Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37901
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekktrykk (gamle poster slettet ved en feil...).

Legg inn av AJ »

Sjekka dekksiden på Michelin Anakee3 dekkene hvor det sto det samme på for- og bakdekket, nemlig 42 PSI (2.9 bar).
I instruksjonboka til Stelvio'en står det at fordekket skal ha 36 PSI (2.5 bar), mens bakdekket skal ha 42 PSI. Dekket som er oppgitt er Pirelli Scorpion Trail.

Michelin fordekket ser mer slitt ut enn bakdekket. Og kjennes mer ujevnt slitt ut på den buede dekkflaten enn bakdekket . Pga. av for lavt dekktrykk :-k ?
Antakelig...

Jeg kommer til å følge rådet fra tagesk og kjøre maksimalt trykk anbefalt av nettopp Michelin.

Noen flere med samme erfaring?
tagesk skrev:Jeg kjører med det maksimale trykket som produsenten (av dekket) oppgir.
Det vil si 3.0 bak og 2.9 foran.
Produsenten av sykkelen vet ingenting om dekk (i forhold til produsenten av dekket).

Maksimalt trykk gir maksimal levetid på dekket.

For ordens skyld: På en bil er det viktig at trykket er nøye balansert med vekten.
Det er fordi dekket ruller flatt mot bakken.
På motorsykler, som har runde dekk, er ikke dette relevant.

[TaSK]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Dekktrykk.

Legg inn av MH434 »

Høyt dekktrykk gir ofte bedre levetid, skarpere styring og mer lastevne, men gir dårligere grep, tregere oppvarming og dårlige offroad egenskaper.

Hvis du ikke kjører med 2 pers og mye bagasje ville jeg fulgt manualen :thumleft
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Dekktrykk.

Legg inn av Kmann »

Erfaring tilsier vel som forrige skriver at høyt trygg gir lengre levetid. Men en teori som gjelder bredere dekk, da gjerne bil: For lavt trykk vil tradisjonellt gi slitasje på skuldre, men pga G-kreftene slynges banen utover og vi gi mer slitasje på midten, slik som vi lørte før ved for høyt trykk. Gjelder vel neppe for MC..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37901
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekktrykk.

Legg inn av AJ »

MH434 skrev:Høyt dekktrykk gir ofte bedre levetid, skarpere styring og mer lastevne, men gir dårligere grep, tregere oppvarming og dårlige offroad egenskaper.

Hvis du ikke kjører med 2 pers og mye bagasje ville jeg fulgt manualen :thumleft
Men er det ikke slik at dekkprodusenten vet best om sitt eget produkt :scratch . Når det står 42 PSI på dekksiden er vel ikke det uten grunn, vil jeg tro...?
Og er det ikke slik at ulike dekkfabrikanter kan operere med ulikt dekktrykk? 36 PSI for Pirelli Scorpion Trail, som Stelvio originalt ble levert med, mens nyutviklede Michelin Anakee3 er konstruert for høyere trykk, 42 PSI, for optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37901
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekktrykk (gamle poster slettet ved en feil...).

Legg inn av AJ »

Her tabba jeg meg ut, gitt... :redface :-)å

Skulle splitte emnet og var helt sikker på at det var det gjorde.
Men så viser det seg dessverre at jeg kom i skade for å slette tidligere poster i "Dekktrykk"-tråden...
Ikke spør om hvordan jeg fikk til det... :dontknow

Synd, men sånt kan fort skje. Var noen interessante poster som forsvant ut i det store intet der, dessverre.
Får bare være glad for at dette ikke var den viktigste tråden her inne...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Dekktrykk.

Legg inn av Geir »

Nja... Dekkprodusentene angir vel et max. trykk ut fra hva dekket er konstruert for rent teknisk, ikke ut fra betraktninger om optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke. Det vil jo gjerne variere med hvilken sykkel dekkene står på, belastning, bruk og sikkert også på dimensjonsforskjellene på fram- og bakdekk. MC-produsentene derimot kan jo ha gjort seg noen tanker og erfaringer om hvilket trykk de mener er optimalt for sykkelen for ett gitt dekk.

Når det er sagt; har selv fulgt TaSK sin dekktrykkoppskrift - fikk bedre resultat på dekkslitasje (slitasjemønster) da enn med fabrikk-angitt dekktrykk. Men det skal da sies at dekktrykket angitt i manualen er gitt for et annet dekkmerke enn det jeg hadde på sykkelen da...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

ZZR-Erling

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev:K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.
Regner med at dette er uavhengig av dekk-merke, at dette er noe som sitter i felgen/ventilen
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Dekktrykk.

Legg inn av ZZR-Erling »

Geir skrev:Nja... Dekkprodusentene angir vel et max. trykk ut fra hva dekket er konstruert for rent teknisk, ikke ut fra betraktninger om optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke. Det vil jo gjerne variere med hvilken sykkel dekkene står på, belastning, bruk og sikkert også på dimensjonsforskjellene på fram- og bakdekk. MC-produsentene derimot kan jo ha gjort seg noen tanker og erfaringer om hvilket trykk de mener er optimalt for sykkelen for ett gitt dekk.

Når det er sagt; har selv fulgt TaSK sin dekktrykkoppskrift - fikk bedre resultat på dekkslitasje (slitasjemønster) da enn med fabrikk-angitt dekktrykk. Men det skal da sies at dekktrykket angitt i manualen er gitt for et annet dekkmerke enn det jeg hadde på sykkelen da...
Det angis maxtrykk på dekket. På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37901
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekktrykk.

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.
Se der, ja!

Bilde

Her står det klart og tydelig at det skal være 2.5 bar. Samme som opplyst i manualen.
Så da er det ingenting å lure på. Ut å lufte dekket ned til rett nivå ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

SuperMorten skrev:
ZZR-Erling skrev:K1300S skal ha 2,5 2,9. Min har dekktrykksovervåking som ekstrautstyr. Det vil blinke i generell alarm lampa og indikere trykket, om det faller.
Regner med at dette er uavhengig av dekk-merke, at dette er noe som sitter i felgen/ventilen
Sitter en transponder inne i felgen ja.

ZZR-Erling

Re: Dekktrykk.

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:På sidene til produsenten kan man finne anbefalingen på aktuell bike. Jeg følger alltid det som står i manualen til biken.
Se der, ja!

Bilde

Her står det klart og tydelig at det skal være 2.5 bar. Samme som opplyst i manualen.
Så da er det ingenting å lure på. Ut å lufte dekket ned til rett nivå ;-)
:thumleft

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Dekktrykk.

Legg inn av MH434 »

AJ skrev:
MH434 skrev:Høyt dekktrykk gir ofte bedre levetid, skarpere styring og mer lastevne, men gir dårligere grep, tregere oppvarming og dårlige offroad egenskaper.

Hvis du ikke kjører med 2 pers og mye bagasje ville jeg fulgt manualen :thumleft
Men er det ikke slik at dekkprodusenten vet best om sitt eget produkt :scratch . Når det står 42 PSI på dekksiden er vel ikke det uten grunn, vil jeg tro...?
Og er det ikke slik at ulike dekkfabrikanter kan operere med ulikt dekktrykk? 36 PSI for Pirelli Scorpion Trail, som Stelvio originalt ble levert med, mens nyutviklede Michelin Anakee3 er konstruert for høyere trykk, 42 PSI, for optimale kjøreegenskaper og best slitestyrke.
Det som står på dekksiden er som oftest Max trykk, men det har jo allerede kommet frem her.. :prf
Følg det som står i manualen, så justerer du heller når du har høy last, offroad kjøring og banekjøring :prop:
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

oldmekker
Innlegg: 52
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Sted: Sør Rogaland

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av oldmekker »

Da jeg fra starten kjørte min TDM med 2,5 bar som anbefalt for bakdekket for solokjøring, ble det utslitt på sidene etter få tusen km. Den får nå 2,9 bar, og enda mer ved full last, og da dobles levetiden.
Og har ikke opplevd problemer med veigrep på asfalt i alle fall.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Svar