Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
To av boltene til motorfestet gikk av da jeg tok ut motoren av ramma på en gammel xj900.
Siden ramma ikke skulle brukes sagde jeg den av og fjernet delene som sto fast i boltene.
Det er en stålforing som de går igjennom. Har prøvd det meste av rustfjerner og lignende, men boltene sitter.
Er der noen her som har et godt forslag?
Siden ramma ikke skulle brukes sagde jeg den av og fjernet delene som sto fast i boltene.
Det er en stålforing som de går igjennom. Har prøvd det meste av rustfjerner og lignende, men boltene sitter.
Er der noen her som har et godt forslag?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Hva kaller du dette settet?Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Skrueuttrekkersett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ler-20379/omaas skrev:Hva kaller du dette settet?Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Men hvis en av de pinnene knekker inni skruen da er du ute å kjøre, Vi anbefale å kjøpe en dyrere kvalitet.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Takk for svarKmann skrev:Skrueuttrekkersett http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ler-20379/omaas skrev:Hva kaller du dette settet?Kmann skrev:Skrueuttrekker hvor du borer et hull i senter av skruen, og slår ned en pinne som ligner en unbrako/torx Utenpå denne tres en mutter som du skrur ut med, Krever presisjon. Du får kjøpt sett der hvor man ikke skal kjøpe noe som begynner på B og slutter på iltema... De er nok ikke de beste. Men sammen med WD40, kanskje. Evt varme..
Men hvis en av de pinnene knekker inni skruen da er du ute å kjøre, Vi anbefale å kjøpe en dyrere kvalitet.

Skal kikke nærmere på dette.
Det er ikke gjenger gjennom godset.DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Må nok skaffe meg noen ordentlige borer uansett. Dette er kanskje den tryggeste metoden?

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Tja, jeg bruker i allefall denne metoden når det er gjennomgangsbolt. Det er jo ikke mye du kan ødelegge, annet enn borer..omaas skrev:Det er ikke gjenger gjennom godset.DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Må nok skaffe meg noen ordentlige borer uansett. Dette er kanskje den tryggeste metoden?
Husk å sette inn den nye bolten med noe rusthindrende pasta, eller rør litt på de med gjevne mellomrom, en gang i året.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Har verken hørt at de blir kalt grisehaler eller griserumper, men skrueutrekker.DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Men det er ikke det samme verktøyet som var nevnt litt høyere oppe i tråden.
Grisepikken er konisk og har venstregjenger.
"det andre verktøyet" fungerer bedre.
Jeg søkte opp ramma til XJ900 på CMSnl.com for å se hvordan boltene er festet til motoren, var ganske sikker på at det skal være gummioppheng. Men det ser ikke sånn ut. Ganske utydelig bilde også.
Det rare er at det fantes bare delelister for 83-modell hos cms, og 900en ble da produsert i mange år. (?)
PS. Det finnes "venstrevridde" bor som er fine til å løsne jævlige bolter med.
Bor først, som det allerede er nevnt, med tynt bor og sørg for å treffe så nære senter som mulig.
Hvis du f eks har en 10mm bolt bruker du et "venstrebor" på 8mm til slutt.
Som oftest kommer bolten før du er i botten med boret.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Kjært barn har mange navn :)Jompa skrev:Har verken hørt at de blir kalt grisehaler eller griserumper, men skrueutrekker.DrGreve skrev:Griserumper eller grisehaler er vel det mest vanlige navnet...
Har du gode borer, og det ikke er gjenger i selve godset, altså gjennomgangsbolt, er det bare å begynne å bore med en tynn bor og så øke på med diameter.
Men det er ikke det samme verktøyet som var nevnt litt høyere oppe i tråden.
Grisepikken er konisk og har venstregjenger.
"det andre verktøyet" fungerer bedre.
Jeg søkte opp ramma til XJ900 på CMSnl.com for å se hvordan boltene er festet til motoren, var ganske sikker på at det skal være gummioppheng. Men det ser ikke sånn ut. Ganske utydelig bilde også.
Det rare er at det fantes bare delelister for 83-modell hos cms, og 900en ble da produsert i mange år. (?)
PS. Det finnes "venstrevridde" bor som er fine til å løsne jævlige bolter med.
Bor først, som det allerede er nevnt, med tynt bor og sørg for å treffe så nære senter som mulig.
Hvis du f eks har en 10mm bolt bruker du et "venstrebor" på 8mm til slutt.
Som oftest kommer bolten før du er i botten med boret.
Mange sykler har en aluminiumsforing i motorfestene, og det er noe dritt hvis man ikke mover boltene av og til. De irrer fast

