regler om dB / lyddemping?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Vinylfork
Innlegg: 9
Registrert: 26 jun 2012, 19:49
Motorsykkelen din: GS750 '78, Gsx-R750 '93
Sted: Furnes
Kontakt:

regler om dB / lyddemping?

Legg inn av Vinylfork »

Er det noen som vet, eller kanskje vet hvor jeg kan finne regler om decibel på en sykkel?
Jeg tenker da på hvor mye lyddemping som skal til før en potte er lovlig.
En av grunnene til at jeg lurer er fordi jeg har litt lyst til å forsøke å lage meg en selv, og etter en del research på muffler markedet på nett, ser jeg det mange som opplyser dB og skriver gjerne at de kanskje ikke møter alle krav til lyddemping "der du bor".

tilleggspørsmål 1: er det egentlig lov å kjøre med noe man har laget selv?
tilleggspørsmål 2; er det noen som har opplevd å blitt pålagt å endre til noe som ikke "bråker så mye"?
'78 GS750, Caferacer build 1.0
'93 GSX-R 750

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av gorbys »

Sålenge støynivået er innafor DB-kravet så kan du omtrent kjøre med det du vil...
Noen maktkåte personer innen politi og vegvesen kan nok stoppe deg i en kontroll å skrive en mangellapp eller si at sykkelen din bråker for mye men sålenge sykkelen din består støytest så har de ikke noe de skulle ha sagt.
Til syvende og sist er det regelverket de må følge...

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av norse900 »

Får bare håpe det er langt til naboene, eller at nabolaget er hovedsakelig består av tunghørte... :[-o<
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av Crinos »

gorbys skrev:Sålenge støynivået er innafor DB-kravet så kan du omtrent kjøre med det du vil...
Noen maktkåte personer innen politi og vegvesen kan nok stoppe deg i en kontroll å skrive en mangellapp eller si at sykkelen din bråker for mye men sålenge sykkelen din består støytest så har de ikke noe de skulle ha sagt.
Til syvende og sist er det regelverket de må følge...
Nja... På nyere sykler enn 2008 mener jeg å si, så må man faktisk har stemplet potter som matcher nummer i vognkort. Det å få godkjent selvlagde potter og få dem stemplet, kan være en langvar prosess som ikke når frem noen sted.

På eldre enn 2008 så er det 86dB mener jeg å si som er max grense (men meget mulig jeg husker feil), og ingen krav til matchende nummer i vognkort.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av jhn »

Er det ikke 93 dB som er grensa ... målt en meter bak sykkelen? ... :scratch ved 3000 rom tror jeg det står på min sykkel

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av hakhap »

jhn skrev:Er det ikke 93 dB som er grensa ... målt en meter bak sykkelen? ... :scratch ved 3000 rom tror jeg det står på min sykkel

Er det ikke spesifisert per sykkel i vognkortet eller noe?

Leste at det er rett rundt 100dB i Sverige på noe forum.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

runevo
Innlegg: 72
Registrert: 04 mar 2012, 06:10
Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
Sted: Skien
Kontakt:

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av runevo »

På side 3 her så står det om hvordan man skal måle og hva kravet til db er, ser det er et foreløpig dokument og ikke er komplett, får kanskje se på den som en villledning http://www.vegvesen.no/_attachment/3969 ... edning.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av gorbys »

Står vel i kjøretøyforskriftene. De finner du på lovdata.no

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Vinylfork
Innlegg: 9
Registrert: 26 jun 2012, 19:49
Motorsykkelen din: GS750 '78, Gsx-R750 '93
Sted: Furnes
Kontakt:

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av Vinylfork »

Takker folkens! dette var lærerikt! :prf
Ja, norse900 det er langt til nærmeste nabo, og han er harley-bygger, så jeg tror det går greit. :)

-lovdata sier 82 dbA for sykler over 175ccm
-vegvesenet sier 84 dbA for amatørbygg. :) så vi går vel for den.

Og det er rimelig nøye bestemte teknikker for måling.

Men jeg kan ikke finne noe steder om hva som skal til for å få en hjemmebygd sak typegodkjennt, og som Crinos sier, så kan vel det tyde på en langvarig papirmølle. (som jeg ikke er så hypp på å drive med)
Så jeg satser på at hvis den ser pen ut og er laget bra, så går det kanskje greit.. :prop:

Det amatørbygg dokumentet fra vegvesenet var meget lærerikt! Takker runevo
'78 GS750, Caferacer build 1.0
'93 GSX-R 750

Desmo Tutu
Innlegg: 4
Registrert: 06 feb 2014, 13:22
Motorsykkelen din: Ducati 750 F1*Ducati 600 F2*Ducati 900SS

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av Desmo Tutu »

82/84db er vel relatert til sykler som skal godkjennes nå. Ikke eldre sykler som ble godkjent på andre krav.

På min -97 900SS står det 100db i vognkortet, den har noen Termignoni-potter som jeg mistenker også har lagt moms på db..
I vognkortet til min -86 750 F1 står det ingenting. Den kjører rundt med en Conti-megafon som ikke er spesielt godt dempet. Her prøver jeg også å få tak i en Verlicchi reverse cone megafon merket "Riservato competizione" som ble montert på F1 Montjuiche utgaven.
Det finnes en Montjuiche ikke så langt unna der jeg bor, og lyden i den er helt fantastisk. Mistenker at disse gamle megafonene faktisk forsterker lyden fra motoren.
Begynner å bli så gammel at jeg må ha litt tomme megafoner for å overdøve tinnitusen. Så jeg må forklare polisen at det er rent medisinske grunner til at jeg må kjøre med megafon. Antar de vil godta dette uten innsigelser.
Nå skal det sies at Ducati neppe var spesielt opptatt av hva politi og myndigheter hadde for innsigelser på lyden dengang syklene var nye.

Brukeravatar
Malliz
Innlegg: 23
Registrert: 09 jan 2014, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 K2
Sted: Jevnaker

Re: regler om dB / lyddemping?

Legg inn av Malliz »

Hvordan er dette nedover i Tyskland osv?? Har Acrapovic anlegg på GSXR`n, er det dumt å legge ut på langtur nedover med det?

Svar