Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

"Innlegg nr. 1025"
Siden Bringisen har blitt "arrestert" for å være den som har gjort denne tråden om til en "personfiksert" og en "dem mot oss" tråd vil han gjerne få avlivet dette.

Selv om han sterkt er uenig om at det er Bringisen som ene og alene skal arresteres for dette vil han herved si noen ord.

Bringisen lover å gjøre sitt beste for å unngå å bruke krenkende ord som ; du , dem , de , eiere , vi , oss eller bruke nicnavnet til de andre forumdebattantene, i sine kommende innlegg i denne tråden.
Dette i lys av beskyldninger som er kommet frem og av hensyn til de sarte som har vist seg krenket.

Bringisen vil også presisere at dette er helt og holdent hans eget valg og at ingen moderatorer eller administratorer har blandet seg inn i denne tråden. Han henviser kun til den snille juleånden :P :p
Dette synes Bringisen er svært bra , og det viser at takhøyden er god nok.

Tilslutt vil Bringisen komme med en sterk oppfordring slik at han ikke skal bli fristet til å bryte sine løfter. Han oppfordrer alle andre debattanter til å følge hans lovnader :D
For at andre og han selv, skal kunne henvise til det som har blitt sagt, har han valgt å kalle dette innlegget "Innlegg nr. 1025" siden dette er hans 1025 innlegg.
God debatt :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.

Først var denne plastdelen en skjerm som var plassert høyt oppe for å ta av sprut.

Bilde


Etter hvert fikk man skjermen plassert nede over hjulet fordi spruten da lettere ble holdt nede , nebbet var kommet opp i tillegg for å lede ekstra luft til oljekjøleren.


Bilde

I dag har nebbet blitt designet , slik at det etter min mening ser pent ut. I dag har også nebbet flere funksjoner som å lede luft til motoren og fungere som en del av vindbeskyttelsen. Det har blitt bredere og lenger og er utformet med tanke på dette.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etter min mening finnes det ikke en sykkel med et penere og mer nyttig "nebb" enn på R1200GS. Jeg synes også personlig at det ser rart ut på ADV sykler uten dette "nebbet" og at mange har forsøkt og lage de merkeligste "kopier" av dette så mye omtalte og diskuterte "nebbet".

Bilde

Bilde

Jeg er av dem som rett og slett setter stor pris på denne sagnomsuste detaljen, og er villig til å gjøre enda mer ut av den. Jeg har allerede bestilt en "forlenger" som gjør "nebbet" enda mer synlig :P :p

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:"Innlegg nr. 1025"
:knegg
Artig lesning på 1. juledag, dette :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Her en nebbete Honda og en ikke fullt så nebbete Moto Guzzi... ;-) :

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Desmo »

simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg liker nebbet på Honda sin Crosstourer. Og så fin lyd som det er i den.
Honda vet nok hva de gjør med motorene sine. De er jo tross alt verdens største mototprodusent.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Desmo skrev:
simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
Ja han er fæl til å dra fram den gamle sykkelen der hver gang noen sier ett eller annet om Honda, V4 eller utseende på 916.
Men det er vel den minst produserte Honda med skilt, så den er neppe representativ for Honda i det hele tatt.
Og V4? Det er egentlig en 4 sylindra V8.
Honda var motvillig til å gå over til 2 takt i racing og mente at 4 takt var bedre.
Da 2 taktera kjørte i fra Honda, putta de bare på fler sylindre.
Men så ble det restriksjoner på antall sylindre og da kom de opp med den "geniale" motoren.
Det funka så dårlig at den ble ganske så fort tatt av banen for å si det sånn.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
:-k Jeg vil tippe det første nebbet kom i dinosaur-tiden. Tror det var noen flygende skapninger på den tiden. Så jeg vil spise hatten min om det ikke var nebbet som kom før sykkelen. :P :p

Hvilken sykkel som hadde det første nebbet , ser ut til ikke å spille stor rolle. Det var når BMW satte nebb på sine sykler at diskusjonene kom. Alle ser ut til å like å diskutere dette merket :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
:-k Jeg vil tippe det første nebbet kom i dinosaur-tiden. Tror det var noen flygende skapninger på den tiden. Så jeg vil spise hatten min om det ikke var nebbet som kom før sykkelen. :P :p

Hvilken sykkel som hadde det første nebbet , ser ut til ikke å spille stor rolle. Det var når BMW satte nebb på sine sykler at diskusjonene kom. Alle ser ut til å like å diskutere dette merket :P :p
Jeg bare lurte på hvem sin idee det var og hvem som det er kopiert fra. Ser ut som det er Suzuki som har blitt kopiert av alle de andre adv sykklene.
Enig i det at en ADV sykkel uten nebb ser rart ut idag.

Noe helt annet. Når jeg hadde min lille offroad tur i Tyrkia så fikk den lille Hondaen min fort et tykkt lag med gjørme under skjermen. Mange moderne adv sykkler har forskjermen veldig nærme hjulet. Er ikke dette et problem på dårlig vei? Jeg har faktisk også opplevd å kile en stein fast under skjermen på GTR'en
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Når kom det første nebbet da? Ser Suzuki hadde nebb i 1988. Hva kom først? Nebbet eller sykkelen?
:-k Jeg vil tippe det første nebbet kom i dinosaur-tiden. Tror det var noen flygende skapninger på den tiden. Så jeg vil spise hatten min om det ikke var nebbet som kom før sykkelen. :P :p

Hvilken sykkel som hadde det første nebbet , ser ut til ikke å spille stor rolle. Det var når BMW satte nebb på sine sykler at diskusjonene kom. Alle ser ut til å like å diskutere dette merket :P :p
Jeg bare lurte på hvem sin idee det var og hvem som det er kopiert fra. Ser ut som det er Suzuki som har blitt kopiert av alle de andre adv sykklene.
Enig i det at en ADV sykkel uten nebb ser rart ut idag.

Noe helt annet. Når jeg hadde min lille offroad tur i Tyrkia så fikk den lille Hondaen min fort et tykkt lag med gjørme under skjermen. Mange moderne adv sykkler har forskjermen veldig nærme hjulet. Er ikke dette et problem på dårlig vei? Jeg har faktisk også opplevd å kile en stein fast under skjermen på GTR'en
Jeg har ikke anelse hvem som monterte høy skjerm først , men jeg har en anelse om hvilken sykkel de fleste snakker om å kopiere.

En del motorsykler forblir kun en motorsykkel , noen få sykler blir husket i all evighet fordi de blir diskutert og kopiert. Det er dette som gjør noen sykler til et ikon.

Gjørme eller stein under forskjermen har jeg aldri opplevd som et problem, med solide saker så ser jeg ikke problemet.
Men på en ADV sykkel så har vel ingeniørene tenkt på hva sykkelen skal kunne brukes til. Den skal kunne ha et så bredt bruksområder som overhode mulig. På en ren crosser vil det vel vært unaturlig å montere en skjerm rett over hjulet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft


Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:"Innlegg nr. 1025"
:knegg
Artig lesning på 1. juledag, dette :thumleft
Hehe , ja det er jo den 25 i dag :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Desmo skrev:
simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
Interessant lesning. Jeg ante ikke at V4 som stod i Saab var en Ford konstruksjon. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:Ja , det nebbet , det nebbet. Lurer på om BMW ingeniørene hadde forutsett at en plastdel skulle kunne lage så mange diskusjoner og blir så kopiert som denne plastdelen.
Her en nebbete Honda og en ikke fullt så nebbete Moto Guzzi... ;-) :

Bilde
Uten å være negativ , så hadde det vært utrolig artig å bare fått sett en Stelvio med et lignende nebb som en GS.
Jeg er overbevist om at i allefall jeg hadde likt det , jeg synes ellers at Stelvio er en fin konstruksjon , men den hadde blitt bedre med et nebb. Beklager , men det er min påstand. :redface
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Ja jeg må si meg enig med det du sier om boxertwinnen til BMW , noe av det som fascinerer meg er historien og den spesielle konstruksjonen.
Det meste av det jeg tenker på med V4 motorer er at vi hadde den konstruksjonen i en påhengsmotor fra Evinrude en gang. Spesiell i og med at Evinrude var en Norsk oppdagelsesreisende som reiste til Amerika og oppfant påhmegsmotoren. At produsenten en gang konstruerte den første V4 påhengsmotor var jo også morsomt. Spesiell lyd og mer kompakt enn konkurrentene fra blandt andre Mercury som hadde rekkefirer som krevde en høy motorkonstruksjon. Japanske motorkonstruksjoner var det ikke mange som snakket om den gangen heller.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft


Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p
Jeg synes det er stilig hvis det faktisk er Suzuki som har designet noe som alle tror er kopiert fra BMW. Det er vel stort sett BMW eiere som prater om BMW. :scratch
Er ikke hele poenget med en nakensykkel at den skal være naken og ikke ha vindbeskyttekse?

Men en ting er vi faktisk enig om, Stelvioen hadde vært morro å se med er nebb. Den ser litt stutt ut der fremme
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Pressemelding 20 desember 2013.

Statens Vegvesen holder nå på å vurdere diverse statistikker for året som har gått. Spesielt viltpåkjørsler har gitt trafikkforskere litt hodebry. Derfor anbefaler de å utrede diverse årsaksforhold før en klar konklusjon kan legges fram.
Hvis man ser på hvilke typer motorsykler som har vært innblandet i møteulykker med vilt, er det oppsiktsvekkende at BMW sin adventuremodell GS ikke har vært innblandet i slike ulykker.
Vegsjef i avd. Nord, Torbjørn Naimaik sier i en kommentar at antagelsen om at utseende spesielt og motorlyd har noe å si, også kan ende opp som en konklusjon.
I de tilfeller der eiere av GS har rapportert inn til rapporteringstjenesten for veifeller, har de rapportert at viltet rett og slett har rømt til skogs når de har kommet kjørende mot viltet. Den samme konklusjonen viser diverse viltkameraer landet rundt.
Som alle vet så skremmer jevn motorlyd ikke vilt i særlig grad. Dette viser seg også erfaringer med snøscootere. Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at denne spesielle motorsykkelen skremmer vannet av vilt langs norske veier.
På vår henvendelse til samferdselsminister Ketil Solvoll-Olsen om den foreløpige konklusjonen sier han at det er spesielt at utseende kan være årsaken til at vilt rømmer inn i skogen ved synet av den, men antyder at nebbet kan assosieres med en falk eller ørn. Uansett, dette er bare foreløbige antagelser, sier han.
Den norske representanten for BMW Motorrad sier i en kort kommentar at de vil be bedriftsledelsen sentralt å utvikle airbag til bruk på sine adventuremodeller da utseende ikke har så mye å si i mørket. Da er som kjent alle katter grå. Og som han sier, det kan jo for alt vi vet finnes svaksynt vilt som også er døve.
Og airbag tror representanten vil gjøre sykkelen mer lettsolgt. Norske middelaldrende menn i midtlivskrise er opptatt av sikkerhet og det er jo tross alt disse vi henvender oss mot når vi produserer disse syklene, avslutter han.

Victor Leeds Høgseth, Rana Blad 2013
Sist redigert av DrGreve den 25 des 2013, 14:40, redigert 2 ganger totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Dobbelpost :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:Pressemeldin 20 desember 2013.

Statens Vegvesen holder nå på å vurdere diverse statistikker for året som har gått. Spesielt viltpåkjørsler har gitt trafikkorskere litt hodebry. Derfor anbefaler de å utrede diverse årsaksforhold før en klar konklusjon kan legges fram.
Hvis man ser på hvilke typer motorsykler som har vært innblandet i møteulykker med vilt, er det oppsiktsvekkende at BMW sin adventuremodell GS ikke har vært innblandet i slike ulykker.
Vegsjef i avd. Nord, Torbjørn Naimaik sier i en kommentar at antagelsen om at utseende spesielt og motorlyd har noe å si, også kan ende opp som en konklusjon. I de tilfeller der eiere av GS har rapportert inn til rapporteringstjenesten for veifeller har de rapportert at viltet rett og slett har rømt til skogs når de har kommet kjørende mot viltet. Den samme konklusjonen viser diverse viltkameraer landet rundt.
Som alle vet så skremmer jevn motorlyd ikke vilt i særlig grad. Dette viser seg også erfaringer med snøscootere. Derfor er det ganske oppsiktsvekkende at denne spesielle motorsykkelen skremmer vannet av vilt langs norske veier.
På vår henvendelse til samferdselsminister Ketil Solvoll-Nilsen om den foreløpige konklusjonen sier han at det er spesielt at utseende kan være årsaken til at vilt rømmer inn i skogen ved synet av den, men antyder at nebbet kan assosieres med en falk eller ørn. Uansett, dette er bare foreløbige antagelser, sier han.
Den norske representanten for BMW Motorrad sier i en kort kommentar at de vil be bedriftsledelsen sentralt å utvikle airbag til bruk på sine adventuremodeller da utseende ikke har så mye å si i mørket. Da er som kjent alle katter grå. Og som han sier, det kan jo for alt vi vet, svaksynt vilt.
Og airbag tror representanten vil gjøre sykkelen mer lettsolgt. Norske middelaldrende menn i midtlivskrise er opptatt av sikkerhet og det er jo tross alt disse vi henvender oss mot når vi produserer disse syklene, avslutter han.

Victor Leeds Høgseth, Rana Blad 2013
:lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Desmo skrev:
simpson skrev:Ser at greven klager på boksertwinen til BMW og mener at den er utdatert siden det er en 100 år gammel konstruksjon.
Men hva sier det? Jo at det er en genial konstruksjon som fortsatt i 2013 i aller høyeste grad er på høyden med alle andre konfigurasjoner av motorer.
Lurer på om Honda fortsatt bruker V4 etter 100 år, hvis i det hele tatt eksisterer etter en verdenskrig og fienden stjal hele fabrikken og måtte begynne helt på nytt. :knegg
Og lyden i en V4? Ja den hører ut som en gammel Saab eller en 17 M eller noe sånt :lol
Motoren i Saab V4 er jo opprinnelig fra Ford, så det er naturlig at de låter nokså likt. Men pass på, DrGreve kommer sikkert drassende med den NR750 videoen. Han gjorde det da jeg sammenlignet Honda V4 med Saab sånn lydmessig. :mk
Det er 2 forhold som ødelegger argumentet du og simpson framsetter. For det første så opererer Honda sin V-4 etter "waste cycle-prinsippet" og det andre er turtallet. Jeg tviler på at du fikk en Saab eller Ford 17M til å passere 11 tusen rpm :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft


Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p
Jeg synes det er stilig hvis det faktisk er Suzuki som har designet noe som alle tror er kopiert fra BMW. Det er vel stort sett BMW eiere som prater om BMW. :scratch
Er ikke hele poenget med en nakensykkel at den skal være naken og ikke ha vindbeskyttekse?

Men en ting er vi faktisk enig om, Stelvioen hadde vært morro å se med er nebb. Den ser litt stutt ut der fremme
I følge denne tråden snakker jo alle om BMW og da spesielt GS modellen. BMW tror jeg nyter godt av dette også. :P :p
Ellers vet jeg faktisk ikke hva som er poenget med nakensykler jeg. Men ser at endel produsenter monterer såkalte styrekåper for å gi noe aerodynamik.
Jeg har hatt en nakensykkel men solgte den etter en sesong , en av grunnene var null vindbeskyttelse.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Stilig hvis det er Suzuki som var først ute med nebbet. Alle tror jo det var BMW som er kopiert og at de var først ute.

Jeg endte opp med å tappe luft ut av dekket for å få vekk steinen. Rimelig irriterende. Men det har bare skjedd en eneste gang på alle de kilometerne med grusvei jeg har kjørt. Så det er vel en stund til neste gang.
Kan godt være Suzuki synes det er stilig om de var først ute å serieprodusere et slikt nebb. Det som er synd for Suzuki i så fall , er at ingen snakker om det. Det er blitt glemt. Det som snakkes om er de som får ting til å skje , de som får ting til å selge og de som får entusiasmen og temperaturen til å stige. :thumleft


Kan godt tenkes at Suzuki tenkte på det samme , ikke vet jeg. Men hos BMW var funksjonen optimalisering av luftstrømmen , som gjør at man kan bruke en mindre oljekjøler, og plassere den mindre utsatt til, noe som er en fordel ved kjøring "offroad".

En annen funksjon nebbet har, er å skjerme for vann/sølesprut som slår opp fra forhjulet, som den lave forskjermen ikke tar unna. Den lave skjermen dekker motor, mens den høye forskjermen dekker føreren og mc gener. I tillegg er den i dag utformet slik at luftstrøm også ledes bort fra sidene og fungerer som en kåpedel. Jeg skal ikke forundre meg om endel nakensykler hadde fått bedre vindbeskyttelse med et nebb montert :P :p
Jeg synes det er stilig hvis det faktisk er Suzuki som har designet noe som alle tror er kopiert fra BMW. Det er vel stort sett BMW eiere som prater om BMW. :scratch
Er ikke hele poenget med en nakensykkel at den skal være naken og ikke ha vindbeskyttekse?

Men en ting er vi faktisk enig om, Stelvioen hadde vært morro å se med er nebb. Den ser litt stutt ut der fremme
I følge denne tråden snakker jo alle om BMW og da spesielt GS modellen. BMW tror jeg nyter godt av dette også. :P :p
Ellers vet jeg faktisk ikke hva som er poenget med nakensykler jeg. Men ser at endel produsenter monterer såkalte styrekåper for å gi noe aerodynamik.
Jeg har hatt en nakensykkel men solgte den etter en sesong , en av grunnene var null vindbeskyttelse.
Jeg tviler på at BMW hadde vært så mye omtalt hvis det ikke var BMW eiere her inne. Det er vel helt naturlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar