
Oppdaget under en drivstoff stopp igår at begge gaffelbeina var våte i olje. Tørket og kjørte hjem.
Når jeg kom hjem var de våte igjen, og det gjelder begge.
Er det normalt at begge lekker samtidig? Er det en stor jobb for hobbymekaniker?
Hmmm..Kjellrf har vel egentlig svart på dette i posten før min... :-)L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Jeg har en gammel Z1000, som jeg kjøpte i 92. Den har jeg aldri hatt en skikkelig vask på om høsten, uten å kjøre litt med den etterpå. Litt møkk tåler sykkelen. Har aldri byttet simmeringene i forgaffelen. Fortsatt like tette.L-NA skrev:Hmmm..Kjellrf har vel egentlig svart på dette i posten før min... :-)L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Tror vel egentlig han peker direkte på årsaken her ja... :-)
Min erfaring er at simmerringer kan begynne å lekke etter lang standtid. Dette gjelder forøvrig alle typer maskiner, ikke bare motorsykler. Når det er sagt så er gaffelben spesielt utsatt, med tanke på at de utsettes for både støv, vann, steinsprut og insekter. Merk også at trykket inni gaffelbena stiger når du bremser. Det kan gå fra 0 til 20 psi eller mer, og enda høyere hvis det er trykk der fra før. Jeg har byttet en del gaffelsimmerringer opp gjennom årene, ofte etter vinterlagring. Men dette varierer veldig fra sykkel til sykkel, f.eks. min AJS 500 har fortsatt originalsimmerringene fra 1955(!). Forrige eier som hadde den fra den var (nesten) ny rørte aldri gaffelen, og jeg har heller ikke hatt behov for det i de 9 årene jeg har hatt den :-).L-NA skrev:Forrige uke var jeg ute med guttungen for å øvelse kjøre. Vi rigget oss til på et område med litt kjegler og noen bremse øvelser. Nå er det nå engang slik at også far har godt av disse øvelsene, og bla. bremse tester og øvelser ble utført i forskjellig hastighet. Neste dag oppdaget jeg da olje under ene gaffel benet, og bestilte umiddelbart både støv tetninger og nye simmering er til begge bena, samt time på verksted. Men skulle gjerne hørt litt om hva folk mener er årsaken til at de ryker. At bremse øvelsen var det utløsende er vel ganske klart, men dette skal de jo tåle. Sykkelen har bortimot vert i daglig bruk siste to uker før dette skjedde, men så er det dette med alder. ihht den historien jeg har på sykkelen (en historie jeg ikke stoler fullt å helt på) så har simmeringene ikke vert skiftet tidligere. Sykkelen er kjørt 30 000 Km, og er en 2008 mod (f,reg 2010).
Da er vel kansje dette bare å forvente, eller kan dette skje når som helst? også på nye sykler med nye simmeringer? Eller hva er forventet levetid på disse, eller kanskje forventet Km? Og burde dette da event. vert en del av service på en sykkel ut fra kjørte Km/tid?
Bremse øvelsene er jeg ikke i tvil om at simmeringene skal tåle, men kan dette risikeres etter en hver PMS periode? Noen meninger eller erfaringer på dette?
Det er garantert årsaken på min sykkelKjellrf skrev:Det er typisk at simmerringene ryker om våren hvis du har vært skikkelig flink til å vaske sykkelen og gaffelbeina om høsten, uten å kjøre en tur etterpå. Du fjerner all oljefilm på gaffelbeina, og det blir som sandpapir for simmerringene om våren.