Var derfor jeg sa det var rart. Ikke vet jeg hvilken som er mest aerodynamusk. Kawasaki pleier å være flink med sånt. Skulle ikke tro k1200s har mer rullemotstand.jhn skrev:GTR ligger foran K1200. Det kan vel neppe skyldes mindre luftmotstand?
Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Forskjellig motstand i kardangen..?JohnnyTh skrev:Var derfor jeg sa det var rart. Ikke vet jeg hvilken som er mest aerodynamusk. Kawasaki pleier å være flink med sånt. Skulle ikke tro k1200s har mer rullemotstand.jhn skrev:GTR ligger foran K1200. Det kan vel neppe skyldes mindre luftmotstand?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva er den beste sykkelen?
Kan selvsagt være. Eller dekk med større motstand. De må vel ha testet nye, orginale sykkler.SuperMorten skrev:Forskjellig motstand i kardangen..?JohnnyTh skrev:Var derfor jeg sa det var rart. Ikke vet jeg hvilken som er mest aerodynamusk. Kawasaki pleier å være flink med sånt. Skulle ikke tro k1200s har mer rullemotstand.jhn skrev:GTR ligger foran K1200. Det kan vel neppe skyldes mindre luftmotstand?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Tjææææ...en GTR har større masse kontra K1200S.
I formelen for bevegelsesenergi, er masse en faktor: 0,5*m*v*v.
m=masse og v=velocity.
Så da ruller en GTR langt pga sin høyere masse.
Jeg vet jo også at på jakt, går tyngre haggel lengre...feks bly versus stål, så jeg burde jo vist dette da.
I formelen for bevegelsesenergi, er masse en faktor: 0,5*m*v*v.
m=masse og v=velocity.
Så da ruller en GTR langt pga sin høyere masse.
Jeg vet jo også at på jakt, går tyngre haggel lengre...feks bly versus stål, så jeg burde jo vist dette da.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Så hvor mange meter utgjør det for de 60-70 kiloene det er i forskjell?ZZR-Erling skrev:Tjææææ...en GTR har større masse kontra K1200S.
I formelen for bevegelsesenergi, er masse en faktor: 0,5*m*v*v.
m=masse og v=velocity.
Så da ruller en GTR langt pga sin høyere masse.
Jeg vet jo også at på jakt, går tyngre haggel lengre...feks bly versus stål, så jeg burde jo vist dette da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Sikkert litt mere enn den testen sier. Hvis vi bruker litt sånn gammeldags sunn fornuft, som ikke nødvendigvis alltid er riktig, så ser det jo ut til at en gtr har mere luftmotstand. Tipper det er minimale forskjeller i kardangen.JohnnyTh skrev:Så hvor mange meter utgjør det for de 60-70 kiloene det er i forskjell?ZZR-Erling skrev:Tjææææ...en GTR har større masse kontra K1200S.
I formelen for bevegelsesenergi, er masse en faktor: 0,5*m*v*v.
m=masse og v=velocity.
Så da ruller en GTR langt pga sin høyere masse.
Jeg vet jo også at på jakt, går tyngre haggel lengre...feks bly versus stål, så jeg burde jo vist dette da.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Skeptisk til at sunn fornuft kan vurdere aerodynamiske egenskaper på et kjøretøy når vi kommer til dette detaljnivået her. Det brukes en god del penger på vindtunelltester for å få frem de beste egenskapene. Begge syklene er jo forholdsvis like i designet. Tror det vil være umulig ut fra bilder å avgjøre hvilken som har størst "drag". Vektforskjellen må nok regnes ut for å få svar på dette.jhn skrev:Sikkert litt mere enn den testen sier. Hvis vi bruker litt sånn gammeldags sunn fornuft, som ikke nødvendigvis alltid er riktig, så ser det jo ut til at en gtr har mere luftmotstand. Tipper det er minimale forskjeller i kardangen.JohnnyTh skrev:Så hvor mange meter utgjør det for de 60-70 kiloene det er i forskjell?ZZR-Erling skrev:Tjææææ...en GTR har større masse kontra K1200S.
I formelen for bevegelsesenergi, er masse en faktor: 0,5*m*v*v.
m=masse og v=velocity.
Så da ruller en GTR langt pga sin høyere masse.
Jeg vet jo også at på jakt, går tyngre haggel lengre...feks bly versus stål, så jeg burde jo vist dette da.
Ikke overraskende at gsx1300r er øverst med den stussen den sykkelen her. vil tro det minimaliserer "drag"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Men fortsatt er det altså den sykkelen som ser ut som den aldri har vært i nærheten av en vindtunnel, GS'en, som er den beste sykkelen..??JohnnyTh skrev: Skeptisk til at sunn fornuft kan vurdere aerodynamiske egenskaper på et kjøretøy når vi kommer til dette detaljnivået her. Det brukes en god del penger på vindtunelltester for å få frem de beste egenskapene. Begge syklene er jo forholdsvis like i designet. Tror det vil være umulig ut fra bilder å avgjøre hvilken som har størst "drag". Vektforskjellen må nok regnes ut for å få svar på dette.
Ikke overraskende at gsx1300r er øverst med den stussen den sykkelen her. vil tro det minimaliserer "drag"

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva er den beste sykkelen?

SuperMorten skrev:Men fortsatt er det altså den sykkelen som ser ut som den aldri har vært i nærheten av en vindtunnel, GS'en, som er den beste sykkelen..??JohnnyTh skrev: Skeptisk til at sunn fornuft kan vurdere aerodynamiske egenskaper på et kjøretøy når vi kommer til dette detaljnivået her. Det brukes en god del penger på vindtunelltester for å få frem de beste egenskapene. Begge syklene er jo forholdsvis like i designet. Tror det vil være umulig ut fra bilder å avgjøre hvilken som har størst "drag". Vektforskjellen må nok regnes ut for å få svar på dette.
Ikke overraskende at gsx1300r er øverst med den stussen den sykkelen her. vil tro det minimaliserer "drag"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Mellom ZZR og Busa er det slik at med normalstilling på førerne, har ZZR lavere luftmotstand. Legges hjelmene i tanken, er det omvendt..mao har ZZR ei meir vettug kåpe.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
På samme måte som vi kan se at en varebil har større motstand enn en personbil, mener jeg at en mere tverr og høyere GTR har mere motstand enn K1200.
Selv om de blir testet i vindtunnell, så blir det inngått kompromisser. Bedre vindbeskyttelse og høyreist sittestilling går på bekostning luftmotstand.
Det er ikke bare drag som betyr noe, men også "veggen" foran sykkelen
Selv om de blir testet i vindtunnell, så blir det inngått kompromisser. Bedre vindbeskyttelse og høyreist sittestilling går på bekostning luftmotstand.
Det er ikke bare drag som betyr noe, men også "veggen" foran sykkelen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Selvsagt men "drag" er vel kanskje det vanskeligste å vurdere med det blotte øyet ville jeg trodd.jhn skrev:På samme måte som vi kan se at en varebil har større motstand enn en personbil, mener jeg at en mere tverr og høyere GTR har mere motstand enn K1200.
Selv om de blir testet i vindtunnell, så blir det inngått kompromisser. Bedre vindbeskyttelse og høyreist sittestilling går på bekostning luftmotstand.
Det er ikke bare drag som betyr noe, men også "veggen" foran sykkelen
Hvor mye høyere og bredere er en GTR? Jeg aner ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er den beste sykkelen?
Den testen er verdiløs (ifølge foreningen for massefartens bevarelseBusa Trond skrev:Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.Bringisen skrev:Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55
Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.
GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.
gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )
Mange meter forskjell ja :-)å

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Vet ikke det akkurat, vi vet jo at en avrundet hekk gir mindre drag enn en tverr. Noe av det mest aerodynamiske er jo en dråpe.JohnnyTh skrev:Selvsagt men "drag" er vel kanskje det vanskeligste å vurdere med det blotte øyet ville jeg trodd.jhn skrev:På samme måte som vi kan se at en varebil har større motstand enn en personbil, mener jeg at en mere tverr og høyere GTR har mere motstand enn K1200.
Selv om de blir testet i vindtunnell, så blir det inngått kompromisser. Bedre vindbeskyttelse og høyreist sittestilling går på bekostning luftmotstand.
Det er ikke bare drag som betyr noe, men også "veggen" foran sykkelen
Hvor mye høyere og bredere er en GTR? Jeg aner ikke.
Men når hekken er såpass liten som de jo er på en mc er det jo litt begrenset hvor stor effekt utformingen av denne har.
Hvor stor forskjell det er i arealet på fronten på de to syklene er aner selvfølgelig ikke jeg heller, men for meg er det nesten åpenbart at GTR har større luftmotstand.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Man finner vel krafta av den formelen, men jeg vil tro verdien er proporsjonal med trillet lengde... Ehhhjaaa..for å si det sånn.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Praktiske forsøk er da sjeldent verdiløse. Er ikke den formelen du linker til for veske? Kan du regne ut en annen rekkefølge, ut fra den formelen du henviser til? Dette er langt over mitt matematiske nivå.poulet_cavalier skrev:Den testen er verdiløs (ifølge foreningen for massefartens bevarelseBusa Trond skrev:Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.Bringisen skrev:Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55
Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.
GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.
gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )
Mange meter forskjell ja :-)å) - det finnes en standard måte å måle luftmotstanden på kjøretøy (CDA - se http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
En interessant synsing i diskusjonen om den beste sykkelen, og selvfølgelig like irrelevant som mye annet i denne tråden, men dog en av mange fakturer som kansje bør legges til grunn. Men for utenom den største faktoren som her er nevnt nemlig luftmotstanden, (eller vakuumet bak sykkelen) så ser jeg ingen som sier noe om Hjul dim, dekk bredde og dekk trykk....også en av det største faktorene hva friksjon angår...
I teorien så er her kun to ting som stopper disse syklene, det er Luftmotstanden/vakum (som også skaper friksjon) og friksjon, I dekk, lager, kardang, etc....og sån går nu dagan :-)
I teorien så er her kun to ting som stopper disse syklene, det er Luftmotstanden/vakum (som også skaper friksjon) og friksjon, I dekk, lager, kardang, etc....og sån går nu dagan :-)
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg driver litt med skyting og der er jo ballistikk et hett tema. En kule er jo nesten perfekt aerodynamisk utformet men bakenden og dens utforming har mye å bety. Her snakker vi om forskjeller på tidels millimeterer som gjør store forskjeller. En kule mad tracer vil for eksempel ha mindre "drag" kan ikke skjønne det skal være annerledes på en sykkel.jhn skrev:Vet ikke det akkurat, vi vet jo at en avrundet hekk gir mindre drag enn en tverr. Noe av det mest aerodynamiske er jo en dråpe.JohnnyTh skrev:Selvsagt men "drag" er vel kanskje det vanskeligste å vurdere med det blotte øyet ville jeg trodd.jhn skrev:På samme måte som vi kan se at en varebil har større motstand enn en personbil, mener jeg at en mere tverr og høyere GTR har mere motstand enn K1200.
Selv om de blir testet i vindtunnell, så blir det inngått kompromisser. Bedre vindbeskyttelse og høyreist sittestilling går på bekostning luftmotstand.
Det er ikke bare drag som betyr noe, men også "veggen" foran sykkelen
Hvor mye høyere og bredere er en GTR? Jeg aner ikke.
Men når hekken er såpass liten som de jo er på en mc er det jo litt begrenset hvor stor effekt utformingen av denne har.
Hvor stor forskjell det er i arealet på fronten på de to syklene er aner selvfølgelig ikke jeg heller, men for meg er det nesten åpenbart at GTR har større luftmotstand.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Hva er den beste sykkelen?
...æ ga opp ved "skin factor"...vel dvs..de med grønn Turtle Wax har en fordel :-)å
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Hva er den beste sykkelen?
Praktiske forsøk trumfer matematiske modeller - alltid. Men bare om man måler samme sak.JohnnyTh skrev: Praktiske forsøk er da sjeldent verdiløse. Er ikke den formelen du linker til for veske? Kan du regne ut en annen rekkefølge, ut fra den formelen du henviser til? Dette er langt over mitt matematiske nivå.
På biler oppgis ofte CD faktor som en mål på luftmotstand. CDA er samme sak, bare at arealet tas med i betraktningen (spesielt relevant på MC). Fra Wikipedia:
"While designers pay attention to the overall shape of the automobile, they also bear in mind that reducing the frontal area of the shape helps reduce the drag. The combination of drag coefficient and area - drag area - is represented as CdA (or CxA), a multiplication of the Cd value by the area.
The term drag area derives from aerodynamics, where it is the product of some reference area (such as cross-sectional area, total surface area, or similar) and the drag coefficient. In 2003, Car and Driver magazine adopted this metric as a more intuitive way to compare the aerodynamic efficiency of various automobiles."
Min påstand er nå at rulletesten er veldig lite vitenskapelig, om den ikke har tatt hensyn til vekt på sykkel, dekk vs vær og føre, størrelsen på sykkel o.l.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg ser på en sånn rulletest som en "Top Gear-test".. Absolutt uhøytidelig moro..poulet_cavalier skrev:
Min påstand er nå at rulletesten er veldig lite vitenskapelig, om den ikke har tatt hensyn til vekt på sykkel, dekk vs vær og føre, størrelsen på sykkel o.l.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ikke veldig vitenskapelig nei, og kanskje uhøytidelig moro men likevel gir den jo nyttig? .. eller i alle fall praktisk info.SuperMorten skrev:Jeg ser på en sånn rulletest som en "Top Gear-test".. Absolutt uhøytidelig moro..poulet_cavalier skrev:
Min påstand er nå at rulletesten er veldig lite vitenskapelig, om den ikke har tatt hensyn til vekt på sykkel, dekk vs vær og føre, størrelsen på sykkel o.l.
"Tatt hensyn til ..." Man trenger vel ikke ta hensyn til noe, denne testen dreier seg ikke kun om luftmotstand, men om hvor godt sykkelen ruller rett og slett, med all friksjon den har med sitt dekkmønster, hjuldiameter og det hele.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja vi vet jo litt lite om denne testen. Jeg vil tro de har brukt nye sykler med originale dekk fra produsent, uten at syklene er moddet på noen måte. Men ja vekt er en viktig faktor her. Burde kanskje veiet ned syklene så de var like tunge alle sammen.poulet_cavalier skrev:Praktiske forsøk trumfer matematiske modeller - alltid. Men bare om man måler samme sak.JohnnyTh skrev: Praktiske forsøk er da sjeldent verdiløse. Er ikke den formelen du linker til for veske? Kan du regne ut en annen rekkefølge, ut fra den formelen du henviser til? Dette er langt over mitt matematiske nivå.
På biler oppgis ofte CD faktor som en mål på luftmotstand. CDA er samme sak, bare at arealet tas med i betraktningen (spesielt relevant på MC). Fra Wikipedia:
"While designers pay attention to the overall shape of the automobile, they also bear in mind that reducing the frontal area of the shape helps reduce the drag. The combination of drag coefficient and area - drag area - is represented as CdA (or CxA), a multiplication of the Cd value by the area.
The term drag area derives from aerodynamics, where it is the product of some reference area (such as cross-sectional area, total surface area, or similar) and the drag coefficient. In 2003, Car and Driver magazine adopted this metric as a more intuitive way to compare the aerodynamic efficiency of various automobiles."
Min påstand er nå at rulletesten er veldig lite vitenskapelig, om den ikke har tatt hensyn til vekt på sykkel, dekk vs vær og føre, størrelsen på sykkel o.l.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk regnet på den formelen på Maritim Fagskole.
Det var kanskje ikke helt innafor pensum, men heller ikke helt utafor.
Vi hadde en meget god lærer i matte og fysikk, som også ha god kontroll på skipsteknikk, og der er jo både luft- og vann-motstand et viktig moment i mange sammenhenger ... og han var glad i digresjoner.
Om det er luft eller vann har ingen betydning, formelen blir den samme.
Det var kanskje ikke helt innafor pensum, men heller ikke helt utafor.
Vi hadde en meget god lærer i matte og fysikk, som også ha god kontroll på skipsteknikk, og der er jo både luft- og vann-motstand et viktig moment i mange sammenhenger ... og han var glad i digresjoner.
Om det er luft eller vann har ingen betydning, formelen blir den samme.
Re: Hva er den beste sykkelen?
En ting vet vi helt sikkert og det er at går du tom for bensin, så kommer du lengre på en Busa enn på en transalp.Busa Trond skrev:Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.Bringisen skrev:Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55
Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.
GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.
gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )
Mange meter forskjell ja :-)å
Hvis dere kan dette, er det ikke bare å regne ut hva de 60-70 kiloene utgjør da?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.