Konstant "humping" ved kjøring... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av fikse »

Det kan vel være urundhet i felg evt dekk? Jeg har jobbet litt med dette på min egen sykkel, som også har spilefelger. Jeg fikk det endel bedre av å løsne dekket og vri det en halv omdreining på felgen. Nye dekk er ofte merket med en farget (rød) prikk for å angi det punktet på dekket som skal ligge nærmest ventilen. Dog aner jeg at dette ikke nødvendigvis blir det mest korrekte på spilefelger, men nå synser jeg bare.... :-k
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Det var på ingen måte meningen å "kuppe" tråden, beklager i så fall.

Jeg tenkte bare det kunne være greit for trådstarter at flere muligens kan ha problemet, hvis det i det hele tatt er et problem. Tråden kan også være nyttig for flere.

Jeg skal holde tråden oppdatert angående min sak og hvordan det hele ender. Håper på en rolig løsning for begge parter :eh
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av safari »

Blir det helt sikkert. :D Men mener fortsatt at ny olje i gafflene er en enkel, rimelig og hurtig måte å teste på. Tok meg rundt en time på Viragoen fra jeg satte sykkelen på midstøtta, til gafflene var demontert, flushet og montert igjen. Måtte ut å teste sykkelen i stad for og sjekke om det virkelig var bedre, eller det va jeg som hadde vent meg til humpingen.. Det er ingen humping lengre. Mye av det samme på våre sykler. :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

Ja hvert enkelt svar kan være til hjelp for andre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Drar opp igjen denne tråden.
Jeg hadde som nevnt et problem med at kjøperen av gamlesykkelen følte risting i forhjulet. Noe jeg aldri har reagert noe på. Kjøper har ikke krevd prøvekjøring før kjøp og jeg bekostet et nytt fordekk som kjøper mente skulle løse problemet.
Dette var i fjor høst og etter at kjøper skiftet dekket hørte jeg aldri noe mer. Jeg antok da selvfølgelig at "problemet" var løst.

Nå får jeg en epost fra kjøper der han sier at han var ute for en ulykke rett etter at dekkene ble skiftet og knakk kravebenet. Ulykken skjedde dog ikke på sykkelen altså.
Men i følge kjøper var skaden årsaken til at han ikke har tatt kontakt før nå.

Problemet er i følge kjøper ennå tilstede, og han har hatt en bekjent mekanikker som har prøvekjørt sykkelen. Han mener også at noe er galt. BMW forhandleren i Bergen der sykkelen er kjøpt og dekke skiftet mener at det ikke er noe galt.

Nå ønsker kjøper at jeg prøvekjører sykkelen og sier hva jeg mener. Men uansett er ikke jeg udannet MC-mekanikker og har ikke kunnskaper til å si om noe er galt.
Dessuten mener jeg at kjøper bør selv få dette avgjort hos BMW forhandleren der sykkelen er kjøpt. Om det viser seg at det er noe galt som jeg ikke har merket på de 2,5 årene jeg hadde den så bør dette være et fabrikkproblem.
Sykkelen hadde også garanti igjen da sykkelen ble overtatt av kjøper.

Er det noen som har litt greie på juss eller slike saker. Hva bør jeg gjøre ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av SuperMorten »

Dersom dere brukte standard kjøpekontrakt mener jeg det er et punkt som sier noe om at det kjøpes "som den er". Dvs at selger ikke har ansvar i ettertid. Har sjelden solgt, men har kjøpt noe på den måten..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av fikse »

Så pga knekt krageben kan fyren vente et halvt år med å beklage seg til deg? Du må jo spørre fyren om bruddet medførte en lammelse fra halsen og opp elns. :scratch
Nå er ikke min erfaring med Ride at de er plagsomt flinke med det de holder på med (tvert imot vet jeg at de glatt tar en løgn for å vri seg unna), men om det mekanikeren dems som har testet og uttalt seg (de har SVJV 1 ekte mekaniker med papirer, resten er wannabes), så kan du slappe av, han ville trolig funnet ut om det faktisk var en feil.

Jeg ville avvist alle krav. Først på en enkel, tydelig og passe høflig måte. Fyren kan jo knapt være rett skrudd sammen. Han hadde garanti på sykkelen når han kjøpte den, og du solgte den i god tro. At han ble forhindret (pga benbrudd?!) å bruke den garantien han hadde, er da ikke ditt problem.
Jeg antar du har en meget sterk sak i f.eks en klagenemd, til tross for at selger veldig ofte taper saken når slike klagesaker som dette behandles.

