Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Bilde

Ser ut som vognkortet mitt stemmer med det jeg finner på nettet. 304kg uten ABS og 308kg med.

383kg -74kg =308kg
:yeyeye
Jeg har jo moped i forhold.
Tørrvekt på min er 172, 15 liter bensin, 4 liter vann og 3,6 liter olje.
Det betyr egenvekt våt rundt 190 kg. Det betyr over 100 kg i forskjell.
Og med mer effekt i min betyr jo det at GTR er en skikkelig turbus i forhold. :knegg
Du må også legge til batteri ;-)
Ifølge tester så veier en 1098 435lbs -197.3kg wet.
Så legger du til batteriet på de ca 190kg, så er du nær! :prf
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Bilde

Ser ut som vognkortet mitt stemmer med det jeg finner på nettet. 304kg uten ABS og 308kg med.

383kg -74kg =308kg
:yeyeye
Jeg har jo moped i forhold.
Tørrvekt på min er 172, 15 liter bensin, 4 liter vann og 3,6 liter olje.
Det betyr egenvekt våt rundt 190 kg. Det betyr over 100 kg i forskjell.
Og med mer effekt i min betyr jo det at GTR er en skikkelig turbus i forhold. :knegg
Du må også legge til batteri ;-)
Ifølge tester så veier en 1098 435lbs -197.3kg wet.
Så legger du til batteriet på de ca 190kg, så er du nær! :prf
Har lithium på 900 gram :knegg

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Bilde

Ser ut som vognkortet mitt stemmer med det jeg finner på nettet. 304kg uten ABS og 308kg med.

383kg -74kg =308kg
:yeyeye
Jeg har jo moped i forhold.
Tørrvekt på min er 172, 15 liter bensin, 4 liter vann og 3,6 liter olje.
Det betyr egenvekt våt rundt 190 kg. Det betyr over 100 kg i forskjell.
Og med mer effekt i min betyr jo det at GTR er en skikkelig turbus i forhold. :knegg
Du må også legge til batteri ;-)
Ifølge tester så veier en 1098 435lbs -197.3kg wet.
Så legger du til batteriet på de ca 190kg, så er du nær! :prf
Har lithium på 900 gram :knegg
Det har je au :prf
Orginal batteriet veide 3+kg! det nye veier 7xx gram.
Kanskje den beste mod'n når det kjelder pris/vekt..
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

MH434 skrev:
simpson skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Bilde

Ser ut som vognkortet mitt stemmer med det jeg finner på nettet. 304kg uten ABS og 308kg med.

383kg -74kg =308kg
:yeyeye
Jeg har jo moped i forhold.
Tørrvekt på min er 172, 15 liter bensin, 4 liter vann og 3,6 liter olje.
Det betyr egenvekt våt rundt 190 kg. Det betyr over 100 kg i forskjell.
Og med mer effekt i min betyr jo det at GTR er en skikkelig turbus i forhold. :knegg
Du må også legge til batteri ;-)
Ifølge tester så veier en 1098 435lbs -197.3kg wet.
Så legger du til batteriet på de ca 190kg, så er du nær! :prf
Har lithium på 900 gram :knegg
Det har je au :prf
Orginal batteriet veide 3+kg! det nye veier 7xx gram.
Kanskje den beste mod'n når det kjelder pris/vekt..
Du kjører jo noe i samme gate so meg, bare hakke hvassere, du vet med passasjer går det jo ræva?
Ikke samme gassrespons, tung i svinga osv. Og så kan du se på eks GTR med den vekta den har også sier kawa at du kan kjøre sportslig på svingete vei?
Vet det er STOR forskjell på RR og sportstourer , men hvor sportslig kan det bli med 300 + fører?
Min stand er at det er like stor forskjell mellom den og en RR som mellom den og en ADV.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

simpson skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
MH434 skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Bilde

Ser ut som vognkortet mitt stemmer med det jeg finner på nettet. 304kg uten ABS og 308kg med.

383kg -74kg =308kg
:yeyeye
Jeg har jo moped i forhold.
Tørrvekt på min er 172, 15 liter bensin, 4 liter vann og 3,6 liter olje.
Det betyr egenvekt våt rundt 190 kg. Det betyr over 100 kg i forskjell.
Og med mer effekt i min betyr jo det at GTR er en skikkelig turbus i forhold. :knegg
Du må også legge til batteri ;-)
Ifølge tester så veier en 1098 435lbs -197.3kg wet.
Så legger du til batteriet på de ca 190kg, så er du nær! :prf
Har lithium på 900 gram :knegg
Det har je au :prf
Orginal batteriet veide 3+kg! det nye veier 7xx gram.
Kanskje den beste mod'n når det kjelder pris/vekt..
Du kjører jo noe i samme gate so meg, bare hakke hvassere, du vet med passasjer går det jo ræva?
Ikke samme gassrespons, tung i svinga osv. Og så kan du se på eks GTR med den vekta den har også sier kawa at du kan kjøre sportslig på svingete vei?
Vet det er STOR forskjell på RR og sportstourer , men hvor sportslig kan det bli med 300 + fører?
Min stand er at det er like stor forskjell mellom den og en RR som mellom den og en ADV.
Aldri kjørt med passasjer på tung sykkel, bare moped og 125ccm :P :p
Men har kjørt tunge og lette sportssykkler.
Min erfaring er at noen få kg fra eller til ikke er så veldig merkbart, men sykkler med lav uavfjæret vekt merker mann!
Uavfjæret vekt: ting på sykkelen som ikke er fjæret, dekk, felg, bremser, kjede/drev, skiver, bolter, skjermer osv..
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Husker ikke vekta på mine felger i farta, men vet at sjefen min betalte 18000 kr for lettere felger til sin zxr, og de var tyngre enn mine originale.
Mine er utrolig lette, nesten latterlig.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg merker lite til passasjer på sykkelen. Men selvsagt har ikke kjørt veldig aktivt med noen bakpå.
Jeg kan jo bytte potte, så sparer jeg 10kg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Jeg merker lite til passasjer på sykkelen. Men selvsagt har ikke kjørt veldig aktivt med noen bakpå.
Jeg kan jo bytte potte, så sparer jeg 10kg.
Du merker nok ikke mye til verken mye bagasje elelr passasjer på GTR'en.
Kan ikke si jeg gjør det på Stelvio'en som har langt mindre kubikk og effekt.

Men jeg må igjen si at jeg er overrasket over at Stelvio har langt større nyttelastkapasitet enn den svære Kawasakien...

Hvordan kommer man fram til nyttelasten på de enkelte syklene, tro :scratch .
Det kunne det vært artig å visst...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Kanskje det er et forslag til ny tråd: hvor mye nyttelast trenger man :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Kanskje det er et forslag til ny tråd: hvor mye nyttelast trenger man :-)
Tja...
Kanskje det, gitt... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Svein2 »

Hva med Transalp? Mer allsidig, økonomisk og solid sykkel skal man lete lenge etter, uansett
årsmodell.
Minuset er vel toppfarten (uten at det spilte noen rolle for meg) og at den ikke gir
den "rette" statusen som mange er ute etter.

Her en 89 modell:
Tansalp.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Appropo felger..skal ta og veie de som står på gixxern...magnesium..

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf
Det har ingen betydning, det er ikke Honda og det er ikke V4 ...... det er visstnok et gangbart argument blandt entusiastene :scratch

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av LordShaft »

Den beste sykkelen er som regel din neste :thumleft

Note 3

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf
Det har ingen betydning, det er ikke Honda og det er ikke V4 ...... det er visstnok et gangbart argument blandt entusiastene :scratch
He, he. Verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut fra en enkelt ting, men summen av mange ting :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av AJ »

Den beste sykkelen for hver enkelt er den man finner seg så godt til rette på at man kjenner plagsomme og behandlingstrengende PMS-rykninger herje i kroppen den tiden man ikke får brukt den :-)å .
Bare tanken på nettopp salen på den sykkelen som står og venter på meg gjør at jeg kommer til å drømme om at den totalt unødvendige årstiden vi er inne i for tiden, forsvinner i løpet av natta :skriver
Lite trolig dog, at den gjør det... :sorry
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf
Det har ingen betydning, det er ikke Honda og det er ikke V4 ...... det er visstnok et gangbart argument blandt entusiastene :scratch
He, he. Verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut fra en enkelt ting, men summen av mange ting :)
Tenkte nok jeg skulle klare å vekke deg:-) ellers, så har du rett

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf
Det har ingen betydning, det er ikke Honda og det er ikke V4 ...... det er visstnok et gangbart argument blandt entusiastene :scratch
He, he. Verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut fra en enkelt ting, men summen av mange ting :)
Ja, akkurat :-)
Når æ ser en VFR1200, ser æ summen av "fortvilelse", den er ikke bedre på noe, selv om de prøvde hardt.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Så vidt jeg husker har det vært endel diskusjon om VFR1200 kontra K1300S her.
Vel, da vil jeg jo bare minne på at en VFR1200 veier 35 kg mer, en K1300S går bedre i 6'te enn hva VFR gjør i 5'te, og at K1300S slo knockout på den i Motorrad-test.

:prf
Det har ingen betydning, det er ikke Honda og det er ikke V4 ...... det er visstnok et gangbart argument blandt entusiastene :scratch
He, he. Verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut fra en enkelt ting, men summen av mange ting :)
Ja, akkurat :-)
Når æ ser en VFR1200, ser æ summen av "fortvilelse", den er ikke bedre på noe, selv om de prøvde hardt.
Honda kan så mye bedre, de har bare tråkka opp helt feil spor.
Tenk om de bare hadde laget en etterfølger til XX'n istedenfor en oppborra Viffer.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, enig. Skjønner ikke at de gadd bruke så mye resurser på å få frem den.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Alle vet at japser kan, men de holder tilbake og lar europere overta.
At BMW knuser HONDA er en naturlig overgang mellom vilje til å utvikle og satse på det gamle som fungerer.
Alle i Europa kommer med nye ting, men japser kommer med 5-6 år gamle sykler.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Ja, enig. Skjønner ikke at de gadd bruke så mye resurser på å få frem den.
Jeg har (heldigvis) ikke lansert, eller argumentert for at VFR1200 er verdens beste sykkel. Jeg har kun sittet på en, langt mindre prøvd den :)
Men VFR800 derimot, kan jeg uten blygsel si at så langt i denne debatten, er det beste alternativet.
Fra lanseringen av VFR750 i 1986 til i dag har ingen andre sykler kommet opp i nærheten. Den er, etter min mening den sykkelen, som har vist sin overlegenhet på bruksområder, holdbarhet og kjøreegenskaper, både på bane og vei, sportslig som touring, med og uten passasjer.
VG-motor lanserte den også som beste bruktkjøp nettopp på grunn av holdbarheten pluss at hvis man kjøper den brukt, så taper man ikke skjorta ved videresalg etter et år eller to.
Motoren er dravillig med en jevn momentkurve på tross av bare 110hk. (bensinforbruk).
Forsikringen er billig sammenlignet med mange andre sykler/modeller.
Kom opp med et annet alternativ som blander alle disse fortrinnene, så skal jeg vurdere å skifte mening, selv om jeg tviler :lol

PS, verdens beste sykkel kan jo ikke defineres ut ifra hvilken som har fetest lyd eller hvor raskt man får den opp på bakhjulet? :)
Sist redigert av DrGreve den 31 jan 2014, 23:41, redigert 2 ganger totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev: Kom opp med et annet alternativ som blander alle disse fortrinnene, så skal jeg vurdere å skifte mening, selv om jeg tviler :lol
Tror det er lettere å omvende Mulla Krekar.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Voodoodoo »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Ja, enig. Skjønner ikke at de gadd bruke så mye resurser på å få frem den.
Jeg har (heldigvis) ikke lansert, eller argumentert for at VFR1200 er verdens beste sykkel. Jeg har kun sittet på en, langt mindre prøvd den :)
Men VFR800 derimot, kan jeg uten blygsel si at så langt i denne debatten, er det beste alternativet.
Fra lanseringen av VFR750 i 1986 til i dag har ingen andre sykler kommet opp i nærheten. Den er, etter min mening den sykkelen, som har vist sin overlegenhet på bruksområder, holdbarhet og kjøreegenskaper, både på bane og vei, sportslig som touring, med og uten passasjer.
VG-motor lanserte den også som beste bruktkjøp nettopp på grunn av holdbarheten pluss at hvis man kjøper den brukt, så taper man ikke skjorta ved videresalg etter et år eller to.
Motoren er dravillig med en jevn momentkurve på tross av bare 110hk. (bensnforbruk).
Forsikringen er billig sammenlignet me mange andre sykler/modeller.
Kom opp med et annet alternativ som blander alle disse fortrinnene, så skal jeg vurdere å skifte mening, selv om jeg tviler :lol
Trenger ikke gå langt. En CBR600f går bedre, koster mindre fungerer bedre på bane og har lavere forbruk.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar