Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av JohnnyTh »

Har fått en hendvendelse om jeg er interessert i en jobb som kvalitetskontrolør på et verft i Korea. Er det noen her som har erfaringmed hvordan det er å jobbe i Korea?
Hvor lang flytid er det ned dit?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Jobb i Sør-Korea, hvordan er det?

Legg inn av SuperMorten »

Har flydd til Beijing, Kina, og mener det var 11 timer fra Frankfurt, med 747 fra Lufthansa. Men det er 12-13 år siden, og mulig ting har forandret seg.

Ellers, dersom livssituasjonen tillater det, og du føler deg kvalifisert osv, ville jeg ha tatt jobben. Har flere kompiser som jobber i verftsindustrien rundt om i verden, og de virker godt fornøyde enten de jobber i Sør Amerika eller Asia. Alle med utgangspunkt i norsk verftindustri.

(og dette var visst mitt innlegg nr 3000... Hvem skulle trodd det :lol )
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Kan forhøre meg med fettern til kona, han jobber med noe offshore greier i Busan tror jeg.

Har selv vært i Sør-Korea 3 ganger, og ønsker meg stadig tilbake ;) Maten er god, folka er høflige (men annerledes). Stæsj er billig, mye fint å se, osv. Mine turer har dog kun vært i forbindelse med "treningstur" med opphold på templer, hos privatpersoner, osv.

Hadde jeg fått tilbudet, og hadde vært singel/kona+barn blitt med, hadde jeg tatt jobben :)

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
(og dette var visst mitt innlegg nr 3000... Hvem skulle trodd det :lol )

:bb_p: Gratulerer. Man skal ikke kimse av slike jubileer :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Fikk svar fra han nå:
Hei! Hvilket verft er det snakk om? Jeg trives veldig godt i Korea, veldig fin kultur, man har områder som er skikkelig urkoreanske, samtidig som man finner typisk vestlige områder. Det er veldig mange vestlige som jobber der nede, så om man går lei koreansk kan man oppsøke disse områdene . Den største utfordringa er språk. De er generelt veldig dårlig i engelsk og det kan være frustrerende til tider. Man lærer seg etter hvert hvordan man må kommunisere med dem. Når jeg har vært der nede så har jeg samarbeidet mye med de lokale og jobbet mot kunden som ofte er amerikanere. Det er utfordrende på forskjellige måter, men det er veldig lærerikt og spennende. Jeg kan absolutt anbefale Korea. Selv trives jeg veldig godt hjemme i Norge, så synes det er fint å kunne jobbe begge steder.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Takk for svar. Høres ut som det bare er posetive erfaring. Jeg har ikke fått et konkret tilbud, kun om jeg er interessert i et. Er vist i Geoje ikke så langt fra Busan tror jeg.

Høres spennende ut...

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Har vært flere ganger i Sør-Korea som sjømann og ligget på verksted i Pusan.
Nå er det snart en mansalder siden jeg lå på veksted i Pusan i nesten en måned, og har sikkert ikke noen relevans i dag.
Det jeg la spesielt merke til var hvor regulert og godt planlagt alt var i henhold til fremdrift. Hver dag hadde egen plan hvor dagens var ned på timenivå for når ting skulle utføres. Det eneste negative med det var jo hvis ting ikke gikk etter planen. Kommandolinjene var særs hierarkistisk oppbygd, så hvis noe skjedde måtte hendelsen gå linjene oppover i systemet til man traff en som turde å ta en avgjørelse, og så måtte avgjørelsen sendes nedover systemet igjen.
Bortsett fra det, så er koreanere flotte folk og viser man de respekt, så får man tifold igjen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

JohnnyTh skrev:...ikke så langt fra Busan tror jeg...
Pøh :[-X rundt her finnes det ikke noe verft :[-X :dontknow :knegg

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Aldri vært der men det høres jo utrolig spennende ut. Du som er så glad i å farte rundt i fremmede land på egenhånd må jo like å få en slik mulighet :-)
Once in a lifetime kanskje?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Man skal alltid si ja til å få erfare hvordan det er å leve i andre land.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:
Haha

Nei jeg sier nok ikke nei, har allerede sagt ja til at jeg er interessert i å få et tilbud. Foreløpig vet jeg ingenting om varighet, lønn og eventuell rotasjon. Har inntrykk av at ledelse der nede har brukbart betalt, så lønna er sikkert grei.

Håper bare det går ann å få seg et åar fridager mens en er der så jeg kan leie meg en mc og ta en tur :)

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Haha

Nei jeg sier nok ikke nei, har allerede sagt ja til at jeg er interessert i å få et tilbud. Foreløpig vet jeg ingenting om varighet, lønn og eventuell rotasjon. Har inntrykk av at ledelse der nede har brukbart betalt, så lønna er sikkert grei.

Håper bare det går ann å få seg et åar fridager mens en er der så jeg kan leie meg en mc og ta en tur :)
MC tur i Sør-Korea høres fantastisk ut! Masse templer å se, og flotte strender ^^ Misunner deg muligheten! Du tror ikke de trenger en bokhandler og? :P

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Haha

MC tur i Sør-Korea høres fantastisk ut! Masse templer å se, og flotte strender ^^ Misunner deg muligheten! Du tror ikke de trenger en bokhandler og? :P
Hvis de trenger en bokhandler så sender jeg deg en PM umidelbart!

Blir spennende dette. Er i forbindelse med noen kommende kontrakter. Så fremdeles norn måneder til. Men betyr sansynligvis at jeg må si opp i bedriften jeg har jobbet for i ti år og trives veldig godt i :(

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Men betyr sansynligvis at jeg må si opp i bedriften jeg har jobbet for i ti år og trives veldig godt i :(
Ikke se deg tilbake; du skal ikke den veien.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

tagesk skrev:
JohnnyTh skrev:Men betyr sansynligvis at jeg må si opp i bedriften jeg har jobbet for i ti år og trives veldig godt i :(

[TaSK]
Og: Bytte av jobb betyr ikke brenning av broer. Er ofte mulig å komme tilbake til en bedrift :)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jongsanim skrev:
tagesk skrev:

[TaSK]
Og: Bytte av jobb betyr ikke brenning av broer. Er ofte mulig å komme tilbake til en bedrift :)
Selvsagt, så lenge man slutter på en ryddig måte så bør jo ikke det være noe problem.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?
Jeg vet lite detaljer, så tror jeg skal vente med å nevne hvilket firma, men det er verftsindustri. Rigg og skip.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Min erfaring, er at slutter man på en ryddig måte, og firmaet man jobber i er seriøst og "ordentlig", så kan man alltids komme tilbake (med mindre man er ubrukelig/upålitelig, men da hadde neppe det nye tilbudet dukket opp?:) Og om det firmaet man jobber i, ikke takler at en ansatt vil prøve nye ting, så er det neppe en god arb.giver. case closed:)

Jeg hadde meldt min interesse (selvfølgelig om resten av "heimen" hadde godtatt det) og prøvd den nye mulighten.

Stå på!! :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Olav K skrev:Min erfaring, er at slutter man på en ryddig måte, og firmaet man jobber i er seriøst og "ordentlig", så kan man alltids komme tilbake (med mindre man er ubrukelig/upålitelig, men da hadde neppe det nye tilbudet dukket opp?:) Og om det firmaet man jobber i, ikke takler at en ansatt vil prøve nye ting, så er det neppe en god arb.giver. case closed:)

Jeg hadde meldt min interesse (selvfølgelig om resten av "heimen" hadde godtatt det) og prøvd den nye mulighten.

Stå på!! :thumleft
Blir spennende når jeg vet mer. Firmaet jeg jobber for nå er seriøst og orntlig, men vi har lite oppdrag og jeg har flere måneder hjemme med ventelønn. Så det spørs om det er nie å komme tilbake til om et år eller to. Men det å få seg jobb som isolatør med fagbrev tar bare et par timer idag. Så det er jeg ikke redd for. Hvis man melder seg ledig på NAV så ringer det før du er ute av NAVkontoret :D

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Du jobber for Kaefer?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gielas
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16

Legg inn av Gielas »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Er det ett norsk firma?
Hva lager de i Korea?
Jeg vet lite detaljer, så tror jeg skal vente med å nevne hvilket firma, men det er verftsindustri. Rigg og skip.
Selskapet jeg jobber i, er tungt inne i verftsindustrien i sør-øst-Asia (bl.a. Sør-Korea). Kommer du overens med sandefjordinger går det nok bra... :-k

Har en kollega som har bodd der tre år, kan kontakte henne om du ønsker? :prf
Sist redigert av Gielas den 27 jan 2014, 08:03, redigert 1 gang totalt.
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Olav K skrev:Du jobber for Kaefer?
Skulle trodd det men nei. Jobbet der for 12 år siden. Jeg jobber hos StS i Bergen. Er en fantastisk arbeidsgiver, men litt ustabilt marked for tiden

evo16v
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S

Legg inn av evo16v »

Jeg har jobbet mye i Sør-Korea. Hvis du skal til Geoje så er det vel enten Samsung eller DSME og jeg har ihvertfall trivdes godt på begge de verftene. Og verftene i seg selv er jo imponerende med tanke på størrelse og logistikk.
Fordelen med Sør-Korea er at det er lite kriminalitet og folk er jo stort sett hyggelig. I jobbsamenheng må du være litt obs på at de ofte bare sier ja, uten at de egntlig har skjønt noe av det du prøver å forklare, de har litt vanskelig for å innrømme at de ikke har forstått det du prøver å forklare :D Det har nok noe med kulturen, men det finner du jo raskt ut av :thumleft

Anbefaler at du kjører litt bil der før du hiver deg på MC, kjørekulturen er litt annerledes. I firmaet mitt har vi ikke lov til å kjøre MC i til og fra jobb i Korea pga. mange ulykker. På DSME har de kuttet ut moped og mc inne på verftet, det går bussruter istedenfor og det sier jo litt om størrelsen.
Knut Erik Halgunset

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

evo16v skrev:Jeg har jobbet mye i Sør-Korea. Hvis du skal til Geoje så er det vel enten Samsung eller DSME og jeg har ihvertfall trivdes godt på begge de verftene. Og verftene i seg selv er jo imponerende med tanke på størrelse og logistikk.
Fordelen med Sør-Korea er at det er lite kriminalitet og folk er jo stort sett hyggelig. I jobbsamenheng må du være litt obs på at de ofte bare sier ja, uten at de egntlig har skjønt noe av det du prøver å forklare, de har litt vanskelig for å innrømme at de ikke har forstått det du prøver å forklare :D Det har nok noe med kulturen, men det finner du jo raskt ut av :thumleft

Anbefaler at du kjører litt bil der før du hiver deg på MC, kjørekulturen er litt annerledes. I firmaet mitt har vi ikke lov til å kjøre MC i til og fra jobb i Korea pga. mange ulykker. På DSME har de kuttet ut moped og mc inne på verftet, det går bussruter istedenfor og det sier jo litt om størrelsen.
Høres bra ut. Sikkert lurt å kjøre litt bil først ja.
Dette at folk sier ja uten å aner hva de svarer på, må man ikke til Korea for å finne. Har hatt det problemet her i Norge og med Polske og andre øst-europeiske arbeidere.

Vi har jo anlegg her i Norge og med bussrute inn på området. Ormen lange på Aukra har en buss inne på området og en som går i skytteltrafikk mellom bo og verkstedsområdet og anlegget. På Mongstad er det 3 minibusser som kjører. Men sikkert enda større i Korea.

Svar