Dekkskift

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Dekkskift

Legg inn av Sigg79 »

Jeg har kjøpt nye dekk til biken, siden det bakerste er nesten utslitt. Kjøpte Pirelli Angel GT. Det som er på nå er Michelin Pilot Road 3 foran og bak. Forhjulet et det fremdeles mye igjen av.

Ser at dekkprodusentene anbefaler å skifte begge dekkene samtidig (selvfølgelig?). Er dette strengt tatt nødvendig? Vil det merkes på kjøreegenskapene at det er ulike dekk foran og bak? Kan jo være greit å slite ut fordekket helt før bytte.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Dekkskift

Legg inn av SuperTenere »

Selv skifter jeg ikke dekk samtidig fremme og bak, enkelt og greit fordi de slites så ujevnt. Men så "aktiv" kjøring som norske fartsgrenser og veistandard tillater, ser jeg ikke noe problem med det;)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Dekkskift

Legg inn av Snikendeugle »

Det er ikke nødvendig nei... Ihvertfall ikke av det jeg har erfart med to forskjellige dekk, i samme "klasse".

Jeg har et Metzeler M5 bak med 4000km på gummien og Michelin Pilot Power foran med 11000km. Ting ble bare bedre når jeg byttet ut PP dekket bak med M5 :)
Satser på å bytte ut begge to samtidig i nye M5 eller M3 snart.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Dekkskift

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:Det er ikke nødvendig nei... Ihvertfall ikke av det jeg har erfart med to forskjellige dekk, i samme "klasse".

Jeg har et Metzeler M5 bak med 4000km på gummien og Michelin Pilot Power foran med 11000km. Ting ble bare bedre når jeg byttet ut PP dekket bak med M5 :)
Satser på å bytte ut begge to samtidig i nye M5 eller M3 snart.
"Nye M5" er blitt til nye M7RR:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t=7177" onclick="window.open(this.href);return false;


Det optimale er å ha ha dekkene i par ja, men noen stor og betydelig sak er det neppe.
Produsentene snakker om drenering, slippgrenser, kjøreegenskaper ++

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Dekkskift

Legg inn av Tysnes »

Går helt fint med forskjellig merker. har brukt både Pilot road 3, og no Angel gt. likte Angel gt best, pr 3 fordekket trappet veldig tidleg på min sykkel.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Dekkskift

Legg inn av KydeX »

Snikendeugle skrev: Jeg har et Metzeler M5 bak med 4000km på gummien og Michelin Pilot Power foran med 11000km. Ting ble bare bedre når jeg byttet ut PP dekket bak med M5 :)
Det tipper jeg kommer av at bakdekket var utslitt. Hadde nok føltes bra med et nytt PP også. Mange skryter av de nye dekkene de fikk på, men ofte sammenlignes jo da nye dekk av et merke med utslitte dekk av et annet merke, gjerne også forrige modell. Det er gjerne ikke helt objektivt.

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Dekkskift

Legg inn av Sigg79 »

Supert, takk for alle svarene!
Da bytter jeg kun bak foreløpig. :prop:

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Dekkskift

Legg inn av Kjellrf »

Elolz skrev:De fleste fordekk varer vel gjerne like lenge som to bakdekk, så jeg hadde ikke vært skeptisk til å bytte kun bak. Det eneste jeg har hørt advarsler mot er å blande radialdekk og diagonaldekk, men alt er jo radialdekk nå for tiden ;-) (men Ninja 250R ble levert med noen grusomme diagonaldekk... feil sted å spare penger på).
Det er lov å blande radial og diagonal, men da er det bilreglene som gjelder, radial bak og diagonal foran.

Honda VF1000R som kom i 84, var verdens første mc med radialdekk montert fra fabrikk. De hadde radial kun bak.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Dekkskift

Legg inn av Snikendeugle »

KydeX skrev:
Snikendeugle skrev: Jeg har et Metzeler M5 bak med 4000km på gummien og Michelin Pilot Power foran med 11000km. Ting ble bare bedre når jeg byttet ut PP dekket bak med M5 :)
Det tipper jeg kommer av at bakdekket var utslitt. Hadde nok føltes bra med et nytt PP også. Mange skryter av de nye dekkene de fikk på, men ofte sammenlignes jo da nye dekk av et merke med utslitte dekk av et annet merke, gjerne også forrige modell. Det er gjerne ikke helt objektivt.
Nja, M5 dekket føltes også bedre ut enn PP dekket, selv når det var ferskt :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar