Adferd og risikovurdering i trafikken!
- Nostalgic
- Innlegg: 205
- Registrert: 11 okt 2013, 10:00
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
- Bosted: Fredrikstad
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Det foregår ikke så mye bakhjulskjøring for min del. Lanesplitting derimot skjer hver gang jeg kommer til en kø og forbikjøringer skjer når jeg rett og slett blir for utålmodig til å ligge bak. Kan legge til at jeg sørger for at det er god avstand og at det ikke blir noe problem med forbikjøringen og sikkerthet.
For et kick så hender det jeg kjører svinger og landevei generelt ganske høyt over fartsgrensa.
For et kick så hender det jeg kjører svinger og landevei generelt ganske høyt over fartsgrensa.

Nostalgic's Logg
Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Bringisen skrev:
Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.
Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.
Deler din oppfatning av fellesturer. Jeg velger å kjøre enten alene eller med de som gidder å kjøre i samme tempo som meg. Jeg blir stresset av stressende kjøring, og det igjen gjør at jeg føler meg som en dårligere sjåfør enn når jeg kjører alene.
Mulig jeg endrer oppfatning når jeg får mer erfaring, men per i dag er det slik!
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Er det aktuelt at flere kjører sammen er jeg enig med de som vil kjøre i samme tempo som meg,å kjøre i overkant av hva en liker er ikke min stil !!
...............






Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Hvis ikke alle i kolonnen tar hensyn og og ikke holder et tempo som alle i følget er komfortable med, så er de i mine øyne dårlige kjørekompiser.Intruder skrev:Er det aktuelt at flere kjører sammen er jeg enig med de som vil kjøre i samme tempo som meg,å kjøre i overkant av hva en liker er ikke min stil !!![]()
...............
![]()
![]()
Det som er vanlig praksis blant mine kjørekompiser er at alle blir tatt hensyn til. Er det noen som ønsker en litt mer inspirert kjøring på turen, så får de jaggu ta seg en ekstra røyk eller en ekstra kopp kaffe eller brus på rasteplassen/stoppen og heller starte litt etter de andre og beregne det slik at de kommer i kapp til neste avtalte stopp, alternativt finne andre å kjøre sammen med, eller kjøre alene.
Å dra noen over komfortsonen skaper bare ufred og mistrivsel og det er ingen tjent med.
Og jeg er en av de som av og til venter en stund før jeg lunter etter når jeg vil kjenne litt på fartsvinden :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Ellers så er det jo bare å la alle kjøre i sitt eget tempo, til bestemt møteplass, og ikke la seg selv "presses" (mentalt) til å gå over egen komfort og ferdighetsgrense fordi noen andre kjører fortere i svingene.
Selvfølgelig, er det snakk om samkjøring med 10+ personer for samholdet's sin skyld og mindre adrenalinkick jaging i svinger er det jo noe helt annet. : )
Kan veldig fort hende jeg kjeder meg om det går altfor sakte, men da er det jo bare å dra forbi i forveien. Er ingen grunn til å holde igjen når somregel hovedmålet med turer er at alle skal ha det gøy :)
Men så langt i erfaring med diverse Mcsiden turer så har det somregel holdt et friskt tempo med evt venting ved kryss osv :) Da med ikke så veldig stor kjøregruppe.
Selvfølgelig, er det snakk om samkjøring med 10+ personer for samholdet's sin skyld og mindre adrenalinkick jaging i svinger er det jo noe helt annet. : )
Kan veldig fort hende jeg kjeder meg om det går altfor sakte, men da er det jo bare å dra forbi i forveien. Er ingen grunn til å holde igjen når somregel hovedmålet med turer er at alle skal ha det gøy :)
Men så langt i erfaring med diverse Mcsiden turer så har det somregel holdt et friskt tempo med evt venting ved kryss osv :) Da med ikke så veldig stor kjøregruppe.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Tja, en av grunnene til at man kjører sammen er vel samholdet og en av grunnene til at man bør ta hensyn til alle er for at også uerfarne/ferske skal føle seg inkludert? Vi skryter jo av at mc-miljøet er inkluderende :)
Men når det er sagt, så bør de ferske i det minste klare å følge fartsgrensene. Er det et problem så kanskje bør erfaringsgrunnlaget bygges opp alene før man blir med på fellesturer. Og i den andre skalaen finner man individualistene som aldri følger fartsgrensene. De bør kanskje helst bare fortsette å kjøre alene eller finne likesinnede?
Men når det er sagt, så bør de ferske i det minste klare å følge fartsgrensene. Er det et problem så kanskje bør erfaringsgrunnlaget bygges opp alene før man blir med på fellesturer. Og i den andre skalaen finner man individualistene som aldri følger fartsgrensene. De bør kanskje helst bare fortsette å kjøre alene eller finne likesinnede?

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Ved MCsidentreffenes fellesturer her på Hedmarksberget har alle kjørt sammen i ei gruppe,er det ikke det som er kolonneskikken da ? 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Bare for å presisere , for meg endret jeg til min oppfatning når jeg fikk mer erfaringCarpa skrev:Bringisen skrev:
Farlige forbikjøringer foretar jeg faktisk aldri lenger, mulig jeg er pysete, men jeg synes det er en god egenskap.
Har kjørt på fellesturer der jeg føler det blir foretatt for mange forbikjøringer og at turen blir stressende. Jeg blir derfor ofte hengende etter. Dette igjen medfører at jeg som oftest ikke deltar på fellesturer. Mine antakelser er antagelig riktig, fordi den siste store undersøkelsen fra NMCU og Trygg Trafikk forteller blandt annet at det skjer flere ulykker der flere kjører sammen.
Jeg anser meg selv som en trygg sjåfør, og når jeg anser mange andres oppførsel i trafikken, så styrker det min tro.
Deler din oppfatning av fellesturer. Jeg velger å kjøre enten alene eller med de som gidder å kjøre i samme tempo som meg. Jeg blir stresset av stressende kjøring, og det igjen gjør at jeg føler meg som en dårligere sjåfør enn når jeg kjører alene.
Mulig jeg endrer oppfatning når jeg får mer erfaring, men per i dag er det slik!

For 15 år siden kjørte jeg uten frykt og uten å tenke konsekvenser, nå tenker jeg på familien og konsekvenser. Vil gjerne kjøre til jeg blir 70 og nyter sykkelen og naturen når jeg er på tur. Hva andre gjør tenker jeg lite på. Klart jeg kan henge på de aller fleste av mine kompiser, klart jeg kan komme først frem, klart jeg klarer flere forbikjøringer. Men når jeg spør meg om det er dette jeg vil med min MC kjøring er svaret nei. Det er for lenge siden slutt på de tidene jeg trengte å bevise noe. Nå ville jeg bare nyte....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Ja, som alltid så er det sånn at man generaliserer og sånn er det her også.
Det er jo faktisk ganske sammensatt dette. De er grupper som kjører sakte og tar hensyn til den ferske som aldri vil bli bedre ved å utfordre egne selvbestemte grenser. Da går det seint.
Så har du grupper som finner et greit tempo som holder fin flyt i trafikken og tilpasser seg det som er rundt dem.
Så har du de som alltid skal utfordre andre og egne grenser. De kjøper MC med større og større motorer og ender nok ofte opp med RR- sykler.. Da går det fort.
En veldig stor andel av ulykkene er vel egentlig aleneulykker. Det er sjåfører på stjålne MCer eller lånte sykler eller folk som kjører i påvirket tilstand. Ut fra dette kan man vel også trekke slutningen om at det egentlig er farligst å kjøre alene, ut fra Bringisens noe forenklede vurderinger med påfølgende beslutning. Man finner de svar man ønsker i statistikk.
Kjører man ut er det desidert farligst å kjøre alene siden det ofte ikke er noen spor som viser utkjøring...
Den mellomste gruppen er den som er hovedgruppe og de fleste her er ikke "dårligere" enn at de har og kan utfordre om de vil og ønsker men hovedsakelig er det ett greit tempo. Har de med en fersking som ønsker å tilpasse seg og lære litt så kan de slakke ned en periode men eller ønsker de en jevnt god flyt når de er ute. Om dette krever forbikjøringer så kan det gjøres sikkert med så mye gamper de ofte har mellom beina...
Gruppene kan deles opp i mange flere om man ønsker det, men til syvende og sist er det vel spørsmål om å finne de man ønsker å kjøre sammen med hvis man ikke er en einstøing som ønsker å kjøre nettopp alene og det er jo også helt greit, til og med uten å måtte forklare hvorfor - det er bare sånn er jo en god forklaring....
Det er jo faktisk ganske sammensatt dette. De er grupper som kjører sakte og tar hensyn til den ferske som aldri vil bli bedre ved å utfordre egne selvbestemte grenser. Da går det seint.
Så har du grupper som finner et greit tempo som holder fin flyt i trafikken og tilpasser seg det som er rundt dem.
Så har du de som alltid skal utfordre andre og egne grenser. De kjøper MC med større og større motorer og ender nok ofte opp med RR- sykler.. Da går det fort.
En veldig stor andel av ulykkene er vel egentlig aleneulykker. Det er sjåfører på stjålne MCer eller lånte sykler eller folk som kjører i påvirket tilstand. Ut fra dette kan man vel også trekke slutningen om at det egentlig er farligst å kjøre alene, ut fra Bringisens noe forenklede vurderinger med påfølgende beslutning. Man finner de svar man ønsker i statistikk.
Kjører man ut er det desidert farligst å kjøre alene siden det ofte ikke er noen spor som viser utkjøring...
Den mellomste gruppen er den som er hovedgruppe og de fleste her er ikke "dårligere" enn at de har og kan utfordre om de vil og ønsker men hovedsakelig er det ett greit tempo. Har de med en fersking som ønsker å tilpasse seg og lære litt så kan de slakke ned en periode men eller ønsker de en jevnt god flyt når de er ute. Om dette krever forbikjøringer så kan det gjøres sikkert med så mye gamper de ofte har mellom beina...
Gruppene kan deles opp i mange flere om man ønsker det, men til syvende og sist er det vel spørsmål om å finne de man ønsker å kjøre sammen med hvis man ikke er en einstøing som ønsker å kjøre nettopp alene og det er jo også helt greit, til og med uten å måtte forklare hvorfor - det er bare sånn er jo en god forklaring....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Denne gutten hadde ikke full kontroll da han lanesplittet, men han hadde englevakt da.....
http://www.liveleak.com/view?i=4e2_1381 ... 5dxAKCM.01
http://www.liveleak.com/view?i=4e2_1381 ... 5dxAKCM.01
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Denne kampanjen mot teksting mens en kjører, kunne Vegvesenet gjerne kopiert







Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Ute i trafikken skal vi helst ikke gjøre feil eller slurv, men i bunn og grunn er vi bare mennesker og kan ikke ha kontroll over alle situasjoner til enhver tid. En ting er å lære av sine feil på den harde måten, men alle burde fortsette å utvikle seg til det bedre, som selvsagt gjøres på kun 3 måter: trening, trening, trening. Enten på lukket område eller på bane.
Kommer og går..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Man kan trene egen beherskelse av sykkeln på lukket område/bane.Myst skrev:Ute i trafikken skal vi helst ikke gjøre feil eller slurv, men i bunn og grunn er vi bare mennesker og kan ikke ha kontroll over alle situasjoner til enhver tid. En ting er å lære av sine feil på den harde måten, men alle burde fortsette å utvikle seg til det bedre, som selvsagt gjøres på kun 3 måter: trening, trening, trening. Enten på lukket område eller på bane.
Men, fotgjengere, traktorer, løshunder, elg osv må man nødvendigvis på veien for å treffe på.
Og vi kan vel lære av våre egne feil uten at det må skje på den harde måten,
eller er det bare alle andre som er idioter ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.SuperMorten skrev:Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Har ikke lest hele tråden, men har en adferdt som enkelte bilister rister på huet og blinker med lysende på siden de ikke kjører sykkel og ikke vet kapasitetene på en sykkel.
Dette gjelder stort sett ved forbikjøring.
Jeg kjører forbi på plasser en bil ikke kan, er ikke mange meterene jeg trenger for å komme forbi.
Bilister som ikke kjenner en sykkel blinker med lys, tuter og rister på hue.
Risikokjøring? Nei. Jeg kjenner sykkelen og har familie hjemme som forventer at jeg kommer hjem.
Bakhjulskjøring? Tja, det skjer ofte ufrivillig ved hard gassing, med ikke uventet og ukontrollert.
Hva jeg ser på som sikkert kan andre uinnvidde se på som galskap.
I 200 kan jeg slippe styret, se meg bak over, kikke på kjørekomputer. Det er ikke fort på de rette vegene mens andre mener 200 er vanvittig uansett.
Min sykkel har 200 raskere enn de fleste biler har 100 og det krever ikke lange veien.
Den stopper også like fort.
Dette gjelder stort sett ved forbikjøring.
Jeg kjører forbi på plasser en bil ikke kan, er ikke mange meterene jeg trenger for å komme forbi.
Bilister som ikke kjenner en sykkel blinker med lys, tuter og rister på hue.
Risikokjøring? Nei. Jeg kjenner sykkelen og har familie hjemme som forventer at jeg kommer hjem.
Bakhjulskjøring? Tja, det skjer ofte ufrivillig ved hard gassing, med ikke uventet og ukontrollert.
Hva jeg ser på som sikkert kan andre uinnvidde se på som galskap.
I 200 kan jeg slippe styret, se meg bak over, kikke på kjørekomputer. Det er ikke fort på de rette vegene mens andre mener 200 er vanvittig uansett.
Min sykkel har 200 raskere enn de fleste biler har 100 og det krever ikke lange veien.
Den stopper også like fort.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jeg tror vel at vi alle sammen, både her på forumet, i mc-verden og resten av verden er forskjellige. Vi finner sikkert folk på alle nivåer, i fra han som kjører så sakte og forsiktig at han knapt løfter bena, til han som kjører så fort, og i manges øyne uforsiktig, som mulig..Bjerknez skrev:Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.SuperMorten skrev:Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.
Jeg mener, og er helt sikker på, at det er rom for alle. Om du blir tygget og spyttet ut som du sier, kommer vel i stor grad an på hvordan man ordlegger seg. Jeg kan mene mye om mangt, men behøver ikke nødvendigvis si alt nøyaktig sånn som jeg tenker. Jeg forsøker å tenke på hva slags reaksjoner som kan komme, før jeg poster, sånn at jeg ikke risikerer å få det tilbake midt i fleisen.. Dette ble vel en avsporing, men vi godtar det

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jeg gjør vertfall uansett ikke noe galt i trafikken så jeg har ikke noe behov for å delta videre i denne trådenSuperMorten skrev:Jeg tror vel at vi alle sammen, både her på forumet, i mc-verden og resten av verden er forskjellige. Vi finner sikkert folk på alle nivåer, i fra han som kjører så sakte og forsiktig at han knapt løfter bena, til han som kjører så fort, og i manges øyne uforsiktig, som mulig..Bjerknez skrev:Det tror jeg dem fleste er smertelig klar over. Forskjellen er nok at enkelte tror dem er mer udødelig enn andre og tar sjanser allikevel. Igjen så bunner dette ned til at man lærer av egne erfaringer og feilgrep man foretar seg.SuperMorten skrev:Jepp. I utgangspunktet helt enig med deg, bortsett fra en liten ting. Du har ikke råd til å gjøre så mange feil på MC. Du må også ta høyde for å styre unna feil som andre gjør. Er feilen stor nok.....Bjerknez skrev:Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Poenget er at alle er klar over konsekvensene, men noen velger å dra strikken lenger, mens noen er mer forsiktige og tar svært sjeldent/aldri sjanser. Da er dette et valg man tar og ikke noe man gjør fordi man ikke vet bedre. Det er nettopp slike mennesker som blir tygget i filler og spyttet ut i slike diskusjoner.
Jeg mener, og er helt sikker på, at det er rom for alle. Om du blir tygget og spyttet ut som du sier, kommer vel i stor grad an på hvordan man ordlegger seg. Jeg kan mene mye om mangt, men behøver ikke nødvendigvis si alt nøyaktig sånn som jeg tenker. Jeg forsøker å tenke på hva slags reaksjoner som kan komme, før jeg poster, sånn at jeg ikke risikerer å få det tilbake midt i fleisen.. Dette ble vel en avsporing, men vi godtar det


- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Bjerknez skrev: Jeg gjør vertfall uansett ikke noe galt i trafikken så jeg har ikke noe behov for å delta videre i denne tråden![]()

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Er veldig på linje med hva Dr. Greve mener.
Og på ukjente steder er det jo ekstra viktig å følge med.
Biler med tilhengere bør man heller ikke stole på !
Mange av disse har el.feil etter litt uvøren bruk etter ikke for lang tid,
det vet mange av oss vil jeg tro.
Var selv borti en som blinket til høyre inn på en parkeringslomme,
da han egentlig skulle inn på en sidevei til venstre , Børsesjøsletta, Skien.
Jeg hadde litt flaks da.. Kjørte bil... og kjørte forbi..
Og på ukjente steder er det jo ekstra viktig å følge med.
Biler med tilhengere bør man heller ikke stole på !
Mange av disse har el.feil etter litt uvøren bruk etter ikke for lang tid,
det vet mange av oss vil jeg tro.
Var selv borti en som blinket til høyre inn på en parkeringslomme,
da han egentlig skulle inn på en sidevei til venstre , Børsesjøsletta, Skien.
Jeg hadde litt flaks da.. Kjørte bil... og kjørte forbi..
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Siden det ikke er alltid jeg ligger konsekvent i fartsgrensa så hender at jeg får høre det men kjører da etter egen erfaring og sykkels egenskaper og håper alle andre gjør også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.Bjerknez skrev: Jeg har prøvd å svare i slike tråder før og jeg gjør ikke dette igjen ved å fortelle om min atferdi trafikken.
Svarer man ikke politisk riktig her så blir man med stor sannsynlighet plukket fra verandre og halshugd, før man blir puttet i en miksmaster og kvernet til flytende veske.Til slutt blir man spylt ned i do.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
"Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?Bjerknez skrev: Ja, jeg som alle andre har sikkert mine uvaner og gjør de samme brølerne som de fleste andre. Jeg har ikke noe behov for å få passet mitt påskrevet av "bedrevitere" som fremstår som regelryttere av domensjoner. Slikt blir jeg bare mer frustrert og sint av og dermed er debatten i gang uten mål og mening.
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?
Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artigBjerknez skrev: Jeg synes heller vi skal fokusere på at vi skal ha det hyggelig når vi er ute på tur og heller le samt lære av evt. feil vi gjør. Det kalles vel erfaring?
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Jeg håper du klarte å lese dette som en mildt sagt overdrevet spøk?Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
Joda, det er en sannhet i det og du har allerede med dette svaret innbydd meg til en diskusjon om kjøreferdigheter og oppførsel i trafikken. Det kan jeg jo i utgangspunktet takke meg selv for siden jeg skrev dette i utgangspunktet, så derfor skal jeg heller ikke helle mer bensin på bålet ved å kommentere dette videre :)
"Bedrevitere" er ofte folk som heiser knyttneven i trafikken og mumler stygge ord til seg selv hver gang noen ikke overholder vikeplikten sin i trafikken, mens dem selv lenger bort "glemmer" og stanse for en fotgjenger."Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?
