Valg av nytt kjede og drevpakke.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Re: Valg av nytt kjede og drevpakke.

Legg inn av Solo-rider »

TBI81 skrev:
Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

ZVM-X kjede er jo kanskje litt å overdrive på min "moped". Men om jeg gjør det. Hva med drevene ?
Er disse SunStar drevene av bedre en JT drev tro ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... r_-_steel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så tenkte jeg på ikke bruke vinkelsliper og klinke med hammer når jeg skifter...
Er denne grei å bruke ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er kanskje litt overkill. Spesielt om du er snill med kjedet i utgangspunktet. Skader dog aldri å ha det "sterkt nok" tenker jeg. Kun kjørt med JT selv, så Sunstar har jeg lite erfaring med dessverre. Sikkert noen andre her som har? Har heller ikke prøvd rivetern du viser til (kun prøvd biltema faktisk), men den er sikkert helt fin :-)

JA.
Det er kanskje litt å overdrive , men med moms og drev så kommer det på ca 1200kr mer en enn "standardpakke"...
Helt greit å betale det ..eller...
Riviteren jeg så på ligner veldig på den fra Biltema
Mangler håndtak og flere "dorer" slik som Biltemas har. Det kan jo være en fordel til Biltemas det...
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:
Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:Hadde ZVMX på SVen i fjor og skal montere nå i vinter på busaen (530) med karbonforsterket 17-43 drev (+3bak). Det gledes stort og må si jeg er spent på hvordan den oppfører seg omdrevet :thumleft
PS: Fort noen kroner å bestille fra utlandet. Tror jeg kom på tett over halv pris fra UK med mine.

ZVM-X kjede er jo kanskje litt å overdrive på min "moped". Men om jeg gjør det. Hva med drevene ?
Er disse SunStar drevene av bedre en JT drev tro ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... r_-_steel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så tenkte jeg på ikke bruke vinkelsliper og klinke med hammer når jeg skifter...
Er denne grei å bruke ? http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er kanskje litt overkill. Spesielt om du er snill med kjedet i utgangspunktet. Skader dog aldri å ha det "sterkt nok" tenker jeg. Kun kjørt med JT selv, så Sunstar har jeg lite erfaring med dessverre. Sikkert noen andre her som har? Har heller ikke prøvd rivetern du viser til (kun prøvd biltema faktisk), men den er sikkert helt fin :-)

JA.
Det er kanskje litt å overdrive , men med moms og drev så kommer det på ca 1200kr mer en enn "standardpakke"...
Mangler håndtak og flere "dorer" slik som Biltemas har. Det kan jo være en fordel til Biltemas det...
Dorer...for å presse ut naglene? De trenger du ikke, bare å ta vinkelsliperen å kappe, men HUSK å løsne fremdrevet først!! :knegg

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:
Solo-rider skrev:
TBI81 skrev:
Solo-rider skrev:

JA.
Dorer...for å presse ut naglene? De trenger du ikke, bare å ta vinkelsliperen å kappe, men HUSK å løsne fremdrevet først!! :knegg
Å løsne framdrev bør definitivt være "Steg 1". Og latmannsarm anbefales.

Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Legg inn av Solo-rider »

ZZR-Erling skrev:DID er bra greier!
Rengjøring: parafin, kost og fille, ca hver 5-6000
Smøring: liker kjedespray best, gjerne Castrol sin.
Lengde: tja..ZZR-1400 går rundt 40k på ett bra sett, godt vedlikeholdt.

Uten at jeg har den helt stor erfaringen så har jeg kommet frem til at DID er det jeg går for.

Rengjøringen er det vært så som så med i sommer. Tørker av "overskudd" med ei fille når jeg har smurt.
Smører sånn ca hver 30 mil ( = bensinfylling/pause på langtur)
Liker bedre Motuls kjedespay fremfor Castrol . Syntes at Castrols er litt for flytende sammenlignet med Motul..

Usikker på kjørelengden på kjedet som står på sykkelen min. Total km på sykkelen er ca 35k.Jeg har kjørt ca 12K av de.
Lurer på om det er orginal kjede fremdeles... Noen som vet om det er mulig å se på kjede om det er orginalt ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
MH434
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R

Legg inn av MH434 »

Når det gjelder WD40 så smører ikke det bedre enn vanlig kjedespray, men kjedet holder seg rent når du bruker WD40.

En motor og mc mekaniker jeg prata med gjorde service og reperasjon for en kjøreskole, han testa den ene sykkelen med ordinær kjedespray og den andre med WD40.
Resultatet var at kjedet med wd40 som da hadde gått 40k hadde enda mer å gå på!

Ordinær kjedespray kjedet ble byttet etter 35k, skitt og lort førte til stor slitasje!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Produsenten av våre bikes anbefaler jo oftest vanlig girolje...for ja, kjedespray lager en fin klædd som samler sand...rein slipepasta..

Svar