Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av MKH88 »

Som tittelen sier, er det noen som har noen erfaringer med montering av Gopro (eller andre typer actionkameraer) på hjelm?
Jeg får ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal montere det, jeg innbiller meg at hvis det blir montert på siden av hjelmen så vil det bli mye turbulens og "drakraft", mens på toppen av hjelmen så ser det rart ut (det gjør det vel forøvrig uansett...). :-k

Håper og regner med at noen har prøvd seg frem på dette før og vil dele sine erfaringer. :D

Mattis

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av ojda »

På hjelm ville jeg ha benyttet Contour-cam, noe jeg forøvrig gjør :thumleft
GoPro er etter min mening ikke designet for motorsykkelhjelm :[-X
Contour sitter tett på hjelmen, og det har en betjening som gjør det
superenkelt å betjene i fart :prf De henger litt etter i bildekvalitet, men ikke mye.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av MKH88 »

Jeg er forsåvidt enig i at Contour-cam passer bedre på hjelmen, mtp luftmotstand iallefall.
Men nå er det Gopro jeg har og kommer nok ikke til å kjøpe flere kameraer enn det ene jeg allerede har. :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Snikendeugle »

Du finner mye fint i denne tråden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... jelmkamera" onclick="window.open(this.href);return false;


Jeg hadde kjøpt et Gopro 3+ Black edt. på flekken om de ikke var å upraktiske på så mange måter. Actionkamera som du må ha tilbehør på for at skal være vanntett?? :scratch

Det er ihvertfall mange Gopro brukere på youtube, som har den festet på siden av hjelmen. Tror ikke det byr på noen nevnverdige problemer.

Meg og min Drift Ghost:

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av DrGreve »

Jeg har hatt gopro på toppen av hjelmen laaaangt over tillatt hastighet i Norge uten problemer og den eneste måten du ser at det ser dumt ut, er når du ser skyggen din :)
Forøvrig er jeg enig i at contour ser litt bedre ut når man monterer det på en hjelm.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av rerell »

Numera använder jag Contour om jag ska filma från hjälmen, men jag har provat att köra med GoPro monterad på sidan av hjälmen. Det sliter och drar litt när det går fort (200+), men inte väldigt våldsamt. Du kan ju testa med sugkoppfästet innan du sätter dit ett mer permanent fäste. Det håller om du har satt det riktigt. Tänk på att plassera kameran så att den inte tar i någonstans när du vrider på huvudet. Lycka till!

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Shawn91 »

Jeg har ikke erfaring med montering på hjelm.. Jeg bruker gopro med chest mount, og er superfornøyd med det! Veldig stabilt, og får med alt som skjer foran sykkelen, og mye på sidene pga såkalt "fish-eye view" :) Anbefaler deg å prøve det :)
Shiny side up...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av LordShaft »

Dette fungerer helt stårlende!!! Slik hadde jeg GoPro'en montert på gamle hjelmen min

Bilde

Filmen blir slik
[video]https://www.youtube.com/watch?v=74l2sAFgfAw[/video]

Jeg har også hatt langt over lovlig hastigheter med dette festet, uten at det bød på nevneverdige problemer! :prf

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Nostalgic »

Jeg har montert mitt GoPro på siden av hjelmen. Jeg har "armer" som gjør at jeg kan ha det opp ned (mer stabilt) også stiller jeg innstillingen på GoPro'et til å filme opp ned så jeg slipper å gjøre det manuelt. Funker utmerket for meg :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av MLeikarnes »

Har hatt noen forsøk med gopro både oppå og på siden av hjelmen, men blir aldri helt fornøyd med vinkelen... Chesty mount er mye bedre syns jeg! Men vanligvis fester jeg mitt med ett RAM-mount feste på bremsereservoaret (lett å betjene knappene)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Togmannen »

Monterte mitt etter en del prøving på toppen av hjelmen. Ser litt dumt ut, men det positive er at buristene "ser" deg bedre når kameraet er lett synlig. Virker sånn iallefall. Så får jeg heller se ut som tåpen jeg er :P :p

Valgte et Sony as30 actionkam som har omtrent samme lavprofil som contour som er nevnt i tråden. Det er justert sånn at det jeg ser er omtrent det samme som kameraet ser, og du får lite forstyrrelser fra hjelm eller sykkel. Og siden frontsnittet er såpass lite merker du ikke noe til det, selv i hastighet. Brukte først sugekoppen på siden, men det ble såpass klumpete og hjelmen kom en del i veien.
Sony Hdr As30v 720-170.jpg
Ser kun toppen av speilet.
Sony Hdr As30v 1080-120.jpg
Kun norsk natur :prf
Hjelplassering.jpg
Brukte bare det kurvede festet med tape (følger med)bsom jeg bare klistret fast. Og justere vinkelen er kjempelett, siden appen på telefonen viser nøyaktig det du ser i kameraet, og styrer opptak. Hvis du savner å få med deg hastighet fra speedometeret, er det bare å legge det på filmen med info fra GPSen.(Pc)

Men,.. det ser nå litt dust ut :redface
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Epylypzon »

Har prøvd litt diverse opp igjennom.
Har 2 gopro og 1 contour. Alt fungerer like bra syns jeg. Spørsmålet er jo hvilken vinkel du vil filme i.
Mer vindsus har ikke jeg merket noe til. Selv ikke med 2 kamera og intercom`en på hjelmen. Ei heller "dragning" i hodet. HVis jeg engang skulle kjenne det som slitsomt så skal jeg begynne å trene mer nakkemuskler.

2 stk gopro på cross hjelmen. Et forrover og et bakover
IMG_3878.jpg
IMG_3882.jpg
2 gopro på turhjelmen. Pga intercom på venstre side blir det høyre side for min del.
IMG_3883.jpg
IMG_3884.jpg
Contour på høyre side, intercom på venstre side.
IMG_3886.jpg
IMG_3887.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes det ser direkte teit ut med en GoPro festet til hjelmen. Jeg har prøvd selv og det ble bare rart.
Grunnen er at GoPro er veldig flat og ikke spesielt formet for slik bruk.

Men det går mest på det estetiske. Skal du kjøre i høyere hastigheter over lenger tid vil jeg tro du merker dette.

Da holder jeg heller med Snikendeugle. En Drift Ghost HD har jeg selv og den passer fint på de fleste hjelmer. Også min Schuberth C3 Pro som er en åpningshjelm.
Drift Ghost er faktisk et ganske genialt kamera som slår GoPro på flere områder:

- Den tåler vann (uten at du må pakke den inn)
- Den trådløse WiFi fjernkontrollen er bare super og knuser GoPro sin løsning
- Den ser langt bedre ut festet til hjelmen
- Mye bedre batterikapasitet
- Innebygget LCD skjerm

Kunne sikkert fortsatt med flere punkter, men du skjønner sikkert lunta :)

GoPro er best på EN ting (i følge mine erfaringer) og det er selve videokvaliteten. Men tro meg! Videokvaliteten til Ghost er mer enn bra nok for å dokumentere mc turene dine og spesielt hvis vi snakker om kjøring i dagslys. Jeg annser meg selv som ganske kresen når det kommer til kvalitet etc. og derfor så har jeg både GoPro OG Drift Ghost HD, men sannheten er at GoPro bare blir brukt mindre og mindre.

Jeg bruker også en del brystsele og da foretrekker jeg dog GoPro. Dog grunnet at den flate ergonomien passer bedre ved en slik montering.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av RuneMC »

Har brukt festeplate med kameraet festet til "J-Hook Mount" på min hjelm. Festeplate montert midt på toppen ca (ørlite forover mot visiret, bare pass på at festet ikke hindrer visiret, dvs at du får vippet visiret helt opp). Greit nok, og J-Hook Mount bygger ikke noe særlig i høyden, men litt blir det, og selve GoPro-kameraet blir stående rett oppå der som en utstikker. Festet til hjelmen sitter veldig godt, det er samtidig en ulempe, har ikke forsøkt å fjerne festeplata for å si det sånn.

Kan være vanskelig å beregne rett vinkel på kameraet, skal stå endel bakover fordi det vippes framover av hjelmen og hodevinklingen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Erfaringer med montering av Gopro på hjelm?

Legg inn av TBI81 »

Har hatt det sånn i alle år. Akkurat utenfor synsfelt og visir og slipper teletubby-looken.
Bilde

Resulterer i slik vinkling på film.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zlx3sGYo ... wef8mMEXfg[/video]

Svar