Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)
Hei
Har hatt mine første MC turer på slutten av 2013 og fikk satt MCen godt og tørt i kjelleren. Kjelleren er verken kald eller varm, men tenkte i dag og starte den opp en runde uten at dette ble velykket.
Problemet er at jeg slår på tenninga. Hører en lyd, akkurat som bensinpumpa jobber litt? Kan det stemme?
Men når jeg trykker inn for å starte står den bare og jobber men klarer ikke få gang.
Er nok et kjent problem dette ettersom det skjer sikker med flere av oss som er litt dårlige på det mekaniske.
Kan det være noe med forgasserne f.eks? Uten at jeg vet hva det vil si?
Ser at en sykkel av samme kaliber hadde problemer i et tidligere innlegg. Da var det å tømme forgasserne og så var alt bra.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... %B8d+Fazer" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvor vanskelig er dette? Hvordan tømmer en en forgasser?
mvh
Elruts
Har hatt mine første MC turer på slutten av 2013 og fikk satt MCen godt og tørt i kjelleren. Kjelleren er verken kald eller varm, men tenkte i dag og starte den opp en runde uten at dette ble velykket.
Problemet er at jeg slår på tenninga. Hører en lyd, akkurat som bensinpumpa jobber litt? Kan det stemme?
Men når jeg trykker inn for å starte står den bare og jobber men klarer ikke få gang.
Er nok et kjent problem dette ettersom det skjer sikker med flere av oss som er litt dårlige på det mekaniske.
Kan det være noe med forgasserne f.eks? Uten at jeg vet hva det vil si?
Ser at en sykkel av samme kaliber hadde problemer i et tidligere innlegg. Da var det å tømme forgasserne og så var alt bra.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... %B8d+Fazer" onclick="window.open(this.href);return false;
Men hvor vanskelig er dette? Hvordan tømmer en en forgasser?
mvh
Elruts
Sist redigert av Elruts84 den 09 apr 2015, 08:23, redigert 1 gang totalt.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Normalt er det tappeskruer plassert på det laveste nivået under på forgasserne..
Nr 3 på dette bildet er tappeskruen. Fazer 1998
Nr 3 på dette bildet er tappeskruen. Fazer 1998
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Sjekk om det er god nok kontakt på batteripolene, du kan måle spenning men ved belastning kan kontakten bli for dårlig. Du skrev ikke noe om den sveiv eller ikke.. Ved kjellerlagring og lagring genrellt kan det irre på noen kontakter..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Jeg bare svarte på forespørselen fra trådstarter, men av erfaring så kan plugger også skape litt problemer etter vinterlagring fordi man ikke alltid treffer rett med chokeinnstillingen. Blir de for våte må man ta de ut og tørke de opp, eventuelt sette inn nye.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Sleit med å fyre opp min her om dagen også. Dog innsprøytningssykkel, ikke forgasser.
Var mer enn nok futt i batteriet, da det sveivet rundt i en halv evighet.
Prøvd å dytte i gang litt også.
Etter ganske lang "holde-inne-starteren" og litt dytting så kom den til slutt. Sykkelen ristet mye og og var kjempeslapp i kraft helt i starten, men ble som normalt igjen etter ca 5 minutter rolig kjøring.
Skal sies at det ble forsøkt startgass, men han som holdt boksen hadde ikke skrudd opp korken, så det ble mer en placebo effekt på sykkelen enn faktisk startgass : p
Men ja, startgass funker nok fint i en bitteliten dose om noen har problemer med start og batteriet ikke er dødt.
Var mer enn nok futt i batteriet, da det sveivet rundt i en halv evighet.
Prøvd å dytte i gang litt også.
Etter ganske lang "holde-inne-starteren" og litt dytting så kom den til slutt. Sykkelen ristet mye og og var kjempeslapp i kraft helt i starten, men ble som normalt igjen etter ca 5 minutter rolig kjøring.
Skal sies at det ble forsøkt startgass, men han som holdt boksen hadde ikke skrudd opp korken, så det ble mer en placebo effekt på sykkelen enn faktisk startgass : p
Men ja, startgass funker nok fint i en bitteliten dose om noen har problemer med start og batteriet ikke er dødt.
Sist redigert av Snikendeugle den 14 jan 2014, 22:27, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Ja, skal ikke se bort i fra det. Glemte å fylle opp når jeg parkerte i november--
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Slet med det samme på min, men fikk start etter en stund. Så kjørte jeg noen dager, så velta jeg når jeg feilaktig antok at det ikke var så glatt... Nå bestiller jeg nye veltebøyler, venstre speil, venstre styrvekt, venstre tankdeksel, venstre passasjererhåndtak og nye dekaler fra bikersjerseySnikendeugle skrev:Sleit med å fyre opp min her om dagen også. Dog innsprøytningssykkel, ikke forgasser.
Var mer enn nok futt i batteriet, da det sveivet rundt i en halv evighet.
Prøvd å dytte i gang litt også.
Etter ganske lang "holde-inne-starteren" og litt dytting så kom den til slutt. Sykkelen ristet mye og og var kjempeslapp i kraft helt i starten, men ble som normalt igjen etter ca 5 minutter rolig kjøring.
Skal sies at det ble forsøkt startgass, men han som holdt boksen hadde ikke skrudd opp korken, så det ble mer en placebo effekt på sykkelen enn faktisk startgass : p
Men ja, startgass funker nok fint i en bitteliten dose om noen har problemer med start og batteriet ikke er dødt.

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Drit i å starte sykkelen om vinteren. Sykkelen må gå i minst en halvtime før all kondensen er ute av motoren (og kanskje enda lengre i eksosen, som ellers vil ruste fortere). Dessuten liker ikke pluggene sånt, og kan være kaputte når våren kommer.
Start våren med ny bensin i forgasserne, og nyladet batteri, så blir det få problemer.
Hilsen en som har jobba med mc i mange år.
Start våren med ny bensin i forgasserne, og nyladet batteri, så blir det få problemer.
Hilsen en som har jobba med mc i mange år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Hei hei
Jeg fikk til å tømme forgasseren. Og da startet den jammen meg på første forsøk. Det er fortsatt ikke is og snø på veiene her vi bor på vestlandet , så jeg kjørte i 30 - 40 min før jeg parkerte igjen :-)
I tillegg tok jeg ut battariet og ladet dette opp før jeg startet. (Dette ble gjort flere ganger før utne at det hjalp)
Takk for hjelpen alle
mvh
Elruts
Jeg fikk til å tømme forgasseren. Og da startet den jammen meg på første forsøk. Det er fortsatt ikke is og snø på veiene her vi bor på vestlandet , så jeg kjørte i 30 - 40 min før jeg parkerte igjen :-)
I tillegg tok jeg ut battariet og ladet dette opp før jeg startet. (Dette ble gjort flere ganger før utne at det hjalp)
Takk for hjelpen alle
mvh
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Bensin blir også dårlig ved lengre lagring......
R.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Skal nok mer enn 2-3mnd til før bensin ikke fyrer :)
Fyret opp en gressklipper med over ett år gammel bensin i en gang, no problem.
Fyret opp en gressklipper med over ett år gammel bensin i en gang, no problem.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Snøfreseren min har bensin kjøpt en gang på høsten 2012. Det spiller vel ingen rolle om den er lagret på kanne i garasjen eller på tanken. Den er like gammel.. Det er vel en unødvendig saksopplysning at jeg har så liten gårdsplass at jeg egentlig burde tatt den trimmen manuelt, men liker lukten av bensin bedre enn svetteSnikendeugle skrev:Skal nok mer enn 2-3mnd til før bensin ikke fyrer :)
Fyret opp en gressklipper med over ett år gammel bensin i en gang, no problem.


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
SuperMorten skrev:Snøfreseren min har bensin kjøpt en gang på høsten 2012. Det spiller vel ingen rolle om den er lagret på kanne i garasjen eller på tanken. Den er like gammel.. Det er vel en unødvendig saksopplysning at jeg har så liten gårdsplass at jeg egentlig burde tatt den trimmen manuelt, men liker lukten av bensin bedre enn svetteSnikendeugle skrev:Skal nok mer enn 2-3mnd til før bensin ikke fyrer :)
Fyret opp en gressklipper med over ett år gammel bensin i en gang, no problem.![]()

Samme her..
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Bare ett tips om hva som kunne være en grunn , har lang erfaring med lignende i bil bransjen.........
R.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Jeg bruker vifteovn under motor/sykkel 2-3 timer før jeg starter den. Når den vel har startet, lar jeg den gå på rask tomgang i ca. 20 min., dvs. så kjølevifta slår inn et par ggr. Dette gjør jeg 2-3 ggr. hver vinter. Har aldri hatt problem med "gammel bensin" e.l. Men ps.: Bruker alltid vedlikeholdslader og bensinkonservering. Sykkel har gått 85000km., og plugger har gått 45000km., batteri er originalt og 12 år (!).
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en link til litt info.
Det er veldig lite info på nettet om holdbarhet på bensin.
Problemet er at bensin er holdbar i lang tid i tett beholder , en forgasser er ikke en tett beholder
den har som regel utlufting.
Trådstarter skriver at det hjalp å drenere gasserene så da vil jeg tru at bensinen i gasserene var blitt dårlig.
Og at bensinen i tanken er mer beskyttet mot fordampning.
R.
Her er en link til litt info.
Det er veldig lite info på nettet om holdbarhet på bensin.
Problemet er at bensin er holdbar i lang tid i tett beholder , en forgasser er ikke en tett beholder
den har som regel utlufting.
Trådstarter skriver at det hjalp å drenere gasserene så da vil jeg tru at bensinen i gasserene var blitt dårlig.
Og at bensinen i tanken er mer beskyttet mot fordampning.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Hvis man har en god grunn til å starte sykkelen da den står på vinterlagring(skruing,motortest etc eller for å kjøre selvfølgelig :-) ) og MÅ starte opp, skjønner jeg problemstillingen. Ellers la den stå til sessongstart! Mye sunnere for motoren det. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
DrGreve skrev:Jeg bare svarte på forespørselen fra trådstarter, men av erfaring så kan plugger også skape litt problemer etter vinterlagring fordi man ikke alltid treffer rett med chokeinnstillingen. Blir de for våte må man ta de ut og tørke de opp, eventuelt sette inn nye.
Plugger og batteriladding... Just vært gjennom det samme :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
HeiAnaxim skrev:Jeg bruker vifteovn under motor/sykkel 2-3 timer før jeg starter den. Når den vel har startet, lar jeg den gå på rask tomgang i ca. 20 min., dvs. så kjølevifta slår inn et par ggr. Dette gjør jeg 2-3 ggr. hver vinter. Har aldri hatt problem med "gammel bensin" e.l. Men ps.: Bruker alltid vedlikeholdslader og bensinkonservering. Sykkel har gått 85000km., og plugger har gått 45000km., batteri er originalt og 12 år (!).
Hadde startproblemer etter en stund til med vinterlagring igjen. Men satte en vifteovn mot motoren i 30 min før eg prøvde og starte den. Og da starten den på første forsøk.
Men det jeg ikke forstår siden jeg ikke har peiling er hvorfor?. hehe
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Elolz skrev:Lest mye lignende på mcgrupper på facebook og har opplevd litt av det samme noen ganger selv. En teori som kom frem der var at luften kondenserer i innsuget. Hvis den da fyrer på andre eller tredje forsøk, er det gjerne tempen som har komt opp nok til at luften ikke kondenserer lengre.
Ikke vet jeg om det stemmer, men er veldig fuktig om morgenene for tiden, så at luften kondenserer i innsuget høres ikke heelt fjernt ut
Ja det var jo en interessant vinkling. :-)
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Snakker du av erfaring på fazeren din her eller?Anaxim skrev:Med varme (vifteovn) blir alt varmt: Motor, bensin, forgassere og luft. Batteriet yter mer også. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle om bensinen er gammel. Bruker gjerne bensinkonservering/forgasserrens også. Men har aldri hatt trøbbel. Og Fazer'n er ikke særlig lettstartet når det er kaldt...
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Joda. Om det er kaldt, dvs. under -5, nytter det lite, uansett. Batteriet tappes etter 10 sek. Jeg har brukt vifteovn eller motorvarmer under motoren et par timer før den skal varmkjøres. Når det er varmere i været starter den som et skudd - alltid - men helt uten choke og med "1 mm" gasspådrag.
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring
Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...
