Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
Jeg har ingenting imot at folk kjører på bakhjulet litt rundt omkring, i det "skjulte" ... sånn som nå.
Hadde dette vært lovlig, så hadde det vært vanligere å møte sykler på bakhjulet, ute av kontroll. Det har jeg litt mere imot
Akkurat dette er jeg veldig enig i. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lovlig. Gjør en dette på offentlig vei. Tar en en kalkulert risiko alle veier.

Note 3

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av SuperMorten »

I den siste tiden har vi lært et nytt begrep: Reservasjonsretten. Lurer på om det går an å reservere seg mot veitrafikkloven? :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av flonoen »

jhn skrev:
flonoen skrev:Men er ikke det hver enkelt som alltid tar en risikovurdering i trafikken? Når du kommer inn mot en ukjent sving i regnvær, tar du ikke en liten ubevisst risikovurdering da? Eller når du runder en sving der du vet det er en grusvei med mye anleggstrafikk som drar med seg grus ut i veien som kommer fra siden? Eller når du kommer inn mot et lyskryss og lyset blir gult, tar du ikke en vurdering da på om det er best å holde farten eller stoppe? Rekner med de fleste ser an slike eller tilsvarende situasjoner i det daglige. Det er en viktig del av å kjøre spør du meg, å kunne ta slike vurderinger. Og kan man det rekner eg med man også kan ta den forholdsvis enkle vurderingen "er det trygt å kjøre på bakhjulet her, tatt i betraktning min erfaring". De som ikke klarer det klarer sikkert ikke ta de andre nødvendige vurderingene som er nødvendige heller, og blir luket ut før eller senere mest sannsynlig :)
I disse vurderingene vi foretar i trafikken regner vi med forholdsvis forutsigbar oppførsel av andre trafikanter ... derfor går det som oftest bra.
Men vi ser jo at på akkurat dette ... "er det trygt å kjøre på bakhjulet her, tatt i betraktning min erfaring"... er det mange som feiler.
Du kan gjerne argumentere med at dette skjer på øde strekninger, men vi vet at det ikke alltid stemmer

Men det ser jo tøft ut :scratch


"I disse vurderingene vi foretar i trafikken regner vi med forholdsvis forutsigbar oppførsel av andre trafikanter" sier du.. Eg vil påstå at det er nettopp fordi vi IKKE kan regne med forutsigbar oppførsel at vi er nødt til å ta risikovurderinger hele veien. "Kommer den bilen der til å kjøre før lyset hans blir grønt, bare fordi han ser trafikken bremser opp fra sidene?", "Vil han gamle mannen i toyotaen som jeg har oppnådd øyekontakt med kjøre ut i veien og bryte vikeplikten han har for meg selv om han har sett meg?", "Kommer denne typiske ungdomsbilen til å gi gass om jeg legger meg ut for å kjøre forbi på denne strekningen fordi han tolker det som en invitasjon på et lite kappløp?".

Hadde alle oppført seg forutsigbart og 100% etter boka, hadde vi kunne kjørt nesten helt uten å ta slike vurderinger. Da hadde vi VISST at så lenge vi har gult lys, har de kryssende bilene rødt og følger det. Vi hadde VISST at folk ikke går på rød mann uansett. Vi hadde VISST at biler fra sidene holder vikeplikten og ser nøye etter oss. Desverre vet vi ikke sånt, vi på to hjul må gå ut fra at de andre trafikantene er en salig blanding av alt mellom prester og tungt narkomane, fordi konsekvensene er litt større for oss enn om vi hadde kjørt bil.

Eg sier ikkje at folk IKKE tar feilvurderinger iblant, selvsagt gjøres det, også blant de som vil kjøre på bakhjulet. Og NÅR den vurderingen er feil, så kan de ta lappen fra de. Men om noen kjører i 50km/t i en 40-sone når det leker barn i veien, mens om samme vedkommende kjører i 50km/t i en midlertidig 40-sone pga veiarbeid som er avsluttet, vil reaksjonen være forskjellig. Hvorfor kan ikke reaksjonen fra øvrigheten være forskjellig i tilfellet bakhjulskjøring? Lappen SKAL tas, for det er automatisk livsfarlig for seg selv og alle andre i mils omkrets å kjøre på bakhjulet, virker det som.

Nå stemmer det sikkert ikke det jeg skriver, er ikke så tett at jeg ikke forstår at det sikkert er mange som har blitt observert av onkel blå på bakhjulet uten å miste lappen, men kanskje sluppet unna med en påminnelse om at slikt vil de ikke se igjen. Da havner det mest sannsynlig ikke i avisa, "Trond (26): Politiet foreslo jeg burde avstå fra apestrekene mine" er ikke en typisk overskrift som selger tror jeg. Kanskje alle de sakene som havner i avisa faktisk er av folk som har vurdert feil opp i mot lokasjon og tidspunkt for leken sin.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

Legg merke til at jeg skrev "forholdsvis forutsigbart" ... det skjer nok uforutsette ting i trafikken, vi trenger ikke tillate flere.

"Hvorfor kan ikke reaksjonen fra øvrigheten være forskjellig i tilfellet bakhjulskjøring? Lappen SKAL tas, for det er automatisk livsfarlig for seg selv og alle andre i mils omkrets å kjøre på bakhjulet, virker det som."

Hvorfor? Nei si det du. Det får du spørre andre om. Jeg har ikke sagt noe som helst om noe av dette ... det eneste jeg har sagt er at det bør helst foregå på lukkede områder og tomme parkeringsplasser, og helst ikke på offentlig vei. Og det bør ikke være tillatt på offentlig vei.
Sånn det er nå. Det er helt greit. De som vil kjøre på bakhjulet finner ut av det, uten å bli et problem.
Mere enn dette gidder jeg ikke å mene om bakhjulskjøring..
Dette er en mening jeg ikke hadde trodd jeg måtte forsvare, men der tok jeg feil.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Jeg er egentlig enig med mange av argumentene mot at det burde være lov her. Det jeg vil tilføye er at jeg synes de skal utøve skjønn ift. forholdene rundt det. Om du kjører på bakhjulet på en tom slette hvor det ikke har vært folk på tre dager, og det helt tilfeldig kommer en politibil i mot rundt svingen langt der fremme som har vært på besøk hos gamle Fru Gundersen 14 mil på inn i skogen fra Høydalsmo, og føreren av nevnte politibil har en dårlig dag, så mister du lappen. Det mener jeg er feil. Du var kanskje til fare for deg selv, og en elg og et ekorn, men å miste lappen? Det vil jeg være sterkt uenig i.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg er egentlig enig med mange av argumentene mot at det burde være lov her. Det jeg vil tilføye er at jeg synes de skal utøve skjønn ift. forholdene rundt det. Om du kjører på bakhjulet på en tom slette hvor det ikke har vært folk på tre dager, og det helt tilfeldig kommer en politibil i mot rundt svingen langt der fremme som har vært på besøk hos gamle Fru Gundersen 14 mil på inn i skogen fra Høydalsmo, og føreren av nevnte politibil har en dårlig dag, så mister du lappen. Det mener jeg er feil. Du var kanskje til fare for deg selv, og en elg og et ekorn, men å miste lappen? Det vil jeg være sterkt uenig i.
I utgangspunktet enig med deg (tror jeg), men at dette i utgangspunktet bør være ulovlig er jeg enig i. Så for det være opp til politiet hva dem gjør med saken hvis dem fersker deg utenfor stuevinduet til Fru Gundersen.

Problemet her er at det ikke er politiet som er siste instans, men rettsalen, og rettsalen kan ikke dømme deg for noe som helst hvis ikke det fremligger en lovbestemmelse dem kan bruke. Hvis dette ikke skulle vert forbudt, så kan jo aldri politiet straffeforfølge de som har dratt en wheelie på uegnet sted. Dem kan ikke engang gi en bot.

Når det er sagt, så kan jeg ikke huske sist jeg så en mc'er dra en wheelie på en øde plass. Jeg kjører VELDIG mye bil rundt om i Norges land i jobbsammenheng og de få gangene jeg ser en wheelie så er dette i bykjerner og gjerne også i tett trafikk. Men at dette bør være noen fasitsvar det vet jo ikke jeg.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av flonoen »

Jeg mener selvsagt også det må være ulovlig, ellers hadde det jo tatt helt av med tullkjøring. Men det er også ulovlig å ikke bruke blinklys, det er ulovlig å kjøre for fort, det er ulovlig å kjøre på rødt lys, det er ulovlig å kræsje, det er ulovlig å kjøre på dårlige dekk, det er rett og slett mye som er ulovlig som ikke automatisk gir tap av sertifikat. Skjønn er en fin ting.

Egentlig er vi litt enige jhn, men jeg liker å kverulere. :mk

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jongsanim »

Hvilken annen lek på offentlig vei skal tillates dersom vi tillater wheelies?

Drifting med biler? Kanskje biler kan vippe opp på 2-hjul (krever kanskje rampe, men autovern funker sikkert for de "som har kontroll") :P

Jeg vil selv prøve wheelies (har vel skrevet det før) men har ingen planer om å gjøre det på offentlig vei... Men hvem vet, kanskje jeg får blod på tann og freser nedover Karl Johan på 17.mai på ett hjul mens jeg vifter med et flagg :roll

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av SuperMorten »

Nå tror jeg at de som har laget veitrafikkloven og forskrifter ikke har hatt lek og moro i tankene. De har tenkt samferdsel og transport, forflytning fra A til B, med så lav risiko som mulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

Ja, skjønn er en veldig fin ting. På den måten kan politiet med loven i hånd ta fra gjengangere lappen uten problemer og med loven i hånd, mens dem kan være litt snillere mot førstegangere og eller mot dem som er litt ydmyke og høflige.

Jeg synes man skal ha litt respekt for politiet på den måten at man "retter seg opp" litt når man blir stoppet eller ser en politibil. Selv om man er aldri så uenig med politiet i en evt. kontroll, så kommer man mye lenger med å være høfflig og saklig.

Jeg mistet lappen på bil en gang for ca. 15 år siden hvor jeg ble målt til 76km/t i 50-sone. Ung og dum som jeg var så hadde jeg heller ikke belte på meg, og faktisk hadde jeg glemt førerkortet hjemem også. jeg mistet jo så klart førerkortet for 3mnd. men slapp unna bot for mangledne beltebruk og glemt førerkort. Oppe i det hele så ville jeg jo så klart heller fått bot for belte og manglende førerkort og heller beholdt lappen, men ett sted går nå vel grensen selv for dem, hehe.

Vi gjør feil alle mann og man må huske på at politiet ikke er annet enn mennesker det også. Dog er dem spesialtrent til å handskes med "idioter" men de aller fleste av oss er nok oppegående mennesker som gjør en brøler i ny og ne.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av flonoen »

Men hvordan kan det forklares at bakhjulskjøring som er fandens verk, farligere enn elefantfoten i Tjernobyl om det utføres på offentlig vei, men på 17. mai er det plutselig greit i folketoget med 3-4 trialsykler med ungdommer og barn som førere på bakhjulet, bare noen få meter fra hvor voksne, eldre og barn står i finstasen. Er det trygt 17. mai? Eller har politiet tatt en risikovurdering på forhånd og funnet at det er lite sannsynlighet for uhell i den situasjonen, og iallefall få konsekvenser siden barna har voksne som passer på?

Da trur eg faktisk i mange tilfeller Kjell-Roger på 23 med mellomklasseregistrert 525exc har tatt en bedre risikovurdering når han gjør det på offentlig vei litt unna folk og fe. Det er gjerne ulovlig, men ikke så graverende at lappen bør ryke, stort sett

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev: §3 er en god paragraf ... jeg tror ingen er fantasifull nok til å få med i Vegtrafikloven alle idiotiske ting man kan gjøre i trafikken, som fortjener en slags straff. Da har man en lov å benytte seg av.

"Kan de ikke heller ta ...", spør du. Nei, de skal ikke heller ta, de skal også ta.
Skal politiet bare ta de du mener er de værste, eller skal de ta de som din mor mener er de værste, eller din nabo, eller jeg ... eller skal de ta alle lovbrytere. Hvem skal de ta?
Jeg har ingenting imot at folk kjører på bakhjulet litt rundt omkring, i det "skjulte" ... sånn som nå.
Hadde dette vært lovlig, så hadde det vært vanligere å møte sykler på bakhjulet, ute av kontroll. Det har jeg litt mere imot
Hva med å tillate det ....

OMG! =; =;

på parkeringsplasser og andre "halvveis" lukkede områder?
HVa med å tillate folk å ha det morsomt med biler på parkeringsplasser der det ikke er noen, uuuh, farlig..
Nei, stikk a partypooper. Du virker som en slik person som ringer purken hver gang han ser noe han ikke liker...
Sist redigert av AndreasB den 02 apr 2014, 13:57, redigert 1 gang totalt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:I den siste tiden har vi lært et nytt begrep: Reservasjonsretten. Lurer på om det går an å reservere seg mot veitrafikkloven? :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan jo prøve å sende en mail til vegvesenet, og si at du ønsker å reservere deg mot VTL :P

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev: Når det er sagt, så kan jeg ikke huske sist jeg så en mc'er dra en wheelie på en øde plass. Jeg kjører VELDIG mye bil rundt om i Norges land i jobbsammenheng og de få gangene jeg ser en wheelie så er dette i bykjerner og gjerne også i tett trafikk. Men at dette bør være noen fasitsvar det vet jo ikke jeg.
I granskauen(no pun intended) er poenget med å ta en wheelie på en øde plass??? :scratch
Det er jo ulogisk som rakkern, eneste måtte være å øve seg for når man ikke er på en øde plass.

Blir litt som å råkjøre på en racingbane, smør på flesk
. :prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
jhn skrev: §3 er en god paragraf ... jeg tror ingen er fantasifull nok til å få med i Vegtrafikloven alle idiotiske ting man kan gjøre i trafikken, som fortjener en slags straff. Da har man en lov å benytte seg av.

"Kan de ikke heller ta ...", spør du. Nei, de skal ikke heller ta, de skal også ta.
Skal politiet bare ta de du mener er de værste, eller skal de ta de som din mor mener er de værste, eller din nabo, eller jeg ... eller skal de ta alle lovbrytere. Hvem skal de ta?
Jeg har ingenting imot at folk kjører på bakhjulet litt rundt omkring, i det "skjulte" ... sånn som nå.
Hadde dette vært lovlig, så hadde det vært vanligere å møte sykler på bakhjulet, ute av kontroll. Det har jeg litt mere imot
Hva med å tillate det ....

OMG! =; =;

på parkeringsplasser og andre "halvveis" lukkede områder?
HVa med å tillate folk å ha det morsomt med biler på parkeringsplasser der det ikke er noen, uuuh, farlig..
Nei, stikk a partypooper. Du virker som en slik person som ringer purken hver gang han ser noe han ikke liker...
"Hva med å tillate det .... " sier du ... ja, gjerne tillate det på høvelige steder.
Så får eierne og brukerne krangle om hva som er et høvelig sted. Jeg gidder ikke.
Jeg tror du får problemer med å overtale noen til å endre loven, men lykke til :thumleft

Svar