Denne tråden blir derfor veldig overfladisk. Vi gjør alle feil i ny og ne og jeg er så absolutt intet unntak. De aller fleste her inne er sikkert langt bedre MC førere enn det jeg er. Forskjellen er at jeg ikke synes det er spesielt motiverende og starte MCsesongen med alvors ord om hvordan man skal oppføre seg i trafikken fra andre som kanskje kunne trengt den samme peptalk'en.
Jeg synes det blir feil at vi skal møte opp litt anstrengt på et treff hvor man er nødt til å "rette seg opp i ryggen" når man møter andre MC'ere for å vise at man tar dette med atferd i trafikken alvorlig. Da er det bedre å møte med skuldrene senket og ha en mer hyggelig atmosfære. En anstrengt fører gjør flere feil enn en avlappet fører.Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artig
Jeg skjønner at denne tråden skal være velmenende, men jeg synes bare slike tråder blir slitsomme.
Å nei... jeg er ikke sur!

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Adferd og risikovurdering i trafikken!
Joda, men for meg ser det ut til at du innviterte først:)Bjerknez skrev:Jeg håper du klarte å lese dette som en mildt sagt overdrevet spøk?Det var da voldsomt til avstraffelse ... hvis det er pga din adferd i trafikken, så kan det være grunn til å revurdere kjøremønster.
"politisk riktig" ... hva legger du i det uttrykket? Mange ser det vel som det "folk flest mener"
Er det så galt å være sånn ca. gjennomsnittlig?
Joda, det er en sannhet i det og du har allerede med dette svaret innbydd meg til en diskusjon om kjøreferdigheter og oppførsel i trafikken. Det kan jeg jo i utgangspunktet takke meg selv for siden jeg skrev dette i utgangspunktet, så derfor skal jeg heller ikke helle mer bensin på bålet ved å kommentere dette videre :)
Aha, motorsyklister altsåBjerknez skrev:"Bedrevitere" er ofte folk som heiser knyttneven i trafikken og mumler stygge ord til seg selv hver gang noen ikke overholder vikeplikten sin i trafikken, mens dem selv lenger bort "glemmer" og stanse for en fotgjenger."Bedrevitere" ... er det de som vet bedre, eller er det de som tror de vet bedre men tar feil .. du vet bedre? Eller er det alle de som ikke er enige med deg i ditt syn på trafikk-kultur?
Hvordan skal en debatt mellom deg og dine meningsmotstandere være mener du?

Dette behovet har jeg aldri føltBjerknez skrev: Denne tråden blir derfor veldig overfladisk. Vi gjør alle feil i ny og ne og jeg er så absolutt intet unntak. De aller fleste her inne er sikkert langt bedre MC førere enn det jeg er. Forskjellen er at jeg ikke synes det er spesielt motiverende og starte MCsesongen med alvors ord om hvordan man skal oppføre seg i trafikken fra andre som kanskje kunne trengt den samme peptalk'en.
Jeg synes det blir feil at vi skal møte opp litt anstrengt på et treff hvor man er nødt til å "rette seg opp i ryggen" når man møter andre MC'ere for å vise at man tar dette med atferd i trafikken alvorlig. Da er det bedre å møte med skuldrene senket og ha en mer hyggelig atmosfære. En anstrengt fører gjør flere feil enn en avlappet fører.Ikke uenig, men den enes økte hygge blir fort den andres økte uhygge ... og ellers så er det nyttig å lære av feil, men å lære av andres feil er ikke alltid like artig
Det trodde jeg ikkeBjerknez skrev: Jeg skjønner at denne tråden skal være velmenende, men jeg synes bare slike tråder blir slitsomme.
Å nei... jeg er ikke sur!![]()