Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:[quote="JohnnyThmang, for liten motor i dagens verden. Tror vi setter den bak 1200gs :prop:
For dårlig girkassegarantelektriske duppedittene holder bare ett par år, står det å lese i diverse forum. Og for liten motor, hvis vi følger dine preferanser :)
Å gå fra 110 til litt over 120hk kan vel ikke kalles "a giant leap for mankind"? :)[/quote]

Man skal ikke tro på at alt som står i et forum er representativt for majoriteten, det kan man jo bare se på dette forumet.

VFR er sikkert en god sykkel for mange , men har for lite bruksområde til å kalles den beste. Er man ute etter driftsikkerhet med 5 års garanti er den nok en innertier. Men jeg er overbevist om at mange vil ha noe mer enn det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Tja, for liten motor i dagens verden. Tror vi setter den bak 1200gs :prop:
For dårlig girkassegarantelektriske duppedittene holder bare ett par år, står det å lese i diverse forum. Og for liten motor, hvis vi følger dine preferanser :)
Å gå fra 110 til litt over 120hk kan vel ikke kalles "a giant leap for mankind"? :)
Man skal ikke tro på at alt som står i et forum er representativt for majoriteten, det kan man jo bare se på dette forumet.

VFR er sikkert en god sykkel for mange , men har for lite bruksområde til å kalles den beste. Er man ute etter driftsikkerhet med 5 års garanti er den nok en innertier. Men jeg er overbevist om at mange vil ha noe mer enn det.
Jeg vil anta at du er mer forutinntatt til GS enn det jeg er til VFR800, siden du har kjøpt et eksemplar (som du enda ikke har prøvd)?
Derfor mistenker jeg deg for å stole blindt på diverse forum, og ber meg om ikke å gjøre det?
Jeg har vel ikke nevnt det før, men jeg har en kompis som har en slik R1200GS 2007-modell og vi bytter av og til sykler når vi er på tur, så jeg er ikke helt blank på modellen, selv om den er noe eldre og har mindre elektriske duppeditter.. Derfor vet jeg at klunke-girkassen er nettopp det, en klunkekasse.
Det var grunnen til at jeg lette på youtube en stund før jeg fant beviset i den videoen jeg la ut.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
Noen skryter av hvor fenomenal en GS er utenfor allfarvei. Jeg er gammel nok til å vite at når man presser grensene, så hender det at man bikker over på feil side av denne grensen. Derfor lurer jeg på om den vanlige mc-kjører som eier en GS bruker sykkelen til å presse sine grenser og hva er da mellom kostnader mot nytteverdi?
Jeg er også gammel nok til å vite at presser man grenser, så koster det. Hvordan er forsikringsprisen etter et par feilberegninger på grusveier med påfølgende bonustap og innbetalt egenandel?
Jeg er sterkt i tvil om den vanlige ADV-eier faktisk presser grensene med en ADV-sykkel i henhold til de egenskaper de skryter av at sykkelen har..
Jeg tror faktisk at jeg skal klare å kjøre på de samme veiene som for eksempel bringisen kjører på til vanlig, med min sykkel. Kanskje ikke like fort med vanlige touringdekk, da :)
Her tror jeg det er mye gimmick ute og går..?
Til sammenligning, en lokal forretningsmann eier en Hummer, men den bruker han mellom huset og kontoret... :lol
Da burde du også være gammel nok til å vite at ideen med å presse grenser er å flytte de foran seg, ikke kjøre over de.
Bruker forresten du din sykkel til å presse grenser, eller er det noe bare ADV-eiere skal gjøre?
Ellers tror jeg du har misforstått den vanlige ADV-eier. Den gjennomsnittelige ADV-fører har ikke den type sykkel for å krysse Sahara e.l. men rett og slett fordi den gjør det samme som din sykkel, og kanskje like godt. I tillegg så takler den grusveier, skogsveier og telehiv og oppløst asfalt bedre enn din. Når jeg sier "din", så tenker jeg også på de fleste normale gatesykler. Men se bort fra toppfart og aks, det er vel strengt tatt for "spesielt interesserte" ADV'ene har også jevnt over en mere avslappende sittestilling, men ikke så avslappende at det går ut over ryggen. Om du nekter for dette, så tviler jeg på at du har prøvd en ADV-sykkel.
Så sier du:
"Jeg tror faktisk at jeg skal klare å kjøre på de samme veiene som for eksempel bringise ...osv"
Dette er jo irrelevant ... spørsmålet blir vel heller om du kan kjøre like bra med Honda'n som du kan med en ADV på alle typer underlag.
Til å være en fyr med så mye mc-kunnskap og erfaring som jeg har inntrykk av at du har, så virker du temmelig fastlåst i dine meninger om ADV-sykler ... det virker som om du for lenge siden har bestemt deg for hva du skal mene, og ingen fakta skal klare å endre på det.
Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:Tja, for liten motor i dagens verden. Tror vi setter den bak 1200gs :prop:
For dårlig girkassegarantelektriske duppedittene holder bare ett par år, står det å lese i diverse forum. Og for liten motor, hvis vi følger dine preferanser :)
Å gå fra 110 til litt over 120hk kan vel ikke kalles "a giant leap for mankind"? :)
Man skal ikke tro på at alt som står i et forum er representativt for majoriteten, det kan man jo bare se på dette forumet.

