OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Hehe, det er vel verre å sammenligne en topfuel-motor med bensinmotor, enn bensin og dieselmotor :)
Det er ikke noe igjen av en vanlig motor, og de raser rimelig ofte, ikke sjelden det ligger igjen aluminium for mer enn en neve dollar på startstripa. Og overhaling i mindre og større grad etter 402 meter er uansett ikke mye å skryte av om noen vil kalle det bensinmotor :) kompresjonen er jo 6,5 :1 hvis jeg ikke husker feil, i og med kompressoren, så hadde man kjørt med vanlig kompresjon for en bensinmotor ville den også flydd rundt i tusen biter.
Men tøft er det, og 100% fraværende av bensin, og diesel.
Kan jo prøve dette med den ømfintlige topfuelen http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7AoEnw" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke noe igjen av en vanlig motor, og de raser rimelig ofte, ikke sjelden det ligger igjen aluminium for mer enn en neve dollar på startstripa. Og overhaling i mindre og større grad etter 402 meter er uansett ikke mye å skryte av om noen vil kalle det bensinmotor :) kompresjonen er jo 6,5 :1 hvis jeg ikke husker feil, i og med kompressoren, så hadde man kjørt med vanlig kompresjon for en bensinmotor ville den også flydd rundt i tusen biter.
Men tøft er det, og 100% fraværende av bensin, og diesel.
Kan jo prøve dette med den ømfintlige topfuelen http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7AoEnw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Dette hadde vært noe. Tror jeg skal sette en sånn på ønskelisten min.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=8EcKF2A_PAA[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=8EcKF2A_PAA[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Når en bensinmotor kan gjøre dette så skal jeg kjøpe detVoodoodoo skrev:De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5Ug1EHUC3IU[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Vel Johnnyth, løp og kjøp.
Det derre der er vel noe av det tregete jeg har sett på stripa
Det derre der er vel noe av det tregete jeg har sett på stripa
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Du prater om jetmototrer og ikke dieselmotorer.Voodoodoo skrev:De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
Dieselmotorer er stempelmotorer og er beregnet for landbruk.....
Hadde du fyrt opp en jet med bensin hadde du aldri sett den igjen siden de er laget for å gå på parafin, som ogå fint kan brukes på dieselmotorer.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
En jetmotor er en "oljebrenner" og kan fint gå på bensin, diesel, gass eller gjerne smør.. bare drivstoffpumper og regulering er tilpasset drivstoffet.simpson skrev: Dieselmotorer er stempelmotorer og er beregnet for landbruk.....
Hadde du fyrt opp en jet med bensin hadde du aldri sett den igjen siden de er laget for å gå på parafin, som ogå fint kan brukes på dieselmotorer.
Det kan forøvrig en dieselmotor også gjøre. En "bensinmotor" kan også tilpasses parafin og diesel, men må som regel startes på bensin. Diskusjonen dreier seg vel om diesel eller otto prinsippet.
Diesel= stempelmotor med kompressjonstenning. Otto= stempelmotor med forgassing og gnist/gløde tenning.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Ser det er mange som maser om at diesel er så flott i personbil pga at de har masse moment tidlig i registeret. Vel, det har nyere bensinmotorer og, og spesielt de med direkte innsprøytning. Selv prøvekjørte eg for eit par års tid sia to identiske Audi A4, den ene med vags velkjente 130 hester diesel og den andre med 2.0 TFSI, 211hk. Den ene drog godt tidlig men så vart det slutt tidlig og. Og man brukte jævla mye tid på å gire, irriterende. TFSI motoren derimot drog minst like godt fra bunnen av men der dieselen gikk tom for pust bare fortsatte bensinen å mate på, hele veien opp til 8500 rpm. Og når forbruket bare er knappe 0.1-0.2 høyere blir det et enkelt valg for meg... Prøvde ein 170 hester diesel like etterpå og, hadde fortsatt valgt bensin. Har flere ganger opplevd å måtte gire midt under en forbikjøring med diesel slik som Simpson skriver og det er ikkje så voldsomt gøy, det er vel ein grunn til at produsenter bare pøser på med mer å mer gir for å holde disse dumme diesel motorene i sitt snevre arbeidsområde, hvor mye er vi kommet opp i nå? 8? Tror det er det BMW har på sine nye, og da er vi jammen ikke langt unna lastebiler her gitt
Alt til sitt bruk, og hadde eg kjørt ein million i året og halvparten av desse med vogn, henger eller liknende så ja, da hadde eg og valgt diesel. Men av alle dei som kjøper og har kjøpt diesel kor mange gjer egentlig det? Dei færraste...
Og miljøvennlig er det no langt ifra, kvidde meg kvar gang eg skulle ut å trille gutonge eller sykle på jobb for eg holdt på å spy kvar gang desse diesel bilane drog på forbi oss, for dei må jo det, dra på litt liksom. Sjå på meg og min miljøvennlige bil, sjå kor lite eg bruker på mila mens eg bles forbi deg.... Phøy!
Forøvrig gøy å sjå kor lett ting sporar av her på forumet, eg hadde eit lite håp når eg skreiv innlegget mitt men hadde aldri trudd det skulle ta så av :-D
Sent from my C6903 using Tapatalk
Alt til sitt bruk, og hadde eg kjørt ein million i året og halvparten av desse med vogn, henger eller liknende så ja, da hadde eg og valgt diesel. Men av alle dei som kjøper og har kjøpt diesel kor mange gjer egentlig det? Dei færraste...
Og miljøvennlig er det no langt ifra, kvidde meg kvar gang eg skulle ut å trille gutonge eller sykle på jobb for eg holdt på å spy kvar gang desse diesel bilane drog på forbi oss, for dei må jo det, dra på litt liksom. Sjå på meg og min miljøvennlige bil, sjå kor lite eg bruker på mila mens eg bles forbi deg.... Phøy!
Forøvrig gøy å sjå kor lett ting sporar av her på forumet, eg hadde eit lite håp når eg skreiv innlegget mitt men hadde aldri trudd det skulle ta så av :-D
Sent from my C6903 using Tapatalk
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Bensinmotorene i nye golf demper vel "sjarmen" med diesel:
1,4 tsi. Nm 250/1500 o.min. Hk 140/5800 o.min. 4,7 l. pr. mil blandet. Co 112. Nox 26,2
1,6 tdi. Nm 250/1500 o.min. Hk 105/4400 o.min. 3,8 l. pr. mil blandet. Co 99. Nox 119
Skulle det bli en ny golf på meg hadde det blitt bensin uten tvil.
1,4 tsi. Nm 250/1500 o.min. Hk 140/5800 o.min. 4,7 l. pr. mil blandet. Co 112. Nox 26,2
1,6 tdi. Nm 250/1500 o.min. Hk 105/4400 o.min. 3,8 l. pr. mil blandet. Co 99. Nox 119
Skulle det bli en ny golf på meg hadde det blitt bensin uten tvil.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Geare? Gearer vel ikke lenger i bil. og ikke svartlegger nye dieseler noe mer heller. Med DSG gerarkasse så er forbikjøring ikke noe problem. Mesteparten av de gamle negative sidene med diesel er borte. Men i samme tid har små bensin motorer også blitt bra.
Er det ikke slik at diesel forurenser mindre enn bensin globalt, men slipper ut mer svevestøv i nærmiljøet, noe som er betydelig redusert med partikkelfilter?
Svære bensinslukere er det jeg liker, men det går jo ikke å ha som bruksbil i det landet her hvis man skal kjøre mye. Men dieselbil har vært en positiv sak for min del, siden jeg kjøpte det for noen måneder siden.
Er det ikke slik at diesel forurenser mindre enn bensin globalt, men slipper ut mer svevestøv i nærmiljøet, noe som er betydelig redusert med partikkelfilter?
Svære bensinslukere er det jeg liker, men det går jo ikke å ha som bruksbil i det landet her hvis man skal kjøre mye. Men dieselbil har vært en positiv sak for min del, siden jeg kjøpte det for noen måneder siden.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Kan ikke hjelpe deg, jeg aner ikke hva gire er lengre. Har helt glemt det. Ikke ser det ut som automaten girer så mye heller.NickNei skrev:Geare? Gearer vel ikke lenger i bil. og ikke svartlegger nye dieseler noe mer heller. Med DSG gerarkasse så er forbikjøring ikke noe problem. Mesteparten av de gamle negative sidene med diesel er borte. Men i samme tid har små bensin motorer også blitt bra.
Er det ikke slik at diesel forurenser mindre enn bensin globalt, men slipper ut mer svevestøv i nærmiljøet, noe som er betydelig redusert med partikkelfilter?
Svære bensinslukere er det jeg liker, men det går jo ikke å ha som bruksbil i det landet her hvis man skal kjøre mye. Men dieselbil har vært en positiv sak for min del, siden jeg kjøpte det for noen måneder siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
"...Jonas Borglund är reporter på tidningen Teknikens värld och begagnatexpert. Han är väl bekant med problemen och hävdar att de drabbade Audiägarnas misstag i stället är att de följt företagets rekommendationer.
– Det beror på de långa serviceintervallerna på 3 000 mil. Det är jättebra i marknadsföringen men i verkligheten måste man byta olja och oljefilter vid 1 500 mil för att motorn ska klara sig ifrån haveri..."
"...Jonas Borglund är reporter på tidningen Teknikens värld och begagnatexpert. Han är väl bekant med problemen och hävdar att de drabbade Audiägarnas misstag i stället är att de följt företagets rekommendationer.
– Det beror på de långa serviceintervallerna på 3 000 mil. Det är jättebra i marknadsföringen men i verkligheten måste man byta olja och oljefilter vid 1 500 mil för att motorn ska klara sig ifrån haveri..."
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Det har han jo helt sikkert rett i. Men han sier ingenting om hvor mange hundre tusen man skal kjøre før dette havariet kommer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
I gjennomsnitt 73000km ifølge rapporten. Slett ikke langt i det hele tatt...
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk