bremseskiver som har slått seg eller ikke?
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
bremseskiver som har slått seg eller ikke?
På turen over nordkapp hadde jeg en meget kraftig oppbremsing i et voldsomt regnvær .. Når jeg begynte og kjøre igjen og bremset på ny fikk jeg denne pulserende bremse effekten jeg kjenner alt for godt til! Skivene var skikkelig innkjørt og bare gått 5000km når dette skjedde..
Oppdaget så ved vinter nedpakken at den ene pinbolten på gaffelen var borte :-#
1000 kr spørsmålet før jeg bytter skiver i kveld, kan den ene der alene ha noe merkbar endring ved nedbremsing, rolig eller kraftig? Eller vil ikke den bolten som mangler her spille noe inn på hvordan skivene beveger seg?
[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... 6d0ae5.jpg[/img]
Takk for svar!
Mvh Kenneth
Oppdaget så ved vinter nedpakken at den ene pinbolten på gaffelen var borte :-#
1000 kr spørsmålet før jeg bytter skiver i kveld, kan den ene der alene ha noe merkbar endring ved nedbremsing, rolig eller kraftig? Eller vil ikke den bolten som mangler her spille noe inn på hvordan skivene beveger seg?
[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... 6d0ae5.jpg[/img]
Takk for svar!
Mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Nei, det tror jeg ikke, men på min ville den vibrere dersom jeg ikke var nøye med å trykklufblåse de små ringene som ligger mellom navdelen av skiven mens det ennå er vått, og selve skiva..
Blås også bak på calipperne.

Blås også bak på calipperne.

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Kan ikke forstå av skivene skal slå seg av en kraftig nedbremsing.Svolp skrev:På turen over nordkapp hadde jeg en meget kraftig oppbremsing i et voldsomt regnvær .. Når jeg begynte og kjøre igjen og bremset på ny fikk jeg denne pulserende bremse effekten jeg kjenner alt for godt til!
Og regn kan da umulig ha noe med dette å gjøre!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Takk for svar..
Dette skjedde etter kraftig nedbremsing, når jeg begynte og kjøre igjen var det store vibrasjoner.. Reklamasjonen er ok og jeg har fått nye skiver men jeg ble usikker når jeg så den bolten som manglet!
Dette skjedde etter kraftig nedbremsing, når jeg begynte og kjøre igjen var det store vibrasjoner.. Reklamasjonen er ok og jeg har fått nye skiver men jeg ble usikker når jeg så den bolten som manglet!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Jeg har hatt 3 japanske biler som har passert 200 000 km med samme bremseskiver..den ene rakk 305 000 km :)tagesk skrev:Kan ikke forstå av skivene skal slå seg av en kraftig nedbremsing.Svolp skrev:På turen over nordkapp hadde jeg en meget kraftig oppbremsing i et voldsomt regnvær .. Når jeg begynte og kjøre igjen og bremset på ny fikk jeg denne pulserende bremse effekten jeg kjenner alt for godt til!
Og regn kan da umulig ha noe med dette å gjøre!
[TaSK]
Så har jeg hadde jeg en amerikaner som fikk ujevne bremseskiver etter 70 000 km og jeg klagde på dette .
Svaret var at dette ikke var ukjent på hverken de, eller BMW ( som de også førte) og forklaringen med hard nedbremsing samt påfølgende store , avkjølende vanndammer var den jeg fikk.
Hørtes tullete ut for meg, men merkeleverandøren stod på sitt!
Det jeg tror mer på er rett og slett forskjellig kvalitet på godset i skivene.
"Do the right thing"
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Joda, skiver kan slå seg om de er ganske varme for så å få en brå nedkjøling. Og det er ikke rare kastet du har i skivene før det merkest godt i sykkelen.
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Hva var farta da du begynte bremsinga?
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Sånn her hørtes ene skiva mi ut i Lübeck i sommer etter noen runder på ringen. Den holdt hjem, men det ble bestilt nye og mer hardføre skiver rimelig kjapt etter (kunne jo flytte skiva en halv cm alle veier da jeg hadde parkert hjemme). Et par av de flytende lagrene som hadde fått nok og det både pulserte ved nedbremsing og lagde fine 'full floating' lyder på brostein og lignende
Er litt pusting og pesing - blir varm av å drasse ned og montere bagasj i skinndress om sommern gitt
[video]http://www.youtube.com/watch?v=00qleLnu3rk[/video]

Er litt pusting og pesing - blir varm av å drasse ned og montere bagasj i skinndress om sommern gitt


[video]http://www.youtube.com/watch?v=00qleLnu3rk[/video]
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... 341102.jpg[/img]
Farten jeg hadde var ca 150 og jeg stoppet såpass hardt at abs også ga litt lyd fra seg!
Akkurat ferdig med og bytte skivene og jeg opodaget at klossene på høyre side hadde et dypt spor gående gjennon hele klossen.. Gikk nøye over skiven og oppdaget en stål klump som stikker ut fra den ebe bremseflaten! Ikke større en et knappenål hode.
Er dette grunnen til vibrasjonene og er det en defekt i stålet eller selvforskyldt? Hva har skjedd her mener dere folkens? Se bildet rett over bremseklossen
Kenneth
Farten jeg hadde var ca 150 og jeg stoppet såpass hardt at abs også ga litt lyd fra seg!
Akkurat ferdig med og bytte skivene og jeg opodaget at klossene på høyre side hadde et dypt spor gående gjennon hele klossen.. Gikk nøye over skiven og oppdaget en stål klump som stikker ut fra den ebe bremseflaten! Ikke større en et knappenål hode.
Er dette grunnen til vibrasjonene og er det en defekt i stålet eller selvforskyldt? Hva har skjedd her mener dere folkens? Se bildet rett over bremseklossen
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Det beste er å spørre "S1000RR" alias Jan Viker på forumet "ikke bike".
Han er den i Norge som jeg har mest peiling.
Sist jeg var hos han var det folk fra BMW Norge der iom han drev å benkkjørte en moddet S1000RR, og han hadde vist noe med hjernen med den pågang :-)
Han er den i Norge som jeg har mest peiling.
Sist jeg var hos han var det folk fra BMW Norge der iom han drev å benkkjørte en moddet S1000RR, og han hadde vist noe med hjernen med den pågang :-)
Sist redigert av ZZR-Erling den 05 jan 2014, 21:33, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Har opplevd det samme både på BMW X5 og store amerikanske Ford Excursion..Relax skrev:Jeg har hatt 3 japanske biler som har passert 200 000 km med samme bremseskiver..den ene rakk 305 000 km :)tagesk skrev:Kan ikke forstå av skivene skal slå seg av en kraftig nedbremsing.Svolp skrev:På turen over nordkapp hadde jeg en meget kraftig oppbremsing i et voldsomt regnvær .. Når jeg begynte og kjøre igjen og bremset på ny fikk jeg denne pulserende bremse effekten jeg kjenner alt for godt til!
Og regn kan da umulig ha noe med dette å gjøre!
[TaSK]
Så har jeg hadde jeg en amerikaner som fikk ujevne bremseskiver etter 70 000 km og jeg klagde på dette .
Svaret var at dette ikke var ukjent på hverken de, eller BMW ( som de også førte) og forklaringen med hard nedbremsing samt påfølgende store , avkjølende vanndammer var den jeg fikk.
Hørtes tullete ut for meg, men merkeleverandøren stod på sitt!
Det jeg tror mer på er rett og slett forskjellig kvalitet på godset i skivene.
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Her er han jeg refererte til:
https://www.facebook.com/jan.viker.7" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jan.viker.7" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
For og høre angående skivene tenkte du på?
Virker jo som at det er feil i stålet når det midt i slitebanen stikker opp et knappenål hode..
Nye skiver er på plass vaffal så klar te våren
Virker jo som at det er feil i stålet når det midt i slitebanen stikker opp et knappenål hode..
Nye skiver er på plass vaffal så klar te våren

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Det som stikker opp kutter seg nok bare inn i klossen.Svolp skrev:For og høre angående skivene tenkte du på?
Virker jo som at det er feil i stålet når det midt i slitebanen stikker opp et knappenål hode..
Nye skiver er på plass vaffal så klar te våren
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: bremseskiver som har slått seg eller ikke?
Kan noen for klare dette for meg.
Sier dere virkelig at om man bremser hard når det regner så risikerer man at skivene slår seg?
Jeg har absolutt ingen empiri som støtter en slik forklaring.
Det jeg imidlertid tror på, det er at når du stopper efter en mer enn alminnelig hard nedbremsing, da skal du ikke bli stående med (for)bremsen inne. Skiven er (veldig) varm og du skal slippe bremsen og rulle noen cm frem eller tilbake slik at du får "kald" skive under klossen, og holde sykkelen med bakbremsen.
Jeg ødela en skive på den måten da jeg skulle venne meg til ABS. Et titalls 200 -> 0 efter hverandre gjorde at hele fronten av sykkelen var kokvarm, så da jeg stoppet i en lomme og sto en stund med forbremsen inne, da fikk jeg kast.
Men regn?
[TaSK]
Sier dere virkelig at om man bremser hard når det regner så risikerer man at skivene slår seg?
Jeg har absolutt ingen empiri som støtter en slik forklaring.
Det jeg imidlertid tror på, det er at når du stopper efter en mer enn alminnelig hard nedbremsing, da skal du ikke bli stående med (for)bremsen inne. Skiven er (veldig) varm og du skal slippe bremsen og rulle noen cm frem eller tilbake slik at du får "kald" skive under klossen, og holde sykkelen med bakbremsen.
Jeg ødela en skive på den måten da jeg skulle venne meg til ABS. Et titalls 200 -> 0 efter hverandre gjorde at hele fronten av sykkelen var kokvarm, så da jeg stoppet i en lomme og sto en stund med forbremsen inne, da fikk jeg kast.
Men regn?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)