VFR er sikkert en god sykkel for mange , men har for lite bruksområde til å kalles den beste. Er man ute etter driftsikkerhet med 5 års garanti er den nok en innertier. Men jeg er overbevist om at mange vil ha noe mer enn det.
Jeg vil anta at du er mer forutinntatt til GS enn det jeg er til VFR800, siden du har kjøpt et eksemplar (som du enda ikke har prøvd)?
Derfor mistenker jeg deg for å stole blindt på diverse forum, og ber meg om ikke å gjøre det?
Jeg har vel ikke nevnt det før, men jeg har en kompis som har en slik R1200GS 2007-modell og vi bytter av og til sykler når vi er på tur, så jeg er ikke helt blank på modellen, selv om den er noe eldre og har mindre elektriske duppeditter.. Derfor vet jeg at klunke-girkassen er nettopp det, en klunkekasse.
Det var grunnen til at jeg lette på youtube en stund før jeg fant beviset i den videoen jeg la ut.
Nå gjentar du deg selv igjen. ......
Var det ikke noe med "blanke ark og fargestifter" ? Eller gjaldt det bare meg?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev: Da burde du også være gammel nok til å vite at ideen med å presse grenser er å flytte de foran seg, ikke kjøre over de.
Bruker forresten du din sykkel til å presse grenser, eller er det noe bare ADV-eiere skal gjøre?
Ellers tror jeg du har misforstått den vanlige ADV-eier. Den gjennomsnittelige ADV-fører har ikke den type sykkel for å krysse Sahara e.l. men rett og slett fordi den gjør det samme som din sykkel, og kanskje like godt. I tillegg så takler den grusveier, skogsveier og telehiv og oppløst asfalt bedre enn din. Når jeg sier "din", så tenker jeg også på de fleste normale gatesykler. Men se bort fra toppfart og aks, det er vel strengt tatt for "spesielt interesserte" ADV'ene har også jevnt over en mere avslappende sittestilling, men ikke så avslappende at det går ut over ryggen. Om du nekter for dette, så tviler jeg på at du har prøvd en ADV-sykkel.
Så sier du:
"Jeg tror faktisk at jeg skal klare å kjøre på de samme veiene som for eksempel bringise ...osv"
Dette er jo irrelevant ... spørsmålet blir vel heller om du kan kjøre like bra med Honda'n som du kan med en ADV på alle typer underlag.
Til å være en fyr med så mye mc-kunnskap og erfaring som jeg har inntrykk av at du har, så virker du temmelig fastlåst i dine meninger om ADV-sykler ... det virker som om du for lenge siden har bestemt deg for hva du skal mene, og ingen fakta skal klare å endre på det.
Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Veldig godt skrevet.

Jeg tenker også på alt jeg mistet muligheten til da jeg gikk fra V-Strom til RT


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og ikke til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:ADV'ene har også jevnt over en mere avslappende sittestilling, men ikke så avslappende at det går ut over ryggen. Om du nekter for dette, så tviler jeg på at du har prøvd en ADV-sykkel.
I 2009 kjørte jeg en GS over Saltfjellet med kraftig sidevind slik at vi måtte kjøre med nedlegg hele fjellet (Jeg kjørte min andre veien med like mye vind) Begge syklene måtte kjøres likt, med nedlegg, men oppå GS hadde jeg følelsen av å sitte på toppen av en ball.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:ADV'ene har også jevnt over en mere avslappende sittestilling, men ikke så avslappende at det går ut over ryggen. Om du nekter for dette, så tviler jeg på at du har prøvd en ADV-sykkel.
I 2009 kjørte jeg en GS over Saltfjellet med kraftig sidevind slik at vi måtte kjøre med nedlegg hele fjellet (Jeg kjørte min andre veien med like mye vind) Begge syklene måtte kjøres likt, med nedlegg, men oppå GS hadde jeg følelsen av å sitte på toppen av en ball.
Vind ja, det har vi jo ikke nevnt. Der har jo mange adv-sykler et "problem", i alle fall er min meget følsom for vind.
Jeg har lkjørt mye sammen med en K 1200rs, mens han sykkel er helt upåvirket, kjører jeg med stort nedlegg.
Jeg tror v-stromen må være blandt de første mtp vind.
Dette er nok hovedårsaken til at jeg med ujevne mellomrom vurderer å bytte, vi har jo som kjent en del vind her nordafor.
Ikke for det, de har vel fått sin del resten av landet også, nå i høst.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

Hallo godt folk, la oss nå for all del ta dette for det de er. En PMS tråd.

Som man roper i skogen får man svar. Og det gjelder vel både DrGreve, Bringisen, meg selv, og mange andre. Det er vinter og surt, Juleferie, og kanskje litt lite å ta seg til, og hvis noen skulle bli litt varm i toppen av en eller annen uttalelse hvor en eller annen sa noe som han eller hun ikke mente, men sa likevel på bakgrunn, av noe han eller hun ikke viste...phuu ja,ja ...varme i toppen er også varme. :-) Og mens Dere diskuterer og krangler om den beste sykkelen, så har jeg litt underholdning her ute på "bølgan blå" og koser meg med den visshet om at den beste sykkelen står tørt og godt hjemme i garasjen og venter på vår. Det eneste problemet den har er PMS.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.

Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
Hmm....kunne neste få lyst til å skrive "ååå...så søtt" :redface ...men, men får skylde på Jula som kansje spiller en lite rolle, eller har Dere skjønt at verken GS eller V4 har noe i denne diskusjonen å gjøre?? :knegg

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
Det første du bør gjøre er å ikke være så frekk at når du siterer meg så endrer du den siterte teksten. Jeg skrev, sitat, Og ikke til mitt forsvar. Skal du ha min respekt, så bør du slutte med slikt barnslig vas.
DrGreve skrev: Og ikke til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

DrGreve skrev: Det første du bør gjøre er å ikke være så frekk at når du siterer meg så endrer du den siterte teksten. Jeg skrev, sitat, Og ikke til mitt forsvar. Skal du ha min respekt, så bør du slutte med slikt vas.
Vi får da håpe at denslags ikke er noe utbredt fenomen her inne :eh ...
I så fall må vi moderatorer vurdere å overvåke trådene tett og sørge for at "tempererte" innlegg låses for redigering slik at man kan gå tilbake å sjekke at sitatene er korrekte.

Håper vi slipper å gå så drastisk til verks...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

L-NA skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.

Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.
For oss som har blitt godt voksne så er jo dette med en behaglig kjørestilling viktig. ZZR1100 jeg hadde var grei men når jeg skulle bytte så ønsket jeg meg noe mer oppreist. Og som lettere kunne kjøres stående. På ZZR'en så jeg ikke instrumentene når jeg sto.
GTR'en min er behaglig oppreist uten vekt på armene, men kunne ønsket meg noe mindre knevinkel. Jeg ser setehøyden på min er 3,5 cm lavere en på en GS. Men hvis GS har mer bakkeklaring hvordan blir det da med knevinkel? Finnes dette noe sted på nett eller må jeg prøve. Knevinkelproblematikken synes jeg ikke er merkbart før etter noen timer og da er det lite hjelp i en prøvetur.

Lengste dagsetappen jeg har hatt var 170 mil ( Ålborg-Budapest) jeg brukte 19 timer, men må innrømme at med litt dårlig mage så ble det endel stopp første 8 timene den dagen. Var litt øm bak men ikke værre en at jeg etter to timers søvn kunne hive meg på sykkelen igjen og kjøre 50 mil til. Det ble 50-80 mils dagsetapper de neste 6 dagene og. Sittestillingen er helt topp men tror det blir en ny sal til neste år. Trenger litt mer stuffing å sitte på.

Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:Jeg ser jo at dere bruker en del smileys i deres litt halvspydige og sarkastiske samtale, sikkert for å prøve å ta litt av brodden, men det er ikke alltid at de passer så godt inn i sammenhengen. Men jeg får prøve jeg også da :knegg
Hjalp det? Ble du mere positiv til teksten av et glis?
Nå har det seg slik at jeg reflekterte litt over hva jeg hadde skrevet før jeg sovnet i natt, og jeg er enig, jeg var i overkant krass i mine svar til bringisen. Og til mitt forsvar, men til opplysning, jeg lar meg ikke :erte på uten at jeg svarer igjen. De siste innleggene mine var "for å ta igjen", men jeg gikk litt for langt.
Når det gjelder å være fastlåst? Vel, der er jeg i samme båt som flere andre :knegg
Problemet er at jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tenker ofte over ting jeg har skrevet. Noen ganger er det kanskje urettferdig, men jeg kan bare ikke la vær å "ta igjen" når jeg føler at jeg har rett.
Mulig det har med å gjøre at jeg er bergenser. Noen ganger prøver jeg oppriktig å slutte opp til flere ganger i denne tråden , men så dukker det opp innlegg som jeg bare må kommentere. Jeg tåler det meste skyts , men jeg forstår at ikke alle ser like lett på alle innlegg. Likevel håper jeg alle forstår at dette bare er et diskusjonsforum og at ikke alle trådene er like seriøse. Jeg kan heller dessverre ikke love at jeg
kommer til å la vær å kommentere innlegg med samme tone som jeg blir tilsnakket på.
Misforstå meg rett, jeg kommer også fra en kant av landet som ikke er kjent for å vike unna et verbalt "slag", jeg synes bare at alle disse smilene blir litt malplassert når de blir strødd utover et innlegg som åpenbart ikke er skrevet for å blidgjøre noen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:
Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?
Er klar over at du spør om styrebredden på GS, men svarer likevel på vegne av oss som kjører verdens beste... Guzzi :P :p, som har en bredde på mer enn 90 cm.
Så vidt jeg vet det bredeste i klassen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnet :roll
Bilde
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

Bilde
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
:knegg
Vel...
Svarte på to litt forskjellige problemstillinger, for å si det slik...

Jo, bredt styre kan være problem ved bykjøring siden dette også (selvfølgelig...) gjør sitt til at speilbredden blir større.
Så dette bør man være oppmerksom på ved lane-splitting... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av L-NA »

JohnnyTh skrev:
L-NA skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.

Nå har det seg slik at dette faktum ikke er ubetinget. Ett annet faktum er at førerens design, kan ofte være like store forskjeller på som sykelen. De eneste sportsturere eg har prøvd en del er VFR 750, og GXX 650F. Begge to er sykkler jeg vurderer som, og blir vurdert i tester, og omtaler -som meget gode og behagelige sykler. Men når jeg da setter meg opp på disse, med mitt X-Bow design, stive lange bein, godt over 100kg. Ja så blir dette både ubehagelig å slitsomt. Men når derimot samme fremtoning skrever over Stelvio'n, ja da blir det en helt annen verden. Min lengste dags ettappe i Sommer var 1240 Km, (Sandnesjøen - Bømlo) jeg brukte 17 timer, og hadde været helt vert greit for meg og tatt turen tilbake, om noen hadde spurt om det neste dag. Jeg hadde svart med ett ubetinget JA.
Men for konemor, så er ikke Stelvion en gang kjørbar, mens GSX'n er en nytelse.
Men nå skal det sies, at som med alle andre segmenter så er ikke nødvendigvis alle en ADV'r heller like. På min gamle TDM var halve distansen nok til at jeg ikke ville se sykkelen på en uke etterpå. Selv om jeg var meget fornøyd med den sykkelen også.
For oss som har blitt godt voksne så er jo dette med en behaglig kjørestilling viktig. ZZR1100 jeg hadde var grei men når jeg skulle bytte så ønsket jeg meg noe mer oppreist. Og som lettere kunne kjøres stående. På ZZR'en så jeg ikke instrumentene når jeg sto.
GTR'en min er behaglig oppreist uten vekt på armene, men kunne ønsket meg noe mindre knevinkel. Jeg ser setehøyden på min er 3,5 cm lavere en på en GS. Men hvis GS har mer bakkeklaring hvordan blir det da med knevinkel? Finnes dette noe sted på nett eller må jeg prøve. Knevinkelproblematikken synes jeg ikke er merkbart før etter noen timer og da er det lite hjelp i en prøvetur.

Lengste dagsetappen jeg har hatt var 170 mil ( Ålborg-Budapest) jeg brukte 19 timer, men må innrømme at med litt dårlig mage så ble det endel stopp første 8 timene den dagen. Var litt øm bak men ikke værre en at jeg etter to timers søvn kunne hive meg på sykkelen igjen og kjøre 50 mil til. Det ble 50-80 mils dagsetapper de neste 6 dagene og. Sittestillingen er helt topp men tror det blir en ny sal til neste år. Trenger litt mer stuffing å sitte på.

Hva er bredde på styret på forskjellige adv sykkler, helst GS siden det er den jeg skuler mest på? På bilder virker de veldig brede, er det bare synsbedrag?
Da Stelvio'n ble innkjøpt var dette -til å begynne med, en sykkel jeg ikke kjente til. Jeg begynte med å kikke på bla. GTR, FJR,VFR 1200 og Europan. Men bare ved å prøvesitte på disse (satt bare på VFR og European)(var da vant med TDM) så gikk jeg over til ADV segmentet. Stelvio'n scorer ikke høyest i dette segmentet når det gjelder "Endurokjøring" men når vi kommer til moderat dårlige veier, med telehiv, huller og normal Norsk vei-stander, scorer den høyt. Jeg har prøvd den hardt, veeeldig hardt på denne type veier, og må bare si - du verden :thumleft :thumleft ..er det mulig :thumleft :thumleft :prop: ... Og husker jeg riktig så tror jeg det er denne sykkelen som har bredest styre. Og gell sal. Og skulle du ønske litt "Action" Ja så er bremser, fjæring, motor, og oppsett friskt nok for de fleste, men da kanskje på litt utfordrende og svingete veier. 180 -200 på "Autobhan" så kommer den nok til kort. Lå lenge og greit rundt 140 - 150. og det synes jeg var nok, med store firkantete vesker og topp boks...og så til slutt... den jo verdens beste også da :-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
DrGreve skrev: Det første du bør gjøre er å ikke være så frekk at når du siterer meg så endrer du den siterte teksten. Jeg skrev, sitat, Og ikke til mitt forsvar. Skal du ha min respekt, så bør du slutte med slikt vas.
Vi får da håpe at denslags ikke er noe utbredt fenomen her inne :eh ...
I så fall må vi moderatorer vurdere å overvåke trådene tett og sørge for at "tempererte" innlegg låses for redigering slik at man kan gå tilbake å sjekke at sitatene er korrekte.

Håper vi slipper å gå så drastisk til verks...
Egentlig skulle vi gjort det , for jeg kan med hånden på hjertet si at det har jeg aldri gjort.
i så fall spiller dataverdenen meg et stort puss.
At hver og en av oss vrir sitater om til noe helt annet er noe annet , selv om det også gjør meg forbannet.
Jeg er ingen dataekspert så forklar meg det gjerne....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnet :roll
Bilde
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.

Svar