Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev:
JohnnyTh skrev:
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.


Må kanskje til en optiker om du ikke ser en MC med sjåfør uten at han har på seg en signal gul eller rød vest.... Det er vel det som er spørsmålet - ser du MCen uten at han har vest på seg så er det vel ok.

Jeg har aldri opplevd at jeg kun har oppdaget en MC kun på grunn av at vedkommende har på vest, aldri - ergo vesten har ingen betydning i mine øyne.
Ja, det er vel det som er spørsmålet.
Men du sier "noe ... ble bla ... noe mer bla bla .... I dine øyne" ... det er vel ikke alltid like lett å si nøyaktig hva som gjorde at du oppdaget en mc, men det skulle være rart om ikke dine øyne og din hjerne fungerte som alle andres. Det er vel slått fast for ganske lenge siden at vi har lettere for å oppdage fluoriserende materiale.
Ang. fanatisme ... jeg er ikke fanatisk vest bruker, jeg har ikke vest. Men jeg er nesten fanatisk tilhenger av de som tror at mere synlige farger er mere synlig enn mere usynlige farger
Jeg snakker av egen erfaring - 40 - 50 000 km på veiene hvert år i 30 år. Det er mine øyne. Svært mange her tror de snakker på vegne av mange. En MC på veien hører hjemme der veien er laget for disse sammen med biler og andre lovlige kjøretøy. Alle som "finner på" noe unormalt langs veiene bør bruke refleksvest, hjelpere ved ulykke, barn som mange ganger kan være uberegnelige osv.

De som ikke ser en vanlig MC med påbudte lys i normal trafikk bør vel kanskje vurdere å slutte å kjøre langs veiene og sette oss andre i fare. Har de behov for at de andre skal bruke sånt utstyr for at de skal se normale brukere av veiene så bør vel dette være konsekvensen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Duville skrev:
jhn skrev:
Duville skrev:
JohnnyTh skrev:
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.


Må kanskje til en optiker om du ikke ser en MC med sjåfør uten at han har på seg en signal gul eller rød vest.... Det er vel det som er spørsmålet - ser du MCen uten at han har vest på seg så er det vel ok.

Jeg har aldri opplevd at jeg kun har oppdaget en MC kun på grunn av at vedkommende har på vest, aldri - ergo vesten har ingen betydning i mine øyne.
Ja, det er vel det som er spørsmålet.
Men du sier "noe ... ble bla ... noe mer bla bla .... I dine øyne" ... det er vel ikke alltid like lett å si nøyaktig hva som gjorde at du oppdaget en mc, men det skulle være rart om ikke dine øyne og din hjerne fungerte som alle andres. Det er vel slått fast for ganske lenge siden at vi har lettere for å oppdage fluoriserende materiale.
Ang. fanatisme ... jeg er ikke fanatisk vest bruker, jeg har ikke vest. Men jeg er nesten fanatisk tilhenger av de som tror at mere synlige farger er mere synlig enn mere usynlige farger
Jeg snakker av egen erfaring - 40 - 50 000 km på veiene hvert år i 30 år. Det er mine øyne. Svært mange her tror de snakker på vegne av mange. En MC på veien hører hjemme der veien er laget for disse sammen med biler og andre lovlige kjøretøy. Alle som "finner på" noe unormalt langs veiene bør bruke refleksvest, hjelpere ved ulykke, barn som mange ganger kan være uberegnelige osv.

De som ikke ser en vanlig MC med påbudte lys i normal trafikk bør vel kanskje vurdere å slutte å kjøre langs veiene og sette oss andre i fare. Har de behov for at de andre skal bruke sånt utstyr for at de skal se normale brukere av veiene så bør vel dette være konsekvensen.
Er vel ikke dette det er snakk om. Selv om man mener en vest bedrer synligheten så betyr ikke det at man ikke ser de som ikke har.

Jeg er overrasket over at du etter 1 200 000-1 500 000 km med erfaring, aldri har opplevd at du en gang har oversett noe. Selv om jeg ikke har mer en halvparten av din kjøreerfaring så har jeg flere gangeer hatt sånn -oi han der så jeg ikke- opplevelse.
Mener du at synlighet ikke har noe å bety så lenge man har lys?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av katana_king »

Jeg leste psykologi i 2007 og der stod det gang på gang (Pearson læreverk) at bevegelse, uregelmessig mønster ELLER farge er det som fanger oppmerksomhet.

Kamuflasje = Minst synlig (det skal liksom gå i ett med bakgrunnen)
Alt det andre som hverken er kamuflasje eler fluoriserende er en plass i midten av synlighet
Fluoriserende materiale = Mest synlig

Selvfølgelig er man mer synlig med refleks enn uten. Tenk på mørkekjøring og i spesiell belysning, tåke, annet. Er refleksmotstanderne fortsatt uenige i at refleks /fluoriserende vest ikke hjelper på synligheten?

Jeg skal ikke argumentere så mye mer for, men det vil jo være rart om man tror at det ikke hjelper? Stiller meg kun undrende til det, men mye er mulig - sikkert også dette.

Og argumentene går ikke på at jeg / vi ikke ser folk uten refleks. Det er ei heller en problemstilling.

Så tilbake til topic, hvis den fortsatt gjelder :D NEI, bruker ikke refleksvest når jeg kjører - kommer ikke til å vurdere det helt enda, men har en vest med. Ikke det at det hjelper stort, for da må man først gå av MC`en, så bak i toppoksen og finne den frem, pakke den ut fra pakken og så sette den på seg. Tror man kan være påkjørt mange ganger før den tid, dersom man får en motorstopp på en vei, så jeg ville brukt mest energi på å komme meg av denne motorveien, eventuelt så langt ut mot høyresiden som mulig, dersom det var mest hensiktmessig fluktrute.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:
Duville skrev:
JohnnyTh skrev:
Enig. Merkelig at noen kan påstå at signalgult ikke synes bedre. Mulig det er noe en optiker kan hjelpe med.


Må kanskje til en optiker om du ikke ser en MC med sjåfør uten at han har på seg en signal gul eller rød vest.... Det er vel det som er spørsmålet - ser du MCen uten at han har vest på seg så er det vel ok.

Jeg har aldri opplevd at jeg kun har oppdaget en MC kun på grunn av at vedkommende har på vest, aldri - ergo vesten har ingen betydning i mine øyne.
Ja, det er vel det som er spørsmålet.
Men du sier "noe ... ble bla ... noe mer bla bla .... I dine øyne" ... det er vel ikke alltid like lett å si nøyaktig hva som gjorde at du oppdaget en mc, men det skulle være rart om ikke dine øyne og din hjerne fungerte som alle andres. Det er vel slått fast for ganske lenge siden at vi har lettere for å oppdage fluoriserende materiale.
Ang. fanatisme ... jeg er ikke fanatisk vest bruker, jeg har ikke vest. Men jeg er nesten fanatisk tilhenger av de som tror at mere synlige farger er mere synlig enn mere usynlige farger
Jeg snakker av egen erfaring - 40 - 50 000 km på veiene hvert år i 30 år. Det er mine øyne. Svært mange her tror de snakker på vegne av mange. En MC på veien hører hjemme der veien er laget for disse sammen med biler og andre lovlige kjøretøy. Alle som "finner på" noe unormalt langs veiene bør bruke refleksvest, hjelpere ved ulykke, barn som mange ganger kan være uberegnelige osv.

De som ikke ser en vanlig MC med påbudte lys i normal trafikk bør vel kanskje vurdere å slutte å kjøre langs veiene og sette oss andre i fare. Har de behov for at de andre skal bruke sånt utstyr for at de skal se normale brukere av veiene så bør vel dette være konsekvensen.
Jeg er stort sett enig ... bortsett fra at jeg mener alle som vil kan bruke vest. Jeg vil ikke.
Jeg reagerer bare på at folk sier fluoriserende/refleks-vest ikke vises lettere enn grått og svart. :scratch
Man prøver desperat å finne gode argumenter mot vest, virker det som, men lykkes vel ikke helt.
Jeg sier det som det er ... jeg tar sjansen og driter i vesten selv om jeg er litt mindre synlig.
Prøver å være synlig nok ved aktivt lysbruk og plassering. Om man blir sett eller ikke har nok mye med egen adferd å gjøre

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jhn skrev: Jeg er stort sett enig ... bortsett fra at jeg mener alle som vil kan bruke vest. Jeg vil ikke.
Jeg reagerer bare på at folk sier fluoriserende/refleks-vest ikke vises lettere enn grått og svart. :scratch
Man prøver desperat å finne gode argumenter mot vest, virker det som, men lykkes vel ikke helt.
Jeg sier det som det er ... jeg tar sjansen og driter i vesten selv om jeg er litt mindre synlig.
Prøver å være synlig nok ved aktivt lysbruk og plassering. Om man blir sett eller ikke har nok mye med egen adferd å gjøre
Må gjerne bruke vest alle de som vil det, men ikke presse det på slik at det blir ett påbud. Jeg har ikke noe annet behov enn at de rundt meg er oppmerksom på at jeg er til stede. Forsøker for øvrig å konsentrere meg hovedsakelig om kjøringen og ikke alt mulig annet rundt meg uten at forholdene ligger til rette for det. De som på død og liv skal skille seg ut med en ny refleksvest og for eks Goldwinglys langs hele langsiden trekker til seg så mye mer oppmerksomhet på bekostning av omgivelsene at de er en fare av den grunn, men de klarer seg jo så da er det sikkert greit - det synes ikke alle andre og derfor er det forbudt med sånne lys SELV om de nok hadde blitt sett enda forter med slike lys, for å trekke det litt lenger....

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av 45316 »

Refleksvest har reddet meg fra å kjøre på en. Dette var en regntung høstkveld uten gatebelysning, hvor en mopedfører hadde velta. Mopedføreren lå i veibanen sort hjelm og sorte klær, han lå med ryggen mot meg. Mopeden lå i grøfta. Det som reddet meg fra en trolig påkjørsel, var en bilist som hadde stoppet foran mopedføreren. Han kom løpende mot mopedføreren, bilføreren var iført refleksvest. Hadde ikke jeg oppdaget han med refleksvest hadde muligens utfallet vært annerledes...

Bruker jeg vest? Nei, men vurderer det sterkere for hver dag som går. Bare latskap fra min side.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Når temaet lys blir tatt opp så er det en ting som iriterer meg noe veldig. Stadig oftere treffer jeg adv sykkler med ekstralys som faktisk blender også i dagslys. Disse burde heller tatt på seg en gul vest. Har faktisk opplevd at lysene er så blendende at det er vanskelig å se.
Goldwing som ofte har et helt lysorgel med markeringslys har jeg aldri opplevd å bli blendet av.
Selv kjører jeg uten vest, men jeg har en jakke med gule skuldrer og albuer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Når temaet lys blir tatt opp så er det en ting som iriterer meg noe veldig. Stadig oftere treffer jeg adv sykkler med ekstralys som faktisk blender også i dagslys. Disse burde heller tatt på seg en gul vest. Har faktisk opplevd at lysene er så blendende at det er vanskelig å se.
Goldwing som ofte har et helt lysorgel med markeringslys har jeg aldri opplevd å bli blendet av.
Selv kjører jeg uten vest, men jeg har en jakke med gule skuldrer og albuer.
De som kjører med fjernlys blir jo sett da - garantert og det er jo det som er hele vitsen, eller...

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av katana_king »

Det er vitsen, men vitsen er ikke å blende folk. Det er nemlig resultatet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Bjerknez »

Hver gang jeg ser en gul refleksvest i veikanten så blir det fort rumpelukt og det medfører ofte en ukontrollert nedbremsing og en litt stresset situasjon. Selv om man har rent mel i påsan. Rart det der...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:
JohnnyTh skrev:Når temaet lys blir tatt opp så er det en ting som iriterer meg noe veldig. Stadig oftere treffer jeg adv sykkler med ekstralys som faktisk blender også i dagslys. Disse burde heller tatt på seg en gul vest. Har faktisk opplevd at lysene er så blendende at det er vanskelig å se.
Goldwing som ofte har et helt lysorgel med markeringslys har jeg aldri opplevd å bli blendet av.
Selv kjører jeg uten vest, men jeg har en jakke med gule skuldrer og albuer.
De som kjører med fjernlys blir jo sett da - garantert og det er jo det som er hele vitsen, eller...
Dette blir jo bare tullprat.. Du motsier deg selv
Duville skrev:De som på død og liv skal skille seg ut med en ny refleksvest og for eks Goldwinglys langs hele langsiden trekker til seg så mye mer oppmerksomhet på bekostning av omgivelsene at de er en fare av den grunn, ....
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av katana_king »

Ja, det var mye tullprat i denne tråden, helt enig, SuperMorten

Man må synes men så klart ikke drive og blende andre midt i øynene og trenger heller ikke refleksvest for å bli sett. Tror mange kjørelærere ville vært enig med meg om jeg sa at; plassering og fartstilpasning i frt andre kjøretøy (at man tenker litt lengere enn nesetippen) gjør at andre ser en mye lettere enn dersom man kjører som en iddiot (dvs ikke fort, men uten å tenke seg om) og har fullt-lys på, så tror jeg ikke det hjelper. F.eks i blindsona til en bil. Da er det lite man får gjort med både refleksvest og fullt-lys.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

katana_king skrev:Ja, det var mye tullprat i denne tråden, helt enig, SuperMorten

Man må synes men så klart ikke drive og blende andre midt i øynene og trenger heller ikke refleksvest for å bli sett. Tror mange kjørelærere ville vært enig med meg om jeg sa at; plassering og fartstilpasning i frt andre kjøretøy (at man tenker litt lengere enn nesetippen) gjør at andre ser en mye lettere enn dersom man kjører som en iddiot (dvs ikke fort, men uten å tenke seg om) og har fullt-lys på, så tror jeg ikke det hjelper. F.eks i blindsona til en bil. Da er det lite man får gjort med både refleksvest og fullt-lys.
Dette er jo bare tøys. Ingen vil vel velge å kjøre tankeløst selv om man har lys og vest. Begge deler er vel best.

Selv så er det ikke mange fjernlys som blender meg nevneverdig. Min gamle sykkel har jo bare et stakkarslig nesten gult lys på fjernlys. Kan ikke blende noen med det. På den nye bruker jeg ikke fjernlys på dagtid.
På søndag møtte jeg en GS i en tunell på sør-vest landet med så kraftige ekstralys at jeg så ikke en dritt. Burde gitt ham fjernlys tilbake.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev: På søndag møtte jeg en GS i en tunell på sør-vest landet med så kraftige ekstralys at jeg så ikke en dritt. Burde gitt ham fjernlys tilbake.
Det kunne jo vært et uhell ... det har jo skjedd at jeg har glemt å dimme ned både i bil og på sykkel.
En påminnelse fra et møtende lyshorn er jo helt greit.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av katana_king »

Nå er dere inne på noe vesentlig;

Når det er han andre, så er det han iddioten som aldri viser hensyn som burde dra dit peppern gror,
når det er meg selv, så er det bare at jeg glemte meg litt den ene gangen

Dersom man ikke tenker det værste om de andre, kan det bli veldig fine trafikkal avvikling.

Svar