spennings penn.. volt-måler?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av CB9 »

jeg har funnet en slags spennings-volt-måle-penn. tekst på pennen sier kun: 6V-12V-24V
også er det en sikring i skaftet.

jeg er da på jakt etter en kortfattet/to-the-point brukermanual og hva for bruksområde denne pennen kan ha. vet den funker på bil og mc men ikke hvordan osv. og er det noen utypiske bruksområder hvor en hjemmemekker uten innsikt, selvkontroll eller kunnskap kunne brukt den?

kan den måle f.eks "levende" nett/tele-innganger i et hus ? og hva er egentlig det værst tenkelige scenariet om jeg stikker den i brødristeren?



http://m.miniinthebox.com/no/6v-24v-bil ... 52959.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://miniimg8.rightinthebox.com/image ... 759009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av DrGreve »

Den lyser kun om det går strøm gjennom kretsen, ikke hvor mye, hverken amp eller watt. På en sykkel er det den høyeste sikringen på 30 amp (startrelèet) som vil si 360 watt (12V).
I tillegg har den ett snevert bruksfelt, 6, 12 eller 24 volt. I hus brukes 220 volt og en 16 amp sikring vil si 3,5 kw/t. Om den tåler 220 volt? Prøv :)
Du trenger ingen bruksanvisning, den brukes til å penetrere en strømkapel med spissen og monterer klipsenden i gods. Går det strøm gjennom kabelen, så lyser lampen i huset. Lyser den ikke, så går det ikke strøm..
Sist redigert av DrGreve den 02 mai 2014, 17:49, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av Geir »

DrGreve skrev:[klippe...] Om den tåler 220 volt? Prøv :)
Fyyyyy... Lede mannen ut i elendighet. :lol Til trådstarter: Hold den saken der unna 230Volt nettet i "teltet" med mindre du ønsker å ødelegge den og utsette deg selv for den pirrende følelsen av en strømgjennomgang... :[-X
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av CB9 »

jeg er skuffet. men takk for svar

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av Moby »

En sånn penn er omtrent like nyttig som å bruke tunga for å måle spenning. En lyspære med to ledninger lodda på funker bedre.
Hvis du vil vite om du har rett spenning trenger du et voltmeter, gjerne digitalt. Biltema/clas ohlson/jula har digitale multimeter som koster under 200 kroner.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av CB9 »

er ikke på jakt etter noe å kjøpe men jeg har arva endel ymse fra fattern så om jeg kan bruke det til noe er det ikke noe som er kulere enn det.

går det å bruke voltmålern som loddepenn ? høres ut som et dustespørsmål men voltmålern og loddepennen ser ikke så veldig ulike ut.

http://bgsalg.no/365-large_cake/loddebolt-40-wattl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: spennings penn.. volt-måler?

Legg inn av Geir »

Nope. Den indikerer kun spenning i området 6-24V og til og med det er vel egentlig på grensen til hva den kan... Selv om den ligner på en loddebolt, skrujern, etc. vil ikke det si at den kan brukes til det samme som det den ligner på...

Altså: Den saken kan altså bare brukes til en ting; indikere om det er spenning på sikring, ledning, whatever og det innenfor 6-24V DC.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar