Oppgradere bremsene?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg mottar snart pakken min fra Wemoto, og skal til og bytte det meste selv. Tar full service da jeg er usikker på hva som er byttet av forrige eier, foruten ventilsjekk da det er gjort for ca 6000 km siden.


Ønsker også og justere inn demper / gaffel til min vekt og kjørestil. Burde jeg bytte olje i gaffelbeina før jeg eventuelt får noen " proffe " til og hjelpe med innstillinger? Synes den stuper veldig ved brems. Usikker på om det kun har med demper innstilling, men gjerne også gammel olje?

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Tomgsx-r »

Da var pakken hentet, og det var selvfølgelig feil bremseklosser til fremre kalippere :[-( . Jeg har 4. stk i hver kalipper, og jeg mottok 4 totalt. Slike breie som dekker hele den ene siden av en kalipper. Jeg har slike små, om jeg kan si det slik... :scratch

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Robin79 »

Jeg handler det meste hos Wemoto, anbefaler de på det sterkeste. De er superkjappe og sender alle pakker jeg får som commersial sample, med verdi satt til 15pund, men dessverre så plukker tollen opp enkelte av pakkene og da tar det evig lang tid før du får de. Siste pakken jeg bestillte hos de tok det mindre enn 24 timer fra jeg bestillte til den var i Oslo, men så tok posten og fortollingen over, tok over en uke å få den over fjellet til Bergen :( Og med 300,- ekstra kostnad... Jaja, har fått mye tollfritt også da, så klager ikke så mye igrunn.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Tomgsx-r »

Da er nye klosser og skiver montert. Men når sykkelen henger med hjulet i været går det ikke ann og snurre fritt som med de gamle skivene og klossene. Skal det være slik at det skal gå seg til?

Det er også brukt locktite på det fleste bolter, er det noe jeg også burde gjort? :eh

Oppdaget også når jeg tok av bakhjulet at mutteren på akslingen kunne skrus av for hånd, og gjengene var mindre bra. :[-X Bestilt ny aksling og får den til uka.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Voodoodoo »

At bremsene henger kommer garantert av at stempla på callipperene dine var fulle av drit når du klemte de sammen for å få på nye klosser. Derfor henger de litt. Du kan med fordel ta av calipere og finne fram tannbørste og zalovann og rengjøre. Pump stemplene litt ut og vask i veg.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Tomgsx-r »

Når jeg plukket ut de gamle klossene, var stemplene nokså langt ute. Da ble det rengjort så det skinner i kalipperene.

De glei også fint tilbake når jeg presset dem inn for nye klosser.

Jeg tenker det værste, at dem kan være skeive når jeg mottok dem :sk?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Voodoodoo »

Det er vel ikke slik at hjulet står, du får snurret på det men klossene tar litt i skivene?
Om skivene er skeive så vil du merke at de tar ujamnt når du snurrer på hjulet når bremsene henger på slik du sier de gjør. Er de ille skeive så tar de så mye i at en må pumpe en gang på hendelen før de tar pga at stemplene på caliperen blir presset inn hver runde.
Du kan også godt slakke caliperboltene og svive noen runder på hjulet for å få sentrert caliperne før du drar de til. det skal tross allt bare et fluefxxxxhår til før klossene ligger på.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av Tomgsx-r »

Ja, jeg får snurret det, men klossene tar i.

Skal prøve og løsne boltene og rotere for dermed og stramme :thumleft

På høyre kalipper, merket jeg meg også att stemplene på den ene siden går lengre ut en den andre siden. Så også det når jeg vasket dem at de har vært slik fra før.

Bare ikke hjulet står montert feil vei, dreieretningen på dekket er rett vei, men det kan jo ha blitt lagt om feil :-k
Skulle ikke forundre meg, da både akslingen bak og fremme var montert på feil side :sk?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Oppgradere bremsene?

Legg inn av ole m. »

Det er mulig det har blitt for mye bremsevæske når du har presset tilbake stemplene for å få plass til nye klosser. Prøv å åpne luftingen litt, med litt press på pedal/hendel, og se om det hjelper.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar