Har et trøblete batteri.
Fikk beskjed om å sjekke snikstrøm/strømlekkasje når sykkel var parkert med tenning av.
Fikk da beskjed om å måle Volt mellom minuspol på batteri og jordingskabel. da fikk jeg 11 volt. Men jo mer jeg tenker på det jo mindre klok blir jeg.
sjekket litt på youtube og etter å ha sett et par filmer på hvordan å finne parasitic battery drain så ser det ut som om visst jeg tar en testlampe mellom minuspol og jordingskabel og får lys, så har jeg lekkasje. Når jeg gjør dette med et testlys så får jeg ingen respons, lyset tennes ikke.
Hva er riktig her?
snikstrøm?
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: snikstrøm?
Hvis du kan måle spenning mellom -pol og jord, kommer det av at strømmen ikke er brutt.
Det går altså en strøm mellom polene.
Jeg regner med at tenning og evt utstyr koblet utenom tenninga var slått av da du målte.
Ei klokke som er koblet med konstant strøm kan være nok til at det kan måles spenning på denne måten.
Det samme kan ei lyspære som står "på" selv om den ikke lyser. Tråden i pæra går fra pluss til minus (jord).
Hvis du ikke har strøm nok til at det lyser i prøvelampa, er ikke "lekkasjen" så veldig stor.
Men over en viss tid vil selvsagt alle slike smålekkasjer tappe batteriet.
Det går altså en strøm mellom polene.
Jeg regner med at tenning og evt utstyr koblet utenom tenninga var slått av da du målte.
Ei klokke som er koblet med konstant strøm kan være nok til at det kan måles spenning på denne måten.
Det samme kan ei lyspære som står "på" selv om den ikke lyser. Tråden i pæra går fra pluss til minus (jord).
Hvis du ikke har strøm nok til at det lyser i prøvelampa, er ikke "lekkasjen" så veldig stor.
Men over en viss tid vil selvsagt alle slike smålekkasjer tappe batteriet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
jeg har en klokke i displayet som står på konstant, også uten tenning
jeg går fra fulladet batteri til flatt over natten.
Når batteriet er fulladet tåler det bare en start før det er flatt
Batteriet er 6 mnd gammelt
ladingen på sykkelen er stabil og god
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Såå mye strøm bruker ikke klokka.bergenser83 skrev:jeg har en klokke i displayet som står på konstant, også uten tenning
Hvis du lader batteriet helt opp, etter å ha sjekket væskenivået, hvis det da ikke er et "tørrbatteri" eller gelbatteri, kobler ifra pluss og lar det stå over natta, skal det ikke være noe problem å starte morran etter.
Der satte jeg ny pers i å skrive lang setning.
Batteriet kan godt være kaputt selv om det er nytt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Enig med Jompa, og det kan som han sier være like greit å starte med og eliminere hele sykkelen, ved å koble fra batteriet over natten.
Men hvis den starter normalt etter dette ville jeg målt hvor mange mA (milli-Ampere) det går med et multimeter i serie med kretsen. Dvs koble av en av polene på batteri, og den ene ledningen fra multimeter til batteripolen, og den andre til den frakoblede ledingen på sykkelens el-nett. Slik at strømmen går gjennom måleapparatet, som står i Ampere-området (start med det høyeste om det er fler).
Dog er det viktig å merke seg at mange multimeter har maks 2 Ampere, går man over det blåser man sikringen i apparatet (eller ødelegger det hvis det er dårlig/sikringsløst). Så derfor må man ikke slå på tenning eller strømforbrukere under testingen. Siden du allerede har prøvd med prøvelampe-trikset, og den ikke lyste, kan du være ganske trygg på at det i alle fall ikke går mer enn ca 500 mA.
Men hvis den starter normalt etter dette ville jeg målt hvor mange mA (milli-Ampere) det går med et multimeter i serie med kretsen. Dvs koble av en av polene på batteri, og den ene ledningen fra multimeter til batteripolen, og den andre til den frakoblede ledingen på sykkelens el-nett. Slik at strømmen går gjennom måleapparatet, som står i Ampere-området (start med det høyeste om det er fler).
Dog er det viktig å merke seg at mange multimeter har maks 2 Ampere, går man over det blåser man sikringen i apparatet (eller ødelegger det hvis det er dårlig/sikringsløst). Så derfor må man ikke slå på tenning eller strømforbrukere under testingen. Siden du allerede har prøvd med prøvelampe-trikset, og den ikke lyste, kan du være ganske trygg på at det i alle fall ikke går mer enn ca 500 mA.