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn...Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Min datter på 10 uker har fått kallenavnet Lillegulp..DrGreve skrev:Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn...Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Hvis æ skal gå til det andre ytterpunktet, så jobba æ engang ilag med en som heter Stein.DrGreve skrev:Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn...Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Han var sånn ca 150 kg, pluss minus og ble kalt Storstein.
Han va ikke redd for å fleipe med seg sjøl og brukte å si at det sku ha vært som i dyrenes verden,
at bare de største og flotteste hannene fikk parre seg.
Nei, no må det være nok.
Omaas får ikke løs en eneste bolt hvis han skal sitte hele kvelden å lese skitsnakk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Tja, han er trønder og tåler det meste :)Jompa skrev:Hvis æ skal gå til det andre ytterpunktet, så jobba æ engang ilag med en som heter Stein.DrGreve skrev:Kjente engang ei jente i Porsgrunn som het Gunn og bare var 1 meter 42cm høy... hun ble bare kalt for Lillegunn...Jompa skrev:Joda, det er sikkert, at kjært barn har mange navn.
Har du forresten lagt merke til at ikke fullt så kjære barn ofte har enda flere navn ?
oops, det var ikke barn og navn tråden skulle handle om.
Han var sånn ca 150 kg, pluss minus og ble kalt Storstein.
Han va ikke redd for å fleipe med seg sjøl og brukte å si at det sku ha vært som i dyrenes verden,
at bare de største og flotteste hannene fikk parre seg.
Nei, no må det være nok.
Omaas får ikke løs en eneste bolt hvis han skal sitte hele kvelden å lese skitsnakk.
Jeg jobbet med en kar som hadde laget sine ord i ungdommen og klarte ikke å legge om i voksen alder. Vinduer kalte han for vindurer, spekkhogger ble spetthogger og øya Lovund ble Lovlund pluss mange andre merkelige ord. Helketa for helvete, osv...
Jeg heter Halvard, men han kalte meg konsekvent for Halvor,, uten at jeg brydde meg nevneverdig, men etter flere år som kolleger ble jeg litt lei og sa ifra, jeg heter Halvard og ikke Halvor!. Han blåste det bort og sa, du skjønn no ka eg mein... Ja, sa jeg, og du heter Hans. Heretter skal jeg kalle deg Høns, det blir omtrent det samme. Da la han om

Forøvrig, så håper jeg at bolten løsner...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Grisepikken er kon og får "tak" bare øverst i skruen og presser den ytterigere ut i godset rundt og vil ofte ødelegge mer enn det gagner. De andre lager spor nedover i hullet og tar tak i hele skruen 

Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- MGR1
- Innlegg: 654
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
skrueutrekker vil bare fungere hvis bolten er knekt, men ikke rustet fast. Dropp skrueutrekker hvis du ikke vil pådra deg alvorlige problemer. Bruk heller varme og WD40 eller tilsvarende. Ta deg god tid. Er bolten gjennomgående, varm opp godset og bank den ut. Alternativt bor den ut som andre har foreslått.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
skrueutrekker er det beste når bolten er gjenga fast i godset, ellers ikke. Å kombinere den med både varme og rustløser er bare en fordel, men du må være stø på hånda når du borer det lille festehølet midt i sentrum av bolten med et godt og tynt stålbor (ha gjerne noen i reserve om bolten er tynn; de knekker lett!)
Må ta et lite sidesprang (dårlig ordvalg...): Sist jeg måtte fornye settet med grisepikker, var det i butikken fem mannlige og EN søt, veldig ung kvinnelig ekspeditør. Gjett hvem som kom for å ekspedere meg?
Må ta et lite sidesprang (dårlig ordvalg...): Sist jeg måtte fornye settet med grisepikker, var det i butikken fem mannlige og EN søt, veldig ung kvinnelig ekspeditør. Gjett hvem som kom for å ekspedere meg?
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk.
Bruk churn for å få markert sentrum på bolten før du borrer!
En churn ligner en dor, bare med spiss. denne banker du inn i mutteren for å lage en "grop" som boret legger seg i. Uten dette har boret lett for å skli, og du misser sentrum.
En churn ligner en dor, bare med spiss. denne banker du inn i mutteren for å lage en "grop" som boret legger seg i. Uten dette har boret lett for å skli, og du misser sentrum.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk. Fik
Takk for svar
Boltene er ute etter litt banning og brekt bor.

Boltene er ute etter litt banning og brekt bor.

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Hvordan få løs bolt som er rustet fast i motorblokk. Fik
omaas skrev:Takk for svar![]()
Boltene er ute etter litt banning og brekt bor.

Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km