Ombygging av MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Ombygging av MC

Legg inn av AndreasB »

Hallais.

Er det lov å bygge om MC'en sin? (F.eks endre hekken på den slik at den blir en smule kulere?)
Eller for eksempel bygge om en ZZR-1100 til en streetfighter?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ombygging av MC

Legg inn av Kawagutten »

http://nmcu.org/forskrift-om-amat-rbygg-er-vedtatt" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Ombygging av MC

Legg inn av Ove »

Ser ut som de fleste faller utenfor allerede i § 1.
Orker ikke lese hele forskriften. Jeg har ikke så omfattende planer.

Er det typegodkjenningen til hver sykkelmodell som er gjeldende ?

Hva sier forsikringsselskapene til disse endringene i forbindelse med uhell? f.eks gaffel, hjul og bremser fra en annen sykkel.

Det blir jo bråk bare med andre potter :lol

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ombygging av MC

Legg inn av AndreasB »

Ove skrev:
Ser ut som de fleste faller utenfor allerede i § 1.
Orker ikke lese hele forskriften. Jeg har ikke så omfattende planer.

Er det typegodkjenningen til hver sykkelmodell som er gjeldende ?

Hva sier forsikringsselskapene til disse endringene i forbindelse med uhell? f.eks gaffel, hjul og bremser fra en annen sykkel.

Det blir jo bråk bare med andre potter :lol
Så det vil si at jeg kan ikke endre sykkelen på noen som helst måte? Hva faen er galt emd Norge? På tide å flytte...

Bakenden på ZZR er så EVIG JÆVLIG STYGG at jeg lurer på HVA FAEN de røyka de som designet den.
Kunne etnke meg å gjøre den om til en streetfighter, men det er da altså ikke lov? (Ta vekk alt av kåper, montere ny lykt osv)

Er litt sånn som e30 hos BMW.. Har jo blitt slått med en spade omtrent, mener hvertfall jeg.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ombygging av MC

Legg inn av Kawagutten »

AndreasB skrev:
Ove skrev:
Ser ut som de fleste faller utenfor allerede i § 1.
Orker ikke lese hele forskriften. Jeg har ikke så omfattende planer.

Er det typegodkjenningen til hver sykkelmodell som er gjeldende ?

Hva sier forsikringsselskapene til disse endringene i forbindelse med uhell? f.eks gaffel, hjul og bremser fra en annen sykkel.

Det blir jo bråk bare med andre potter :lol
Så det vil si at jeg kan ikke endre sykkelen på noen som helst måte? Hva faen er galt emd Norge? På tide å flytte...

Bakenden på ZZR er så EVIG JÆVLIG STYGG at jeg lurer på HVA FAEN de røyka de som designet den.
Kunne etnke meg å gjøre den om til en streetfighter, men det er da altså ikke lov? (Ta vekk alt av kåper, montere ny lykt osv)

Er litt sånn som e30 hos BMW.. Har jo blitt slått med en spade omtrent, mener hvertfall jeg.

Bakenden kan du forandre på uten godkjenning tror jeg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Ombygging av MC

Legg inn av reldor »

Det er ingen regler mot å bytte/fjerne plast.
Nye lykter/refleks og lignende må være E-merket etter reglene i kjøretøyforskriften.
Og må monteres etter gjellende regler.
Det du må unngå uten forhåndstillatelse er å forandre ramme , gaffelvinkel og lignende.

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ombygging av MC

Legg inn av AndreasB »

reldor skrev: Det du må unngå uten forhåndstillatelse er å forandre ramme , gaffelvinkel og lignende.

R
Men jeg må vel endre på ramma bak for å få på annen plast? :-/
Bah, screw it.. Må få meg annen sykkel istedet.. Lei av gamle ZZR dritten..Er en jævla møkkasykkel, men får meg fra A til B

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Ombygging av MC

Legg inn av superduper »

Men herregud a.. Hvem bryr seg om refleks eller andre småting? Jeg har da kjørt ombygde sykler i Oslo sentrum lenge uten problemer.. En Streetfighter er 0 stress.. På ZZR er det vel bolt-on bakramme om jeg ikke tar feil? Kapp den kortere og lag deg et nytt sete.. Dersom du har det nødvendige av instrumenter og ikke gjort noen særlig store endringer i bærende konstruksjon (dvs ramme/chassi) så blir det ikke problemer. Om du mot formodning skulle bli tatt kjøper du bare en ny bakramme på Ebay og skrur sykkelen original på 1 time.. Men seriøst... Drit nå litt i alle disse paragrafene og slikt.. Jeg kan love deg at politiet ikke står med "Norges lover" i hånda når dem stopper deg...

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ombygging av MC

Legg inn av AndreasB »

superduper skrev:Men herregud a.. Hvem bryr seg om refleks eller andre småting? Jeg har da kjørt ombygde sykler i Oslo sentrum lenge uten problemer.. En Streetfighter er 0 stress.. På ZZR er det vel bolt-on bakramme om jeg ikke tar feil? Kapp den kortere og lag deg et nytt sete.. Dersom du har det nødvendige av instrumenter og ikke gjort noen særlig store endringer i bærende konstruksjon (dvs ramme/chassi) så blir det ikke problemer. Om du mot formodning skulle bli tatt kjøper du bare en ny bakramme på Ebay og skrur sykkelen original på 1 time.. Men seriøst... Drit nå litt i alle disse paragrafene og slikt.. Jeg kan love deg at politiet ikke står med "Norges lover" i hånda når dem stopper deg...
Tror jeg heller bare bytter ut sykkelen ved første mulighet.

Skal prøve å fikse holderen til baklykta idag, får jo ikke nytt.

Svar