Tjæææ..i 2012 hadde jeg vel 150 i 50 sone på vestsiden av Passo Giau...(Dolomittene) ...så ikke "boksen"...men hørte aldri noe mer om det.Voodoodoo skrev:Det bør taes med at endel av passene i Dolomittene har blitt godt "beplantet" med 50-soner og fotobokser som knipser skilt bakfra.... var nedover sist i 2011 og da var det heldigvis fritt for slike men nå derimot har det blitt relativt godt regulert.Barbarozza skrev:Man kan godt kjøre betraktelig mer en 25 mil pr dag :) Regner med at dere er kjøresugne. Litt avhengig av hvem jeg kjører med er ofte dagsetappene 30-40-70 mil pr dag.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timen så kjører du faktisk 24 mil med 4 effektive timer i salen :) Så det sier jo sitt :)
Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.
Ferskis-tur i Europa.
Re: Ferskis-tur.
Re: Ferskis-tur.
Finnes på noen bilder rundtom, men aldri fått noe i boksen her hjemme. Så smil og vinkZZR-Erling skrev:Tjæææ..i 2012 hadde jeg vel 150 i 50 sone på vestsiden av Passo Giau...(Dolomittene) ...så ikke "boksen"...men hørte aldri noe mer om det.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur i Europa.
BTW så er Stelvio blitt bomveg, ting er ikke hva det en gang var
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Ferskis-tur i Europa.
Min erfaring er max 25 mil for de som ikke kjører mye eller er vant til lange etapper og 30 mil for de som kjører en del. For de som er kjørekåte så er 35-40 mil greit, kjørt 70 mil på det meste men det er drøyt.lefty293 skrev:Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet?
Lite triks er å kjøre etter kl17, da har alle turistene parkert for dagen og dere har enda 4 timer helt for dere selv på verdens beste veier før det blir mørkt.
Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- gaus
- Innlegg: 117
- Registrert: 29 okt 2009, 23:44
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Ferskis-tur i Europa.
Er bompenger innført nå? I 2012 var det satt opp store skilt rundt Stelvio som informerte om at bompenger skulle innføres fra 2013. I august 2013 var alle skilt fjernet, og det var fortsatt gratis, og det var ingen spor av bomstasjoner.Voodoodoo skrev:BTW så er Stelvio blitt bomveg, ting er ikke hva det en gang var
Turen nytes best sammen med den man er glad i.
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
Re: Ferskis-tur i Europa.
For Rørosinger på tur i det området, så er en tur i saltgruvene i Hallstadt å anbefale.HOFFA skrev:Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir
Blir kjørt inn i fjellet med elektrisk mini- tog og deretter rutsjebane nedover i gruvegangene. En artig og infomativ opplevelse å ta med seg tilbake til Berstaden.
Uansett blir dette en kjempetur!!!!!
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Ferskis-tur i Europa.
Jeg har veldig liten MCtur-erfaring, men dersom det var plass ville jeg ihvertfall tatt med meg soveposen, bare sånn i tilfelle man må sove under et grantre..HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur i Europa.
Sovepose kan en bare legge igjen... Men følg litt med om dere skal innom Frankrike under tour de france, kan være lovlig mye folk i områdene rundt løypa.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Sted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
Topp! HOFFAHOFFA skrev:Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
Re: Ferskis-tur i Europa.
Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
Fyll bensin heller litt for ofte, noen alpepass kan være drøyere enn man tror. I motsetning til for noen år siden funker VISA og Matercard de aller fleste steder. Noen ganger er det seddelautomat på pumpene så ha litt euro just in case...cash is king!
Start helst med nye dekk, sliter veldig på dekkene med alle svingene, bremsing og gassing. Og sjekk klossene, vær sikker på at plenty (har rotet det til på begge disse punktene...og gått bensintom på 2.500moh). Generelt sjekk at sykkelen er tipp-topp får avreise.
Vær obs på at veldig varierende friskjon på asflaten. Ser den litt glatt og blank ut, pass på, ser den grov ut så sitter det bedre.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
pingvin skrev:Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
Fyll bensin heller litt for ofte, noen alpepass kan være drøyere enn man tror. I motsetning til for noen år siden funker VISA og Matercard de aller fleste steder. Noen ganger er det seddelautomat på pumpene så ha litt euro just in case...cash is king!
Start helst med nye dekk, sliter veldig på dekkene med alle svingene, bremsing og gassing. Og sjekk klossene, vær sikker på at plenty (har rotet det til på begge disse punktene...og gått bensintom på 2.500moh). Generelt sjekk at sykkelen er tipp-topp får avreise.
Vær obs på at veldig varierende friskjon på asflaten. Ser den litt glatt og blank ut, pass på, ser den grov ut så sitter det bedre.
Kjøpte sykkelen kliss ny sensommeren 2013, Har kjørt 3k nå og har tatt første service (1k) etter en måneds tid + årsservice før jeg satte den inn for vinteren, så håper det skal holde. Blir det dårlig med dekk etter hvert finnes det forhåpentlig vis å få kjøpt underveis på turen
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur i Europa.
Nye dekk er en god investering i turopplevelsen. Mye bedre å svinge seg på nye såler. Er en uheldig med været er det også et pluss med mer mønster, kan legge på litt mer sjøl om det er fuktig. Når en får et sett prima sportsdekk for under 3' er det ikke mye å lure på. Husk at dekk som ser halvslitte ut er 3/4 slitt. De siste mm slites utrolig fort av.HOFFA skrev:pingvin skrev:Det er MYE mer hoteller enn campingplasser, ikke lov å campe overalt som i Norge. Kan spare noe kroner kanskje men ikke så dyrt om sommeren på hotell, spesielt ikke hvis 2 på dobbeltrom. Hvis du ikke absolutt VIL campe, dropp telt og sovepose.HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..
Fyll bensin heller litt for ofte, noen alpepass kan være drøyere enn man tror. I motsetning til for noen år siden funker VISA og Matercard de aller fleste steder. Noen ganger er det seddelautomat på pumpene så ha litt euro just in case...cash is king!
Start helst med nye dekk, sliter veldig på dekkene med alle svingene, bremsing og gassing. Og sjekk klossene, vær sikker på at plenty (har rotet det til på begge disse punktene...og gått bensintom på 2.500moh). Generelt sjekk at sykkelen er tipp-topp får avreise.
Vær obs på at veldig varierende friskjon på asflaten. Ser den litt glatt og blank ut, pass på, ser den grov ut så sitter det bedre.
Kjøpte sykkelen kliss ny sensommeren 2013, Har kjørt 3k nå og har tatt første service (1k) etter en måneds tid + årsservice før jeg satte den inn for vinteren, så håper det skal holde. Blir det dårlig med dekk etter hvert finnes det forhåpentlig vis å få kjøpt underveis på turen
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Sted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
Får ta en ekstra nøye vurdering av dekkene når jeg tar sykkelen ut av vinterdvale (evt. før vi drar om jeg rekker å kjøre noen km før avreise) ...Voodoodoo skrev:Nye dekk er en god investering i turopplevelsen. Mye bedre å svinge seg på nye såler. Er en uheldig med været er det også et pluss med mer mønster, kan legge på litt mer sjøl om det er fuktig. Når en får et sett prima sportsdekk for under 3' er det ikke mye å lure på. Husk at dekk som ser halvslitte ut er 3/4 slitt. De siste mm slites utrolig fort av.
Takk for alle gode tips! Kommer veldig godt med når erfaringen er tilnærmet 0