Kommer nok til å bli en sånn ATGATT nazi ja :) Har sett litt for mye av hva som skjer med hud under jeans, t-skjorte også videre til å la være å bruke sikkerhets utstyr, selv på korte turer.... Asfalten er jo ikke noe mindre hard selv om turen er kort, er den vel?
Må si jeg grøsser i ubehag når jeg ser folk på MC'er dra på nedover E134 (fra langebru mot Drammen) uten annet på seg enn hjelm, shorts og joggesko og jeg tenker alltid: "Han har aldri følt asfalt!!", for ellers hadde han aldri kjørt så lettkledd.. (og ihvertfall ikke dratt ut sykkelen på girene med tilhørende fart...). Faller han av så vil han ikke ha en kvadrat centimeter med hud igjen, kun oppskrapet kjøttdeig... Men enkelte tenker ikke ser det ut til... Eller de tenker at det ikke skjer dem...
Tryna på moped i omtrent 40 km/t i min ungdom og jeg kunne nesten se det hvite i kneskålene mine når sklituren var ferdig... Siden jeg hadde skinnjakke på overkroppen (MC model) så klarte overkroppen seg ganske bra, noe skrubbsår på skinnet i jakke på begge armene (Klasket i bakken med trynet først og skled bortover på maven og albuene..), men vanlige jeans er ikke brukenes som sikkerhets utstyr, som sagt... Så ikke pent ut.. og gjorde vondt som bare faan... Tørr ikke å tenke på hvordan det ville sett ut om farten hadde vært 80 eller mer....

Ville vel mest sannsynlig ikke hatt kneskåler i det hele tatt...
Og det er jo til MITT eget beste jeg bruker sikkerhets utstyr, ikke sant? Som en kompis av meg uttalte for lenge siden, når jeg nevte at han aldri brukte bilbelte (det var riktignok frivillig å bruke bilbelte den gangen...) : "Jeg har ikke planlagt å kollidere jeg, så jeg driter i det bilbeltet!". Som om man planlegger noe slikt liksom...
Nå er det vel fremdeles utforkjørsel som er den største årsaken til MC ulykker her til lands og da tenker jeg at slikt utstyr kan være en lur investering samme hva jeg.. :) Har alt for stor respekt for asfalten til å la det være ihvertfall... :) Selv på korte turer...