Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev:
ZZR-Erling skrev:Gasserne skal tømmes når den settes bort, biken skal ikke startes før til våren og batteriet skal kobles av polene og lades opp ett par ganger i løpet av vinteren.
Poenget med å starte opp en gang eller 2 ila vinteren er jo nettopp å slippe å drenere forgassere. Hadde en Magna som var følsom for dette, og det var betydelig enklere å starte opp et par ganger enn å drenere 4 godt gjemte forgassere.
Og hvorfor skulle en MC ta skade av et par oppstarter? For eier er det god mental pleie mot PMS å høre litt på tomgang og rusing et par ganger ila. vinteren...;-)
Fordi det oppstår ganske mye kondens hver gang du starter motoren.

Kondens = rust innvendig. Spesielt merkbart i eksosanlegget. Du kan jo gjette hvor lang tid det tar før kondensen er borte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av cannon »

Anaxim skrev:Det tar de ca. 20 min. som går med å varmkjøre sykkelen skikkelig. En må ta seg den tida det tar...(Gjelder vel det meste...). Dessuten har sykkelen min eksosanlegg i rustfritt stål, både inni og utenpå.
Men å starte den og la den gå i f.eks. 2 min er helt ubrukbart. Må gå på rask tomgang helt til den er gjennomvarm, dvs. til eksosen ikke kondenserer lenger, og det tar ca. 20 min med min sykkel.
Helt enig. Og jeg har ikke sett rust på mine stålrør, verken de med fornikling eller de på rrsykkel. Et generelt tips ang rust i eksos: det bør bores et 1mm hull i underkant av det laveste punktet på potte og eksosrør. På mange sykler er dette std fra produsent.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av PCP »

Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf

Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?

Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.

Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av Anaxim »

PCP skrev:Jeg har nytt Yuasa med tilhørende syrepatroner stående klart, og har lagt opp ledning for enkel tyvkobling/tvangskjøring av bensinpumpe, så tar for gitt at vårstart vil gå som en drøm i år... :prf
Men jeg lurer litt på om det fortsatt er grunn til å tro at det er bedre å lagre med 98 oktan på tanken?
Selv lagrer jeg inne på et kontor, men jeg tenker på dette med etanol-innblandingen i 95 som vel er et litt tveegget sverd. På den positive siden fungerer det som "kondensfjerner" som gjør vannet blandbart med bensinen, men på den annen side fører de hygroskopiske egenskapene til at det opptas mer fuktighet, og såvidt jeg har forstått er dette en vesentlig årsak til moderne bensins dårligere lagrings-egenskaper. 98 oktan skal angivelig ha mindre (ingen?) etanol, og man har mer å gå på ifht eventuell reduksjon av oktan over tid.
Så; 98 oktan bedre for lagring, myte eller sannhet?? :-k
Jeg vet ikke sikkert om det er bedre med 98 som "lagringsbensin", men kanskje? Har ikke det problemet selv, fordi jeg alltid tanker 98, 99 oktan (eller til og med 102, i Tyskland eller England). Har aldri helt forstått at folk bruker bensin med 5-10% alkohol. Går dårligere og trekker vann. Og prisforskjellen er jo ikke veldig stor.
Om vinteren har jeg s.k. bensinkonservering på tanken, og bruker forgasserrens i den første tanken om våren. Har fungert fint hittil.
Mht. bensinpumpe: Begynner ikke den å gå med en gang du skrur på tenninga, da? Det gjør den i alle fall på min Fazer. Tikker og bærer seg.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring

Legg inn av PCP »

Høres jo fornuftig ut det Anaxim. Jeg velger å tro det i alle fall ikke er en ulempe å lagre med 98. Jeg prøvd en del ganger med 98, men kan dessverre ikke si jeg har merket noe jeg føler meg rimelig sikker på ikke bare er placebo, hverken med tanke på forbruk eller gange. Min gamle VFR har relativt høy kompresjon, men såvidt jeg kan forstå er det ingen input på CDI-tenning systemet som gjør det i stand til å detektere tenningsbank. Siden motoren er satt opp for 95 tror jeg ikke den er i stand til å gjøre seg nevneverdig nytte av høyere oktan, effektmessing. Ifht forbruk kan det nok utgjøre noe, men tilsynelatende ikke mer enn feilmarginen ved min fylling av "full tank" og variabelt kjøremønster.

Bensinpumpen min stopper hvis motoren stopper, så den går ikke før jeg kjører starteren. Formodentlig som en sikkerhets-greie ved ulykke etc, vil jeg anta.

Det er vel kanskje ulempen med å ha slik en hypermoderne sykkel!?! ( :P :p )
Jeg lagrer sammen med en 1980 CBX1000, han gjør ikke en dritt med den, (hverken om vinteren eller ellers), og bruker den lite, mens jeg pusler og steller, skifter olje, filtre, tar ut batteri og lader gjennom vinteren, ol. Men er ingen rettferdighet i verden, så han slår bare på bensinkrana og har for lengst kjørt avgårde mens jeg fortsatt står der å gnager og gnager på starteren under første vår-oppstart. :evil

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Problemer med Start etter/under vinterlagring (LØST)

Legg inn av Elruts84 »

Anaxim skrev:Joda. Om det er kaldt, dvs. under -5, nytter det lite, uansett. Batteriet tappes etter 10 sek. Jeg har brukt vifteovn eller motorvarmer under motoren et par timer før den skal varmkjøres. Når det er varmere i været starter den som et skudd - alltid - men helt uten choke og med "1 mm" gasspådrag.
Fungerte på første forsøk i år også. Kjempebra :thumleft
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar