Kjøre om vinteren i Oslo

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av pkl »

Som helt fersk må jeg bare først si at det å kjøre MC er virkelig trivelig, syntes det er hyggelig når andre MC førere hilser og har startet med det selv. Mange bilister tar også hensyn, spesielt når jeg kjører i kø på ring tre. (noen veldig få prøver å kjøre deg ned også da, men)

Grunnen til at jeg tok MC lappen og kjøpte MC var ene og alene praktiske årsaker, sparer nå mellom 1-2 timer HVER DAG :lol .

Men, yr spår 5-10 cm snø/sludd på mandag, så da er det vel bare å sette seg tilbake i bilen, eller er det det?

Kan man kjøre om vinteren? 125/250 offroad med piggdekk? Eller bør jeg bare slå tanken fra meg?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av jongsanim »

Jeg skal i år, for første gang, kjøre om vinteren (også kun i Oslo). Har en Honda msx125 med piggfrie vinterdekk.

Tror pigger er unødvendig da det ikke er is mesteparten av tiden, etter min erfaring. Skal legge om til vinterdekkene så snart som mulig, må bare få tak i frem hjulet først.

Tenker at utfordringene er: glatt føre, kald vind og salt på veiene (rust).

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av superduper »

Jeg har kjørt en vinter i Oslo med en WR250 samt. piggdekk... Nå er det definitivt lagt på hylla! Hadde alt for mange nær-døden opplevelser...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av SuperMorten »

Jeg strakk høsten ganske lenge, og tok ut sykkelen veldig tidlig om våren da jeg bodde i Oslo. Det er ikke temperaturen som er problemet når man kjører i byen. Det er trikkeskinner og hvit veimaling (fotgjengeroverganger) kombinert med blinde, egostiske og til dels mannevonde medtrafikanter som utgjør problemet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av PCP »

jongsanim skrev:
Tenker at utfordringene er: glatt føre, kald vind og salt på veiene (rust).
En mer daglig utfordring av salt enn rust, kan være dårlig sikt med det grise-føret det ofte er i Oslo-området.

Jeg hadde ofte litt sikt-problemer selv utenom gjørmeføre-dagene, men det var mye fordi jeg bruker briller som dugget opp når det gikk sakte, eller jeg fikk et dobbelt lag med "tåke" på dager med rundt 0 grader og yr i luften når visiret måtte opp i kø/stopp.

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av pkl »

Ok, da blir det vel å droppe hele opplegget.

Tusen takk for svar

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av Kawagutten »

pkl skrev:Ok, da blir det vel å droppe hele opplegget.

Tusen takk for svar
Kanskje ikke så dum avgjørelse når en tenker på glatt føre sammen med mye trafikk og litt fersk i tillegg :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av pkl »

Er nok det beste valget for en som har hatt lapp i to måneder ja..... Bare å innse det, å belage seg på kø......

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av jongsanim »

Jeg skal i hvert fall oppdatere tråden min etter hvert som vinteren kommer med utfordringer.. Du kan jo evt. følge med der og revurdere det senere ;)

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av pkl »

Ja, gleder meg til å følge en som tør og utfordre snøen, kanskje det gjør at en selv tør neste vinter....

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av Kawagutten »

Det bør ikke handle om å hva en tørr men om å ta en klok avgjørelse :[-X

Jeg kommer til å kjøre litt i vinter men kun så lenge det er bart og på dagtid og ikke i rushtrafikk med is/snø.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av pkl »

Sikkert riktig det.

Selv om det føles akkurat nå som at dette handler om at jeg ikke tør etter alle advarsler.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av Kawagutten »

pkl skrev:Sikkert riktig det.

Selv om det føles akkurat nå som at dette handler om at jeg ikke tør etter alle advarsler.
Skal vel ikke vente med riktig avgjørelse til en ligger under fronten på en bil som ikke så du komme eller tok hensyn til deg,da ville du angret mer enn du noen gang hadde trodd var mulig.Det skal lite til og når det først har skjedd så gikk det så fort at du ikke rakk å tenke på noe før etterpå hvis du har flaks nok til å være oppegående etter en eventuell ulykke.

Husk at den tiden du ha tenkt å kjøre på er den aller værste tiden.

Og skulle du ikke klare å vente til neste sesong med å kjøre på glatta i rushen får du ha lykke til og håper du i det minste bruker all den selvlysende beskyttelsen du kommer over og kjører etter forholdene å fremdeles er med oss på to hjul til neste år.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av jongsanim »

pkl skrev:Sikkert riktig det.

Selv om det føles akkurat nå som at dette handler om at jeg ikke tør etter alle advarsler.
Er man usikker skal man la være, syntes jeg. Jeg har nå kjørt (om sommeren) siden 2001 og mener personlig at jeg har kunnskapen/erfaringen/respekten som skal til for å teste dette ut ;)

For all del, jeg ser ikke bort ifra at jeg om en måned finner ut at det var en jævlig teit idé og parkerer sykkelen, men jeg tror og håper at jeg behersker dette.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre om vinteren i Oslo

Legg inn av Kawagutten »

Nå er det kanskje mange som kjørte moped om vinteren i ungdommen på mindre traffikerte veier men blir noe annet når en skal kjøre i byer med så mye trafikk som oslo og med så mange bilister som gir f... eller ikke følger med så blir risikoen såpass stor at det ikke er verdt det.Har kjørt litt budbil og vært en del i oslo før så mener å ha sett nok for å si at det er risikofylt på glatta i oslo.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar