Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av lars_helgek »

Hei igjen alle sammen :)

Tenkte bare å høre, er det normalt at sykkelen "lugger litt" når den er kald?

Med det samme jeg starter den før jeg kjører den varm, så går den litt ujevnt på lav fart/1gir kjøring.. Går seg til når jeg kommer opp i fart, eller når den er varm, men når den er nystartet og kald (bor i nord norge), er den litt smårar,,

På forhånd takk :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av evike »

Helt normalt!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av lars_helgek »

evike skrev:Helt normalt!
Takker så mye :) Rart med det, er grønn sjåfør og teknisk, så tenker at det er bedre å spørre en gang ekstra en en for lite :)

Kjør pent, og nyt sesongstarten da :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av Crinos »

Helt normalt alt etter som hva slags type bensin tilførsel du har.
Har du forgasser, gjerne med manuell choke, så er det i alle fall veldig normalt at den lugger litt før ting har blitt varmt. Innsug og blandingsforhold blir ikke helt korrekt før motoren har fått litt lunk i seg.

Har du innsprøytning der i mot, så kan lugging tyde på andre problemer. Men da har man dem gjerne ikke bare ved kald motor.

Jeg fks, starter opp sykkelen (når den er helt kald) før jeg kler på meg jakke, hjelm og hansker, og lar den få "sette" seg litt før jeg justerer ned litt på choke og kjører avgårde... Så skrur jeg choken helt av.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av lars_helgek »

Takk for svar ja :) gammel sykkel her, Fj1100 84 modell :) manuell sjåk, og ingen innsprøytning :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av Petterh »

Crinos skrev:lar den få "sette" seg litt før jeg justerer ned litt på choke og kjører avgårde... Så skrur jeg choken helt av.
Søker lærdom! Skal man skru choken helt av når man begynner å kjøre, eller kan man ha den på til sykkelen har gått seg litt varm? Var en som sa at man ikke skal kombinere gass og choke...da tenkte jeg at det blir vanskelig å kjøre...

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av gorbys »

Petterh skrev:
Søker lærdom! Skal man skru choken helt av når man begynner å kjøre, eller kan man ha den på til sykkelen har gått seg litt varm? Var en som sa at man ikke skal kombinere gass og choke...da tenkte jeg at det blir vanskelig å kjøre...
Det spørs jo litt på hvor lang tid det går fra du starter til du kjører det.
Med en gang motoren får litt belastning(kjøring) så blir den fortere varm enn når den bare går på tomgang. Men sjelden har jeg hatt bruk for choke noe mer enn 30sekund til et minutt eller to litt sånn ettersom hvor kaldt det er.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av SuperMorten »

Jeg måtte skru på choke for å få startet, og lot den være på til jeg hadde kommet ut på veien, og hadde kommet opp i "marsjfart"..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av DrGreve »

Petterh skrev:
Crinos skrev:lar den få "sette" seg litt før jeg justerer ned litt på choke og kjører avgårde... Så skrur jeg choken helt av.
Søker lærdom! Skal man skru choken helt av når man begynner å kjøre, eller kan man ha den på til sykkelen har gått seg litt varm? Var en som sa at man ikke skal kombinere gass og choke...da tenkte jeg at det blir vanskelig å kjøre...
Forskjellige motorer har ulike "særegenheter" og som en generell betraktning (min egen), hvis du må bytte plugger forholdsvis ofte, så bruker du choken for lenge, da soter de ned.
Jeg bruker kun choken ved oppstart etter lang stans (over natten) men slår den av igjen omtrent med en gang igjen. Særegenheten til min motor er rask soting ved bruk av choke :lol
Choken har en enkel funksjon, den slipper igjennom forholdsvis mye mer bensin i forhold til luft enn det motoren normalt trenger (varm motor).
At den lugger kan være en indikasjon på at gasserne skulle vært synkronisert...
Ett lite tips, chokewirens festepunkt nede ved forgasserne kan være slarken slik at strømpen glir i klammeret. Hvis det skjer, så kan det hende at choken ikke går helt av når du stenger den, eller motsatt, at den ikke åpner helt. Jeg sjekker klammeret som et ledd i vintersjekken...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av MGR1 »

Generelt bør man bruke choke så lite som mulig. Choken på forgassermotorer er egentlig bare en strupemekanisme (eller en egen krets) som gir "fetere" bensin/luftblanding. Dette gjør at en kald motor går bedre, men samtidig vil overskuddsbensinen tynne ut oljehinnen på sylinderveggene og føre til mer slitasje, i tillegg til mer soting i forbrenningsrom og på eksosventilene. Overskuddsbensinen skrapes nedover av oljeskrapefjærene og havner i motoroljen, og i helt ekstreme tilfeller kan oljenivået stige pga. dette.

Altså; bruk choke ved kaldstart, og slå den av så snart motoren går noenlunde greit.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av Petterh »

Flott, gode svar! Takk så meget! :thumleft

ZZR-Erling

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av ZZR-Erling »

Bare som en "kuriositet", jeg hadde en snøskuter en gang, en såkalt Ski Doo Mach Z -99.
Den har 2T motor med 3 sylindrer, 800ccm og med gassere, 155hk.
Dersom man hadde chocken på bare litt lenge, dvs mer enn 10sek, røk alle pluggene tvert....så der måtte man stå og ta chocken inn og ut og mellom trinn 1, 2 og av helt til den "gikk nogenlunde rent"..også for ikke å kaldskjære...kjøre roooolig og jevnt ett par km... :mk

Og, når det gjelder plugger...NGK er best!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av RuneMC »

ZZR-Erling skrev:Og, når det gjelder plugger...NGK er best!
Sikker? Er noen nye typer plugger med integrert kondensator i pluggen som gir plasma i korte pulser som dermed klarer å antenne bedre i magre blandinger
[video]http://www.youtube.com/watch?v=RI3Pjpq2UeQ#t=19[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=ce6ijLPx9Fs#t=36[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Sykkelen "lugger litt" når den er kald....??

Legg inn av ZZR-Erling »

RuneMC skrev:
ZZR-Erling skrev:Og, når det gjelder plugger...NGK er best!
Sikker? Er noen nye typer plugger med integrert kondensator i pluggen som gir plasma i korte pulser som dermed klarer å antenne bedre i magre blandinger
[video]http://www.youtube.com/watch?v=RI3Pjpq2UeQ#t=19[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=ce6ijLPx9Fs#t=36[/video]
Ja, jeg er sikker :)
Man skal ikke ha mager blanding, anyway, men ser at det fort kan være tilfelle med EU-kravene..
Men, "det enkle er ofte det beste"..her.

Svar