brent. Da sitter man plutselig med en betydelig jobb, med nye ventiler, sliping av ventil-seter og hele pakka.)
Motoren min har bare ett lite problem, den starter lett, går godt på tomgang, ingen oljeforbruk, røyk, eller denslags, og den drar normalt, men den har hakkete ujevn gange på lavt turtall i lav hastighet, når man er akkurat såvidt forbi stram gasswire, noe som er irriterende i kø-kjøring. Tviler sterkt på at dette skyldes ventilene, jeg mistenker at det enten bare er forgassere som er ute av synkronisering, eller eventuelt god gammel rusk i forgasser (de små dysene, luft-skruene eller kretsløpet rundt dette).
Gidder ikke plukke ut og fra hverandre forgassere om jeg ikke absolutt må, men prøver først en synkronisering med Carbtune. For å slippe å gjøre dette også mer enn en gang tenker jeg at nå er rett tid for en ventil-kontroll og nye plugger, slik at forgasserne selv er eneste ukjente variabel. Blir det ikke bra da, så får jeg rive dem ut neste vinter.
Takk for alle gode tips og lykkeønskninger!
PS@ Dr.Greve
Ja, det er shims, med de fordeler og ulemper det medfører.
Er jo færre deler, mindre som kan gå i stykker, og det holder vel også innstilling noe bedre. Men blir mye styr om det er feil, kammene må ut, jeg må måle med micrometer, regne ut, og bestille nye, og håpe det blir riktig når alt er sammen igjen. Skal undersøke litt nærmere dette du nevner om bolter, og om de holder noe mer enn bare kammene.