Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Bosted: Grimstad

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Myst »

Det var veldig kjedelig å høre. Du får ha masse god bedring, og lykke til med forsikringen. :thumleft

Ikke alltid lett med disse bilistene, særlig for ferskinger som nylig har tatt lappen. Er mye å passe seg for der ute.

Gruer meg litt til vi skal ut i trafikken, men heldigvis(?) er det lenge igjen dit, i verste fall blir jeg aldri klar til det...
Kommer og går..

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Bosted: Drammen (Lier)

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Icetruck »

Vet ikke helt om jeg skal tro på deg eller ikke :-k :-k
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Bosted: Sarpsborg

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Erik.H.M »

Er nok sant... Men skjønner at du er tvilsom, er jo tross alt 1. april ;-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av RuneMC »

Du får komme deg opp på hesten igjen så fort som mulig.
...sies vel om de som faller ned fra en hest, og tror det samme gjelder for MC.

Leksjon 0: "Snille" bilister skaper ofte farlige situasjoner... hmm, glemte visst den.

Uansett virker det jo som om du var obs på denne utkjøringen/krysset, så kan ofte være verdt å tenke ekstra på posisjonering og på å gjøre deg synlig for bilene fra sideveier.
Det kan bety at å ligge inne i køen akkurat forbi krysset er lurere enn å ligge delvis skjult på utsiden av køen.
Det tar sikkert noen ekstra sekunder, men til gjengjeld vil du sannsynligvis ikke bli oversett.

Til slutt - hva er det beste sikkerhetsutstyret? Kjørejakka? Kjørebuksa? Støvlene? Hanskene? Hjelmen? Ryggskinna? Refleksvesten?
Nei, hva du tenker, vurderer, observerer og planlegger oppe i "kontrollsentralen" din. :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Bosted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Gikk i bakken...

Legg inn av Nostalgic »

Da var jeg endelig tilbake på sykkelen igjen! Har gått omtrent 3 og en halv uke siden ulykken nå og fikk tilbake sykkelen i går! Dro direkte fra verkstedet til dekksenteret og fikk nye sko på sykkelen og kjøpte nytt kjøreutstyr også :-) Kan poste noen bilder av både dekkene og kjøre utstyret senere.

Kommer til å lage noen videoer nå som jeg endelig er tilbake på veien, og været har blitt bedre igjen :thumleft

Stay tuned...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av SuperMorten »

Så bra :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Bosted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av Nostalgic »

Har vært på visning idag etter jeg ble stoppet av SVV 10. mars... Siden jeg endte i en ulykke fikk jeg utvidet fristen fra 10. april til 24. april slik at jeg skulle få tilbake sykkelen fra verkstedet. Jeg ringte og bestilte kontroll-time omtrent 8. april når jeg fikk beskjed om at sykkelen var straks klar og fikk ikke time før den 29. april, men selvom jeg kom 5 dager etter fristen var det ikke noe problemer.

Jeg gjorde som flere her på forumet foreslo - sette på original anlegget og late som det alltid hadde vært der :thumleft Kontrolløren jeg møtte på var hyggelig og grei, forsto at jeg hadde problemer med å holde meg til fristen med tanke på ulykken og satte igang med sjekken. Han la merke til at det stod "uoriginal eksospotte" på papiret jeg hadde fått den dagen jeg ble stoppet, og spurte litt hvorfor det ikke satt uoriginalt anlegg. Når jeg ble "konfrontert" av kontrolløren stod jeg fast på min forklaring som var at potten alltid hadde vært på. Idet kontrolløren var på vei inn på kontoret for å ordne papirene på at alt var greit, kom tilfeldigvis nok han som stoppet meg i første omgang og fikk overbevist kontrolløren om at jeg hadde byttet anlegg fra da han byttet meg. Det hele endte med at jeg måtte betale en typ "bot" på 510,-

Om bare han som stoppet meg i første omgang hadde gått forbi 10-20 sekunder senere ville det gått glatt som bare det...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av KydeX »

Hva hadde skjedd om du hadde vist sykkelen med uoriginalt anlegg da? Avskilting?

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av thewiz »

Bare for å oppklare dette litt for andre brukere her inne:

Blir man kalt inn til visning på biltilsynet må man alltid betale for selve timen, dette er rundt 500,- kroner. Det er ingen bot for hva enn du måtte være der inne for. Det er rett og slett for at BT skal betale sine ansatte og må bruke tid på deg.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tenkte å holde deg til historien om at eksosanlegget alltid hadde stått der? Han som stoppet deg i utgangspunktet hadde ikke gitt deg lapp hvis du hadde hatt det originale anlegget. Og hvorfor er det så farlig at du hadde et annet eksosanlegg? Greit du får visning på det hvis du blir stoppet, men det er bare å bytte tilbake igjen til org.

Jeg har tatt denne runddansen flere ganger med BT. Hadde "sports"eksos på bilen min, ble vinket inn og fikk mangellapp, byttet til org, fikk godkjent på BT. Kom hjem byttet tilbake til sportseksosen min. Etter 6 mnd ble jeg vinket inn igjen, fikk mangellapp blabla, viste med org eksos IGJEN. Dro hjem å byttet eksos. De kan ikke gjøre noe så lenge du bytter til ORG når du er der oppe.

For de som lurer: Hvis du kjører opp til visning med et eksosanlegg du ikke har papirer på kan de avskilte sykkelen hvis det er dette som er grunnen til at du er på BT i utgangspunktet.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av KydeX »

thewiz skrev:For de som lurer: Hvis du kjører opp til visning med et eksosanlegg du ikke har papirer på kan de avskilte sykkelen hvis det er dette som er grunnen til at du er på BT i utgangspunktet.
Takk for info. Når du først er inne på dette: Akrapovic slipon på Hondaen min skal være godkjent har jeg fått beskjed om. Jeg har noen papirer som sier at det er CE godkjent. Kan jeg da bare vise dette hvis jeg blir stoppet? Eller må det være skrevet inn i vognkortet? I tilfelle, hvordan ordner man det?

Ikke meningen å kuppe tråden her, men det er vel litt "on topic"?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av thewiz »

Hvis du har papirer på det burde det være i orden, MEN du må få det godkjent og skrevet inn i vognkort. Det holder ikke at du har godkjenningspapirene i hånden når du blir stoppet. BT må nemlig verifisere infoen på disse papirene du har og kontrollere om du faktisk har den modellen godkjenninga er for osv.

Alt du trenger å gjøre er å ringe BT og bestille time. Koster ca 500 spenn for 1 time. Ta med papirene du har for eksosen, vognkort del1 og 2 og sykkelen din da selvfølgelig :-)

Men møter du på en griner hos BT kan du ende uten skilt siden det ikke er "forsvarlig" med nåværende eksos. Har opp gjennom kranglet mye med BT, prøver å unngå folka der til en hver pris. Jeg syns det er tullete at ditten og datten skal godkjennes. Kan ikke bare eksos ha et DB krav?

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av KydeX »

Enig i det. Ifølge papirene skal anlegget ha samme støynivå som originalt (med db-killer). Det er godkjent av Honda også som originalt ekstrautstyr, så forsvarlig bør det nå være.

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Bosted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av Nostalgic »

thewiz skrev:Bare for å oppklare dette litt for andre brukere her inne:

Blir man kalt inn til visning på biltilsynet må man alltid betale for selve timen, dette er rundt 500,- kroner. Det er ingen bot for hva enn du måtte være der inne for. Det er rett og slett for at BT skal betale sine ansatte og må bruke tid på deg.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tenkte å holde deg til historien om at eksosanlegget alltid hadde stått der? Han som stoppet deg i utgangspunktet hadde ikke gitt deg lapp hvis du hadde hatt det originale anlegget. Og hvorfor er det så farlig at du hadde et annet eksosanlegg? Greit du får visning på det hvis du blir stoppet, men det er bare å bytte tilbake igjen til org.

Jeg har tatt denne runddansen flere ganger med BT. Hadde "sports"eksos på bilen min, ble vinket inn og fikk mangellapp, byttet til org, fikk godkjent på BT. Kom hjem byttet tilbake til sportseksosen min. Etter 6 mnd ble jeg vinket inn igjen, fikk mangellapp blabla, viste med org eksos IGJEN. Dro hjem å byttet eksos. De kan ikke gjøre noe så lenge du bytter til ORG når du er der oppe.

For de som lurer: Hvis du kjører opp til visning med et eksosanlegg du ikke har papirer på kan de avskilte sykkelen hvis det er dette som er grunnen til at du er på BT i utgangspunktet.
Det er visst slik at du ikke må betale UANSETT... Som jeg sa ovenfor så hadde jeg sluppet å betale om ikke han som stoppet meg hadde kommet bort. Og grunnen til at han ville gitt meg lapp selv om jeg kjøre med org. anlegg er fordi det ikke er E-merking på org. potta med mindre du har på dekselet.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av RuneMC »

Du burde jo spilt på sympati - at det uoriginale hadde blitt skadet i ulykken og at du derfor hadde satt på det originale... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar