Jompa skrev:Vet nå ikke helt...
Uten å ha noen statistikk for handa vil jeg huske at de fleste ulykkene med både bil og mc er singelulykkeuur.
Mao er det ingen andre enn fører som er skyld i ulykka. Ser da bort ifra elgpåkjørsler, steinras som treffer kjøreyøy og andre lignende årsaker.
Og hva med mopedister ?
Veldig mange av dem kjører som om de er kokt i hodet, blir de også bedre bilister ?
Og er det i såfall mopederfaringa som gjør dem bedre ?
Jeg ef selv bilist, motorsyklist, traktorfører og tidligere mopedist.
Kan ikke si at jeg holder spesielt utkikk etter motorsykler når jeg er innlosjert i bilen,
men så er jeg vel en av dem som sørger for at prosenten ikke er høyere enn 23.
Ja, du ødelegger statistikken for oss kjempeflinke!
Vi som først tilhører gruppen på ca 70% som er flinkere enn snittet, og deretter kan smykke oss med 23% ekstra grunnet sykkel i garasjen. Men du er til gjengjeld kanskje jeger? isåfall gir IF deg 12% reduksjon på bilforsikringen! Jegere (NJFF-medlemmer) er etter alt å dømme 4% flinkere bilister enn NMCU-medlemmer.
Men du har rett i at det er mange singelulykker, såvidt jeg kan se er det et lite flertall utforkjøringer med MC, tett fulgt av møteulykker, mens det for bil er omvendt med en liten overvekt av møteulykker. Det varierer sikkert litt med hvilken statistikk man leser, og feks om man tar med alle ulykker, eller bare de med personskader, etc. Uansett er det jo fullt mulig at MC-førere statistisk sett er 23% flinkere til å la vær å drepe eller skade seg med bil, uavhengig av om ulykken har en motpart eller ei.
Kanskje de er flinkere til å vite hvor grensene går?, kanskje de lar vær å teste dette i bil?, kanskje de er bedre til å lese trafikkbildet?, kanskje de er mer observante?, kanskje de har med seg tanken om at en eneste feilvurdering lett kan føre til død eller noe enda verre...? Eller kanskje er det bare fordi de kjører mye mindre bil og heller bruker sykkelen, og dermed er mindre eksponert for bilulykker?
Når det gjelder dette med å holde ekstra utkikk etter motorsykler når man er innlosjert i bil, så er det faktisk en ting jeg vil hevde at jeg er litt ekstra bevisst på når jeg som MC-fører kjører bil. Ikke overalt og hele tiden, men feks idet jeg skal krysse kollektivfeltet på E18 i forbindelse med av/på-kjøringer, så er jeg livredd for at en av alle disse "MC-jævlene" skal ha kommet som lyn fra klar himmel inn i min blindsone. Jeg tror denne ekstra aktsomheten har en viss sammenheng med at jeg har den samme frykten for at en av disse "bur-idiotene" skal svinge rett i meg når jeg ligger i kollektivfeltet på E18 med motorsykkel.
Til slutt; vi var vel såvidt innom dette temaet i "farlige sjåfører" (eller noe sånt)-tråden, og om vi alle her er 23% flinkere vet jeg ikke, men jeg har en teori om at genuin interesse for kjøring og trafikk potensielt gjør deg til en bedre sjåfør. Jeg tror dette ofte kommer MC-førere tilgode fordi vi generelt som gruppe har en større interesse for selve kjøringen, enn bilister flest, og i alle fall dem som anser bil som et nødvendig onde for transport fra A til B.