Sikring
Sikring
jeg fant ingen 7a sikringer i størrelse 6,2x32 derfor så måtte jeg kjøpe 10A i 6,3x32 og det funket.. men hovedlyset sluttet å fungere, hjulet rører ikke på seg når jeg gir gass, motoren bare lager lyder, scooteren er ganske svak og før hovedlysene sluttet å fungere så blinket de ganske kraftig når jeg ga full gass. kan det være at sikringen er altfor sterk eller er det pågrunn av at jeg bruker 150cc stator på min 50cc scooter, eller kanskje gasswiren.?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: Sikring
Her var det mange problemstillinger på få linjer. Det er nok ikke mulig for noen å hjelpe deg med en diagnose ut i fra dette.
Uansett, det som slår meg er at på denne har det vært elektriske problemer før, og de har vært løst kreativt... Kreative løsninger kan fungere bra de, men kan også bli årsaken til langt større problemer.
Uansett, det som slår meg er at på denne har det vært elektriske problemer før, og de har vært løst kreativt... Kreative løsninger kan fungere bra de, men kan også bli årsaken til langt større problemer.
Det finnes ikke noe verksted i nærheten av der jeg bor, og det er en av grunnene til at jeg stiller disse spørsmålene på denne siden. Jeg lot scooteren min ligge i garasjen i noen måneder fordi jeg hadde fått lappen. Etter en stund så ville jeg kjøre igjen, men jeg måtte først prøve å trimme den. Det lå ikke noe plombe i eksosen derfor så valgte jeg å sette på en trim cdi-boks. Da strømmen på scooteren sluttet å fungere så trodde jeg at problemet var cdi-boksen eller statoren. Jeg byttet cdi-boksen og statoren men den funket ikke. Jeg kjøpte en 150cc stator til min 50cc 4takt scooter fordi jeg ikke fant en som var 50cc.. Igår så fikk jeg svar om at årsaken til at strømmen forsvant kunne være på grunn av sikringen. Jeg måtte bruke en 10A sikring fordi 5A ikke var sterk nok
Nå til problemene... Scootern fikk strøm, men den trengte flere forsøk for å starte... Den føltes ganske svak ut og den sluknet da jeg prøvde å gi gass. Nå vil den ikke starte mer. Derfor så lurer jeg på om dette kan være pågrunn av gammelt drivstoff eller at den ikke får bensin idetheletatt..? Hovedlyset sluttet å fungere.. Blinkelysene, bremselyset, og lyset til speedometeret funger fortsatt, men ikke hovedlyset.. Før de sluttet å fungere så lyste de av og på ganske kraftig når jeg prøvde å gi gass. Kan dette være pågrunn av sikringen eller er statoren for kraftig?
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Når lysene blafrer og endrer intensitet, så er det et tegn på at regulatoren ikke funker etter hensikten.. Da er det generatoren som styrer strømmen og ikke regulatoren.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Hvorfor i all verden kommer du med samme sak i to forskjellige tråder,
du har jo allerede fått mange svar i tråden om strømproblemer.
Det må da være greiere for deg å "forfølge" samme problem i en tråd ?
du har jo allerede fått mange svar i tråden om strømproblemer.
Det må da være greiere for deg å "forfølge" samme problem i en tråd ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Hvis du leser nøye så ser du at forrige emne heter problemer med støm.. Jeg har ikke lenger problemer med strøm på scooteren. Jeg har kalt denne posten for "sikring" fordi jeg lurer på om sikringen har noe med at hovedlyset ikke funker som det skal. Ja jeg har fått mange svar, og det er jeg takknemlig for, men jeg trenger hjelp med en del andre ting som du kanskje ser... Hvis dette plager deg eller om du ikke har noen forslag til hvordan jeg kan løse disse problemene så trenger du ikke å kommentere 

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Jeg er også litt plaget med at du starter omtrentlig samme sak i to forskjellige tråder, og jeg er sånn finn [Moderator], og trenger å kommentere det!Adeyemi skrev:Hvis du leser nøye så ser du at forrige emne heter problemer med støm.. Jeg har ikke lenger problemer med strøm på scooteren. Jeg har kalt denne posten for "sikring" fordi jeg lurer på om sikringen har noe med at hovedlyset ikke funker som det skal. Ja jeg har fått mange svar, og det er jeg takknemlig for, men jeg trenger hjelp med en del andre ting som du kanskje ser... Hvis dette plager deg eller om du ikke har noen forslag til hvordan jeg kan løse disse problemene så trenger du ikke å kommentere

Mitt ærlige tips, er at du annskaffer deg absolutt minimum av elktro forståelse før du begynner å bearbeide el.anleg på kjøretøy.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Jeg er ikke så kjent med denne siden, og jeg trenger svar på problemene mine så fort som mulig. jeg lagde et nytt emne fordi jeg ikke fikk noe svar på om det var sikringne som foråsaket problemet med hovedlyset. jeg visste ikke at dette ville plage noen. som sagt tidligere jeg beklager hvis det plager deg eller andre, nei jeg er ikke kjent med elektro på scootere og mc-er. hvorfor tror du jeg stiller disse spørsmålene? jeg registrerte meg på denne siden for å for å få litt mer kunnskap om hvordan disse problemene kan løses.
Sist redigert av Adeyemi den 04 mai 2014, 20:37, redigert 1 gang totalt.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Nei, det plager meg overhodet ikke at du ikke skjønner at om ei sikring ryker, ja, da har du et strømproblem.Adeyemi skrev:Hvis du leser nøye så ser du at forrige emne heter problemer med støm.. Jeg har ikke lenger problemer med strøm på scooteren. Jeg har kalt denne posten for "sikring" fordi jeg lurer på om sikringen har noe med at hovedlyset ikke funker som det skal. Ja jeg har fått mange svar, og det er jeg takknemlig for, men jeg trenger hjelp med en del andre ting som du kanskje ser... Hvis dette plager deg eller om du ikke har noen forslag til hvordan jeg kan løse disse problemene så trenger du ikke å kommentere
Og det plager meg like lite som ei kvise i naboens ræv om du ikke har lys på scooteren din.
Og helt til slutt: jeg har ikke for vane å mase på folk som allikevel vet bedre, så dette var siste ord fra meg i denne
tråden. :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Om jeg forstår ting riktig om en CDI modul, så øker denne spenningen før den kommer til coilen til omlag 400-600 volt. For så at coilen skal kjøre en gnist til pluggen. Ligger ingen mapping eller andre "programbare" verdier i en CDI modul.
Det hele for å få en graftigere gnist, noe som marginalt vil gi bedre ytelse på en 50cc.
Av det jeg har lest av planskisser er de aller fleste av disse modulene på 2Ampere, dvs du skal ikke trenge mer enn en 2A sikring før CDI modulen.

Det er mulig at du ikke har fått jordet CDI modulen din skikkelig.
Men mer enn dette, ønsker jeg ikke å hjelpe deg med!
Det hele for å få en graftigere gnist, noe som marginalt vil gi bedre ytelse på en 50cc.
Av det jeg har lest av planskisser er de aller fleste av disse modulene på 2Ampere, dvs du skal ikke trenge mer enn en 2A sikring før CDI modulen.

Det er mulig at du ikke har fått jordet CDI modulen din skikkelig.
Men mer enn dette, ønsker jeg ikke å hjelpe deg med!
“We adore chaos because we love to produce order”.
En sikrings funksjon er å ikke slippe igjennom for mye strøm til det den skal beskytte av komponenter.
Sikringer finnes også i to forskjellige versjoner, trege og kvikke. De kvikke er fine for å beskytte følsomme komponenter, men de er f.eks. fortsatt ikke kvikke nok til å beskytte mot lynnedslag og slikt. (Da trenger man en thyristor eller lign).
Når sikringen ryker så er det tegn på at noe er feil. Det kommer altfor mye strøm og sikringen ryker da.
Man kan erstatte en sikring med en ledningsbit, en spiker eller en sikring som lipper igjennom mer strøm. Hvis opprinnelig feil ikke er rettet, så er sjansen da stor for å skade de elektriske komponentene som sikringen skulle beskytte blir ødelagt i stedet. En sikring koster en bagatell... elektronikken som kan bli skadet koster fort hundrelapper eller tusenlapper...
I MC'er og mopeder så er det trangt og ledninger buntes tett. Gitt litt alder og evt gnissing mot skarpe kanter kan man få ganske mange "morsomme" problemer der ledninger enten får brudd eller kommer i kontakt med + eller - spenning fra batteriet (kortslutning). 7A er ganske mye så det tyder på at en eller annen ledning er kortsluttet. Kan være pga slitasje på ladningen, oppsmuldret isolasjon på lednignen (hvis gammel), fukt og skitt som er elektrisk ledende, etc, etc, etc. Mange muligheter.
Sikringer finnes også i to forskjellige versjoner, trege og kvikke. De kvikke er fine for å beskytte følsomme komponenter, men de er f.eks. fortsatt ikke kvikke nok til å beskytte mot lynnedslag og slikt. (Da trenger man en thyristor eller lign).
Når sikringen ryker så er det tegn på at noe er feil. Det kommer altfor mye strøm og sikringen ryker da.
Man kan erstatte en sikring med en ledningsbit, en spiker eller en sikring som lipper igjennom mer strøm. Hvis opprinnelig feil ikke er rettet, så er sjansen da stor for å skade de elektriske komponentene som sikringen skulle beskytte blir ødelagt i stedet. En sikring koster en bagatell... elektronikken som kan bli skadet koster fort hundrelapper eller tusenlapper...
I MC'er og mopeder så er det trangt og ledninger buntes tett. Gitt litt alder og evt gnissing mot skarpe kanter kan man få ganske mange "morsomme" problemer der ledninger enten får brudd eller kommer i kontakt med + eller - spenning fra batteriet (kortslutning). 7A er ganske mye så det tyder på at en eller annen ledning er kortsluttet. Kan være pga slitasje på ladningen, oppsmuldret isolasjon på lednignen (hvis gammel), fukt og skitt som er elektrisk ledende, etc, etc, etc. Mange muligheter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#