MC ulykker... MC feller?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
MC ulykker... MC feller?
Så har det skjedd igjen...
Ny dødsulykke...
Og det kan se ut til at denne ulykken kanskje kunne vært unngått om vegvedlikeholdet her i landet hadde vært bedre.
Jeg har selv opplevd farlig dårlig vegstandard mange steder - særlig langsgående revner selv i veger som ble nyasfaltert i fjor høst!
Men ikke rart at de sprekker siden de som asfalterer tydeligvis har fått "ordre" om å bare kline på et tynt lag på en allerede nedslitt veg.
I dag, da jeg var på veg fra jobb havnet jeg bak en lastebil fullastet med sand. Greit nok, egentlig... Men det som ikke er greit var at sanden ikke var sikret godt nok; den rant ut fra en åpning nederst på bilens plan, spesielt i hver hump i vegen (og de er det mange av...), slik at det la seg et tynt og nærmest usynlig, men like full farlig lag av sand på vegbanen.
Og jeg spør meg selv; er det mulig å være så ignorant!?
Hledigvis kom jeg meg kjapt forbi, men jeg akk og ve!! for de bilene som måtte ligge bak...
Dette nevnt bare som et eksempel på ting jeg mener er høyst kritikkverdig på norske veger.
Og skulle jeg nevne alle traikkfellene - spesielt for MC - så kunne jeg skrevet et betydelig lenger innlegg.
Det skal jeg ikke gjøre, men kanskje andre har noen historier å fortelle?
Ny dødsulykke...
Og det kan se ut til at denne ulykken kanskje kunne vært unngått om vegvedlikeholdet her i landet hadde vært bedre.
Jeg har selv opplevd farlig dårlig vegstandard mange steder - særlig langsgående revner selv i veger som ble nyasfaltert i fjor høst!
Men ikke rart at de sprekker siden de som asfalterer tydeligvis har fått "ordre" om å bare kline på et tynt lag på en allerede nedslitt veg.
I dag, da jeg var på veg fra jobb havnet jeg bak en lastebil fullastet med sand. Greit nok, egentlig... Men det som ikke er greit var at sanden ikke var sikret godt nok; den rant ut fra en åpning nederst på bilens plan, spesielt i hver hump i vegen (og de er det mange av...), slik at det la seg et tynt og nærmest usynlig, men like full farlig lag av sand på vegbanen.
Og jeg spør meg selv; er det mulig å være så ignorant!?
Hledigvis kom jeg meg kjapt forbi, men jeg akk og ve!! for de bilene som måtte ligge bak...
Dette nevnt bare som et eksempel på ting jeg mener er høyst kritikkverdig på norske veger.
Og skulle jeg nevne alle traikkfellene - spesielt for MC - så kunne jeg skrevet et betydelig lenger innlegg.
Det skal jeg ikke gjøre, men kanskje andre har noen historier å fortelle?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ikke så relevant akkurat nå, men greit å ha i bakhodet når sesongen begynner igjen til våren; her er linken til NMCU sitt veifelleskjema...
Greit å ha med seg på tur til våren slik at man kan stanse og skrive ned der og da hvordan 'fellen' er 'laget'...
Greit å ha med seg på tur til våren slik at man kan stanse og skrive ned der og da hvordan 'fellen' er 'laget'...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hu derre Barnesete kan godt få være med meg som passasjer på rv 208 fra Lutnes og ned mot Elverum. HVIS vi overlever kan hun få en is.
:
En av de desidert dårligste veistrekningene jeg har kjørt på med mc, og kun ETT varselskilt på hele strekningen. Det er store kuler i asfalten som stikker opp 20-30 cm. Sist jeg kjørte der med Gamle røyk et koffertfeste da jeg kjørte over en slik kul. Og mens jeg sto litt bortafor og surra fast kofferten kom det en VW Transporter som slo nedi og tok bunnpanna.

En av de desidert dårligste veistrekningene jeg har kjørt på med mc, og kun ETT varselskilt på hele strekningen. Det er store kuler i asfalten som stikker opp 20-30 cm. Sist jeg kjørte der med Gamle røyk et koffertfeste da jeg kjørte over en slik kul. Og mens jeg sto litt bortafor og surra fast kofferten kom det en VW Transporter som slo nedi og tok bunnpanna.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: MC ulykker... MC feller?
Det sier mye om vår Regjering hva Narvaseter presterer å "spy ut" om hvem som har ansvar.
Svenskene hadde 0-visjon for ulykker, for en del år tilbake.
Der valgte Regjering å stoppe visjonen og å si unnskyld for dårlige veier til alle som bruker veien. Det var ikke førerens skyld for ulykkene, men Regjering som har ansvaret for dårlige veier.
Derfor gikk de tilbake på denne 0- visjonene pga. den dårlige strandard på veien(...) i Sverige.
Det sier jo mye!
pkt1; De svenske styringsmakter sier unnskyld(...), til bil og mc førere!!!
pkt. 2; hva med norske veier? Er de bedre, siden Narvaseter vil kopiere svenskenes 0-visjon( som ikke fungerte der)?
pkt.3; tror du våre ledere noen gang er i stand til å si unnskyld til folket?
pkt. 4, ops.. skjerp deg Erling, du glemte jo det. Vi er jo til for Staten.., og ikke motsatt
Er det rart at svenskene kaller Norge ; "Den Siste Sovjet Stat"?

Svenskene hadde 0-visjon for ulykker, for en del år tilbake.
Der valgte Regjering å stoppe visjonen og å si unnskyld for dårlige veier til alle som bruker veien. Det var ikke førerens skyld for ulykkene, men Regjering som har ansvaret for dårlige veier.
Derfor gikk de tilbake på denne 0- visjonene pga. den dårlige strandard på veien(...) i Sverige.
Det sier jo mye!

pkt1; De svenske styringsmakter sier unnskyld(...), til bil og mc førere!!!
pkt. 2; hva med norske veier? Er de bedre, siden Narvaseter vil kopiere svenskenes 0-visjon( som ikke fungerte der)?
pkt.3; tror du våre ledere noen gang er i stand til å si unnskyld til folket?
pkt. 4, ops.. skjerp deg Erling, du glemte jo det. Vi er jo til for Staten.., og ikke motsatt
](./images/smilies/grrr.gif)
Er det rart at svenskene kaller Norge ; "Den Siste Sovjet Stat"?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: MC ulykker... MC feller?
Et annet problem er de bilistene som kutter høyresvinger så mye at de er utenfor asfalten med høyre hjulpar, og drar inn masse grus i svingene. 

- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: MC ulykker... MC feller?
jepp det er grenseløst irriterende!! med grus i høyresvingeneGammelgutt skrev:Et annet problem er de bilistene som kutter høyresvinger så mye at de er utenfor asfalten med høyre hjulpar, og drar inn masse grus i svingene.

det er er flere svinger utover Spikkestad bla, som har dette problemet, og konnerud / Drammen
Kjør forsiktig..

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC ulykker... MC feller?
Rånere hadde iflg. NMCU tømt olje på en vei i Akershus for å ha det ekstra "gøy".
Det holdt på å ende galt for en passerende motorsyklist....
Bedre føre var.........De skulle hatt bank !
Det holdt på å ende galt for en passerende motorsyklist....
Bedre føre var.........De skulle hatt bank !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC ulykker... MC feller?
Dessverre er jeg en feiging i svinger på ukjente veger,men
bak i tomrommet husker jeg dessverre enkelte ganger jeg var nær en katastrofe.
Men jeg tør ikke satse mer....Hva bør jeg gjøre:
a)Selge sykkelen ?
b)Spandere kortet på fruen ?
c)Skaffe trygghetsalarm ?
d)Tenke sjæl ?
e)Kjøre og trives ?
Nå fikk dere noe å tenkje på nå.god helg !

bak i tomrommet husker jeg dessverre enkelte ganger jeg var nær en katastrofe.
Men jeg tør ikke satse mer....Hva bør jeg gjøre:
a)Selge sykkelen ?
b)Spandere kortet på fruen ?
c)Skaffe trygghetsalarm ?
d)Tenke sjæl ?
e)Kjøre og trives ?
Nå fikk dere noe å tenkje på nå.god helg !



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: MC ulykker... MC feller?
Intruder: punkt E stemmer jeg for, !
Skål og god helg!!

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC ulykker... MC feller?
Yes!
Gå for e) alternativet, helt klart!!
Gå for e) alternativet, helt klart!!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC ulykker... MC feller?
Dere er såkalte barn av regnbuen. :=D>AJ skrev:Yes!
Gå for e) alternativet, helt klart!!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: MC ulykker... MC feller?
Som motorsyklist har en uante mengder med risiko i forhold til bilister, ikke bare er risikoen hoyere utfallene er mye verre og.
I Norge hadde jeg en ulykke med motorsykkel, det var en festlig fyr som kjorte bilen sin rett ut ved i ett full stopp kryss rett foran meg noe som endte men totalhavarert sykkel og jeg hadde en flytur og lang sklie. Heldigvis fikk jeg ingen skader, men sykkelen var i grus.
I Thailand hvor jeg bor er det mye mye mye farligere forhold enn Norge, og jeg har hatt 3 fall her.
1. fin sand i en sving fikk meg til og skli av veien, sykkelen noe skadet jeg var ok
2. en beruset bilist svingte rett i meg og presset meg av veien, gikk ned i en groft hvor myndighetene hadde satt en betongkloss, sykkelen totalhavarert jeg landet 40 meter lengre nede og traff en stein, hele skulderen ombygget i titan.
3. sand og grus over hele veibanen i blind sving, skled sykkelen reparerbar og kunne kjores, ingen skade for meg.
Jeg har mistet venner som har omkommet i ulykker, det har grunnet bilister samt elendig veikonstruksjon/vedlikehold.
Mange av mine venner og ikke minst min kone undrer seg over hvorfor i all verden jeg fortsetter med motorsykler, men uten sykkelen er jeg fortapt, hele friheten utav vinduet, ingen glede ved og hygge seg med bare og kjore for og kjore. Uten sykkelen er det heller kjedelige greier.
Dermed hver eneste gang jeg setter meg pa sykkelen ser jeg risikoen over hva som venter der ute i veien, men der er verdt hvert eneste sekund. Muligens at risikoen er en del av motorsykkelglede, jeg vet bare at pa sykkelen er jeg 100% konsentrert og mentalt utslitt mere enn fysisk etter en lengre tur. I bilen er jeg bare dritlei etter en lengre tur, jeg vet at jeg ikke konsentrerer meg like mye ettersom jeg mentalt er langt fra sliten, bare lei, lei av andre biler, lei av trafikklys, lei av alt. Pa sykkelen koser jeg meg hele tiden, og selv om hodet er noe slitt etter en tur er jeg i lykkeland. I dag er vel dette politisk ukorrekt med at en hygger seg med noe med en motor men jeg bryr meg ikke, motorsykkel gir meg mere enn noen annen gjenstand har noensinne gitt meg. Av ulykkene mine og andres har jeg virkelig lert mye av, dette er en annen MC glede, en blir aldri utlert heldigvis.
I Norge hadde jeg en ulykke med motorsykkel, det var en festlig fyr som kjorte bilen sin rett ut ved i ett full stopp kryss rett foran meg noe som endte men totalhavarert sykkel og jeg hadde en flytur og lang sklie. Heldigvis fikk jeg ingen skader, men sykkelen var i grus.
I Thailand hvor jeg bor er det mye mye mye farligere forhold enn Norge, og jeg har hatt 3 fall her.
1. fin sand i en sving fikk meg til og skli av veien, sykkelen noe skadet jeg var ok
2. en beruset bilist svingte rett i meg og presset meg av veien, gikk ned i en groft hvor myndighetene hadde satt en betongkloss, sykkelen totalhavarert jeg landet 40 meter lengre nede og traff en stein, hele skulderen ombygget i titan.
3. sand og grus over hele veibanen i blind sving, skled sykkelen reparerbar og kunne kjores, ingen skade for meg.
Jeg har mistet venner som har omkommet i ulykker, det har grunnet bilister samt elendig veikonstruksjon/vedlikehold.
Mange av mine venner og ikke minst min kone undrer seg over hvorfor i all verden jeg fortsetter med motorsykler, men uten sykkelen er jeg fortapt, hele friheten utav vinduet, ingen glede ved og hygge seg med bare og kjore for og kjore. Uten sykkelen er det heller kjedelige greier.
Dermed hver eneste gang jeg setter meg pa sykkelen ser jeg risikoen over hva som venter der ute i veien, men der er verdt hvert eneste sekund. Muligens at risikoen er en del av motorsykkelglede, jeg vet bare at pa sykkelen er jeg 100% konsentrert og mentalt utslitt mere enn fysisk etter en lengre tur. I bilen er jeg bare dritlei etter en lengre tur, jeg vet at jeg ikke konsentrerer meg like mye ettersom jeg mentalt er langt fra sliten, bare lei, lei av andre biler, lei av trafikklys, lei av alt. Pa sykkelen koser jeg meg hele tiden, og selv om hodet er noe slitt etter en tur er jeg i lykkeland. I dag er vel dette politisk ukorrekt med at en hygger seg med noe med en motor men jeg bryr meg ikke, motorsykkel gir meg mere enn noen annen gjenstand har noensinne gitt meg. Av ulykkene mine og andres har jeg virkelig lert mye av, dette er en annen MC glede, en blir aldri utlert heldigvis.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC ulykker... MC feller?
I Brumunddal sentrum ble en motorsyklist i 30-åra kjørt til sykehus med ambulansehelikopter etter en kollisjon i går kveld.Den kvinnelige bilføreren ble fratatt førerkortet .. :[-o<
I samme kommune ble i går kveld en motorsyklist fratatt førerkortet for å ha kjørt i 150
km/t på E6....
Håper på god bedring for den skadede. :)
Og at den andre MC-føreren har fått en lærepenge.
I samme kommune ble i går kveld en motorsyklist fratatt førerkortet for å ha kjørt i 150
km/t på E6....

Håper på god bedring for den skadede. :)

Og at den andre MC-føreren har fått en lærepenge.

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;