OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Intruder »

Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle.. :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Desmo »

Intruder skrev:Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle.. :knegg
Men de dråpene har nok blitt dyre i det lange løp. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.
Hvem snakker om argument? Jeg bare sier hva som skal til før jeg vurderer Diesel.
Om Diesel var gratis på pumpene hadde heller ikke vært grunn til å bytte mening.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Argumentene dine for at bensin er best i en normal bil er litt merkelige. Dragracing har vel lite med hva de aller fleste av oss bruker bilen til.
Hvem snakker om argument? Jeg bare sier hva som skal til før jeg vurderer Diesel.
Om Diesel var gratis på pumpene hadde heller ikke vært grunn til å bytte mening.
Det handler vel mest om ditt behov for bil, kanskje også din entusiasme for en spesiell bil. Mener du nevnte en eller annen BMW litt tidligere i tråden uten at jeg blar meg tilbake for å se.
Hadde du hatt et annet bilbehov. For eksempel kjørte 40 000 km i året, halvparten av det med tilhenger, og måtte betale alle utgiftene selv. Da hadde du nok kanskje revurdert dine holdninger til dieselbiler.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Voodoodoo »

simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...
Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omeråde :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
Voodoodoo skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...
Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omeråde :knegg
Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...
Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omeråde :knegg
Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?
Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Intruder »

Desmo skrev:
Intruder skrev:Når vi først er innom forbruk,kan jeg opplyse at kjerringa fire gonger har gått på en dråpe i ni måneder...
og hu er visst ikke noe særtilfelle.. :knegg
Men de dråpene har nok blitt dyre i det lange løp. :knegg
Jo,når jeg tenker etter er det nok ingen grunn til å klage på bensinprisen.... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:
simpson skrev:
Voodoodoo skrev:Dieselbil er jo heftig det da men skal du ha noe som fløtter seg koster det myyye penger.. Akkurat som en bensinbil. Fikk teste ei artig kjerre i desember. 3l sekser med 380+ hk, 730nm moment og åttetrinns automatkasse. Bruker også under 0,7 på mila. Bensinmotorer har vært akterutseilt teknisk i mange år. Diesel er framtida.... Om en ser bort fra slike batteridrevne lekebiler som få Tesla da.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den dag en Diesel slår dette, skal jeg seriøst vudere det http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... el_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller om det kommer Dieselmotor i superbike.
Ellers? :-)å
Ja men det der klarer jo ikke en bensinbil engang, de kjerrene der brenner jo sprit...
Riktig at det er nitro, men det er en bensinmotor. Hadde du prøvd det samme med en dieselmotor hadde det ligget glødeplugger, stempler og råder osv over ett STORT omeråde :knegg

Er det ikke høyere kompresjon i en normal dieselmotor enn i en normal bensinmotor?
Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
Hørtes ut som du mente det skulle skje en eksplosjon siden delene ville ligge over et stort område. Det finnes forresten motorsykler med dieselmotor. Sikkert perfekt til offroad bruk. Masse kraft på lavt turtall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

simpson skrev: Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
For å se det på en annen måte: Ulempen med en bensinmotor er jo at bevegelige deler i motoren må bygges så innmari lett for å tåle det sinnsyke turtallet som må til for og oppnå nødvendig effekt. :lol

Ærlig talt Simpson. Dieselmotor er ikke egnet til slikt bruk, det vet vi alle. Ikke i MC heller, selv om det ikke ville være noe som helst problem og gjøre det. Noen R-sykkel hadde det ikke blitt, men i en stor og tung cruiser kunne det kanskje ikke bli så dumt.
Men i personbil kan den være veldig egnet, og svært mange foretrekker det fordi egenskapene og driftsøkonomien til en dieselmotor passer dem best. At du ikke vil ha dieselmotor er da helt greit det, det er ditt valg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
simpson skrev: Joda det er det, men ingen dieselmotor hadde tålt dette uansett komperesjon. Turtallet gjør at motoren hadde gått i oppløsning.
Det er vel en grunn til at de ikke bruker nettop dieselmotorer i noe som skal ha høy effekt og skal gå fort, uansett om det er motorsykkel, Ferrari, dragracing eller rally for den saks skyld.
For å se det på en annen måte: Ulempen med en bensinmotor er jo at bevegelige deler i motoren må bygges så innmari lett for å tåle det sinnsyke turtallet som må til for og oppnå nødvendig effekt. :lol

Ærlig talt Simpson. Dieselmotor er ikke egnet til slikt bruk, det vet vi alle. Ikke i MC heller, selv om det ikke ville være noe som helst problem og gjøre det. Noen R-sykkel hadde det ikke blitt, men i en stor og tung cruiser kunne det kanskje ikke bli så dumt.
Men i personbil kan den være veldig egnet, og svært mange foretrekker det fordi egenskapene og driftsøkonomien til en dieselmotor passer dem best. At du ikke vil ha dieselmotor er da helt greit det, det er ditt valg.
Jeg er enig med deg i det. Men det går på smak og behag, ikke hva som er best.
Du får også modellflymotorer som går på Diesel, du får firetakt og totakts Diesel, du får alle kombinasjoner i Diesel, men når det kommer til effektsterke, lette raske motorer er bensin overlegen, men skal du ha moment på lavt turtall, er opptatt av forbruk og ikke vekt, trekke henger eller gjøre tunge oppgaver er Diesel bedre på det.
Heldigvis fins begge deler.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

Så godt at vi er enige da :prf
Siden du nevnte det, en stor gammel semidiesel båtmotor er vel den totale motsatsen til dragsteren du viste bilde av. Ensylindret totakter med et enormt svinghjul som tillater den å gå med høyt moment på et turtall så lavt som 40-50 rpm.
Bare den fredelige dunk-dunk lyden og synet av røykringene som kommer ut av et 10" rakrør og blåser 20 meter rett til værs er nok til å gi en motorentusiast noe i nærheten av seksuell tilfredstillelse :yeyeye

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av NickNei »

Hehe, det er vel verre å sammenligne en topfuel-motor med bensinmotor, enn bensin og dieselmotor :)
Det er ikke noe igjen av en vanlig motor, og de raser rimelig ofte, ikke sjelden det ligger igjen aluminium for mer enn en neve dollar på startstripa. Og overhaling i mindre og større grad etter 402 meter er uansett ikke mye å skryte av om noen vil kalle det bensinmotor :) kompresjonen er jo 6,5 :1 hvis jeg ikke husker feil, i og med kompressoren, så hadde man kjørt med vanlig kompresjon for en bensinmotor ville den også flydd rundt i tusen biter.

Men tøft er det, og 100% fraværende av bensin, og diesel.

Kan jo prøve dette med den ømfintlige topfuelen ;) http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7AoEnw" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

Dette hadde vært noe. Tror jeg skal sette en sånn på ønskelisten min.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=8EcKF2A_PAA[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Voodoodoo »

simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

Voodoodoo skrev:
simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..
Når en bensinmotor kan gjøre dette så skal jeg kjøpe det

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5Ug1EHUC3IU[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Vel Johnnyth, løp og kjøp.
Det derre der er vel noe av det tregete jeg har sett på stripa :-)å

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:
simpson skrev:At overhaling skjer i Topfuel hender, etter hvert løp faktisk.
Men det er like vel en besinmotor som er utagnspunktet, ikke Diesel.
De har ikke kjøling i det hele tatt og blokkene er betongfylte.
Grunnen til kompresjonen er lav er kompressoren. Det kreves ca 400 hk bare får drive den til max.
De bruker ca 70 liter på 402 meter.
Men de lastebilene dine bruker ikke akkurat lite fuel heller.
Men se på traktorpulling, Diesel er de minste klassene, men bensin og jet er de råeste traktorene.
Gjerne gamle flymotorer eller ett par tre-fire V8
Jetfuel er bare renset parafin.
De raskeste dragsterne som noensinne har rullet gikk på diesel. De var så raske og farlige at det ble forbud mot de. Riktignok en litt annen motorkonstruksjon i en jetmotor men likefullt en diesel... Fartsrekorden på landjorda er satt med diesel som drivstoff. Skjønner ikke hva du maser etter Simpson, diesel er overlegent best du sier det jo til og med sjøl..
Du prater om jetmototrer og ikke dieselmotorer.
Dieselmotorer er stempelmotorer og er beregnet for landbruk..... :-)å
Hadde du fyrt opp en jet med bensin hadde du aldri sett den igjen siden de er laget for å gå på parafin, som ogå fint kan brukes på dieselmotorer.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Haavar »

simpson skrev: Dieselmotorer er stempelmotorer og er beregnet for landbruk..... :-)å
Hadde du fyrt opp en jet med bensin hadde du aldri sett den igjen siden de er laget for å gå på parafin, som ogå fint kan brukes på dieselmotorer.
En jetmotor er en "oljebrenner" og kan fint gå på bensin, diesel, gass eller gjerne smør.. bare drivstoffpumper og regulering er tilpasset drivstoffet.
Det kan forøvrig en dieselmotor også gjøre. En "bensinmotor" kan også tilpasses parafin og diesel, men må som regel startes på bensin. Diskusjonen dreier seg vel om diesel eller otto prinsippet.
Diesel= stempelmotor med kompressjonstenning. Otto= stempelmotor med forgassing og gnist/gløde tenning.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av gorbys »

Ser det er mange som maser om at diesel er så flott i personbil pga at de har masse moment tidlig i registeret. Vel, det har nyere bensinmotorer og, og spesielt de med direkte innsprøytning. Selv prøvekjørte eg for eit par års tid sia to identiske Audi A4, den ene med vags velkjente 130 hester diesel og den andre med 2.0 TFSI, 211hk. Den ene drog godt tidlig men så vart det slutt tidlig og. Og man brukte jævla mye tid på å gire, irriterende. TFSI motoren derimot drog minst like godt fra bunnen av men der dieselen gikk tom for pust bare fortsatte bensinen å mate på, hele veien opp til 8500 rpm. Og når forbruket bare er knappe 0.1-0.2 høyere blir det et enkelt valg for meg... Prøvde ein 170 hester diesel like etterpå og, hadde fortsatt valgt bensin. Har flere ganger opplevd å måtte gire midt under en forbikjøring med diesel slik som Simpson skriver og det er ikkje så voldsomt gøy, det er vel ein grunn til at produsenter bare pøser på med mer å mer gir for å holde disse dumme diesel motorene i sitt snevre arbeidsområde, hvor mye er vi kommet opp i nå? 8? Tror det er det BMW har på sine nye, og da er vi jammen ikke langt unna lastebiler her gitt ;-)

Alt til sitt bruk, og hadde eg kjørt ein million i året og halvparten av desse med vogn, henger eller liknende så ja, da hadde eg og valgt diesel. Men av alle dei som kjøper og har kjøpt diesel kor mange gjer egentlig det? Dei færraste...

Og miljøvennlig er det no langt ifra, kvidde meg kvar gang eg skulle ut å trille gutonge eller sykle på jobb for eg holdt på å spy kvar gang desse diesel bilane drog på forbi oss, for dei må jo det, dra på litt liksom. Sjå på meg og min miljøvennlige bil, sjå kor lite eg bruker på mila mens eg bles forbi deg.... Phøy!

Forøvrig gøy å sjå kor lett ting sporar av her på forumet, eg hadde eit lite håp når eg skreiv innlegget mitt men hadde aldri trudd det skulle ta så av :-D

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Haavar »

Bensinmotorene i nye golf demper vel "sjarmen" med diesel:
1,4 tsi. Nm 250/1500 o.min. Hk 140/5800 o.min. 4,7 l. pr. mil blandet. Co 112. Nox 26,2
1,6 tdi. Nm 250/1500 o.min. Hk 105/4400 o.min. 3,8 l. pr. mil blandet. Co 99. Nox 119
Skulle det bli en ny golf på meg hadde det blitt bensin uten tvil.

Svar