Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av PCP »

DrGreve skrev: Motormessig er det lite gjengangerfeil på VFR, men laderegulatoren kan gi noen problemer av og til.
Og tannhjulsdrevne kammer er en genial løsning, skulle ønske at det hadde vært en mulighet til å konvertere løsningen fra VF1000R til min uten å måtte bytte hele motoren..
Ja, motoren virker såvidt jeg kan se til å være en svært vellykket konstruksjon. Uten at jeg har noen tall å fare med er i alle fall mitt inntrykk fra bilmotorer at en veldig stor andel mekaniske feil skyldes svikt i kamdrift-systemet, og følgeskader av dette. Og er man litt uheldig er følgeskadene så omfattende at det blir helt ny motor, så er jo en ganske vesentlig detalj.

El-anlegget har vel noen gremlins, med sine gammeldagse kontakter og (underdimmensjonert?) regulator. Har byttet min, og satt inn en med kjølefinner som skal være noe bedre. (Har også med en i reserve på tur). Kjellrf nevnte forresten nettopp i en annen tråd at det ikke er snilt mot regulatoren og starte eller kjøre VFR med dårlig batteri, så da tenker jeg at tipsene jeg fikk av deg Greve, ang tvangskjøring av bensinpumpe, også kan bidra til å forlenge levetid på regulator hvis den sliter med å lade opp igjen batteri fra nær tom. Batteriet mitt er godt nok til at det går problemfritt gjennom sesongen, så er ikke direkte dårlig, men det har bare ikke nok CCA-futt til å holde ut gjentatte "lange" økter på starter'n for å få frem bensin når den både har stått lenge, og tempen er lav. (Så sist fikk det hjelp av et bilbatteri) Et nytt Yuasa og nye "vårstart-rutiner" står uansett på agendaen til våren. :-)

PS@Dr.Greve,
Var det VF1000R som var først ute med tannhjuls-drevne kammer, eller kom det først på den "bane-versjonen" av VFR750? Var det på flere modeller?

Kjellrf skrev:Jeg monterte Dynojet-sett på min VF1000F2, når man har hatt opp forgasserne 10-12 ganger for å stille dysenål eller bytte dyser, da er man rimelig lei...
](*,)

:roll
Hehe, uff, kondolerer!
Men på den positive siden, jeg vil jo tro man man blir "en jævel" på lirke forgasserne ut av innsugs-gummi'n, så den tolvte gangen går det helt uten banning?? :knegg

Kjellrf skrev: Når det gjelder feil på VFR'en, er det mer feil med førerne enn med sykkelen, tror jeg...

:roll
Hmmmm, vet ikke helt hvordan dette skal tolkes. Tenkte du feks da på disse idiotene som bruker startkabler for å få igang VFR'en, eller var det andre typer missbruk du hadde i tankene? :P :p

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Ventiljustering, gjenbruk av pakning; smart/idiotisk?

Legg inn av DrGreve »

VF1000R var den første som hadde gear driven cams og som ble videreført på VFR.

In March 1984 Honda introduced the VF1000RE in Europe. Its styling was a celebration of the V4's racing heritage and the VF1000R was a showcase for the technology Honda had developed on the track.

The super sports bike still featured the same 998 cc V-4 engine in its rectangular section pipe frame, but this was the first VF1000 to have gear driven cams that would become a trademark of future V4 Hondas, beginning with the VFR750.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar