Hva med en BMW?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Hva med en BMW?

Legg inn av Sleepy »

Etter noen japser siden tidlig 80 tallet og en Softail de siste 13 årene er jeg klar for bytte igjen :roll Glir stadig mot BMW. ser ut som det heller mot en GS rundt århundreskifte. Er det noen der ute som har noen tips og erfaring til hvilken type og størrelse en burde gå for. Mente ikke bruke mer enn 80 lapper på herligheten, noen tar til fornuften :[-X i heimen :sk? Sykkelen kommer til å bli brukt mest til turkjøring.
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av EasyRider »

Jeg har selv aldri kjørt BMW.. hmm på tide muligens :-k


Uansett står en GS 1150 på finn med mye stash til 80 k.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av tagesk »

1150 GS modell 00-02 er de best stabile (men naturligvis eldste).

Derefter kom servobremsene, som fungerer greit helt de ikke fungerer.
Da må du ut med enten mega-kronasje eller greie deg uten ABS.

I essens: 1150 er bygget i Deutche Panserstahl. Den er tung, men tyngden gjør at den tåler alt.

Alt du trenger å vite om BMW GS er her.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av lefty293 »

Hei :vs

Skulle det bli aktuelt å vurdere japansk touringbørse så er det vel vanskelig å få mer for pengene enn en slik:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=47732389" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kmann »

Sleepy skrev:Etter noen japser siden tidlig 80 tallet og en Softail de siste 13 årene er jeg klar for bytte igjen :roll Glir stadig mot BMW. ser ut som det heller mot en GS rundt århundreskifte. Er det noen der ute som har noen tips og erfaring til hvilken type og størrelse en burde gå for. Mente ikke bruke mer enn 80 lapper på herligheten, noen tar til fornuften :[-X i heimen :sk? Sykkelen kommer til å bli brukt mest til turkjøring.
Skjønner det er flere i heimen som tar til fornuften :) Er fersk på 1150GS i år og har nesten bare godord å si om den. Det blåser litt mer enn den gamle K100'n men det er en topp sykkel. Som ble nevnt, den er tung som fy, men utrolig lettkjørt allikevel :) Anbefales :prf :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Sleepy »

Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kjellrf »

Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Sleepy »

Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Takk for det, Gummiopphengt styre? Forklar. Jeg merker ikke noe rart..
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kjellrf »

Sleepy skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Takk for det, Gummiopphengt styre? Forklar. Jeg merker ikke noe rart..
Mulig det var en 1150 jeg kjørte. Styret er festet i gummioppheng mot styrekrona på den jeg prøvde, fikk ikke den vanlige følelsen med forhjulet. Sikkert en vanesak.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Flanker »

Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Takk for det, Gummiopphengt styre? Forklar. Jeg merker ikke noe rart..
Mulig det var en 1150 jeg kjørte. Styret er festet i gummioppheng mot styrekrona på den jeg prøvde, fikk ikke den vanlige følelsen med forhjulet. Sikkert en vanesak.
Mangelen på "vanlig følelse" kan like gjerne være Telelever gaffelen, hvis du ikke er vant med dette systemet.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kjellrf »

Flanker skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Takk for det, Gummiopphengt styre? Forklar. Jeg merker ikke noe rart..
Mulig det var en 1150 jeg kjørte. Styret er festet i gummioppheng mot styrekrona på den jeg prøvde, fikk ikke den vanlige følelsen med forhjulet. Sikkert en vanesak.
Mangelen på "vanlig følelse" kan like gjerne være Telelever gaffelen, hvis du ikke er vant med dette systemet.
Likte bl.a. ikke bevegelsen i styret når jeg (nesten) stod stille, og skulle vri på styret, når styret beveger seg litt, men ikke forhjulet. Var jo bedre i fart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Sleepy »

Kjellrf skrev:
Flanker skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:
Kjellrf skrev:
Sleepy skrev:Bare til info, det ble BMW ja, og etter 50 mil, kjempefornøyd :vs
Grattis!

Har prøvd en sånn en gang, var noe rart med det gummiopphengte styret, spør du meg :)
Takk for det, Gummiopphengt styre? Forklar. Jeg merker ikke noe rart..
Mulig det var en 1150 jeg kjørte. Styret er festet i gummioppheng mot styrekrona på den jeg prøvde, fikk ikke den vanlige følelsen med forhjulet. Sikkert en vanesak.
Mangelen på "vanlig følelse" kan like gjerne være Telelever gaffelen, hvis du ikke er vant med dette systemet.
Likte bl.a. ikke bevegelsen i styret når jeg (nesten) stod stille, og skulle vri på styret, når styret beveger seg litt, men ikke forhjulet. Var jo bedre i fart.
Kan ikke tro vi snakker om samme sykkel, merker ingenting av det dere beskriver her, tror jeg har merka det om jeg skulle hatt døgang på styret, har forresten aldri hørt om no sykkel som har det, men så har ikke jeg hørt alt heller da :D Men jeg må jo ut å sjekke om jeg har det nå da :sk?
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kmann »

Jeg tror det kan være snakk om en K1100LT her, den har vulkede klosser som styret sitter i, og gir en utrolig "ekkel" følelse første gangen, men blir vant. Er jo for å hindre virbrasjoner for de som ikke tåler å merke at motoren går... :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kjellrf »

Kmann skrev:Jeg tror det kan være snakk om en K1100LT her, den har vulkede klosser som styret sitter i, og gir en utrolig "ekkel" følelse første gangen, men blir vant. Er jo for å hindre virbrasjoner for de som ikke tåler å merke at motoren går... :lol
Høres riktig ut, bortsett fra at det satt en boxer mellom beina mine.

K100 blei på 80-tallet forbudt av det svenske arbeisstyrelsen for bruk av Polisen, pga styrevibrasjoner i svensk motorveisfart. De gikk over til K75.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sleepy
Innlegg: 103
Registrert: 10 apr 2014, 15:21
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Sleepy »

Kmann skrev:Jeg tror det kan være snakk om en K1100LT her, den har vulkede klosser som styret sitter i, og gir en utrolig "ekkel" følelse første gangen, men blir vant. Er jo for å hindre virbrasjoner for de som ikke tåler å merke at motoren går... :lol
:D Ok, merker ikke det på min nei.
1977 Yamaha XS 1100
1983 Suzuki GSX 750
1984 Honda Magna V65
1988 Honda Supermagna V45
1986 Harley Davidson Softail

Men nå...
BMW R1100RT 1997

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Bosted: Porsgrunn

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Anaxim »

Før du kjøper en dinosaur-BMW (1200GS, 1200RT, 1200LT, osv), så gjør et lite forsøk: Prøvekjør en f.eks. F800GS eller en F800GT. Tror du vil erfare en sykkel som er vesentlig mer lettkjørt og avstressende å kjøre. mellom 55 og 200 kg. lettere er den også. Vil tro at kostnadene på lengre sikt blir vesentlig lavere. (Ps. Jeg har ikke slik sykkel selv. Kjører 600.)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kmann »

Anaxim skrev:Før du kjøper en dinosaur-BMW (1200GS, 1200RT, 1200LT, osv), så gjør et lite forsøk: Prøvekjør en f.eks. F800GS eller en F800GT. Tror du vil erfare en sykkel som er vesentlig mer lettkjørt og avstressende å kjøre. mellom 55 og 200 kg. lettere er den også. Vil tro at kostnadene på lengre sikt blir vesentlig lavere. (Ps. Jeg har ikke slik sykkel selv. Kjører 600.)
Nåja, dinosaur er nå et litt voldsomt uttrykk og vitner vel mer om den som bruker det enn omm BMW. Ja noen er tunge og store, noe de ikke er alene om. Men så langt jeg har sett og erfart er det sykler som er meget gode å kjøre over tid. Driftsikkre er de også, og ikke minst utrolig enkle å gjøre noe med selv. Med unntak av helt nyere modeller skal jeg tro med all elektronikk, eller de (LT) som er pakka inn i plast. Men sett deg på en plastikkrakkett og ligg på tanken med knærne i armhulen og kjør 50 mil i ett strekk... :lol .
Men igjen er det smak og behov, skal du frese opp og ned i gata eller skrubbe fothvilere for å få adrenalinkick så er ikke alle BMW-modeller det mest hotte.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Flanker »

Kmann skrev:...skal du frese opp og ned i gata eller skrubbe fothvilere for å få adrenalinkick så er ikke alle BMW-modeller det mest hotte.
Nei. På R1200GS ligger du sannsynligvis i bakken før du får fothvilerne til å ta nedi. De sitter riiiimelig høyt opp fra bakken, og ikke har de følere heller. Når det er sagt så er det vel mang en plastrakettfører som har fått seg en overraskelse i svingete partier sammen med Adventure sykler. Adrenalinkick kan de fint levere hvis man ønsker det!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kjellrf »

Flanker skrev:
Kmann skrev:...skal du frese opp og ned i gata eller skrubbe fothvilere for å få adrenalinkick så er ikke alle BMW-modeller det mest hotte.
Når det er sagt så er det vel mang en plastrakettfører som har fått seg en overraskelse i svingete partier sammen med Adventure sykler.
Det er sant (hvis du ikke kjører Varadero. Den subber for fort).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av tagesk »

Jeg har kjørt 900km med min dinosaur i dag, og vil ikke ha noe annet!
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av SuperMorten »

tagesk skrev:Jeg har kjørt 900km med min dinosaur i dag, og vil ikke ha noe annet!
Enig med deg.. Har dog ikke kjørt mer enn 70 km.. :redface
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av JohnnyTh »

Kmann skrev:[Men sett deg på en plastikkrakkett og ligg på tanken med knærne i armhulen og kjør 50 mil i ett strekk... :lol
Hva vil du frem til? Sånne små dagsetapper er jo helt perfekte på en plastrakett.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:Jeg har kjørt 900km med min dinosaur i dag, og vil ikke ha noe annet!
:prf :thumleft :vs
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev:Jeg har kjørt 900km med min dinosaur i dag, og vil ikke ha noe annet!
Nå har jeg kjørt 1000 km i dag (efter 900 i går), og vil fremdeles ikke ha noe annet.

Jeg er likevel enig med Hr. Anaxim i at DERSOM du ikke absolutt vil ha en boxer, da er det mye annet å velge i.
Men jeg vil nå si at i 800-segmentet der er det vel ikke noen spesiell grunn til å velge BMW fremfor noen av de andre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva med en BMW?

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
tagesk skrev:Jeg har kjørt 900km med min dinosaur i dag, og vil ikke ha noe annet!
Nå har jeg kjørt 1000 km i dag (efter 900 i går), og vil fremdeles ikke ha noe annet.
Fortsatt god tur :vs
Kjenner meg igjen i dine beskrivelser - hundrevis av kilometre på en Stelvio i løpet av en dag - og vil ikke ha noe annet :D
Har ikke vært aktuelt så langt i år, men hadde helt klart gyldighet i fjor.
Tror neppe denne gyldigheten har endret seg i år - så snart sesongen er i gang for fullt :prop: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar