Banedager 2014 - Hvordan begynne?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Hei
Tenkte å prøve litt banedager i år, men er usikker hvor en begynner...
Jeg vet SeniorMC har et lite opplegg der, men det virker mer kamuflert som "førerutvikling" enn fokus på banekjøring... Eller tar jeg feil?
Noen tips til hvilken retning en isåfall bør begynne? :) Gjerne konkrete linker til datoer også.
Østlandet for min del ihvertfall, men flere steder i landet er sikkert greit for mange å vite om.
Tenkte å prøve litt banedager i år, men er usikker hvor en begynner...
Jeg vet SeniorMC har et lite opplegg der, men det virker mer kamuflert som "førerutvikling" enn fokus på banekjøring... Eller tar jeg feil?
Noen tips til hvilken retning en isåfall bør begynne? :) Gjerne konkrete linker til datoer også.
Østlandet for min del ihvertfall, men flere steder i landet er sikkert greit for mange å vite om.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
NAF MC sine lokalklubber er mange steder dyktige på slike arrangement. Men det er vel sikkert litt for tidlig til at slike dager er annonsert ennå.
- Papi
- Innlegg: 64
- Registrert: 30 sep 2013, 22:55
- Motorsykkelen din: '99 Kawasaki Nomad / '13 Kawasaki Z800
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Likar tråden - er sjølv fersk MC-sjåfør, men eg vil utvikle meg,prøve ut ting, utan at eg risikerar andre enn meg sjølv og sykkelen. Her på det glade vestland har vi mange knallgode, og spennande vegar, men ingen baner tilgjenglege.
Papi Media Productions @ Youtube
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw
I <3 CAKE.
http://www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
Sikkerhetskontroll for motorsykkel; Klasse A, A1 og A2 @ Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCPDqFW ... HCLM-BEEHw
I <3 CAKE.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
http://www.racedays.se/boka.html" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Trengs det kursing etc. for å være med på disse? Om ikke tror jeg jammen jeg skal melde meg på :)Kawagutten skrev:http://www.racedays.se/boka.html
Bare litt usikker på dB nivå på sykkelen...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Tror det bare er litt prat tidlig på dagen og så ut å kjøre etterpå men send de en mail for sikkerhetsskyld.Snikendeugle skrev:Trengs det kursing etc. for å være med på disse? Om ikke tror jeg jammen jeg skal melde meg på :)Kawagutten skrev:http://www.racedays.se/boka.html
Bare litt usikker på dB nivå på sykkelen...
Ellers så er det 100db som gjelder og bør kanskje sette i dbkiller.
Regler:
motorcyckeln måste vara registerad och ha med reggbevis (vognkort) inkl. nr-plåt!!
- Orginal avgassystem eller db-killer! gränsen på rudskogen dessa dagar är:100dB 0,5m bakom.
- Annars blir ni avvisade från banan. ingen återbetalning sker.
- All körning sker på egen risk.
- Körningen kallas trafikövning för att er försäkring ska gälla. Kolla upp detta med ert försäkringsbolag
- för att vara säker för eran egen skull.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Hadde vært veldig gøy å dra på noe som dette, men har ikke noen sykkel som egner seg bra 

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Har vært litt av hvert der før og så tror jeg en kan velge en gruppe å kjøre i uten tidtagning for det kalles trafikkøving og er ikke roadracing.jongsanim skrev:Hadde vært veldig gøy å dra på noe som dette, men har ikke noen sykkel som egner seg bra
Lugn
Medel
Snabb
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Du har et poeng :) Hadde jo vært moro å få presset seg litt mer enn på gata.Kawagutten skrev:Har vært litt av hvert der før og så tror jeg en kan velge en gruppe å kjøre i uten tidtagning for det kalles trafikkøving og er ikke roadracing.jongsanim skrev:Hadde vært veldig gøy å dra på noe som dette, men har ikke noen sykkel som egner seg bra
Lugn
Medel
Snabb
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Kan ikke anbefale å presse så veldig mye men heller lære å kjenne hvordan mc din er og å ha det moro :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Ja, formulerte meg litt dårlig :)Kawagutten skrev:Kan ikke anbefale å presse så veldig mye men heller lære å kjenne hvordan mc din er og å ha det moro :-)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Nå er det vel også slik at forsikringen din ikke gjelder om du kjører på banedager som ikke er kamuflert som førerutvikling osv. Da kan det vel kanskje være en fordel å få seg en uregistrert banesykkel
Du vil før eller siden teste dine egne grenser, eller sykkelens grenser. Da går det ofte som med alle de andre. Du sklir ut i en sving eller lignende.
Det er flere klubber i norge som driver med førerutviklingskurs, der du får kjørt litt banekjøring. Ellers så har jo du california superbike school som har en del kurs og instruktør greier i sverige! Veldig mange som skryter av de.

Det er flere klubber i norge som driver med førerutviklingskurs, der du får kjørt litt banekjøring. Ellers så har jo du california superbike school som har en del kurs og instruktør greier i sverige! Veldig mange som skryter av de.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Her er det ting i endring antakeligvis http://nmcu.org/fri-fart-p-banekursLordShaft skrev:Nå er det vel også slik at forsikringen din ikke gjelder om du kjører på banedager som ikke er kamuflert som førerutvikling osv. Da kan det vel kanskje være en fordel å få seg en uregistrert banesykkelDu vil før eller siden teste dine egne grenser, eller sykkelens grenser. Da går det ofte som med alle de andre. Du sklir ut i en sving eller lignende.
Det er flere klubber i norge som driver med førerutviklingskurs, der du får kjørt litt banekjøring. Ellers så har jo du california superbike school som har en del kurs og instruktør greier i sverige! Veldig mange som skryter av de.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Dette er jo kjempepositivt!!!kjellv skrev: Her er det ting i endring antakeligvis http://nmcu.org/fri-fart-p-banekurs

Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
http://www.borgmck.com/upload/RR/Teaser2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.borgmck.com/upload/RR/brev%201%20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette kurset skal jeg ta :)
http://www.borgmck.com/upload/RR/brev%201%20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette kurset skal jeg ta :)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Det er fullt mulig å trene på å bli en bedre fører ute i trafikken uten å presse sine egne grenser, men det er mest mental trening.
Den som hemmer enhver mc-kjører og fratar muligheten til å kjøre fort, er svinger. Alle kan kjøre fort rett frem.
Det man kan man trene på er hvordan man "retter" ut svingene, gjøre veien kortere, rett og slett. Hvis du hele tiden tenker, hvordan kan jeg "rette" ut svingen og hele tiden tenker på sporvalg, hvor man tar apex, så er mye gjort, og man kan da overføre denne mentale treningen til bane når man kommer dit..
Den som hemmer enhver mc-kjører og fratar muligheten til å kjøre fort, er svinger. Alle kan kjøre fort rett frem.
Det man kan man trene på er hvordan man "retter" ut svingene, gjøre veien kortere, rett og slett. Hvis du hele tiden tenker, hvordan kan jeg "rette" ut svingen og hele tiden tenker på sporvalg, hvor man tar apex, så er mye gjort, og man kan da overføre denne mentale treningen til bane når man kommer dit..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Sevfølgelig er dette positivt, men har lita tru på at alle forsikringselskapene vil gå med på dette, da det selvfølgelig vil medføre en god del flere større forsikrings-utbetalinger ved "grense-tøying". Hvis de derimot skulle gå med på dette, er jeg redd kasko-prisene generelt på mc vil stige drastisk..LordShaft skrev:Dette er jo kjempepositivt!!!kjellv skrev: Her er det ting i endring antakeligvis http://nmcu.org/fri-fart-p-banekurs

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Jeg var med racedays.se ifjor. Der ble det delt inn i 3 grupper, du kan selv velge gruppe.
Gruppe 2 er fin, der er det greit tempo for folk som har kjørt litt sykkel.
Ellers ville jeg hørt med din MC forhandler om dem har leverandører som arrangerer banedag. Monsterbike har en dag på Våler og en på rudskogen.
Detta blir kalt kjøreopplæring, så veitrafikkloven gjelder her....
Gruppe 2 er fin, der er det greit tempo for folk som har kjørt litt sykkel.
Ellers ville jeg hørt med din MC forhandler om dem har leverandører som arrangerer banedag. Monsterbike har en dag på Våler og en på rudskogen.
Detta blir kalt kjøreopplæring, så veitrafikkloven gjelder her....
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Kan anbefale senior mc. En kveld med trinn 1 til 3 på gardermoen. 1 kveld på rudskogen med sporvalg. Deretter kan du kjøre i 1 av 4 hastighetsgrupper hver torsdag på rudskogen. Her lærer du mye, og mange har valgt å gå videre med lisenskurs for roadracing. Jeg gjorde det. RR-trening er noe helt annet enn skiltsykkelkjøring på bane. Evt. Kan man gå direkte på rr lisenskurs. Trenger ikke mc-lappen. Banesykkel er mye billigere enn skiltsykkel. Rr-miljøet er fantastisk bra, og hobbyen er bare helt rå....anbefales:-)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 13 mar 2012, 00:07
- Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Hei.
Vær snill og les hele siden. (Ikke bare se på bildene).
http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Vær snill og les hele siden. (Ikke bare se på bildene).
http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
SMC School kör kurser på Rudskogen 16-17 juni & 28-29 juli. Vet om flera som har deltagit på deras kurser och som säger att de är väldigt bra.
Läs mer på http://www.svmc.se/school/" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs mer på http://www.svmc.se/school/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Jeg har vært med på senior mc sine torsdagskjøringer i 3år og synes ikke det er noe feil med tempoet der.
Det er mye morsommere å kjøre mot seg selv enn andre, så skjønner ikke de som sier det går for sakte på disse treningene. Vegtrafikkloven gjelder, men det står ingen med laserpistol i enden av langstrekka, og jeg har tilgode å se at noen blir tilsnakka for å holde høy fart.
Med sykkelen jeg har nå har jeg ca. 200 før jeg starter innbremsingen på enden av langstrekkene, hvis jeg holder et bedagelig tempo. Jeg klarer 240, men ser ikke vitsen med det, det er svinger som er morsomt ikke rett frem fart.
Det som ikke er lov er å knive med andre inn mot svinger og kjøre forbi i sving, synes man det er for kjipt, så er det bare å bli med på en RR trening isteden.
Kjøringen er delt opp i grupper og her er noe for alle
Gruppe1 er sporvalg, her kjører man sakte og bytter på å ligge bak en instruktør, slik at man ser den beste måten å ta svingene på.
Gruppe2 er røkla alt fra 125ccm varadero via BMW gs med kofferter til R1. Men man skal stå på en del for å henge med de raskeste her også.
Gruppe3 så begynner det å bli greit tempo, brorparten her skraper kneklosser i de fleste svingene, men er for uerfarne til å holde et jevnt høyt tempo som det i
Gruppe4 her går det virkelig unna og feltet består stort sett av liters R sykler, og en og annen gærning på supermotard:) Her snakker vi at man kan se noen med dekkvarmere innimellom passene.
Det er mye morsommere å kjøre mot seg selv enn andre, så skjønner ikke de som sier det går for sakte på disse treningene. Vegtrafikkloven gjelder, men det står ingen med laserpistol i enden av langstrekka, og jeg har tilgode å se at noen blir tilsnakka for å holde høy fart.
Med sykkelen jeg har nå har jeg ca. 200 før jeg starter innbremsingen på enden av langstrekkene, hvis jeg holder et bedagelig tempo. Jeg klarer 240, men ser ikke vitsen med det, det er svinger som er morsomt ikke rett frem fart.
Det som ikke er lov er å knive med andre inn mot svinger og kjøre forbi i sving, synes man det er for kjipt, så er det bare å bli med på en RR trening isteden.
Kjøringen er delt opp i grupper og her er noe for alle
Gruppe1 er sporvalg, her kjører man sakte og bytter på å ligge bak en instruktør, slik at man ser den beste måten å ta svingene på.
Gruppe2 er røkla alt fra 125ccm varadero via BMW gs med kofferter til R1. Men man skal stå på en del for å henge med de raskeste her også.
Gruppe3 så begynner det å bli greit tempo, brorparten her skraper kneklosser i de fleste svingene, men er for uerfarne til å holde et jevnt høyt tempo som det i
Gruppe4 her går det virkelig unna og feltet består stort sett av liters R sykler, og en og annen gærning på supermotard:) Her snakker vi at man kan se noen med dekkvarmere innimellom passene.