Problem med tennplugg

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Re: Problemer med pluggen

Legg inn av Erik.H.M »

Jompa skrev:
Erik.H.M skrev:Ingen som vet hvorfor pluggene "går"?
Flere årsaker.

For mager blanding og høy forbrenningstemperatur er allerede nevnt.
For feit blanding fører til nedsoting og overlag gjennom sotet til jord så pluggen mister gnisten.

For høy eller for lav varmeverdi, dvs pluggens evne til å lede bort varme fra "tuppen".
En plugg som er for kald vil ikke klare og brenne vekk sot, og soter ned over tid.
En plugg som er for varm vil tære på, og i verste fall smelte elektrodene.
Hvis du holder deg til pluggen som er anbefalt av produsent, gjør du ikke noe galt.
Plugger med lavere tall er varmere enn plugger med høyere.
F eks er NGP B7 ES varmere enn 8 ES.

Hvis du søker på nett finner du haugevis av artikler om dette.
Dette med lavere tall og temperatur visste jeg ikke. Er ganske sikker på de pluggene som er brukt da er"kalde" plugger. Men hvorfor har ikke dette skjedd før nå?
Den har jo gått helt fint før...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M

Re: Problemer med pluggen

Legg inn av Erik.H.M »

Har ikke funnet ut om nåla kan heves, men slik jeg har forstått det, så må sykkelen bli dysa opp. Er det da bare hoveddysa som må skiftes, eller må jeg ta alle?

EDIT: Det går ann å stille nåla :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ZZR-Erling

Re: Problem med tennplugg

Legg inn av ZZR-Erling »

Det har jeg vel svart på ;)
Hever du nåla ett hakk og feter opp med annen hoveddyse, er nok mye gjort.
(Dette betinger at jeg har rett i at den går for magert, noe jeg ble litt i tvil på da du fortalte om nøttebrun plugg).

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Aha... Du får ha takk for svar i alle fall! Kommer til å prøve forslaget, og håpe på at det er løsningen :roll
- Jeremy Clarkson

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan være at du kan finne spesifikk info her, spesielt vedrørende hvilken hoveddyse/mainjet som er gunstig:
http://www.apriliaforum.com/forums/foru ... 06cecd7a3f" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en generell og god forklaring på enkel "jetting", altså dyse og nålendringer:
http://www.bikebandit.com/community/gui ... yphl8523KE" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Takk for svar igjen!
Veldig nyttige sider, de kommer nok til å gjøre jobben om å finne riktig dyse litt enklere.
Fant ingen med samme problem på aprilia forumet, men fant mye annet interessant.
- Jeremy Clarkson

Svar