Lykke til!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av gorbys »

SuperMorten skrev:Dersom dere brukte standard kjøpekontrakt mener jeg det er et punkt som sier noe om at det kjøpes "som den er". Dvs at selger ikke har ansvar i ettertid. Har sjelden solgt, men har kjøpt noe på den måten..
Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner, mange tror de kan selge noe "som den er" og være fritatt for alt i ettertid men ved graverende feil og mangler så er man ikke det. Det står mer om det i kjøpsloven, paragraf 30 eller rundtomkring der om ikke jeg husker feil....
Ville uansett avslått dette kravet her, han har da hatt nok av tid til å følge opp dette her...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av SuperMorten »

gorbys skrev:
SuperMorten skrev:Dersom dere brukte standard kjøpekontrakt mener jeg det er et punkt som sier noe om at det kjøpes "som den er". Dvs at selger ikke har ansvar i ettertid. Har sjelden solgt, men har kjøpt noe på den måten..
Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner, mange tror de kan selge noe "som den er" og være fritatt for alt i ettertid men ved graverende feil og mangler så er man ikke det. Det står mer om det i kjøpsloven, paragraf 30 eller rundtomkring der om ikke jeg husker feil....
Ville uansett avslått dette kravet her, han har da hatt nok av tid til å følge opp dette her...
Jeg kan ikke jussen, men vil anta at det finnes noe som heter selgers opplysningsplikt? Og den er for meg en selvfølge, men har skjønt at jeg nok er en naiv og enkel sjel...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av gorbys »

Det gjør det sikkert, trodde selger hadde opplyst om vibrasjoner men det var visst kjøper som la merke til det ser jeg nå, men selger har jo vært ganske grei å kjøpt nytt dekk da siden kjøper mente det var det som var problemet.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Det som er ergerlig er jo at jeg ikke har merket problemet med humpingen. Har jeg da brutt opplysningsplikten ? Jeg kan ikke skjønne det i så fall. Sykkelen har også fulgt alle servicer, samt at hovedservice var tatt to dager før salget. Det var også fabrikkgaranti på sykkelen ved overtagelse. At kjøper er så hastig at han ikke ville ta seg tid til prøvekjøring før kontraktinngåelse er jo også synd. Er det meningen at selger skal kreve at kjøperen foretar prøvekjøring?
Jeg forstår at kjøper kan føle seg uheldig, men det er likevel ikke riktig å presse meg hvis denne typen sykkel likevel ikke passet kjøperen. Jeg mener hvis ikke det er en påviselig feil ved sykkelen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Anaxim »

Skeiv bremseskive (om du har skive bak, da, men det har du kanskje ikke?) eller evt. at trommelen "ligger på" = bakbrems for stram?
Neste ounkt kunne være hjulager - foran eller bak. Lykke til.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Duville »

Du selger en MC før fabrikkgaranti er gått ut. Kjøper mener det er ett problem med framhjulet. Kjøper klager og du går med på å skifte dekk i hht kjøpers krav. Dekk ble skiftet og kjøper gir ikke lyd fra seg før det er gått 5 - 6 måneder. Da har kjøper akseptert reparasjonen og du har gjort din plikt. At kjøper har grunn til ikke å fortsette "reklamasjonen" er jo ikke holdbart. Det er tidsfrister å forholde seg til. Kan han ikke sjekke dette ut så må han jo få noen andre til å sjekke dette ut for seg.

Mc burde jo aller først blitt levert til merkeforhandler innenfor tidsfristen for garanti slik at en eventuell reklamasjonsak hadde blitt registrert og eventuelt reparert. Her er det jo kun snakk om enten en skade eller en reklamasjon så lenge dette skjer innenfor reklamasjonstiden, eventuelt kanskje en slltasje på dekk og / eller bremser.

Dekk og slitasje kunne han ha sjekket ut ved å ta en titt ned på dekk og bremser eventuelt tatt en prøvetur før kjøp.
Spør han deg om det har vært noen kollisjoner eller andre spesielle hendelser så skal du svare riktig. Har det ikke vært noe så sier du dette og har gjort ditt.

Synes du skal gi klar melding om at du har gjort ditt og at dersom han ønsker å komme med noe mer så må det dokumenteres fra forhandler at dette er noe de mener du skal belastes og at saken ikke på noen måte kunne blitt belastet noen form for garanti om den hadde kommet opp innenfor garantitiden.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av sankyo »

Jeg synes dette høres svært fornuftig ut.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Takker for alle innspill angående min sak. Føler meg litt mer rolig nå.

Når det gjelder skader har det selvfølgelig ikke vært slike. Kjøper kan fritt få lov til å undersøke med mitt forsikringsselskap og verkstedshistorikken på sykkel. Dette gir jeg selvfølgelig samtykke til.

Skal møte kjøper neste onsdag der han ønsker at jeg prøvekjører sykkelen å sier min mening. Jeg kan selvfølgelig ikke forstå at dette skal gjøre noen forskjell siden jeg allerede har kjørt sykkelen i 2.5 år siden den var ny.
Skrekken er vel at jeg skal oppleve ristingen, da blir det et problem siden den ikke har vært der før jeg satt den for salg.

Nei , nå må jeg slutte å tenke negativt og satse på å få satt en strek på onsdag :sorry
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar