Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av Jompa »

Det finnes mange rare juletradisjoner.
Hos oss skal kleskapene ryddes og vaskes før jul. Jeg har aldri skjønt vitsen med det, for jeg tilbringer ikke jula i skapet, ikke påska heller, eller noen annen tid av året for den saks skyld.
Har jo hørt om at det er endel som tilbringer et helt liv i ett eller annet skap, men det gjelder altså ikke meg.

Vel, jeg kan jo forstå vitsen med å kaste de dårligste T-skjortene og genserne for å gjøre plass til evt nye plagg som man ganske sikkert får i julegave.
Og bonusen er at pussefillelageret i garasjen atter en gang kan fylles opp.......

Lillejulaften var dagen for "årets varetelling".
Som vanlig måtte etpar av favorittgenserne mine få et nytt, om enn kort liv som pussefille.
" Hva skal du med den utvaska gensern ? Du har jo fullt av nye som du enda ikke har brukt ?" er standard replikker fra kjerringa når jeg protesterer litt forsiktig.

Den siste ryddinga var grundigere enn vanlig, for i bunnen av skapet fant jeg et gammelt fotoalbum.
Som i de fleste av mine fotoalbum, var det bilder i de tre første sidene med plastlommer.

Men for noen bilder !!

Jeg ante ikke at jeg hadde bildene av Cometen enda, den som jeg kjøpte av min onkel og brukte en hel vinter på å "restaurere" i gamlingens redskapshus.
Og kjørte opp og ned på gårdsveien med en hel sommer..........

Resten av historien står på side 25 i bloggen.

Her er ihvertfall bildene:


DSCF2613.JPG
Halleys komet kommer tilbake i 2062, min kommer aldri tilbake :sorry
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Det finnes mange rare juletradisjoner.
Hos oss skal kleskapene ryddes og vaskes før jul. Jeg har aldri skjønt vitsen med det, for jeg tilbringer ikke jula i skapet, ikke påska heller, eller noen annen tid av året for den saks skyld.
Har jo hørt om at det er endel som tilbringer et helt liv i ett eller annet skap, men det gjelder altså ikke meg.

Vel, jeg kan jo forstå vitsen med å kaste de dårligste T-skjortene og genserne for å gjøre plass til evt nye plagg som man ganske sikkert får i julegave.
Og bonusen er at pussefillelageret i garasjen atter en gang kan fylles opp.......

Lillejulaften var dagen for "årets varetelling".
Som vanlig måtte etpar av favorittgenserne mine få et nytt, om enn kort liv som pussefille.
" Hva skal du med den utvaska gensern ? Du har jo fullt av nye som du enda ikke har brukt ?" er standard replikker fra kjerringa når jeg protesterer litt forsiktig.

Den siste ryddinga var grundigere enn vanlig, for i bunnen av skapet fant jeg et gammelt fotoalbum.
Som i de fleste av mine fotoalbum, var det bilder i de tre første sidene med plastlommer.

Men for noen bilder !!

Jeg ante ikke at jeg hadde bildene av Cometen enda, den som jeg kjøpte av min onkel og brukte en hel vinter på å "restaurere" i gamlingens redskapshus.
Og kjørte opp og ned på gårdsveien med en hel sommer..........

Resten av historien står på side 25 i bloggen.

Her er ihvertfall bildene:


DSCF2613.JPG
Halleys komet kommer tilbake i 2062, min kommer aldri tilbake :sorry
Humre, humre.. :-)

Måtte til side 25 å lese litt...og det ble enda mer humre, humre.. :-)
...atter en gang så forteller du om barndommen min. Corvetten hadde jeg hørt rykter om at jeg kanskje kunne arve fra Bror min, siden han hadde fått ny Gilera 50 Trail. Det var nok til at Corvetten bare noen timer senere lå i små biter på Naust gulvet.Jeg skrudde først motoren ut av Corvetten, med store planer om montering i båt, Ingeniøren i meg hadde planer om fremdrift som på Skiblnader med kjedeoverføring. Men da store bror kom ned til "sjød`n" og fikk se elendigheten, og jeg ikke kunne forklare hvordan jeg hadde tenkt meg at skovlhjulet skulle fungere med 10 000 RPM. Da var ordren grei. Etter en passe dose juling...og litt banning over hvem av oss som var den største idioten (jeg tapte) var det bare å begynne monteringen igjen...Med en hel del uoriginale skruer og gir på styret som jeg aldri mer fikk til å fungere...så putret Corvetten opp "sjøveien" med en skitten 13 åring oppå...

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

Gilera 50 Trial, ja.
Den første revolusjonen på mopedfronten siden Corvetten fikk 4 gear og gearpedal istedetfor handgear.
Gileraen var solid, nesten umulig å ødelegge. Og det var mange som gjorde seriøse forsøk.
Kunne trimmes så den gikk i nærmere 100, over 100 iflg eierne :-k

Kan ikke huske å ha sett en gilera med bøyd gaffel eller knekt ramme, desto flere brente stempel og ringer.
Det må ha rullet tusenvis av dem på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet.
Og plutselig forsvant de bare...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: GYLLENE TIDER, høst igjen

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:Det finnes mange rare juletradisjoner.
Hos oss skal kleskapene ryddes og vaskes før jul. Jeg har aldri skjønt vitsen med det, for jeg tilbringer ikke jula i skapet, ikke påska heller, eller noen annen tid av året for den saks skyld.
Har jo hørt om at det er endel som tilbringer et helt liv i ett eller annet skap, men det gjelder altså ikke meg.

Vel, jeg kan jo forstå vitsen med å kaste de dårligste T-skjortene og genserne for å gjøre plass til evt nye plagg som man ganske sikkert får i julegave.
Og bonusen er at pussefillelageret i garasjen atter en gang kan fylles opp.......

Lillejulaften var dagen for "årets varetelling".
Som vanlig måtte etpar av favorittgenserne mine få et nytt, om enn kort liv som pussefille.
" Hva skal du med den utvaska gensern ? Du har jo fullt av nye som du enda ikke har brukt ?" er standard replikker fra kjerringa når jeg protesterer litt forsiktig.

Den siste ryddinga var grundigere enn vanlig, for i bunnen av skapet fant jeg et gammelt fotoalbum.
Som i de fleste av mine fotoalbum, var det bilder i de tre første sidene med plastlommer.

Men for noen bilder !!

Jeg ante ikke at jeg hadde bildene av Cometen enda, den som jeg kjøpte av min onkel og brukte en hel vinter på å "restaurere" i gamlingens redskapshus.
Og kjørte opp og ned på gårdsveien med en hel sommer..........

Resten av historien står på side 25 i bloggen.

Her er ihvertfall bildene:


DSCF2613.JPG
Halleys komet kommer tilbake i 2062, min kommer aldri tilbake :sorry
:D

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Gilera 50 Trial, ja.
Den første revolusjonen på mopedfronten siden Corvetten fikk 4 gear og gearpedal istedetfor handgear.
Gileraen var solid, nesten umulig å ødelegge. Og det var mange som gjorde seriøse forsøk.
Kunne trimmes så den gikk i nærmere 100, over 100 iflg eierne :-k

Kan ikke huske å ha sett en gilera med bøyd gaffel eller knekt ramme, desto flere brente stempel og ringer.
Det må ha rullet tusenvis av dem på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet.
Og plutselig forsvant de bare...
På lik linje med sko, klær, etc, så arvet jeg også til slutt Gilera`n, - når jeg nærmet meg 16 års alderen. Og at den fikk mye juling, og tålte det utroligste kan jeg bare signere på. Mange mer eller mindre mislykkede forsøk på trimming førte aldri til de store resultatene, men den groveste mishandlingen den overlevde var da jeg kjørte rundt uten clutchewire og med flisete gasswire, og denne hengte seg opp med stempelet helt øverst. Turen hjemover fortsatte bare med at farten ble regulert ved bruk av bremser, og giring uten Clutch gikk fint :redface . Da jeg skulle stoppe for en kompis jeg møtte - så var det full brems til motoren var "kvelt", bare det at jeg vippet girspaken litt for tidlig i fri. Med det resultat at motor RPM nådde nye høyder...enorme høyder. Aner ikke hvilken omdr. den kom oppi men lyden i potta uten lyddemper, fortalte meg at den aldri tidligere hadde vert oppe på dette nivået. Prøvde først stopp knappen, som da selvfølgelig ikke virket. Så da var det bare å finne en fille for å unngå brente fingrer og en karamell, og rykket av plugg hetten...men Gilera`n fortsatte med samme ilske hyl. Til slut trampet jeg ned girspaken, med det resultat -at smellen i girkassen var nesten like kraftig som smellen i potta. -sykkelen gjorde ett hopp inn i den splitter nye 100ccm Kawa`n til kompisen min :redface ....så ble det stille.... en fortvilet og sint kompis, og en død Gilera. Men utrolig nok. Kompisen fikk humøret tilbake da det viste seg at ingen ting viste på Kawa`n og jeg kjørte hjem med Gilera`n. Gir kassen like hel, og gasswiren like flisete...

Tro dette må ha vert noe av det mest solide motoriserte enhet som har vert registrert og kjørt på Norske veier....kanskje "den beste sykelen" ?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Kjellrf »

Husker at noen Gilera'er var skikkelig baklyspære-knekkere. To medlemmer i klubben fikk erfare det, en kveld i mørten, på høsten. Og en Gilerafører.

Dette var for 30 år siden, og de hadde årets toppmodeller, FJ1100 og GSX1100EF. De to hadde vært på klubbhuset på kvelden, og skulle inn til byen, på Døgnet. Siden klubbhuset ligger midt på ei slette, tråkka de på, opp i 180 km/t, side om side. Da så de det blinka i en refleks, og den ene heiv seg til venstre, den andre til høyre.

Og passerte en Gilera 50 uten baklys, på hver sin side.
Da de kom på døgnet, kom Gileraføreren etterhvert inn, skjelvende. Han skulle kjøpe ny baklyspære.
Og siden han skalv så fælt, måtte han ha hjelp til å rulle røyk.

Og han sa han så de to lysa som kom bakfra i speilet, han trudde først det var en trailer...

:O
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av ZZR-Erling »

Humre humre humre. :P :p

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

Permafrosten har slått seg til i garagen. Golvet har løfta seg noen cm midt på, og sprekka i betongen gape som en sulten gjøkunge.
Mekking ? Næ..

I dag va æ innom en kunde og drakk kaffe, fruen i huset serverte ved kjøkkenbordet og æ la merke til at ho hadde slanka seg.
"Du har slanka deg ?" spurte æ.
"Joda æ har jo det" svarte ho blidt.
Og for å følge opp det første vellykka komplimentet mitt, sa æ:
"Ganske mye også, ser æ"

Vel, stemninga skifta brått, for å si det mildt....... :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av jhn »

:lol :lol :lol du jompa du jompa :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av jhn »

Dobbel. Spasmer i fingeren

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:Permafrosten har slått seg til i garagen. Golvet har løfta seg noen cm midt på, og sprekka i betongen gape som en sulten gjøkunge.
Mekking ? Næ..

I dag va æ innom en kunde og drakk kaffe, fruen i huset serverte ved kjøkkenbordet og æ la merke til at ho hadde slanka seg.
"Du har slanka deg ?" spurte æ.
"Joda æ har jo det" svarte ho blidt.
Og for å følge opp det første vellykka komplimentet mitt, sa æ:
"Ganske mye også, ser æ"

Vel, stemninga skifta brått, for å si det mildt....... :redface
Synes det var et tvetannsvar,dom SKA værra mjuk og go og ikke som staurbøra hass Borteper.. :-)å

Men itte så god og rund som hu dom gnei inn mæ Dr Greves barnesepe og så for dom over a der det kom såpebobler.... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av SuperMorten »

Intruder skrev:
Jompa skrev:Permafrosten har slått seg til i garagen. Golvet har løfta seg noen cm midt på, og sprekka i betongen gape som en sulten gjøkunge.
Mekking ? Næ..

I dag va æ innom en kunde og drakk kaffe, fruen i huset serverte ved kjøkkenbordet og æ la merke til at ho hadde slanka seg.
"Du har slanka deg ?" spurte æ.
"Joda æ har jo det" svarte ho blidt.
Og for å følge opp det første vellykka komplimentet mitt, sa æ:
"Ganske mye også, ser æ"

Vel, stemninga skifta brått, for å si det mildt....... :redface
Synes det var et tvetannsvar,dom SKA værra mjuk og go og ikke som staurbøra hass Borteper.. :-)å

Men itte så god og rund som hu dom gnei inn mæ Dr Greves barnesepe og så for dom over a der det kom såpebobler.... :-)å
Må ikke blande Dr. Greve inni dette :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, gamle bilder

Legg inn av Jompa »

Endelig fredag igjen.
Skal få meg en ordentlig skitur til helga nå som det ikke er så kaldt, bare -14 i formiddag.
Hadde det enda kommet litt mere sne.
Det har ikke snedd siden i romjula og gårdsplassen er gul av hundepiss.
Nå, det er vel enda sjanse for både mere sne og skiføre, det er jo enda tre måneder vinter.
Skulle ha vært på scootertur også...........og ryggen verker, nesten så man ønsker seg sykemelding.
Ei uke, minst :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Desmo »

Du kan få et lass med snø av meg! Her er det nok så det rekker til påske og enda litt til nå. Og mer skal det bli, så jeg prøver å omadressere kommende snøbyger til Alta. Er det greit? :mk
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Intruder »

Lite snø?...her har det fordømme meg snødd i ukevis så jeg kan med gledelesse opp HiAcen til sønn min og hengern og kjøre nordover....og jeg kjører sjæl om så er....
Fra spøk til revolver..yr og storm spådde fint vær ei hel uke forleden...har æiller snødd så mye og hadde det vært flere damemeteorologer på nrk skulle jeg gjort en tur...TV 2 jinten er ali i boksen...TVboksen.. :rop
..men vi søringa er vant med litt uvær og står den av..basta
Sist redigert av Intruder den 01 feb 2014, 11:41, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av SuperMorten »

Det er nok snø nå.. Opphold i dag, men ser ut som det kan komme mer
ImageUploadedByTapatalk1391250903.491821.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

I dag har jeg vært på dressurkurs med Loke.
Egentlig var det kurs for instruktører, så vi andre, ca 25 stykker med hund, var bare med som "dummier".
Kurslederen var svensk, er alltid skeptisk til svensker for de skal som oftest gjøre ting så komplisert som mulig.
Denne gubben var tydeligvis ikke en vanlig svenske, for han både forklarte ting på en enkel måte, og gjorde tingene like enkelt.

Den praktiske delen foregikk ute, med nyutdannede instruktører som nettopp, instruktører.
Ikke uerfarne folk, men gamle hundefolk alle sammen. Bare med ny lærdom....
Øvelsene var basic sitt, lineføring, innkallling og litt apport.

Det er rart hvor lett alt blir når man har en ved siden av seg som forteller deg hva du skal gjøre, og det fungerer. Hver gang. (nesten)
Like rart er det at når man kommer hjem og skal gjøre den samme dressuren, så funker det ikke. :redface
Dette vet jeg, har nemlig gått på dressurkurs før.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag.
Forsiktig drypping fra takrenna, varmegrader i garasjen selv om det ligg is en halv meter innfor porten.
Sykkelen står med nøkkelen i tenninga.
Selv om det bare er andre mars klør det litt i gasshanda.
Tenning på, trykk på knappen og motorn svarer direkte. Æ lar sykkelen gå på rask tomgang i ca 5 min, hører på lyden, legg handa bak eksosrøret og kjenner på pulsen.

Fruen besøker sin gamle mor og æ kan holde på i fred og ro etpar tima uten å bli forstyrra.
Må snart begynne å finne ut hva som feiler motoren.
Og planen er:
Ventilsjekk.
Sjekke tenningsanlegget inkl el koblinger.

Har fått noen tips på kzrider.com og lest meg litt opp i handboka og på nett.
Skal f eks sjekke coilene både kalde og varme.

Endelig ser det ut til at garagesesongen er i gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Intruder »

Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Kjellrf »

Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Kawagutten »

sola har jo fremme i hvert fall to timer i år :-) å da ble jeg mere godt humør med engang :-) klar for ut å kjøre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:
Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...
Her har vi hatt max 3 halve dager med nedbør siden jul ... hørte på radioen at vi har hatt 2-3 mm nedbør i år

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Nei, Intruder.
Rudolf er nok ikke fra Alta, men en av nabokommunene ?
Les dette:
http://samenes-historie.origo.no/-/bull ... saa-samisk" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........

Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"

Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.

Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:

DSCF2637.JPG
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........

Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"

Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.

Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:

DSCF2637.JPG
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Du har vel sjekket alt mekanisk? Da kan det jo kanskje være noe elektronisk, slik som coiler eller tenningsmodul/CDI eller pulsgiveren?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar