
vann og olje
vann og olje
En kveld i forrige uke var jeg ute i mc bua og tappet olja av biken, satte inn nytt oljefilter, og prøvde å få løs to skruer som holder ett deksel over oljenivåføleren under motoren. Fikk bare løs den ene, den andre ble ødelagt, unbrako. Slik forlot jeg sykkelen, med tappepluggen liggende på fotbrettet. Om natta slo storm og REGN til, og jeg våknet med oversvømmet garasje. Antar at vannstanden har vært ca 5-6 cm over tappehullet. Tappehullet er horisontalt på bunnpanna. Har tenkt å helle på noen liter dino olje med åpen bunnplugg og nivåføleren demontert. Hva tror dere, får jeg ut eventuelle vannrester på denne måten?? 

Re: vann og olje
Hvis du er redd, fyll olje kjør motor varm og bytt olje igjen
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: vann og olje
Enig. Dersom det ligger lommer med vann der vil olje du fyller på legge seg over vannlommene. Dette fordi oljen er lettere enn vann, og de to væskene ikke blander seg. Når oljen du fyller på renner ut vil vannet ligge igjen der det lå.simpson skrev:Hvis du er redd, fyll olje kjør motor varm og bytt olje igjen
Men fyll på olje, gjerne billig mc-olje, og kjør den varm. Sirkulasjonen gjør at væskene "blander seg" ved at vannperler legger seg i oljen og farger den grå-brun hvis det er nok vann. Tapp raskt ut igjen. Fyll på ny olje/nytt filter og start opp igjen og la sykkelen stå til våren.
La i hvertfall ikke sykkelen stå slik den gjør til våren. Da er det bedre om du fyller på olje og lar den stå!
Re: vann og olje
Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: vann og olje
Jeg vet ikke hvor du har dette fra Kwak, men INGEN oljer absorberer vann!Kwak skrev:Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Ellers er en av de største fordelene med syntetiske oljer at de tåler høyere varme enn mineralske. Dette er svært viktig i en MCmotor som gjerne har svært liten masse i forhold til effekt. Enkelte punkter i motoren kan for eksempel under en forbikjøringssituasjon svært raskt øke temperaturen veldig mye, og syntetiske oljer har bedre evne til å tåle dette uten å skades.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: vann og olje
Ikke helt riktig, kjellv. Det finnes emulgerende oljer som både blander seg med og binder seg til vann.
Litt offtopic ettersom de uansett ikke skal fylles på noen motor.
Litt offtopic ettersom de uansett ikke skal fylles på noen motor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: vann og olje
Du har bla skjæreoljer.
Husker vi lærte en huskeregel på yrkesskolen når vi skulle blande.
Vann i olje går an, olje i vann går ikke an.
Dvs at vannet blander seg i olja, men olja vil bare skille seg om du blander den i vann.
Husker vi lærte en huskeregel på yrkesskolen når vi skulle blande.
Vann i olje går an, olje i vann går ikke an.
Dvs at vannet blander seg i olja, men olja vil bare skille seg om du blander den i vann.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: vann og olje

Er ikke helt uvanlig å få vann i olja.Kjølevæska.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: vann og olje
Jo mineralsk motorolje har evnen til å absorbere noe vann. Da blir den grå, noe de aller fleste har sett en gang. Det blir egentlig en emulsjon. I mindre mengder er ikke vann i oljen skadelig for motorer, selv det selvfølgelig er bedre uten.kjellv skrev:Jeg vet ikke hvor du har dette fra Kwak, men INGEN oljer absorberer vann!Kwak skrev:Fyll på MINERALSK olje og kjør motoren. Bruk mineralsk olje. Denne har, i motsetning til syntetisk som alle av en eller annen grunn sverger til, god evne til å absorbere vann.
Elendig evne til å absorbere vann er en av syntetisk oljes svakheter
Ellers er en av de største fordelene med syntetiske oljer at de tåler høyere varme enn mineralske. Dette er svært viktig i en MCmotor som gjerne har svært liten masse i forhold til effekt. Enkelte punkter i motoren kan for eksempel under en forbikjøringssituasjon svært raskt øke temperaturen veldig mye, og syntetiske oljer har bedre evne til å tåle dette uten å skades.
Syntetiske oljer har ikke denne egenskapen. Dette er en av grunnene (pluss pris) til at det blandes semisyntetiske oljer, hvor egenskapen til å absorbere vann ivaretas av mineraloljedelen
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC