BMW R1200GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Tenkte å lage en tråd for dem som har , kan tenke seg eller er interessert i BMW R1200GS. Ser det finnes flere tråder for andre motorsykkelmodeller.

Kan jo være greit for dem som hater denne sykkelen også, de kan jo velge å styre unna denne tråden. Eller kikke innom uten at noen blir avslørt.

Min historie med denne modellen var at jeg kjøpte en brukt 2006 modell for noen år siden. Før dette har jeg hatt et utall Japanske motorsykler helt siden 1986, og har vært innom en ny Harley :-) Var kjempefornøyd med min første BMW og kjørte en god del med en før jeg måtte selge den grunnet behov for pengene til et annet prosjekt. Hadde ingen "ikke planlagte" verkstedsbesøk men noen ting som jeg ikke kjente til ble profesjonelt tatt på servicene uten kostnad.

Så ble en ny sykkel kjøpt, dog en helt ny F800GS 2011mod selv om ønsket innerst inne var en ny R1200GS. Var også fornøyd med F800GS'en , motoren var sterk nok, sykkelen var komfortabel nok med komfortsete fra Touratech og litt større kåpe. Sykkelen var lettere å håndtere i terreng utenfor asfaltveien , men litt mindre stødig og komfortabel enn R1200GS. Hadde ingen problemer med denne sykkelen heller og har vel rost den opp i skyene flere ganger for sine gode allroundegenskaper. Da jeg kjøpte denne var ikke forandringene til R1200GS så store som i dag og tanken på ny sykkel kom ikke før BMW slapp den nye vannavkjølte R1200 modellen.

Selv om jeg hadde savnet ESA hele tiden og merket også at jeg var blitt godt vant til telelever forstillingen fra R1200GS. Hadde lyst på dette og det gjorde det ikke mer forlokkende å bytte når den nye R1200GSW kom med veldig god LED belysning og mer sofistikert elektronikk.
Det er mange mørke og svingete tunneler her på Vestlandet, og man skal ikke undervurdere godt lys når man passerer 45 år. Dette merkes spesielt godt på sidesynet i mørket.

Likevel synes jeg i utgangspunktet at drømmesykkelen ble for kostbar, og kikket derfor på den nye F800GSA. Denne hadde en enkel form for ESA, større tank og LED ekstralys. Hadde også komfortsadel og bedre vindbeskyttelse enn den tradisjonelle F800GS.

Jeg satt hele sommeren og kikket på begge brosjyrene og regnet og regnet.

Valget ble avgjort på 5 minutter da min kone satt seg ned ved siden av meg å kikket litt småinteressert i brosjyrene mine. Etter en stund kikket hun opp fra brosjyren og sa; "er du sikker på at du ikke vil ha den største ?" hun pekte samtidig på den fine R1200GS'en i brosjyren.
Selvfølgelig har jeg mest lyst på den, men jeg er usikker på om jeg skal legge ut de ekstra pengene, sa jeg.
Så sier hun; " tenk om du kjøper den andre og så tenker du hele tiden på hvordan det hadde vært med den andre"
Jo, du har jo et poeng, sa jeg og forstod at hun forsøkte å sette seg inn i tankene mine.
Så følger hun opp med; " dessuten ser jo den store mye bedre ut fro meg å sitte bakpå, kanskje jeg kommer til å sitte på mer med den"
Jo, du har nok et poeng til min kjære sa jeg og fikk stjerner i øynene. For en kone jeg har, tenkte jeg.
Dagen etter var en ny R1200GSW 2014 modell bestilt.
Når jeg kom hjem den dagen sa min kone, " jeg ser hva du har gjort og du ser veldig fornøyd ut. Gratulerer med drømmesykkelen "

Jeg har som sagt god erfaring fra både merket og forrige generasjon R1200GS. Denne nye modellen er i følge en samlet mc-presse bedre på alle områder. Både kjøreegenskaper, gearkasse, lyd, motorkarakter og komfort er forbedret. Noen av mine venner har allerede kjørt denne nye modellen en hel sesong og lovordene lar seg ikke stoppe. Jeg gleder meg stort til denne sesongen og flere planer er allerede i gang.

Det tok noen måneder før sykkelen endelig kom, men jeg er svært glad for det jeg gjorde og har endelig fått MIN DRØMMESYKKEL.
Jeg var heldig og fikk være tilstede da sykkelen kom fra transportøren, og fikk pakke den ut selv.

Bilde

Sykkelen er utstyrt med alt det som finnes på orginal ekstrautstyr liste og fremstår som en teknologibombe :P :p
Jeg har kjøpt sykkelen følgende utstyrt:Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Frontlykt beskyttelse, Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker 37 L m/tilbehør, GIVI argobag 15 L, GIVI Pakksekk 30 L Krom Eksosrør , Varmeholker, Håndtak beskyttere, Forlenget forskjerm og Krasjbeskyttelse på kardang.

Bilde

Bilde

Bilde



Det vanskeligste med å velge ekstrautstyrsliste var å velge bagasje system. Har tidligere vært fornøyd med BMW sine variokofferter men har alltid ønsket meg toppåpning og muligheter for å feste ting på koffertene. BMW hadde kun orginale aluvesker til R1200GSA og ikke til R1200GSW. Men Givi har fått en meget interessant serie med Alu-kofferter siste året. Forhandleren min forhandler disse og jeg kunne studere dem påsatt diverse andre sykler i butikken. På denne måten fikk jeg dannet meg et bilde. Jeg gikk for disse sammen med en 30 liter softbag på bagasjebrettet. Jeg har montert ekstra reservekanne til bensin og feste for multifuelflaske og drikkeflaske på koffertene. Samt en Givi Cargobag på ene kofferten som kamerabag. På andre kofferten fester jeg teltet.

Bilde

Flere bilder og erfaringer skal komme etter hvert som sesongen trer i gang.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: BMW R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Har du kommet i gang med innkjøringen ennå?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Busa Trond »

Flott sykkel helt klart, masse utstyr også.
Du er veldig nøye med det du holder på, som er moro å følge med på.
Lykke til med sesongen på ny sykkelen :vs

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

poulet_cavalier skrev:Har du kommet i gang med innkjøringen ennå?
Er nok litt skamfull over det ja..... :redface

Været så veldig bra ut for noen uker siden og håpet var tilstede. Men så kom vinteren tilbake med is-skraping, sludd og jaggu kom ikke saltebilen ut igjen :evil

Jeg sitrer i kroppen, men samtidig har jeg ventet over et halvt år på denne sykkelen så den første turen skal være perfekt. Jeg mener det er som med en jomfru. Man skal ikke bare kjøre på henne i et trangt og guffent baksete. Det skal være minneverdig :P :p
Slik er det med denne sykkelen også. Den første turen skal være på tørre, saltfrie veier og bør være over noen mil.
Nå holder jeg også på med en lang etterutdannelse som til tider krever svært mye, går i bølgedaler og topper. Forrige uke var en slik topp og ble sittende hele dagen med oppgaver. Kun brutt av noen turer på nettet når jeg likevel satt foran PC'en :sk?

Nå melder de nydelig vær hele uken her i Bergen slik at jeg øyner en mulighet til helgen for en skikkelig tur. Påsken skal jeg kjøre sykkel til hytten og der ute i Gulen finnes det nydelige veier ut i havgapet.
Litt kjedelig med innkjøring men jeg synes det er en viktig del og følger dette nøye. Det er heller ikke første gangen jeg kjører inn ny sykkel så det bør gå greit.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av AJ »

All grunn til å regne med å møte mange nye GS1200 LC'er og fornøyde eiere når sesongen er i gang for fullt. Og det er selvfølgelig bare hyggelig :thumleft .

Så er det jo alltid artig å legge merke til de GS-folkene som i det ene øyeblikket ikke greier å skjule nysgjerrigheten når jeg kommer med den hvite italieneren, for å neste å gjøre hva de kan for å skjule nettopp denne nygsgjerrigheten :knegg .
Er sjelden til å ta feil av og like morsomt hver gang ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:Flott sykkel helt klart, masse utstyr også.
Du er veldig nøye med det du holder på, som er moro å følge med på.
Lykke til med sesongen på ny sykkelen :vs
Takk for det, og i like så :vs
Jeg ser at jeg kan bli litt overivrig engasjert i noen andre tråder angående denne sykkelen, men håper å ikke fremstå som det noen føler for å utrykke :redface
I fare for å bli påstemlet en offerrolle her skal jeg ikke si så mye mer, jeg står for det jeg mener og sier, så noe offer vil jeg ikke ha på meg :P :p
Er Bergenser og født til å stå for det jeg mener og sier. Håper denne tråden kan gå litt mer rolig for seg. De som ikke vil lese om denne sykkelen kan jo la vær.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av AJ »

Er littt nysgjerrig på hva produsenten sier om innkjøring?

Prøv å unngå å kjøre opp til rødfeltet den første tiden var den noe upresise beskjeden jeg fikk da jeg dro fra forhandleren emd Stelvio'en.
Og... som sagt, så gjort ;-) .
Ikkeno' rødfelt-kjøring, men heller ingen lusekjøring, for å si det sånn. Mer som å "kjøre som om'n var stjælt" enn " enn å ikke bruke turtallsregisteret på alle gira fullt ut. Ja, bortsett fra rødfeltet, da... :roll
Men tror jeg kom i "skade for" å havne oppi det området alikavel et par-tre ganger... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:All grunn til å regne med å møte mange nye GS1200 LC'er og fornøyde eiere når sesongen er i gang for fullt. Og det er selvfølgelig bare hyggelig :thumleft .

Så er det jo alltid artig å legge merke til de GS-folkene som i det ene øyeblikket ikke greier å skjule nysgjerrigheten når jeg kommer med den hvite italieneren, for å neste å gjøre hva de kan for å skjule nettopp denne nygsgjerrigheten :knegg .
Er sjelden til å ta feil av og like morsomt hver gang ;-) .
Klart det pirrer nysgjerrigheten med noe som ikke er like vanlig å se. Dessuten har jeg i alle fall aldri lagt skjul på at Stelvio'en er en av de mer spennende og komfortable i denne klassen. Jeg vil påstå at for meg er GS, KTM 1190 ADV og Stelvio de mest interessante modellene i denne klassen. Ikke tvil om at Ducati har en nydelig modell også, men er kanskje litt for sportslig for min smak. Triumph har jo også en flott modell. Flere modeller er kommet til og Versys og nye V-Storm er sikkert flotte sykler men pirrer ikke like mye mine sanser. Men alle kan jo ikke like akkurat det samme.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Er littt nysgjerrig på hva produsenten sier om innkjøring?

Prøv å unngå å kjøre opp til rødfeltet den første tiden var den noe upresise beskjeden jeg fikk da jeg dro fra forhandleren emd Stelvio'en.
Og... som sagt, så gjort ;-) .
Ikkeno' rødfelt-kjøring, men heller ingen lusekjøring, for å si det sånn. Mer som å "kjøre som om'n var stjælt" enn " enn å ikke bruke turtallsregisteret på alle gira fullt ut. Ja, bortsett fra rødfeltet, da... :roll
Men tror jeg kom i "skade for" å havne oppi det området alikavel et par-tre ganger... :knegg
I instruksjonsboken min står det " Kjør med varierende gasspådrag og turtall frem til den første innkjøringskontrollen, unngå å kjøre lang tid med konstant turtall. Velg om mulig svingete veier med lette bakker. Kjør ikke over 5000 rpm frem til innkjøringskontrollen ved 500 til 1200km"
Dette har gått greit med de andre syklene jeg har kjørt inn, og 1000km går fort på slike kjøremaskiner :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av LordShaft »

Det kan virke som at BMW har samme policy på alle sine modeller når det kommer til innkjøring. Min var heldigvis elektronisk strupet i innkjøringsperioden. Men mener på at det står ganske ordrett det samme i brukermanuelen min :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kawagutten »

De gangene jeg kjørt inn sykkel så har det blitt kjørt ekstra pent de første 50 mila og så sakte men sikkert økt uten å presse eller gå over rød streken.På slutten av innkjøringsperioden har jeg latt de får dra seg ut litt men fremdeles uten presse så mye.Det har fungert fint på alt jeg har innkjørt.Alle sykler er testkjørt på fabrikken så en trenger jo ikke å være redd for å gjøre så mye galt så lenge en kjører med hode.Kan sikkert være kjekt med en magnet på bunnpluggen også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Magnet på bunnpluggen, det har jeg aldri tenkt på :-k Tanken er jo genial.......tenker du at eventuelt slipespon blir trukket ned mot bunnen og holder seg der ?
Hvor sterk magnet må man ha da?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:Magnet på bunnpluggen, det har jeg aldri tenkt på :-k Tanken er jo genial.......tenker du at eventuelt slipespon blir trukket ned mot bunnen og holder seg der ?
Hvor sterk magnet må man ha da?
Ja er jo i starten det kommer mest spon og du får sikkert kjøpt en magnet til din sykkel.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bringisen »

Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:Magnet på bunnpluggen, det har jeg aldri tenkt på :-k Tanken er jo genial.......tenker du at eventuelt slipespon blir trukket ned mot bunnen og holder seg der ?
Hvor sterk magnet må man ha da?
Ja er jo i starten det kommer mest spon og du får sikkert kjøpt en magnet til din sykkel.
Takk for tipset :vs Det skal jeg jaggu se om jeg får fatt i. Vet om dette er noe de har hos forhandlerne, eller går man i en jernvarehandel ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Kawagutten »

Bringisen skrev:
Kawagutten skrev:
Bringisen skrev:Magnet på bunnpluggen, det har jeg aldri tenkt på :-k Tanken er jo genial.......tenker du at eventuelt slipespon blir trukket ned mot bunnen og holder seg der ?
Hvor sterk magnet må man ha da?
Ja er jo i starten det kommer mest spon og du får sikkert kjøpt en magnet til din sykkel.
Takk for tipset :vs Det skal jeg jaggu se om jeg får fatt i. Vet om dette er noe de har hos forhandlerne, eller går man i en jernvarehandel ?
Hør med forhandler eller Ebay.Blir å bytte bunnplugg til en med magnet eller sette en magnet du får til å sette utenpå oljefilteret..
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar