Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Som trådtittelen sier: FLISESPIKKERI:
Er det noen som vet et vitenskapelig svar på om hva som sliter et bakdekk mest:
Motorbrems eller bakbrems?
Jeg har ikke så altfor mye frambrems belegg til overs, og bruker da heller bakbremsen sålenge jeg kjører i byen enn så lenge.
Jeg har også en veldig kurant motorbrems som jeg også ofte bruker istedenfor for- eller bakbrems (greit å touche litt på bremsen så de bak ser at jeg bremser men...)
Det er da ikke snakk om VOLDSOMME motornedbremsinger, men sikkert mer enn hva folk flest gjør.
(P.S. Jeg bremser aldri slik at ABS må til, annet enn når det VIRKELIG må til , så ikke ta det i faktoren at dekket blir dratt utover).
Er det noen som vet et vitenskapelig svar på om hva som sliter et bakdekk mest:
Motorbrems eller bakbrems?
Jeg har ikke så altfor mye frambrems belegg til overs, og bruker da heller bakbremsen sålenge jeg kjører i byen enn så lenge.
Jeg har også en veldig kurant motorbrems som jeg også ofte bruker istedenfor for- eller bakbrems (greit å touche litt på bremsen så de bak ser at jeg bremser men...)
Det er da ikke snakk om VOLDSOMME motornedbremsinger, men sikkert mer enn hva folk flest gjør.
(P.S. Jeg bremser aldri slik at ABS må til, annet enn når det VIRKELIG må til , så ikke ta det i faktoren at dekket blir dratt utover).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Dette har jeg ikke peiling på, men når jeg hadde Ducati rørte jeg ikke bakbremsen. Bare motorbrems. Hva som slet dekket mest var uinteressant, når dekket var utslitt kjøpte jeg nytt
Note 3
Note 3
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Jeg har sett for meg en liten plan om å legge over til Metzeler Z8 rett før jeg reiser nedover i Europa i sommer, så prøver å holde litt liv i M3'en til da
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Jeg er ingen ekspert på bakbremsen, for den har jeg nesten aldri brukt, men innbiller meg at akselerasjon sliter mye mer på gummi enn oppbremsing (på bakhjulet altså)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
En kompis av meg i Bodø skrev denne for noen år siden, men er like relevant idag.
Forøvrig, så bruker jeg bakbremsen ofte som et middel i fartstilpasning inn mot sving og andre hindringer man ser i god tid. Ingen annen grunn enn at jeg er gørre lat og gidder ikke løfte en finger før jeg må, og også gi de bak ett signal
http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Forøvrig, så bruker jeg bakbremsen ofte som et middel i fartstilpasning inn mot sving og andre hindringer man ser i god tid. Ingen annen grunn enn at jeg er gørre lat og gidder ikke løfte en finger før jeg må, og også gi de bak ett signal
http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Sted: Grue i Hedmark
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Gode betraktninger over et mye omdiskutert emne, moralen er kjør midt i veien så dekka slites jevnt på begge siderDrGreve skrev:En kompis av meg i Bodø skrev denne for noen år siden, men er like relevant idag.
Forøvrig, så bruker jeg bakbremsen ofte som et middel i fartstilpasning inn mot sving og andre hindringer man ser i god tid. Ingen annen grunn enn at jeg er gørre lat og gidder ikke løfte en finger før jeg må, og også gi de bak ett signal
http://bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Utifra det kompisen i Bodø skrev så må det beste være å motorbremse, for da sparer en både bremseklosser og bensin, dekkslitasjen er jo den samme...
Men en liten nudge på bremsen er nok ikk eså dumt heller med tanke på dem som eventuelt er bak deg.
Men en liten nudge på bremsen er nok ikk eså dumt heller med tanke på dem som eventuelt er bak deg.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Tja, jeg har hatt mere slipp på bakhjulet med bruk av motorbrems enn det jeg har hatt med bakbrems, spesielt på ferske dekk på bane :)Alas skrev:Utifra det kompisen i Bodø skrev så må det beste være å motorbremse, for da sparer en både bremseklosser og bensin, dekkslitasjen er jo den samme...
Men en liten nudge på bremsen er nok ikk eså dumt heller med tanke på dem som eventuelt er bak deg.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Forsåvidt korrekt, spesielt Ducati hadde en fordel fordi momentet i akslerasjonsfasen var såpass jevnt at de kunne starte aks-fasen tidligere i utgangen av svinger uten at bakdekket slapp, men tror ikke at motorbrems-effekten hadde så mye å si i så måte..MH434 skrev:Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Formulerte meg muligens litt dårlig, men mente aks fasen i banekjøring.DrGreve skrev:Forsåvidt korrekt, spesielt Ducati hadde en fordel fordi momentet i akslerasjonsfasen var såpass jevnt at de kunne starte aks-fasen tidligere i utgangen av svinger uten at bakdekket slapp, men tror ikke at motorbrems-effekten hadde så mye å si i så måte..MH434 skrev:Ekspertene sier at en Vtwin sliter mer dekker pga motorbrems ved gatekjøring og amatør klasser i banekjøring, men de som kjører virkelig fort på bane er det motsatt, da twinen's færre kraftimpulser gjør at det blir en tractionkontroll lignende effekt...
Dette er bare noe jeg har hørt ifra kommentatorer ifra eurosport, men regner med de har litt peiling...
Dekkslitasjen pga motorbrems gjaldt gatekjøring og amatør banekjøring
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Sted: Stavanger
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Off topic, men har du sjekket om det finnes z8 til Duken? Vet du om noen som har prøvd?Hvorfor ikke michelin PR4?Snikendeugle skrev:Jeg har sett for meg en liten plan om å legge over til Metzeler Z8 rett før jeg reiser nedover i Europa i sommer, så prøver å holde litt liv i M3'en til da
Kommer til å smelle på et sporttouring-dekk jeg også til høsten.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Z8 er jeg rimelig sikker på at finnes i den størrelsen, ja. Det er jo en ganske "standard" dimensjon på felgene våres.
PR3/4 er også et alternativ, men jeg holder en knapp på Z8 midlertidig. Spesielt mtp Moby sin tilbakemelding som kjører CBR600f, som også har kjørt på bane med dekket uten problemer. Og han veit jeg kjører med litt fart
Fin PDF der DrGreve. Leser igjennom litt nøyere i morgen :)=
PR3/4 er også et alternativ, men jeg holder en knapp på Z8 midlertidig. Spesielt mtp Moby sin tilbakemelding som kjører CBR600f, som også har kjørt på bane med dekket uten problemer. Og han veit jeg kjører med litt fart
Fin PDF der DrGreve. Leser igjennom litt nøyere i morgen :)=
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Et annet moment ved motorbrems er jo evt slitasje på motor... Mr Twisted Throttle, Keith Code, sier jo i videoene sine noe sånt som "...remember pads are cheap, engines are expensive..." (bremseklosser er billige, motorer er dyre).
:-)
:-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?
Nå skal det også sies at jeg "rev-matcher" hver gang jeg girer ned for å bremse. Og sålenge det ikke gjøres veldig voldsomt fra 90km/t og ned i første gir så ser jeg ikke hvordan det kan ha noen negativ effekt på motoren.
Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013