Generelt om norske priser på deler og verksted

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Generelt om norske priser på deler og verksted

Legg inn av beemer »

Jeg sitter her og irriterer meg over norsk prisnivå. Det siste tilskuddet er dagens forsøk på å kjøpe kjede og drevsett til podens 125 cc... 1532 kroner takk fra lokal pusher. =;
Endte med WEMOTO.COM ..totalt 520 kroner med frakt og norsk mva. (DID)

I 2013 hadde jeg storservice på min 2011 Pan European i Tyskland..pris 3800 kroner (tipper det er under halvparten av hjemme).

I 2012 fikk jeg clutch problemer i Tyskland pga oljelekkasje. R1200 GS med tørrclutch er utsatt for dette, og jeg var klar over noe svetting mellom motor og clutchhus, så noe var i gjære før jeg dro avgårde mot Alpene. Hadde forøvrig fått tilbud om å bytte alle pakninger hos min lokale forhandler..pris 10.000 + deler (dette var da en "vinterpris"...), så inkludert ny clutch så tenker jeg prisen hadde blitt 14-16 lapper.
Som sagt, i tyskland slipper clutchen da jeg drar på forbi en lastebil, game over... To telefoner senere, og jeg fikk plass på BMW verksted i nærheten (Klaus Mayer..anbefales!..mellom Mannheim og Karlsruhe).. kjørte forsiktig avgårde til verkstedet og sykkelen var ferdig reparert med ny clutch og alt av tettninger skiftet på aksler og slavesylinder.. pris litt over 7000 kroner og gjennomført på 23,5 timer etter break down.

Jeg skjønner at jeg må betale mer for tjenester lokalt, men 3 gangeren på drevsettet er umoralsk. :scratch Eller hur ?

MVH
Werner
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av JanK »

Lite marked og veldig høyt kostnadsnivå = høye priser, dessverre.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Norske priser

Legg inn av Snikendeugle »

Jepp, med så få konkurrenter rundt om er det enkelt for dem å prise seg akuratt der det passer dem :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Ja,ja det eneste positive er at jeg fortsatt må ha en årlig europatur, så ikke så galt at det ikke er godt for noe :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Norske priser

Legg inn av Wheels »

Kjøper fra utlandet, Wemoto, David Silver,+++

Har spart en formue på dette, bla fikk jeg begge coilene til halv pris hjem på trappa fra England i forhold til Norge.

Der de kan konkurrere kjøper jeg fra Norge, bla batteri, og diverse annet nytt fra Kragnes motor Trondheim.

Dette til en eldre Honda 750

Noe annet blir service og innkjøpspris på nyere mc, her har en vel ikke noe valg.

Gikk nettopp gjennom blocket.se angående Honda mc og der var en helt annen ny og bruktpris enn her i Norge.

Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Så vidt jeg vet så er det ikke avgifter på disse tingene for norske bedrifter. De kan importere avgiftsfritt, men må, i likhet med alle andre, legge til MVA ved videresalg. Mest sannsynlig så kan norske forhandlere kjøpe fra samme produsenter som f.eks WEMOTO, og om de må regne 10-20% høyere avanse pga lavt volum så kan det likevel ikke forklare 3x pris... Noe sier meg at det er et betydelig marked for en norsk nettbutikk..
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Norske priser

Legg inn av jhn »

Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.
JanK skrev:Lite marked og veldig høyt kostnadsnivå = høye priser, dessverre.

Javisst...
Høye lønninger = Høyt kostnadsnivå... :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Norske priser

Legg inn av DrGreve »

Wheels skrev:Kjøper fra utlandet, Wemoto, David Silver,+++

Har spart en formue på dette, bla fikk jeg begge coilene til halv pris hjem på trappa fra England i forhold til Norge.

Der de kan konkurrere kjøper jeg fra Norge, bla batteri, og diverse annet nytt fra Kragnes motor Trondheim.

Dette til en eldre Honda 750

Noe annet blir service og innkjøpspris på nyere mc, her har en vel ikke noe valg.

Gikk nettopp gjennom blocket.se angående Honda mc og der var en helt annen ny og bruktpris enn her i Norge.

Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Når det gjelder deler til eldre Honda anbefaler jeg en kar i Tyskland på det sterkeste, Volker Lorenz som delepusher. Han er en veldig trivelig og serviceminded kar som også prater og skriver utmerket engelsk og er et orakel på hvilke deler som passer til hva.
Mailadressen er info@lo-moto.de og websiden har adresse http://www.lo-moto.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du vet delenummeret på delen du leter etter, så har han en lagerliste på hva han har inne på denne adressen: http://www.lo-moto.de/lomoto-angebote-b ... le.de.html" onclick="window.open(this.href);return false; og linken til lagerlisten ser du til høyre, enten som en xls-fil eller csv-fil.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av kjellv »

Årsakene til dette er mangfoldig. Først og fremst er Norge et høykostland, der nesten alt vi skal kjøpe innenlands er dyrest i verden. Men samtidig har vi også bortimot det høyeste lønnsnivået i verden.

Merkeforhandlerne rundt om i landet MÅ tjene penger. Får de ikke lov til det, så forsvinner de.
Salg av nye sykler overlever ingen på i dag. Mange forhandlere frembyr nå nye sykler på finn.no, prisene er vanligvis veil. katalogpriser som også blir markedsført av importørene. I tillegg til dette kommer klargjøring og regomkostninger. Det er faktisk en god del arbeid som skal gjøres med en sykkel fra den blir losset av lastebilen til skiltet er på og sykkelen klar for levering. Dette må det også tas betalt for. Forhandleren har ikke store fortjenesten på nye sykler.
Det finnes da også noen forhandlere som fallbyr nye sykler over hele landet på finn.no med svært lave klargjøringskostnader. De selger i trygg forvissning om at de aldri ser sykkelen igjen, og at evt reklamasjonsarbeid vil bli utført av andre forhandlere rundt om. (reklamasjonsarbeid er dårlig butikk for forhandlerne).
Bruktmarkedet eies nå av finn.no. Det er meget sjelden innbytte av gamlesykkelen blir vurdert.
Da er det verkstedtjenester og ettermarked/utstyrsmarked forhandlerne kan leve av.
Det er ennå et visst behov for verkstedtjenester, særlig service på nyere sykler med garanti. Når garantiperioden er over gjør de fleste nå dette arbeidet selv.
Salg av originale reservedeler er det også et visst marked for. Men stadig flere jakter på hver eneste krone de kan spare, og importerer helst originale deler fra andre land. Mange gjør det uten en gang å sjekke den lokale forhandlerens priser. Jeg har selv snakket med flere som fikk litt bakoversveis da fraktregninga fra f.eks UPS kom noen uker etter at delene var montert og man hadde begynt å skryte av hvor lur man var.
Rekvisita, kjøreklær, hjelmer og utstyr. Dette markedet er også i ferd med å forsvinne, da stadig flere handler dette i nettbutikker innenlands og utenlands.

Hvilken vei går vi videre? Hvor lenge kan vi forvente at det finnes et forhandlernett slik vi kjenner dem i dag?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Norske priser

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:Årsakene til dette er mangfoldig. Først og fremst er Norge et høykostland, der nesten alt vi skal kjøpe innenlands er dyrest i verden. Men samtidig har vi også bortimot det høyeste lønnsnivået i verden.

Merkeforhandlerne rundt om i landet MÅ tjene penger. Får de ikke lov til det, så forsvinner de.
Salg av nye sykler overlever ingen på i dag. Mange forhandlere frembyr nå nye sykler på finn.no, prisene er vanligvis veil. katalogpriser som også blir markedsført av importørene. I tillegg til dette kommer klargjøring og regomkostninger. Det er faktisk en god del arbeid som skal gjøres med en sykkel fra den blir losset av lastebilen til skiltet er på og sykkelen klar for levering. Dette må det også tas betalt for. Forhandleren har ikke store fortjenesten på nye sykler.
Det finnes da også noen forhandlere som fallbyr nye sykler over hele landet på finn.no med svært lave klargjøringskostnader. De selger i trygg forvissning om at de aldri ser sykkelen igjen, og at evt reklamasjonsarbeid vil bli utført av andre forhandlere rundt om. (reklamasjonsarbeid er dårlig butikk for forhandlerne).
Bruktmarkedet eies nå av finn.no. Det er meget sjelden innbytte av gamlesykkelen blir vurdert.
Da er det verkstedtjenester og ettermarked/utstyrsmarked forhandlerne kan leve av.
Det er ennå et visst behov for verkstedtjenester, særlig service på nyere sykler med garanti. Når garantiperioden er over gjør de fleste nå dette arbeidet selv.
Salg av originale reservedeler er det også et visst marked for. Men stadig flere jakter på hver eneste krone de kan spare, og importerer helst originale deler fra andre land. Mange gjør det uten en gang å sjekke den lokale forhandlerens priser. Jeg har selv snakket med flere som fikk litt bakoversveis da fraktregninga fra f.eks UPS kom noen uker etter at delene var montert og man hadde begynt å skryte av hvor lur man var.
Rekvisita, kjøreklær, hjelmer og utstyr. Dette markedet er også i ferd med å forsvinne, da stadig flere handler dette i nettbutikker innenlands og utenlands.

Hvilken vei går vi videre? Hvor lenge kan vi forvente at det finnes et forhandlernett slik vi kjenner dem i dag?
Kan ikke påstå jeg kommer til å savne dette forhandlernettet som vi har i deg. Jeg trengte en del til ZZR'en min. 650kr og 3 ukers leveringstid. Ebay. 260kr med frakt og 5 dager så lå den i postkassa mi.
Bestilte ny clutch til en annen sykkel, hos en annen forhandler en gang. Den skulle komme en spesefikk dato. Denne datoen ringte jeg inn og fikk bekreftet at den hadde kommet. Jeg satte meg da i bilen og kjørte 1,5 timer for å hente den. Men den hadde ikke kommet, og kom ikke før dagen etterpå. Når jeg så spurte om han kunne sende den med bussen så skulle han ha 150kr for det.

Kan ikke si jeg var veldig imponert og det blir ikke kjøpt en skrue derifra igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske priser

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev: Kan ikke påstå jeg kommer til å savne dette forhandlernettet som vi har i deg.
Må si meg uenig i forhold til det jeg opplever med den lokal Moto Guzzi forhandleren.
Er veldig fornøyd med jobben som gjøres og ikke minst prisene og kjapp leveranse av slitedeler. Serviceprisene er også de laveste jeg noengang har opplevd på de syklene jeg har eid de siste årene.
Var for øvrig uheldig å fikk en feil i en coil og tennpluggkabel i sommer. Disse ble byttet uten spørsmål og dekket av garantien. Ny kabel og coil kom på plass etter kun få dager.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Norske priser

Legg inn av DrGreve »

AJ skrev:Var for øvrig uheldig å fikk en feil i en coil og tennpluggkabel i sommer. Disse ble byttet uten spørsmål og dekket av garantien. Ny kabel og coil kom på plass etter kun få dager.
Jeg tror du må ta alderen på sykkelen din i betraktning når du vurderer ordretilgangen. Moto Guzzi er vel forpliktet til å holde et sentrallager fullt opp med deler i minst 10 år og være tilgjengelig gjennom hele gararantiden?
Men, klart, tiden det tar å få delen levert kunde sier jo noe om servicen de ønsker å yte..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Norske priser

Legg inn av beemer »

Har full forståelse for at merkeforhandlere må kunne overleve, men slik de priser deler i dag så graver de sin egen grav. Jeg tror ikke jeg er noe unikum som klarer å bestille deler på nettet..
Det mangler ikke på eksempler på norske bedrifter som har priser som konkurrerer greit med utlandet. Se f.eks elektronikk bransjen.. Nesten ingen forskjell på Tyskland og Norge. Når et gjelder nypris på sykkel uten ekstrautstyr så aksepterer jeg at den er som den er, og antar det ikke er så mye igjen til forhandler. I mitt tilfelle ble sykkelen tillagt ekstrautstyr for nærmere 50k, og jeg vil tro at forhandleren har en betydelig høyere margin på dette..

Har kommet i den alderen der det betyr mer å ha Norsk Garanti i ryggen, og BMW gjør denne jobben meget godt så nykjøp av sykkel vil nok alltid bli gjort i Norge.
men når det kommer til andre ting så tror jeg bransjen må ta innover seg at den norsk kundemassen kommer til å fortsette å jakte pris sannsynligvis i enda større grad fremover.
Samfunnet er liksom ikke sammenskrudd for å være trofaste lenger... Det gjelder både leverandører og kunder.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Norske priser

Legg inn av Wheels »

jhn skrev:
Wheels skrev:
Men her er det vel ikke antall kunder som bestemmer men avgiftsgrunnlaget vil jeg tro?
Norsk lønnsnivå har vel også en betydning her vil jeg tro.

Joda, men vi er vel ikke Svensker - er vi vel?

4 stk for å skifte lyspære?

Hvor mange trenger en for å drifte en nettbutikk?

Når det gjelder importører, så har de jo hele linjen, fra salg, til service til delesalg.

Og som oftes må jeg betale mva for varer fra utlandet også + fortollingsgebyr.

Dette gjelder ikke bare mc, men også outboard og biler.

Hos http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/parts.html" onclick="window.open(this.href);return false; får man ofte outboarddeler til god under 50% av Norske priser levert på døra.

En flexikobling kostet meg 1200,- kr til en Opel Omega B her i Norge, fant den på Ebay:De for 120,- kr.
Dessverre sender de ikke til Norge.

10% av den Norske pris, med frakt og utgifter ville den allikevel bli langt billigere enn Norske priser.

Mangler/trenger nye glass/reflektorer på noen lys samme bil.
Hårreisende priser i Norge.

Er heller ikke helt med på dette med lønnsnivået.

Enkelte steder kan en nesten tro at hele landet lever på trygd, for så i neste omgang lese om det høye lønnsnivået...
Her er noe som ikke stemmer...

Er noen med høye lønninger, ganske sikkert bla i oljeindustrien, men mange har helt ordinære lønninger.

Butikkansatte er heller ikke blant de høyeste lønnede i landet, deriblant vil jeg tro man finner ansatte i mc butikker.

At de kan ha noen goder som prosenter på kjøp osv, i den butikk, kjede de jobber har de sikker.
Men tror ikke de tjener 500.000,- kr eller over millionen pr. år.

I så fall må de selge mye og lønnes ut fra fastlønn + prosenter av salg.

En vanlig butikkansatt svimer vel rundt 300.000,- kr kan jeg tenke meg.

En ferskvaresjef hadde knapt 300.000,- kr hos Coop for ett par år siden.

Svar